С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Защита на тезите - Трябва ли учебната година да бъде удължена?

Снимка

Статуквото май ни устройва, а?

Цветан Цветански

Според опонента ми в другите държави учебната година била по-дълга, защото учебното съдържание е по-разтоварено. Т.е, ако не променим броя на учебните седмици, можем лесно и да преглътнем и липсата на промени в учебното съдържание.

Основна теза Защитна теза
Снимка

Удължаването на учебното време няма да се отрази на резултатите

Мария Николова

Възможността за повече учебни часове за упражнения можеше да бъде осъществена досега с разтоварване на учебното съдържание от фактологически материал и острата нужда от оптимизация на учебния процес.

Основна теза Защитна теза

Резултати от гласуването на този етап

42%33 гласа
 Благодарим за вашия глас!
58%45 гласа

Люба Йорданова

Модератор
Предпоследният етап на нашия дебат дава отново думата на основните участници - Цветан Цветански и Мария Николова, за да защитят тезите си за и против удължаването на учебната година. Всъщност, както разясни зам.-министър Ваня Кастрева, не става въпрос за удължаване на годината, а за увеличаване на броя учебни седмици. Според последните планове на Министерството на образованието и науката (МОН) предложението е І клас да учат една учебна седмица повече (от 31 на 32 учебни седмици), ІV клас - две (от 32 на 34 учебни седмици) и VІІ клас - също две (от 34 на 36 учебни седмици).

В защитната си позиция началният учител Мария Николова отговаря на зам.-министър Кастрева с критиката, че министерството е пропуснало да разговаря с работещите в системата преди да започне да прави реформата и така да подготви почвата.

Изпълнителният директор на "Център за образователни инициативи" Цветан Цветански припомня, че реформата в образованието съвсем не се изчерпва с дължината на учебната година и предстоят още предложения за промени. Има опасност обаче и те да бъдат бързо отхвърлени от защитниците на статуквото.

По-долу можете да прочетете целите тези на участниците и да дадете своето мнение в анкетата и форума на дебата.
Снимка

Статуквото май ни устройва, а?

Цветан Цветански

Позиция Да
Искам още веднъж да подчертая нещо, което казах и в първоначалната си теза, а именно, че реформата в образованието е функция на повече от един стандарт. Стандартите са общо 18. Сред тях са тези за учебното съдържание, за оценяването, за управлението на качеството, за физическата среда... общо 18. Тезата на колегата Мария Николова се базира върху отхвърлянето на възможността за други промени, освен на свещената крава в лицето на броя учебни седмици. Повече учебни седмици? Не, топло е и нямаме климатици! Повече учебни седмици? Не, учебното съдържание е тежко и много натоварено! Повече учебни седмици? Не, какво повече ще научат децата за една седмица!

Добре де, ами нали затова са другите стандарти. Хайде да заложим промените там, а?

Иначе, ако следваме изложените от опонента ми аргументи, ето какво излиза:

Температурните условия диктуват размера на учебната година. Учим само когато не е много топло. За студеното не обелваме и дума, защото тия проклетници във Финландия учат, та им пращят ушите. Да, ама и там, където е топло, също учат. Ето например в Израел учат от 1 септември до края на юни. Т.е идеята, че учебната година се движи като часовите пояси, а ние сме нещо като "образователен Гринуич", не е вярна. Иначе според предложената аргументация тя следва да се увеличава към Лапландия и да намалява към Екватора.

Статуквото май ни устройва, а? Тъжен извод, който се налага от аргумент 8 - "в другите държави учебната година била по-дълга, защото учебното съдържание е по-разтоварено". Т.е, ако не променим броя на учебните седмици, можем лесно и да преглътнем и липсата на промени в учебното съдържание.

