С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Основни тези - Трябва ли учебната година да бъде удължена?

Снимка

Да

Цветан Цветански

изпълнителен директор на Център за образователни инициативи

Общоевропейската тенденция е децата да прекарват повече време училище, където да се извършва тяхната социализация. Почти навсякъде в Европа учебните седмици са 36, а някъде и 38. Нашите деца прекарват доста по-малко време в училище и според критерия брой учебни часове.

Основна теза Защитна теза
Снимка

Не

Мария Николова

начален учител в СОУ "Георги Измирлиев", Горна Оряховица

Доводът, че в другите държави учебната година била по-дълга, е несъстоятелен, защото там учебното съдържание е по-разтоварено отколкото това в България. Новата идея няма да доведе до повече знания, а само до по-дълъг престой. Качеството на знанията не е съизмеримо с увеличаването на престоя.

Основна теза Защитна теза

Резултати от гласуването на този етап

53%45 гласа
 Благодарим за вашия глас!
47%40 гласа

Люба Йорданова

Модератор
След приемането на новия закон за предучилищното и училищното образование в края на септември вече дойде време за по-трудната, но и по-важна част - подготовката и приемането на новите държавни образователни стандарти. Те трябва да обърнат политиките на закона в конкретни правила, по които ще работят учениците и учителите. От стандартите до голяма степен зависи дали ще започне някаква реформа в образованието, за която от години се говори много на думи, но се прави малко на практика.

През октомври Министерството на образованието и науката (МОН) представи за обществено обсъждане първите няколко стандарта. Сред тях беше и този за учебния план, който определя периода на учебната година. Първоначалната идея на министерството беше учениците в основното училище, включително първокласниците, да учат до 15 юни, а всички останали, с изключение на 12 клас, - до 30 юни (т.е. 36 седмици). В момента първокласниците завършват училище на 24 май и имат четири месеца ваканция. "Стремим се да преодолеем този негативен момент, че нашите деца имат най-кратките учебни занимания и да им дадем шанс да бъдат обгрижвани по-дълго в училището и да не прекъсват задълго връзката си с него", аргументира се тогава зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева. Беше предвидено удължаването на учебната година да не е обвързано с увеличаване на хорариума и учебните часове в седмицата.

Идеята на образователното министерство предизвика силни реакции. Против бяха основно начални учители и синдикатите. В крайна сметка МОН смекчи плановете си и предложи удължаване само с една седмица на учебната година за 1 клас - до 31 май. Учениците от 4 до 6 клас ще учат 34 седмици - до 15 юни, а тези от 7 до 11 клас - 36 седмици, до 30 юни. 

"Капитал" покани двама експерти от сферата на образованието да изложат своите тези "за" и "против" удължаването на учебната година. Позиция в подкрепа на идеята на МОН ще защитава Цветан Цветански, изпълнителен директор на Център за образователни инициативи, автор на учебници и програми за средното училище, както и експерт в областта на използването на електронни платформи за обучение. Негов опонент е Мария Николова, начален учител в СОУ "Георги Измирлиев", Горна Оряховица и администратор на най-голямата учителска Facebook група - "Педагози".

Очакваме и вашите мнения по темата колко трябва да е дълга учебната година за българските ученици в анкетата и форума на дебата.
Снимка

Цветан Цветански

Позиция Да
1. В проекта е предложено е увеличение на броя учебни дни в годината за учениците, а не на броя работни дни за учителите. Тоест подходът към предложението следва да се разглежда от професионална, а не от синдикална гледна точка.

2. Редовната критика, която постоянно се е чувала досега, е била, че "времето не стига, материалът е много". Сега се увеличава именно учебното време. Освен това се намалява процентът на уроци за нови знания в учебните програми за сметка на упражнения, практически дейности, обобщения. Именно това отразява по-високата роля на учителя, заложена в закона чрез принцип на автономия, и повишеното доверие към него.

3. Общоевропейската тенденция е децата да прекарват повече време училище, където да се извършва тяхната социализация. Почти навсякъде в Европа учебните седмици са 36, а някъде и 38. Времето, прекарано в училище, освен като брой учебни (не работни!) седмици, се измерва и като брой учебни часове. Статистиката показва, че нашите деца прекарват доста по-малко време в училище, изчислено и през този критерий.

4. Учебното време в предучилищното образование е 32 учебни седмици: "Чл. 62. (1) Учебното време през учебната година е в периода от 15 септември до 31 май на следващата календарна година."Учебното време в по-горния образователен етап – начално училище – би трябвало да надгражда, а не да прави отстъпление от този стандарт.

5. Задържането на децата повече време в училище, инвестирането в сигурността на училищното пространство и програма и тяхната привлекателност е важен социален момент за превенцията на ранното отпадане. 

