С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Победител - Мнозинството от читателите подкрепят субсидиите за електромобили

60% 181 гласа
  Резултати от общо 301 гласували.
40% 120 гласа

Разпределение на гласовете по етапи

Етап 1 - 225 гласа
63%
37%
Етап 2 - 76 гласа
51%
49%
Снимка

Да

Илия Левков

Индустриален клъстер електромобили

Практиката във всички държави с амбиции за развитието на електромобилността е да се подпомагат участниците в този пазар както чрез пряко финансово субсидиране, така и чрез целево намаляване на данъчната тежест. В България също е необходимо да се развие стимулиране и подпомагане на пазара.

Основна теза Заключителна теза
Снимка

Не

Красимир Атанасов

CFA

Изключително ми е трудно да намеря икономически логична връзка между субсидията и ефективното използване на ресурсите. Вероятно това се дължи на факта, че разсъждавам като икономист, а не като политик, свирещ зелен блус по тънките струни на избирателите.

Основна теза Заключителна теза

Илин Станев

Модератор
Едва ли депутатите от ГЕРБ са следили нашия дебат, но през последните две седмици те също се разделиха на две групи по отношение на подпомагането на електромобилите.

Миналата седмица зам.-председателят на икономическата комисия в парламента Валентин Николов е внесъл поправка в закона за ДДС, според която фирмите, закупили електромобили, могат да си възстановяват данъка (предложението още не е качено на сайта на Народното събрание, така че няма подробности). Тя като цяло следва идеите на министерството на икономиката, които бяха развити и в нашия дебат.

От другата страна са застанали депутатите от комисията по бюджета, които смятат, че подобна схема би противоречала на европейското право. Според тях за електромобилите не може да се направи изключение, тъй като това би било дискриминация спрямо другите производители и вносители. Очаква се тяхното мнение да надделее, още повече, че в момента министерството на финансите се опитва да изгребе и последната възможна стотинка от данъци и такси. До приемането на държавния бюджет остава много малко време и едва ли за този срок ще бъдат въведени други стимули. Така че и през следващата година евентуалните купувачи на електромобили трудно могат да се надяват на някаква финансова подкрепа. Остава им надеждата, че софийска община най-накрая ще изготви наредба, позволяваща инсталиране на зарядни колонки върху общинска собственост.

Така в управляващата партия е надделяло мнението срещу субсидиите. Т.е. противоположното на споделяното от мнозинството в нашия дебат. В същото време Симеон Дянков явно се е отказал от идеята си за въвеждане на по-високи данъци за старите автомобили, за да се стимулира покупката на нови и по-чисти возила. По този начин управляващите не застават и зад някои от разумните идеи за екологизиране на съществуващия автопарк, явно страхувайки се от масово обществено недоволство.

С това нашият дебат завършва. За първи път той съвпадна с реално обсъждане на законодателство и е добра илюстрация за това как понякога между големите идеи и тяхното приложение зее огромна пропаст. В случая, отказът от стимули за електроавтомобилите не е резултат от дълбоки философски разсъждения за ползата и вредата от субсидиите, а чисто и просто от страха да не се отвори вратичка за искане на данъчни облекчения и от другите вносители на автомобили.

Искам да благодаря на Илия Левков и Красимир Атанасов, които ни представиха своите позиции и ни помогнаха по-добре да изградим нашето собствено мнение. Спорът със сигурност ще продължи, така че винаги можете да се връщате към този дебат в търсене на аргументи за или против подпомагането на електромобилите.
60% 181 гласа
  Резултати от общо 301 гласували.
40% 120 гласа

Разпределение на гласовете по етапи

Етап 1 - 225 гласа
63%
37%
Етап 2 - 76 гласа
51%
49%
Подкрепете позицията си с коментар

3 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил Георги Желязков Рейтинг: 8 "Да"
24 дек 2011 20:27 1
- +Оценка
+4

Задължително да има субсидия, докато не минат определено количество - например 100.000 бр., като субсидията да намалява с увеличение на бройката. Нормално е първите да са субсидирани заради неудобствата - по-малко инфраструктура (зарядни станции), по-висока цена, по-ниска ефективност на първите модели ...
Първопроходците са винаги за подкрепа, но идеята да се мине към този вид МТС е велика.
Трябва да се мисли сериозно за ефективни устройства, добиващи енергия от собствени енергийни източници от слънчеви или вятърни генератори. Така всеки ще ползува неизчерпаема и екологична енергия. Това трябва да се насърчава...

_____

bax
 
Преглед на профил Dragoslava Рейтинг: 903 "Не"
28 юни 2012 11:20 2
- +Оценка
-1 +1

Трябва да има равнопоставеност на пазара.

 
Преглед на профил Dragoslava Рейтинг: 903 "Не"
29 юни 2012 16:23 3
- +Оценка
-1 +1

Т. е. не!

 

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Следващият дебат

Очаквайте скоро новият дебат на "Капитал". Можете да предлагате теми за дискусия на www.capital.bg/interaktiv/debati/suggest.php.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Съдът не даде на КЦМ да добива волфрам, още 1 млрд. евро за малки и средни фирми, ОПЕК свива добива на петрол

Емисия

DAILY @7AM // 10.12.2018 Прочетете
Капитал
СЪДЪРЖАНИЕ
  • К1Средата
  • К2Бизнесът
  • К3Моят Капитал
ПРОДУКТИ
МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