Времето, прекарано в училище се е обезценило тотално. Аргумент 7 гласи "Какво повече ще научат децата за една седмица или две?". Преди години директорът на НГДЕК г-жа Гергина Тончева ми дърпаше ушите, когато, като ученик или по-късно като учител, пропусках и ЕДИН учебен час, с думите: "Цветан, учебният час е свещено време. Загубиш ли го, това е безвъзвратно. Няма връщане!". Не бих искал и да си помисля какво би ми казала за загубата на учебен ден или пък учебна седмица. Та, отговорът към моя опонент е: Много, много може да се научи "за седмица или две". От учителя.
Снимка

Удължаването на учебното време няма да се отрази на резултатите

Мария Николова

Позиция Не
Моята позиция е във връзка с изказването на зам.-министър Ваня Кастрева. Когато се провежда дебат по важни промени, свързани с образованието, двете страни, които задължително трябва да бъдат изслушани, са учителите и родителите като представители на децата, както и експертите като представители на системата.

Фундаменталната грешка на министерството е, че изземва родителските и учителските функции и решава, че то най-добре е в състояние да се "грижи" за българските деца.

Учебната година е с начален старт 1 септември и финал 31 август, а учебното време е от 15 септември до 30 юни. За малките ученици периодът след 24 май, когато по прекрасна българска традиция децата завършват първи клас, не е нищо друго освен удължаване на тяхното учебно време, което си е тяхната учебна година. Същото се получава и с учениците от 4 и 7 клас. Затова не разбрах четвъртокласниците от кой етап на образованието са последно?

Друга грешка е, че когато МОН решава да прави промени и да реформира, първо се разговаря с хората, пряко работещи в нея, подготвя се почвата за необходимите промени и тогава се въвеждат самите промени. Поради този огромен пропуск от страна на министерството нито учителите, нито родителите са убедени в необходимостта от решението за удължаване на учебната година.

Спецификата на обучението в 1 клас, както и тяхната социализация, никак няма да пострада поради факта, че малките ще завършат на 24 май, както и няма да се промени, ако завършват на 31 май.

Възможността за повече учебни часове за упражнения можеше да бъде осъществена досега с разтоварване на учебното съдържание от фактологически материал и острата нужда от оптимизация на учебния процес.

Покрай учениците, изостанали в усвояването на учебното съдържание, защо трябва да вървят рамо до рамо и учениците, които нямат проблем с материята? Ако на една магистрала се движат Ферари, Бугати, Порше и каруци, трябва ли трите бързи коли да изчакват каруците, за да се движдат заедно?

Нека да бъде удължено учебното време, но на онези, които се нуждаят от него.

Във връзка с последното твърдение на г-жа Кастрева ще кажа, че външните оценявания не измерват обективно знанията на учениците и това е мнението на огромна част от учителите в България. Поради тази причина удължаването на учебното време с една или две седмици никак няма да се отрази на резултатите.

И в заключение искам да кажа, че живеещите в подножието на вулкана не могат да разберат живеещите в неговия кратер. За да получите подкрепа за решенията си от българските учители, се вслушвайте в техния всекидневен опит и в техния професионализъм. Чуйте и родителите! Едва тогава българското образование няма да се движи като каруца по пътя към Европа, която обичате да давате за пример.

Резултати от гласуването на този етап

42%33 гласа
 Благодарим за вашия глас!
58%45 гласа

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация "Капитал" и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

www.ngogrants.bg Този етап е приключил

41 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил kihano Рейтинг: 743 Неутрална
20 ное 2015 16:34 1
- +Оценка
-10 +30

Категорично НЕ! Децата имат повече нужда от самостоятелност, която на тяхната възраст се осъшествява при игра, а не чрез търкане на чиновете. Освен това учебните програми са направо възмутителни! Всичко написано след 89-та на практика е сътворен от некадърници боклук. Ни политически коректен боклук. Затова да вземат учебниците и програмите от 80-те години, да махнат само политическите инсинуации, доколкото ги има, и да ги вкарат в обръщение. И вън НПО от образованието. НПО не трябва да припарват до училищата и университетите! Трябва да се излекуваме от чумата НПО. НПО развъждат невежество и некомпетентност.