6. Образователната реформа е функция на системата от 18 стандарти. Поради тази причина в Център за образователни инициативи считаме, че част от критиката към стандарта за учебния план може да бъде трансформирана в градивни предложения при обсъждането на други стандарти. Например аргументи от типа "да удължат учебната година, но само, ако сложат климатици, защото през май и юни вече е нетърпимо" могат да бъдат поставени за решаване при обсъждането на стандарта за физическата среда на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие.
Снимка

Мария Николова

Позиция Не
Едноличното решение от страна на Министерството на образованието и науката (МОН) за удължаването на учебната година очаквано разбуни духовете на учителството. Научихме го от медиите, без да бъде даван преди това никакъв знак, че се умува върху това. Решава се нещо от едни хора, които и в най-големите жеги работят спокойно, защото в кабинетите им има климатици. Ето моите аргументи "против".

1. Една от причините за моето първо "против" е точно тази. Климатичните особености в България са такива, че през септември все още има горещини, а през май и юни те вече са факт. Жегата и застоялият въздух, дори при отворени врати и прозорци, възпрепятстват нормалната работа, учениците стават вяли, концентрацията е сведена до минимум, погледите са уморени, а челата потни. Колко от взелите това решение биха били продуктивни при такива условия?

2. Вторият ми аргумент "против" е свързан с въпроса от коя образователна степен са учениците от 4 клас – начална или прогимназиална, тъй като всички ученици от начален етап приключват учебната година на 31 май.

3. Сред учителите, членуващи в най-голямата учителска Фейсбук група "Педагози", се осъществи проучване веднага след тиражирането по медиите на идеята, че ще се удължи учебната година. Резултатът от проучването е в съотношение 10:1 в полза на противниците на това решение.

4. Проучване, направено сред родителите на моите ученици, показа, че от 25 родители несъгласието си дадоха 21.

5. По отношение на натовареността на българските ученици и скъсяването на ваканцията - новата идея няма да доведе до повече знания, а само до по-дълъг престой. Качеството на знанията не е съизмеримо с увеличаването на престоя в училище.

6. Много е наивно решението, взето от министерските чиновници без мнението на учителите и родителите, да се приеме безропотно и единодушно. Така беше в едно друго време.

7. Седмият ми аргумент се крие във въпросите "Какво повече ще научат децата в 1 клас за една седмица или в 4 клас за две?" и "За чие удобство е удължаването на учебната година – родителско или ученическо?"

8. Доводът, че в другите държави учебната година била по-дълга, е несъстоятелен, защото там пък учебното съдържание е по-разтоварено отколкото това на българските ученици.

9. Първо трябва да се подготви почвата, за да се засее нещо ново и различно, и чак тогава се засява. Или казано по друг начин, разтоварете учебното съдържание, дайте по-дълга коледна ваканция, за да се избегне повишената заболеваемост в този период, направете така, че външните оценявания в 4-ти и 7-ми клас, както и държавните зрелостни изпити в 12 клас да са в последната седмица, защото после учебен процес де факто няма или е изцяло разстроен, пък тогава обявете, че поради тези причини ще се удължи учебната година.

10. Ще завърша с думите на един професор, според който удължаването на учебната година не е грижа нито за ученика, нито за учителя. А училището не е място за отглеждане на деца.

И в заключение - един призив. Не удължавайте учебните години, а ги скъсете с една цяла и никому ненужна– на 12 клас!

Резултати от гласуването на този етап

53%45 гласа
 Благодарим за вашия глас!
47%40 гласа

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация "Капитал" и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

www.ngogrants.bg Този етап е приключил

33 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил kratun.ko Рейтинг: 344 Неутрална
9 ное 2015 10:30 1
- +Оценка
-4 +35

Твърдо "за" редуциране на натоварването в училището, преразглеждане на материята и начина на преподаване. В момента учебниците в основното училище са написани на трудноразбираем език, материята н ее систематизирана, информацията, която се поднася на учениците е абстрактна и не води до създаване на една подходяща обща култура. Отделно учителите, с които имам досег са немотивирани и третират децата като врагове, с които трябва да се води борба, "да се обуздаят", "да се вкарат в пътя" (кой път, по дяволите е вашият път?). Свидетел съм на отмъстителни действия от учители към ученици в 6 клас! Училище, което изисква допълнителни частни уроци за мен е не оправдава съществуването си. Такава образователна система е ненужна и вредна. Но. както се казва - рибата се разваля откъм главата.

