Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Заключителни тези - Изискването за обозначаване на произхода категорично води в дебата

Снимка

И бизнесът трябва да извлече ползи от наличието на информация за произход

Богомил Николов

Ползите за потребителите от наличието на информация са твърде очевидни, затова няма смисъл да ги повтарям. Обстоятелството, че има потребители, които не четат, не значи, че не трябва да има информация.

Основна теза Заключителна теза
Снимка

Обозначаването на произхода ще навреди на производителите от новите държави членки

Ренате Зомер

Съгласна съм, че потребителите имат право да знаят от къде идват продуктите, които слагат на масата си. По тази причина по време на работата по новите правила за етикетирането на храните, Европейският парламент беше за постигането на задължително етикетиране на произхода.

Основна теза Заключителна теза

Резултати от гласуването на този етап

78%28 гласа
 Благодарим за вашия глас!
22%8 гласа

Гергана Станчева

Модератор
Дебатът за обозначаването на произхода на месото в готовите продукти продължи да се развива в досегашната си посока и след включването на нашия гост-експерт - Светла Чамова. Нейното мнение изглежда дори убеди още повече читатели, че тази информация трябва да присъства на етикетите на храните. Цели 83% застават зад тезата на Богомил Николов, а едва 17% подкрепят мнението на евродепутата Ренате Зомер.

Читателите на Капитал също изказаха интересни мнения. В коментар под гласуването mak1951 написа "За - но какъв ще е контролът дали написаното на етикета отговоря на съдържимото? За произведеното у нас?!".

gost22 пък написа: "Ами вижте колко лесно става сдобиването с шофьорска книжка, и си правете сметката дали ще има полза от повечето инфо по етикетите. Идеята е абсолютно същата. От друга страна, с това допълнително проследяване и информация струват пари, пари които ще се плащат от крайния клиент, но няма да го защитават от документните измами и мошениците - пари на вятъра. Ако се отделят доста по-малки суми за проби (дори на случаен принцип) то ефектът ще е много по-голям, защото ще се изследва едно изделие, но ще имаме сигурност за всички останали изделия, които ползват същите съставки по партиди — с един куршум, десетина заека".

Сега с финалните си тези Богомил Николов и Ренате Зомер ще се опитат да убедят читателите в аргументите си, както и да отговорят на позицията на противноковия лагер. До края на тази част от дебата имате още време за гласуване в анкетата и мнения във форума. В последния етап ще представим обобщените резултати от гласуването.
Снимка

И бизнесът трябва да извлече ползи от наличието на информация за произход

Богомил Николов

Позиция Да
Ползите за потребителите от наличието на информация са твърде очевидни, затова няма смисъл да ги повтарям. Обстоятелството, че има потребители, които не четат, не значи, че не трябва да има информация. В крайна сметка потребителят също е активна страна в пазарните отношения и не може да пазарува със затворени очи, а се нуждае от информация, с която да може да направи своя обоснован избор. От друга страна, аргументът, че някой може да наруши разпоредбите и да предоставя невярна информация ми звучи като да премахнем пешеходните пътеки, защото има шофьори, които не спират на тях.

Ще се опитам да погледна и в двора на другата страна - бизнеса. Питам се, защо трябва винаги да противопоставяме интересите на потребителите и търговците. Щом като нещо е от полза за потребителите, не значи, че е вредно за бизнеса и обратно. А не може ли и бизнесът в крайна сметка да извлече ползи от наличието на информация за произход. Смятам, че трябва. Особено българският.

Знаем, че има много сектори, за които липсата на информацията за произход е немислима. Замислете се, колко марки чилийско вино можете да назовете? Водещото при избора тук е страната на произход, а не марката. Вероятно и за японците не би имало голямо значение, каква е марката на киселото мляко, ако то е българско. Затова българският бизнес трябва да започне да работи за положителен имидж на определени сектори, което само може да добави много стойност и да разшири географията на продажбите. Положителният имидж винаги носи повече печалба при равни други условия.

С други думи, ако например даден производител влага палмово масло в сиренето, с което компрометира доброто име на българските марки в чужбина, то браншът ще предприеме мерки за преустановяване на такава практика, за да не пострадат всички производители. Ако няма информация за произход, загрижеността на бранша няма да е същата. Разбира се, преди такъв пример да стане актуален, българските производители първо трябва да си създадат положителен имидж, защото за съжаление в другите европейски държави май не са и чували за българско сирене.

Затова смятам, че изписването на произхода на месото е само едно добро начало, а времето ще покаже, че подобна практика трябва да има много по-широко приложение.
Снимка

Обозначаването на произхода ще навреди на производителите от новите държави членки

Ренате Зомер

Позиция Не
Съгласна съм с мнението на господин Николов, че потребителите имат право да знаят от къде идват продуктите, които слагат на масата си. По тази причина по време на работата по новите правила за етикетирането на храните, Европейският парламент беше за постигането на задължително етикетиране на произхода. Въпреки това, по време на преговорите със Съвета и с Европейската комисия, Съветът искаше да се съгласи със задължителния произход само за прясно месо. За всички други категории храна, като местото в преработените хранителни продукти или за млякото, се съгласихме, че ще бъде направена оценка за ефектите преди да влязат в сила задължителните мерки.

Всеки трябва да има предвид, че в някои случаи задължителното етикетиране на произхода няма да бъде лесно. Например в граничните региони, млякото идва от различни ферми в различни държави членки в зависимост от това какви са практиките и възможностите. Следователно произходът може да се променя ежедневно.

Освен това, както някои читатели правилно са коментирали, трябва да се внимава да няма твърде много информация на пакета, която може по-скоро да обърка, вместо да информира потребителите. Ако въведем задължително етикетиране на произхода за преработеното месо, включително информация за мястото на раждане, отглеждане и клане, прекалено многото информация може да претовари потребителите. Например саламът в пицата може да се състои от три различни вида месо. Посочването на мястото на раждане, отглеждане и клане за три вида месо може да доведе до съставянето на дълъг списък и добавената стойност от подобен дълъг списък за потребителите е съмнителна.

Не се съмнявам, че Еврокомисията ще въведе етикетиране за произхода на преработеното месо. Въпреки това трябва да се има предвид, че етикетирането на произхода няма да реши проблема с измамата, на която станахме свидетели в скандала с конското месо. Лично аз дори бих казала, че обозначаването на произхода ще навреди на производителите от новите държави членки като България.

По време на дебата за новите правила за етикетиране, стана ясно, че много евродепутати настояха за обозначението на произхода по протекционистки причини. Въпреки че в ЕС съществуват общи стандарти по отношение на безопасността на храните и хигиената, обвиненията към румънските производители за скандала с конското месо преди да бъде завършено разследването по него, показват, че все още съществуват предразсъдъци по отношение на стандартите за произвоство в новите държави членки.

Това означава, че обозначаването на произхода всъщност може да доведе до ситуация, в която потребителите избират да купят само месо от собствените си страни и избягват продукти, съдържащи месо от други страни като България. Това със сигурност не е била целта ни с въвеждането на хармонизирания европейски пазар.

Резултати от гласуването на този етап

78%28 гласа
 Благодарим за вашия глас!
22%8 гласа
Този етап е приключил

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

В следващия етап ще направим обобщение на дебата, най-важното от тезите на участниците и мненията във форума. Очакваме дотогава и вашата позиция.

Още по темата

Нови правила за хранителния сектор

Ресторантите ще изхвърлят храни в специални контейнери, забранява се клането на едри животни в двора

Новите изисквания към млечните продукти

Защита за потребителите и производителите или въпроси с повече от един отговор