_____

Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
 
Преглед на профил kratun4o Рейтинг: 8 "Да"
20 ное 2015 16:42 2
- +Оценка
-10 +3

Интересно ми е чисто онтологично появата на категориите "чиновници от министерството" - "учители" -"родители". Сякаш всяка има е уникална, напълно неразбрана и неоценена от другите. Учителите, сякаш не са родители,

 
Преглед на профил kratun4o Рейтинг: 8 "Да"
20 ное 2015 16:45 3
- +Оценка
-6 +7

Интересно ми е чисто онтологично появата на категориите "чиновници от министерството" - "учители" -"родители". Сякаш всяка е уникална, напълно неразбрана и неоценена от другите. Учителите, сякаш не са родители. Чиновниците, сякаш не са били учители или пък са явно стерилни и нямат деца. А, и са винаги лошите. Родителите са винаги пък добрите. Ще се разплача от умиление.

 
Преглед на профил kihano Рейтинг: 743 Неутрална
20 ное 2015 16:57 4
- +Оценка
-6 +28

Четейки позицията на Цветански всъщност не виждам никакви аргументи за удължаване на учебната година. Май най-силният е в заглавието. То и затова е изнесен в заглавието. Само че това е аргумент за промени в името на промените. Ама ние от безмислени реформи сме на това дередже. Така че стига безумни и глупави реформи.

Към госпожа Николова. Министерство на образованието не се вслушва в учители и родители и няма и да се вслуша, тъй като разчита на полуграмотните членове на НПО. Ако не знаете кои са те, мога да подскажа. Когато се обсъждаше дали да има само един учебник по дадена дисциплина или много учебници, тия НПО, които угробиха и угробват образованието ни излязоха с една декларация. За нея се съобщава дори и тук и са споменати доста НПО в обласста на образованието http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2014/07/14/2343198_sdrujeniia_iskat_ostavkata_na_ministur_klisarova/ .Предполагам няма да се подведето от "асоциацията "Родители"". Хората от НПО обикновено се смятат за свръхкомпетентни, защото можели да си докарват пари от фондации. Но всъщност са адски некомпетентни и парите им се дават точно за да прокарват политкоретни глупости. Министерствата са в плен на НПО. Особено това на образованието, щото то разпределя и средства за които НПО (вкл. НБУ) могат да кандидатстват.

_____

Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
 
Преглед на профил Златка Чардакова Рейтинг: 8 "Не"
20 ное 2015 22:01 5
- +Оценка
-5 +17

Крайно време е от МОН да чуят становището на учителите, единственото адекватно мнение.
Категорично НЕ на удължаване на учебната година, поредната недомислица, която обслужва интересите на разни НПО-та, а това,че било с мисъл за децата, е единствено, за да манипулира общественото мнение.
Подкрепям всяка дума на г-жа Мария Николова!

 
Преглед на профил Dina Netsova Рейтинг: 8 "Не"
20 ное 2015 22:21 6
- +Оценка
-5 +15

Какви са основанията за удължаването на учебното време ? Защо Изпитите НВО и ДЗИ са през месец май и се губят учебни дни ? Ако не се променят учебните програми и учебниците, които трябва да отговарят на развитието и възрастта на учениците, никакво удължено време няма да направи по-качествен учебния процес. И ако искаме да синхронизираме с ЕС, нека нашите деца да са с натовареност, както е там; да има домашни не за родители,а за деца, да има часове за упражнения, а не само нови уроци. Децата да могат да усвоят материала, въпреки родители, които не са в състояние да помогнат, които в последните години са все повече и повече... Но ако неаргументираното удължаване е само имитация на реформи, то , за съжаление, сме на фаза"криворазбрана цивилизация" Не количеството, а съдържанието на учебния материал е важно.Подкрепям мнението на учителката, а не на научния работник.