 
Преглед на профил greenhuman Рейтинг: 8 Неутрална
9 ное 2015 11:56 2
- +Оценка
-5 +31

Много слаби аргументи и от двете страни.
В европейските държави учебните години били по не знам си колко седмици, това не е никакъв аргумент, а факт. Аргумент би било в европейските държави учебната година е с Х седмици по-дълга и според изследване на Х това има пряка корелация с повишени резултати на учениците.
Пък тия псевдо проучвание между родители и някви фейсбук групи изобщо няма да ги коментирам.

Има доста проучвания, които показват, че дългата ваканция има негативен ефект върху резултатите на учениците. За справка може да се прочете книгата на Хаити за влиянието на факторите в училище. Аз лично съм за по-дълга учебна година, но по-важното е лятната ваканция да се разбие на по-малки почивки през годините и да няма толкова дълго отсъствие от училище.

 
Преглед на профил BlueWater Рейтинг: 1062 "Не"
9 ное 2015 11:57 3
- +Оценка
-6 +14

"Стремим се да преодолеем този негативен момент, че нашите деца имат най-кратките учебни занимания и да им дадем шанс да бъдат обгрижвани по-дълго в училището и да не прекъсват задълго връзката си с него"

Моят коментар са думите на единадесет годишен ученик:

"Училище мъчилище!"

Кога набедените експерти от МОН ще попитат децата и родителите им, какво искат да се промени в училището им?

 
Преглед на профил p.tsvetkov Рейтинг: 8 Неутрална
9 ное 2015 12:41 4
- +Оценка
-15 +8

Твърдо ЗА. Особено смешно звучи доводът (8) на поддръжниците на НЕ-то, че, че в другите държави учебната година била по-дълга, защото там пък учебното съдържание е по-разтоварено отколкото това на българските ученици. Това значи ли, че като не е увеличена учебната година ще може спокойно и да бъде запазено натовареното учебно съдържание?

 
Преглед на профил Ганева Рейтинг: 672 Неутрална
9 ное 2015 13:53 5
- +Оценка
-23 +12

В 21 век един аргументът е климатът и горещините! Тази жена за климатици не е ли чувала? Ако това ще спира децата да ходят на училище, то във всички южни щати на САЩ те трябва въобще да не стъпват в училище освен през месеците декември, януари и февруари (евентуално).

 
Преглед на профил veragena Рейтинг: 506 Неутрална
9 ное 2015 16:18 6
- +Оценка
-10 +15

3. Сред учителите, членуващи в най-голямата учителска Фейсбук група "Педагози", се осъществи проучване веднага след тиражирането по медиите на идеята, че ще се удължи учебната година. Резултатът от проучването е в съотношение 10:1 в полза на противниците на това решение.

Когато в края на учебната година се дискутираше евентуална лятна занималня в у-ще, само двама учители я подкрепиха. И единствената причина за това е, че учителите нямат търпение да се отърват от подопечните им. Предпочитат да търкат столовете в учителската стая, отколкото да трябва да търпят децата и през лятото... Това е истината..

 
Преглед на профил dorn Рейтинг: 947 Неутрална
9 ное 2015 17:30 7
- +Оценка
-2 +18

До коментар [#6] от "veragena":
"Когато в края на учебната година се дискутираше евентуална лятна занималня в у-ще, само двама учители я подкрепиха. И единствената причина за това е, че учителите нямат търпение да се отърват от подопечните им"

Бъркаш учителите с детегледачи. Учителския труд е регламентиран и учителите имат съвсем други отговорности и задължения от тези което искаш да им прехвърлиш през лятото.

 
Преглед на профил gost22 Рейтинг: 2137 "Не"
9 ное 2015 18:08 8
- +Оценка
-2 +17

До коментар [#5] от "Ганева":
"В 21 век един аргументът е климатът и горещините! Тази жена за климатици не е ли чувала?"
В някои български училища, още е средата на 20-ти век. Ми излезте от големите градове, разходете се малко из "територията" интересно е...

_____

"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
 
Преглед на профил gost22 Рейтинг: 2137 "Не"
9 ное 2015 18:15 9
- +Оценка
-2 +12

А защо никой не предложи, учениците с успех над 5 да имат удължена ваканция, а тези с успех под 4 да доучват още две-три седмици? Така де, нали търсим масово повдигане на успеха, та системата ще обърне внимание на изоставащите. От друга страна самите ученици ще искат да учат, защото резултата им е обвързан с лична награда.

