Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Гост експерт - Да има ли ранен прием за езиковите и математическите гимназии?

Един нов закон трябва да съчетава новаторство и добри традиции

Снимка

Милена Дамянова

Основен принцип в законопроекта за предучилищното и училищното образование е, че всяко дете трябва да получи реални възможности да развие своите заложби и таланти в системата на образованието. Точно такава е водещата идея на една от най-успешните образователни системи – финландската - да развива индивидуалните умения на децата и младите хора, като ги стимулира да открият и развият това, в което са най-добри. Целта на образователните политики е децата и учениците да бъдат лично мотивирани да учат и да се развиват.

Затова, от една страна, законът трябва да бъде гъвкав и да дава възможности за избор на родителите и децата, а от друга страна, да гарантира подкрепяща и модерна среда за развитието на способностите и таланта на всяко едно дете.

Въпросът за ранното профилиране се дискутира вече няколко години и отчетливо надделяват аргументите в негова защита. Предвиждаме между първо и второ четене на законопроекта за предучилищното и училищното образование да внесем предложение, с което да дадем възможност на математическите, езиковите и хуманитарните гимназии да продължат да правят прием и от 5.клас и без да са иновативно училище. Това е предложение на директорите на математическите и езиковите гимназии, което включваме в закона. Факт е, че това е една вече утвърдена практика в България, която дава добри резултати. Нещо повече, ранното профилиране в известна степен се е превърнало и в традиция, а един нов закон за образованието трябва да съчетава новаторство и добри традиции.

Погрешно е схващането, че ако пренесем механично работещи в други държави политики в нашето законодателство, то те ще бъдат също толкова успешни и в България.

Не мога да се съглася и с тезата, че ранният прием сегрегира учениците според способностите им и така намалява общото качеството на образователната система.

Предвиждаме този ранен прием да се случва чрез държавен план-прием и след разрешение въз основа на обективни критерии от началника на регионалното управление по образованието. Ролята на регионалното управление по образованието е да анализира и контролира качеството на образованието в детските градини и училища. Тоест, ако анализите показват, че откриването на такава паралелка ще доведе до сегрегация и до намаляване на качеството, то този прием няма да бъде разрешен и това ще е решение на база на конкретната местна специфика и обективните условия.

Законопроектът предвижда за първи път външна оценка на качеството на образованието в детските градини и училищата, която ще се извършва от независим Национален инспекторат по образованието към Министерския съвет. Това е още една гаранция, че всяко дете ще има достъп до добро образование.

Международното изследване на уменията за четене (PIRLS) се провежда за децата в 4.клас. В начален етап нямаме ранно профилиране, децата учат едно и също във всички училища, но въпреки това отново България не се представя добре и има разлики между учениците, които са от семейства с нисък и с висок социално-икономически статус.

Постиженията на децата, включително и на международните изследвания по грамотност, зависят от учебните програми, от методите на преподаване, от квалификацията на учителите. Факторите, разбира се, не се ограничават само в училището. Постиженията на учениците не отразяват моментното им състояние, а са резултат от всички занимания, в които децата са били включвани, както в училището, така и преди това в детската градина и в семейството. Резултатите показват, че постиженията на учениците силно зависят от подкрепата, която е осигурена на децата в дома им, както и от желанието и амбициите на родителите техните деца да се справят добре в училище. Колкото по-добре образовани са родителите, колкото повече обичат да четат, колкото повече време отделят за образователни дейности на децата си и колкото повече децата са включени в такива дейности преди да започнат училище, толкова по-високи са постиженията им.

Резултати от гласуването на този етап

75%33 гласа
 Благодарим за вашия глас!
25%11 гласа

Люба Йорданова

Модератор
Тази седмица първото четене на новия закон за училищното и предучилищното образование влезе в програмата на Народното събрание. Той беше приет сравнително бързо от парламентарната комисия по образование и наука, но между първо и второ четене се очаква да има много по-обширни дебати. Един от тях най-вероятно ще е за това от кой клас да могат да приемат ученици математическите и езиковите гимназии. Досега идеята беше те да кандидатстват за статут на иновативно училище и ако изпълняват критериите, да могат да организират ранен прием. След вълната от недоволство, най-вече от страна на родители и директори на математически гимназии, обаче, депутатите обмислят смекчаване на текстовете и връщане към ранния прием след 4 клас.

Поканихме депутата от ГЕРБ и председател на парламентарната комисия по образование и наука Милена Дамянова, която е и сред вносителите на новия закон, да се включи в дебата и да обясни какви са идеите за промени между първо и второ четене по отношение на ранния прием.

Резултатите от първия етап на дебата сочат превес на тезата, че езиковите и математическите гимназии трябва да имат възможност да приемат деца от пети клас. Можете да се включите с вашите мнения в анкетата и форума на дебата. След следващия етап, в който Тодор Ялъмов и Боян Захариев ще представят защитните си тези, всички мнения ще бъдат обобщени на финала.
Снимка

Да

Тодор Ялъмов

родител

Родителите насочват децата си към "елитните" училища и към математическите гимназии, защото търсят по-добра среда (учители, съученици, извънкласни дейности и т.н.) за децата си, а не толкова заради "ранното професионално ориентиране".

Основна теза Заключителна теза
Снимка

Не

Боян Захариев

програмен директор, "Отворено общество"

Стълпотворение от много десетки родители на 10-годишни деца в определено училище с надежда детето на един от 10 (тяхното дете) да се окаже по-добро от останалите и да бъде прието е основание съответната образователна система да получи веднага много слаба оценка.

Основна теза Заключителна теза

Резултати от гласуването на този етап

75%33 гласа
 Благодарим за вашия глас!
25%11 гласа
Този етап е приключил

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

В следващия етап на дебата участниците ще отговорят на опонентите си със защитни тези.

Още по темата

Какво й е на математиката?

Защо предметът затруднява толкова много ученици и как може да стане разбираем за всеки

Държавната издръжка за учениците в частните училища отново раздели депутатите

Законопроектът на ГЕРБ за предучилищното и училищното образование все пак беше приет на първо четене в комисия

Идва ли промяната в образованието

Новият закон прави крачка към мислещи ученици и активни учители, но му трябва още малко скорост