 
Преглед на профил Петя Перпериева Рейтинг: 8 "Не"
20 ное 2015 22:23 7
- +Оценка
-4 +15

Подкрепям мнението на Мария относно удължаването на учебната година за 4 клас. За първи клас се колебая. Мисля, че първокласниците могат да издържат до 31 май. Но не разбрах какво налага удължаването за четвъртокласниците. Националното външно оценяване за тях е в началото на май. Дотогава всички учители гледат да са преподали целия материал по всички предмети. Какво ще правят тогава учениците до 15.06? Ако НВО не се промени, удължаването на учебната година ще е мъчение и за учители, и за ученици. И това, което казва Мария е вярно - кое налага 4 клас да се отделя от начален етап при завършването на учебната година? В крайна сметка не прочетох мнението на нито един психолог по този въпрос - как ще се отрази тази промяна на психиката на 7 и 10 годишните деца.

 
Преглед на профил double_check Рейтинг: 233 Неутрална
21 ное 2015 08:01 8
- +Оценка
-3 +13

Не, не мога да повярвам! 53% ЗА! Не знам вече сред какви малоумници живея! Не са само в министерството...

 
Преглед на профил Петя Перпериева Рейтинг: 8 "Не"
21 ное 2015 10:03 9
- +Оценка
-4 +19

Копирам мнението на колежката Златка Димова, тъй като заради тази този коментар правата й да публикува временно бяха отнети. Защо? Кое правило е нарушила колежката в коментара си?
Златка Димова:
" Една поговорка гласи: "На чужд гръб и сто тояги са малко." Та и на учителския гръб сто задължения са малко. Уважаеми чиновници от МОН, слезте на земята, свалете си розовите очила и вижте жестоката истина - качеството на образованието пада не защото учебните седмици са малко, а защото материалът е труден за децата и не са предвидени часове за преговор и упражнения. Имахме една от най-добрите образователни системи в света, дала на човечеството много учени, изобретатели, откриватели... Направихте всичко възможно да я сринете, подчинявайки се на "господарите" от "по-великите" държави. Не Ви ли дойде наум, че те искат в България да живеят лесно управляеми неграмотни роби??? Защо въвеждате непрекъснато някакви "новости", които в света вече се отричат???
Твърдо съм против удължаването на учебната година. Трябва да се въведат мерки за затягане на дисциплината в училище; да се просвещават и родителите, защото те в повече от половината случаи са абдикирали от задълженията си. Оставили са децата си на "отглеждане" при бабите и дядовците и в училище, а те се трудят само за прехраната. Разберете, уважаеми родители, че нищо не става само с ядене - трябва и акъл (както гласеше една популярна реклама)!!! А...

Прочитане на целия коментар
"акълът" на децата им се вменява още в утробата на майката. Родителят е този, който трябва да купи на детето първата книжка и да възпита у него желание и интерес към книгата и науката. Сега обаче единствената грижа на родителя е да нахрани отрочето си и да го снабди с всички най-модерни джаджи, без да му обясни, че това трябва да се заслужи, че първо трябва да се научи да учи и да работи, а тогава - да получава. И стига с това "щадене на психиката" на децата!!! Защо не ги щадите, когато гледат филми на ужасите, филми и риалити шоута с насилие??? Защо не ги щадите, когато полупияни се карате, псувате и дори биете пред тях??? Щадене на психиката не означава да получават шестици, без да са си написали домашната работа. И 365 дни да стане учебната година, ако първите 7 години на детето не са "качествени", образованието няма да мръдне на сантиметър в правилната посока. Делегираните бюджети го довършиха, но това е тема за друга дискусия."