_____

"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
 
Преглед на профил djasra Рейтинг: 8 Неутрална
9 ное 2015 18:22 10
- +Оценка
-5 +20

Като майка на второкласник, категорично НЕ. В момента децата още в началните класове изучават материал, който ние преди 15-20 години учехме в горните класове. Аз го обучавам в къщи, но другите деца, които ходят на занималня изостават от малкото, които не ходят, не защото са глупави, а защото материала е тежък и няма как една учителка да разясни на 30 тина деца детайлите. Правят преразказ например без да са учили елементарните правила за правопис- кога се слага запетайка, членуване, предаване на пряка реч.........- определено малоумно. До вчера смятаха числата от 1 до 10, сега направо двуцифрени и таблицата за умножение, моят син се справя, но са много натоварени. Отделно всяко дете ходи на език, музика и т.н.и други извън класни занимания.Много са динамични времената, а децата натоварени. И вместо да се чудят кака да натоварват децата да помислят за стандарта на живот на Българския, подчертавам Българския народ.

 
Преглед на профил djasra Рейтинг: 8 "Не"
9 ное 2015 18:29 11
- +Оценка
+4

До коментар [#9] от "gost22":

Идеята е много добра, но за хора мислещи за бъдещето на страната, а именно децата ни. Със сигурност няма да използват подобни модели- средностатистическият данъкоплатец трябва да е винаги нащрек и под брутален стрес и юлара на врата- ниски заплати, несигурност във всеки един аспект на живота в България, образованието и бъдещето на децата, плюс политически циркове, чалга и масово изпростачване и оскотяване с помощта на медиите и готово вниманието от псевдо демократичния начин на управление е отвлечен.

 
Преглед на профил red.mary Рейтинг: 545 "Не"
9 ное 2015 18:29 12
- +Оценка
-3 +10

Учебната година не бива да се удължава, а да се подобри обучението в рамките на учебната година така както е. Неадекватните планове и недобре подготвените учители са това, което трябва да се промени. Идеята за удължаване е изместване на проблема, по-скоро създаване на проблем и напрежение, вместо да се работи за цялостно подобряане на образователния процес, подобряване на учебни планове, кадри, маериални условия и пр.

 
Преглед на профил Милена Пехливанова Рейтинг: 15 "Не"
9 ное 2015 20:02 13
- +Оценка
-5 +15

Категорично съм ПРОТИВ удължаването на учебната година. Готова съм на гражданско неподчинение с двете си деца във втори и в шести клас.
Хайде да видим!

_____

Милена (Меми)
 
Преглед на профил BlueWater Рейтинг: 1062 "Не"
9 ное 2015 20:22 14
- +Оценка
-5 +11

До коментар [#13] от "Милена Пехливанова":

Браво Меми!
Гражданско неподчинение и масови протести. Това е начина да покажем на управляващите държавни чиновници, че няма да позволим поредната малоумна промяна в образователната ни система, която е все по-лоша и по-лоша.

 
Преглед на профил dove80 Рейтинг: 8 Неутрална
9 ное 2015 20:32 15
- +Оценка
-14 +10

Категорично съм за УВЕЛИЧАВАНЕ удължаването на учебната година. Видя се и е очевадно, че след завършването на учениците те са полуграмотни - достатъчно е да се влезе в който и да е форум или фейсбук и човек да се нагледа на правописни грешни и неправилни изказвания. Това е резултат от постоянно скъсявани срокове за обучение или някакви измислени поводи за ваканции. Друго което мога да спомена е трудното и лошо поднасяне на учебния материал в учебниците на прекалено неразбираем и висок стил който в крайна сметка затруднява заучаването на същия.

_____

Аз не чакам времето, аз съм времето.
 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 "Да"
9 ное 2015 21:00 16
- +Оценка
-12 +8

„Образователна реформа се прави на големи стъпки, а не на малки. В противен случай има опасност да стане обратима. Традицията има свое гравитационно поле и често те връща назад. България няма време за губене. Не може да си позволите децата ви да изостават на дъното на развитите страни. Вашите деца не са по-глупави от връстниците си в другите държави. България е достатъчно компактна и нужните реформи зависят от достатъчно малко хора“ – проф. Збигньев Марсиняк, бивш Помощник държавен секретар в Министерството на националното образование на Полша

Първоначалната идея на министерството беше учениците в основното училище, включително първокласниците, да учат до 15 юни (34 учебни седмици), а всички останали, с изключение на 12 клас, - до 30 юни (т.е. 36 седмици).

"Достатъчното малко хора" в МОН би следвало да имат здрава позиция и да доведат първоначалната си идея до успешен край... :)

Удължаването на учебните седмици, както и замисленото съотношение на нови знания към упражнения 60/40, ще позволи да се работи с децата ефективно, без напрежение от недостиг на време, ще позволи и дни на по-свободна учебна активност – възможност за работа сред природата, екскурзии до забележителни места, театрални постановки, работа по проекти, спорт.

Учителите в България имат твърде малък преподавателски норматив – 483 астрономически часа годишно... американските учители, например, работят с деца над 1000 астрономически часа...

Прочитане на целия коментар
годишно, финландските – 700 астрономически часа. Поради ниския седмичен преподавателски норматив на учителите, както и поради факта, че в българското училище учебните часове са по 35, 40, 45 минути, РЕАЛНАТА преподавателска работа с децата е твърде недостатъчна за качественото обучение. С реализирането на първоначалната идея на МОН, учениците от начален етап ще получат още 63 –I кл. /50 – II-IV кл. учебни часа годишно с увеличението с три/две седмици на учебното време. С това, разбира се, няма да „напреднем“ изумително много, но поне ще компенсираме липсата на часовете за упражнения и проекти, а защо не и на по-чести малки почивки през учебното време.

Няма да обсъждам ОСАКАТЕНОТО предложение на министерството, което последва след намесата на синдикатите и в момента стои на страницата на МОН, защото за мен то е меко казано несериозно и със сигурност с нищо неаргументирано.

Поддържам изцяло изложението на Цветан Цветански по всички 6 точки, добре аргументирани от него.

 
Преглед на профил dorko Рейтинг: 411 Неутрална
9 ное 2015 22:40 17
- +Оценка
-7 +8

1. Учебната година на първокласниците трябва да завършва с 24 май. Нека спасим този архетип!
2. Има села в страната, където все още (като в ХІХ век), ако има реколта за прибиране (например от тютюн), ученик в училище не влиза. Докато няма кой да види това, учебната година и 11 месеца да стане, все е тая.
3. Има родители, които посещават Черноморието (или други места по света и у нас) още през м. юни с децата си, когато е и по-евтино, и най-чисто и спокойно... Дали държавата мисли и за туризма?
4. Предполагам, че в офиса на Центъра за образователни инициативи няма климатици.


 
Преглед на профил BlueWater Рейтинг: 1062 "Не"
9 ное 2015 23:30 18
- +Оценка
-3 +11

До коментар [#16] от "Мария Тодорова-Сандева":

"Удължаването на учебните седмици, както и замисленото съотношение на нови знания към упражнения 60/40, ще позволи да се работи с децата ефективно, без напрежение от недостиг на време"

Госпожо Сандева, една не ефективна образователна система ще продължи да бъде такава дори и да премахнете напълно ваканциите!

Много по-ефективно ще е ако се намали значително и се опрости учебният материал, които през годините се е увеличил и усложнил неимоверно, отколкото да се увеличават още учебните седмици.

Международните представителни изследвания – PISA, TALIS и PIRSL показват действителното състояние. След като излизат резултатите от PISA 2014 фактите са следните цитирам:

"В сравнение с 2000 г., резултатът в категория „четене“ на българските ученици се е увеличил от 430 на 436 точки. В сравнение с 2000 г. пък резултатът при природните науки e намалял от 448 на 446 точки, а при математиката се е увеличил от 430 на 439. Данните сочат, че към 2012 г. 39.4% от българските ученици спадат в групата на функционално неграмотните, а 43.8% не се справят с основни пресмятания. Около 4% спадат в групата на справящите се отлично и в двете сфери. И въпреки че взети сами по себе си данните посочва лека тенденция към подобрение, то тази тя не би позволила на образователната ни система да се сравнява с по-добрите от ЕС...

Прочитане на целия коментар
в рамките на следващия половин век, дори при условие, че те прекратят развитието си на днешното ниво.
Най-обезпокоителни са резултатите в новия компонент на PISA – „решаване на проблеми“, който включва известен брой ежедневни ситуации от типа на купуване на билети в метро и модел на действие на самоходна прахосмукачка. В този компонент българските ученици постигат едни от най-ниските резултати в света, като по-лошо класиране постигат единствено колумбийците. Този резултат е симптоматичен за един от най-основните проблеми на българската образователна система – независимо от всички опити на държавата да я „реформира“, тя продължава (както видяхме по-горе, на едно относително ниско ниво) да предоставя само и единствено отвлечено, теоретично знание, но не и да подготвя за справяне с дори основни житейски ситуации."

http://ekipbg.com/pisa-2014-nishto-novo-v-bylgarskoto-obrazovanie/

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 Неутрална
9 ное 2015 23:51 19
- +Оценка
-4 +6

До коментар [#18] от "BlueWater":

http://www.dunavmost.bg/Bulgaria/Photo/31676-bezumna-zadacha-po-matematika-za-6-ti-klas

Ето Ви една "безумна" задача, която възмутени родители са посочили като УЖАС. Тази елементарна задача всъщност показва, че въпросът с "опростяването" е въпрос на мислене, правила и елементарни сметки наум.

Без да знаеш, обаче, само с простота не става.
Когато сте копирали коментара ми, сте "цитирали" част от него... В останалата част, аз пиша и за това, че децата трябва да са по-често и на тревата, и в музея, да съзерцават, експериментират и да се учат опитвайки.
А иначе... Математиката няма да се ОПРОСТачи, за да ни е леко на нас, просто е.

 
Преглед на профил gost22 Рейтинг: 2137 "Не"
10 ное 2015 00:12 20
- +Оценка
-3 +8

До коментар [#15] от "dove80":
"Категорично съм за УВЕЛИЧАВАНЕ удължаването на учебната година. Видя се и е очевадно, че след завършването на учениците те са полуграмотни... "

Казваш, че 12 класа са недостатъчни, ама с по още една-две седмици допълнително ще станат нещата. Я сега да поясниш, какво толкова отгоре ще научат за тези две седмици, че ще обърнат успеха от цялата учебна година...
Типична, чиновническа реформа — увеличаваш работното време и очакваш продукцията да се увеличи пропорционално... ама всъщност не е точно така. Дори в завода на конвейра не се получава по този начин.

_____

"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
 
Преглед на профил BlueWater Рейтинг: 1062 "Не"
10 ное 2015 08:25 21
- +Оценка
-4 +9

До коментар [#19] от "Мария Тодорова-Сандева":

цитирам:"Ето Ви една "безумна" задача, която възмутени родители са посочили като УЖАС. Тази елементарна задача всъщност показва, че въпросът с "опростяването" е въпрос на мислене, правила и елементарни сметки наум."

Тази задача е "безумна", защото образователната ни система, а не някой друг, специално по математика не учи децата да МИСЛЯТ и РАЗСЪЖДАВАТ, а само да назубрят преподавания материал. Причината е че той е в огромно количество и просто няма време да бъде разбран, осмислен, упражнен и запомнен. Почти всички учители препускат из "материала" за да успеят да изпълнят безумния учебен план. В резултат повечето от децата не обичат математиката или направо я мразят. Всичко това ви го казвам като човек, който като ученик в гимназията е имал награда от републикански кръг на олимпиада по математика, а като студент е взел всичките си изпити по висша математика с отличен.

Математиката може и трябва да се преподава по съвсем друг начин и това за щастие вече се случва и в България благодарение не на "експертите" от МОН, на гражданска инициатива!

Моля, запознайте се със системата "JUMP Math". По тази система всеки клас с не подбирани ученици, подчертавам всеки клас, може да постигне над 90 - 95% отличен успех по математика.
...

Прочитане на целия коментар href="http://www.progresivno.org/pages/viewpage.action;jsessionid=723813B37EB79CF8E371FFB19894CCE8?pageId=3638540" target="_blank" rel="nofollow">http://www.progresivno.org/pages/viewpage.action;jsessionid=723813B37EB79CF8E371FFB19894CCE8?pageId=3638540

JUMP Math България
ГОДИШЕН ДОКЛАД 2013/2014

http://www.progresivno.org/download/attachments/3638540/Jump+Math+%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F+-+%D0%93%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%88%D0%B5%D0%BD+%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4+2013-2014.pdf?version=1&modificationDate=1427450346000

 
Преглед на профил BlueWater Рейтинг: 1062 "Не"
10 ное 2015 08:29 22
- +Оценка
-2 +2

До коментар [#19] от "Мария Тодорова-Сандева":

В предишният коментар не се виждат препратките в Интернет, за това ги давам пак тук.

Моля, запознайте се със системата "JUMP Math". По тази система всеки клас с не подбирани ученици, подчертавам всеки клас, може да постигне над 90 - 95% отличен успех по математика.
http://www.progresivno.org/pages/viewpage.action;jsessionid=723813B37EB79CF8E371FFB19894CCE8?pageId=3638540

JUMP Math България
ГОДИШЕН ДОКЛАД 2013/2014

http://www.progresivno.org/download/attachments/3638540/Jump+Math+%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F+-+%D0%93%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%88%D0%B5%D0%BD+%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4+2013-2014.pdf?version=1&modificationDate=1427450346000

 
Преглед на профил lekapoleka Рейтинг: 229 "Да"
10 ное 2015 09:42 23
- +Оценка
-7 +5

Аргументите на учителката се свеждат само до "хората са против и е много горещо". А нещо по същество може ли?
Човекът от министерството също има някои слаби аргументи: видиш ли, като увеличим учебната година с една седмица, ще спрем ранното отпадане от училище. Но основното е вярно: по този начин ще може да се разпредели по-равномерно учебният материал, вместо да се препуска през него. Затова идеята е разумна.

 
Преглед на профил lekapoleka Рейтинг: 229 Неутрална
10 ное 2015 09:47 24
- +Оценка
-1 +7

До коментар [#10] от "djasra":

"Правят преразказ например без да са учили елементарните правила за правопис- кога се слага запетайка, членуване, предаване на пряка реч.........- определено малоумно."

Изобщо не ми звучи малоумно. Базовите умения за работа с текст спокойно могат да се изграждат още преди детето да усвои техническите детайли на правописа. По Вашата логика може би и малките деца не трябва да се насърчават да разказват какво им се е случило в детската градина, защото още не произнасят правилно някои думи.

 
Преглед на профил lekapoleka Рейтинг: 229 Неутрална
10 ное 2015 09:48 25
- +Оценка
+5

До коментар [#10] от "djasra":

И, като си говорим за правопис, "български" се пише с малка буква.

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 Неутрална
10 ное 2015 11:15 26
- +Оценка
-9 +2

До коментар [#22] от "BlueWater":

А Вие може би е добре да се запознаете с това...

http://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2012_eag_highlights-2012-en

В Канада, там откъдето Джон Майтън тръгва, учителите в основните училища ПРЕПОДАВАТ средно по 800 астрономически часа годишно. За сравнение... ние работим с децата средно по 483 часа годишно. Когато имаш достатъчно време за работа с децата, можеш да приложиш каквото искаш, когато препускаш за 40 минути от тема на тема, само мъчиш и себе си, и учениците си...

 
Преглед на профил BlueWater Рейтинг: 1062 "Не"
10 ное 2015 14:09 27
- +Оценка
-2 +12

До коментар [#26] от "Мария Тодорова-Сандева":

Цитирам:
А Вие може би е добре да се запознаете с това...

http://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2012_eag_highlights-2012-en

--------------------------------
С кой по точно от всичките 38 документа на тази страница да се запозная? Вие дори не можете да подкрепите тезата си с един елементарен цитат на документ, а спорите за някакви часове на учителите! Всякакви сравнения на броя учебни часове в България, Канада и където и да е другаде са безсмислени, без да се знае обема, вида и сложността на преподаваните знания!

Мога да ви кажа, че когато Аз бях ученик шест учебни часа имахме само в понеделник, когато първият час беше на класният ръководител. Сега почти всеки ден децата имат по шест и дори седем учебни часа и въпреки това знаят и могат много по-малко от нас на тяхната възраст. Крайно време е Вие лично и "експертите" от МОН да разберете, че обема на преподаваните знания е ПРЕКАЛЕНО ГОЛЯМ и в повечето класове НЕПОДХОДЯЩ за възрастта на учениците. В следствие на това претоварване учениците естествено започват да игнорират и да не учат всичката тази ненужна според тях информация, която няма кой да им обясни спокойно, разбираемо и без да...

Прочитане на целия коментар
бърза за да гони учебен план!

Ще ви цитирам пак фактите, които никой не оспорва:
"Данните сочат, че към 2012 г. 39.4% от българските ученици спадат в групата на функционално неграмотните, а 43.8% не се справят с основни пресмятания."

 
Преглед на профил twins Рейтинг: 284 "Да"
10 ное 2015 14:40 28
- +Оценка
-4 +7

До коментар [#27] от "BlueWater":

Напълно съм съгласна. Отдавна ми прави впечатление, че учениците са до 2 и 3 часа след обяд на училище, а знанията им в сравнение с нашите, когато бяхме на тяхната възраст са направо незадоволителни. Матеряла не е съобразен с възрастта. Като че ли в МОН не са чували за педагогика и психология.
Освен това, сравнения с други държави са изключително неуместни. В Германя например ваканциите са къси, но за това пък много. През цялата учебна година се почива 3 месеца и половина, като лятната ваканция е 6 седмици. Само моля да не се сравнява лятото в Германия с латото в България. В Германия ако изобщо стане 38 градуса е за не по-дълго от 2 седмици и то през юли, а в България още края на Май е 30 градуса и ако някой си мисли, че може да мотивира деца в трети клас да учат при 30 градусова жега, много се лъже. Дайте да не променяме изпитана през годините, работеща система с друга, само за да се правим на по-европейци от европейците.

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 Неутрална
10 ное 2015 14:46 29
- +Оценка
-11 +2

До коментар [#27] от "BlueWater":

Запознайте се с всичките... хахахах

Когато аз пък бях ученик, учехме и в съботните дни.
Та, кой кога и какво е правил пред 30 години, съвсем не е на дневен ред, г-жо, г-не Аноним. Учител ли сте, родител ли сте, не знам, а и не ми е работа да знам.
Истината е, че с децата в училище в тази държава се работи малко време, с голям летен промеждутък - за 1 клас той е 4 месеца.
Дали Ви харесва на Вас или не, но това са реалностите.

 
Преглед на профил BlueWater Рейтинг: 1062 "Не"
10 ное 2015 15:19 30
- +Оценка
-2 +12

До коментар [#29] от "Мария Тодорова-Сандева":

Дали съм учител, родител или извънземно няма ниакво значение. Важни са само фактите, които цитирах и които недвусмислено показват, че проблема е в НАЧИНА НА ПРЕПОДАВАНЕ, а не в количеството часове. С децата в училище се работи НЕПРАВИЛНО, защото ги карат да НАИЗУСТЯВАТ а не да РАЗБИРАТ! Дори това време да се увеличи двойно резултатите ще са същите и дори по-плачевни! Само 4% от българските ученици имат отличен успех и се справят с поставените проблеми според независимите системи за оценяване!

Това е реалността, а Вие и експертите от МОН живеете в някаква ваша си реалност, в която само Вие и те разбирате от образование и образователни системи!

Бъдете жива и здрава.

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 "Да"
11 ное 2015 00:37 31
- +Оценка
-9 +2

До коментар [#30] от "BlueWater":

Благодаря за пожеланията.
И да, безспорно има голямо значение по какъв начин се преподава, но и недостигът на часове за упражнение, също не е без значение.
Не разбирам защо се държите арогантно и ми говорите за извънземни и други реалности. Всеки ден съм в училище и се вълнувам от реформите не по-малко от Вас.
Това, че учениците ни са функционално неграмотни, се дължи на комплекс от проблеми... аз твърдя, че част от тези проблеми са кратките учебни часове по така или иначе остарялата класно-урочна система, както и дългите месеци, в които децата не работят с учителите си... а някои от тях, не са подкрепяни и от родителите си.


 
Преглед на профил schecherezada Рейтинг: 8 "Не"
11 ное 2015 13:26 32
- +Оценка
+8

До коментар [#26] от "Мария Тодорова-Сандева":

Имам братовчедка преподавател в Канада и ми е разказвала, че до 7 -ми клас учебния материал е лесен за усвояване, а след това учат по-сложен материал. Всички експерти от МОН да се замислят защо на децата не им е интересно в училище-претоварване с домашни и задачи от допълнителни помагала; учители, които им говорят, че са лоши; допълнителни часове 7-ми 8- ми час. Представете си детето обядва в 15.00 ч. Говори се за затлъстяване сред учениците. Какво правят в часовете по физическо възпитание- покриване на отживели нормативи, дават им топка и да играят на каквото искат. Вместо това учителя може да показва упражнения на децата за добра фигура и т. н. Да си учител е призвание. Няма да забравя г-жа Крушевска, начален учител от Панагюрище, с какво търпение учеше детето ми от 1-ви до 4-ти клас. Детето запомняше всичко в час, домашните им бяха за затвърждаване на наученото от деня. Нямаше претоварване, писане на ченгелчета до 10 часа през ноща и т.н. Пожелавам й все така да възпитава децата, за да възприемат ученето като нещо интересно, а не като досада. Аз съм за опростяване на учебния материал, повече творческа работа (преди години беше трудово възпитание), за да имаме нормални, а не стресирани деца. Нека имат детство!

 
Преглед на профил toniboy Рейтинг: 8 "Да"
11 ное 2015 23:31 33
- +Оценка
-1 +3

Не съм наясно защо е толкова силен импулса са се сравняваме с някоя чужбина за щяло и нещяло. Случайно имам личен опит, лятната ваканция е къса при някои чужбини, но имат ваканции през годината често. На мен лично натовареността на децата в началните класове ми се струва прекалена, би могло малко да се добави време, за да се даде възможност да не се препуска по материала. Но не да се вкарва още някакъв предмет, защото видите ли, малко им е, е абсурдно. Виждам програмата като много неефикасна по отношение на усвояване. И в друга посока да се работи, децата да имат желание да прекарват време в училище - сегашните условия във всеки смисъл са далеч от подобни претенции. Истината стана много проста за мен, докато в чужбина детето ми с голямо желание ходеше на училище, сега е с много зор. А и се чудя понякога дали не съм сбъркала училището с такова за шерпи.

 

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

В следващия етап очаквайте позицията на гост експерт по темата. Очакваме вашите мнения в анкетата и форума на дебата.

Още по темата

Реформата, която може да свърши, преди да е започнала

Промените в образованието няма да се случат, ако политиците не обяснят какво искат да постигнат, а хората не са готови да чуят

Искаме ли въобще промяна

Опитите за реформа в образованието

След приемането на образователния закон: реакции и очаквания

Кои трябва да са най-видимите промени в образователната система и какво мислят някои наблюдатели за тях

Паралелно образование по инерция

Всяка година родителите допълват с частни уроци за милиони държавната система, а общото ниво на учениците не се подобрява