 
Преглед на профил Kiril Bosanov Рейтинг: 8 Неутрална
21 ное 2015 11:37 10
- +Оценка
-1 +27

Ще напиша нещо много кратко: Накарайте учениците да идват на училище и през досегашните седмици, и намалете бумащината в училищата. Останалото са локуми

 
Преглед на профил Jakob Jakov Рейтинг: 233 "Да"
21 ное 2015 14:46 11
- +Оценка
-13 +8

Смятам, че с увеличаването на учебните седмици се елиминира сивия сектор на частните уроци. От тук и икономическия фактор за противопоставяне на това предложение. Проблемът обаче не се корени във времето прекарано в училище, а в практическата насоченост и абсолютно резигниралата от реалността българска учебна система. Ясен пример за това е неадекватното водене на хартиени дневници, времето което отнемат академични справки и тежкотоварния, високогабаритен материал по естествените дисциплинит. Като страна, която се превръща в износител на ИТ материя (разбирай пълния спектър ИТ услуги) една реформа в програмата по ИТ може да направи революция на трудовия пазар, при положения че държавата се вслуша в бизнеса. Невъзможно е ученици в ХХI в. да излизат от средното си образование без елементарни знания за офис пакетите или как да си напишат CV.
Друг аспект на проблема е отчуждеността на учителското тяло от реалността на ученика на ниво ежедневие и начин на живот. При поколение У и Z дигиталният живот е също толкова важен, колкото и реалният, което практически отваря нов канал за комуникация с учениците, който в повечето случаи не бива използван...

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 "Да"
21 ное 2015 15:26 12
- +Оценка
-29 +12

Подкрепям изцяло тезата на Цветан Цветански... Учебното време на българските деца е малко. Учител съм от 18 години и не мога да се съглася с мнението на колегата Мария Николова, че статуквото, особено по отношение на учебно време, трябва да се запази.
Учителите имат "експертизата" да лобират за себе си. Нито един аргумент не е насочен към възможността на децата да работят по-спокойно при удълженото учебно време, да имат повече упражнения, по-чести почивки и т. н.
Да, стандартите са 18 на брой и във всеки от тях ще има възможност за конструктивни промени.
Апелирам към учителите да мислят не само за себе си, а да мислят и за децата... Всеки час с децата, в който се работи с качествен преподавател, е стъпка в положителна посока... Всяко, ама ВСЯКО дете трябва да има достъп до качествено образование, до възможността да бъде обучавано и развивано от професионалисти.

За 40 % от българските деца, е от жизненоважно значение да имат възможност да бъдат подкрепяни и развивани в учебна среда сред педагози, тъй като семейната среда е с нисък статус... За част от тези деца, 3-4 месечна лятна почивка е единствено и само загуба, демотивация, неуспех...

 
Преглед на профил m_style Рейтинг: 708 "Не"
21 ное 2015 15:49 13
- +Оценка
-19 +8

Ако учебните програми са калпави /каквито безспорно има, например "История"/, то трябва да се направят каквито трябва - съдържание, структура, начини на Преподаване и Възприемане. Дължината на една програма не я прави по-качествена или по-некачествена!
Ако има ощетена времево програма, то това е една-единствена - физическо възпитание и свободно време! Колкото са по-малки децата, толкова повече трябва да играят, да спортуват и да израстват здравословно! Не стига, че с целодневното обучение на практика децата са загубени за спорт в масовия случай, ами и така нар. СИП се превръщат в нещо като "повторението е майка на затъпяването!" Децата зубрят, а не учат и това е добре може би единствено за езиковата подготовка. Само че езикът е СРЕДСТВО за комуникация не точно знание, а знанието се кове вкл. с лабораторни опити, специализирани кабинети, филми и полеви занятия! На теория ги има, но не и на практика! Дори за часове за улична безопасност не остава време! И понеже училището ни няма как да осигури всичко /все пак трябва да се прави разлика между обучение и отглеждане/ и не бива да отнема тотално свободата от най-ранна детска възраст, за да не расте реколта от "Биг Брадъровци" - бебета на по 35год., то нека остане повече време за децата извън училище. От толкова месене на тестото /децата/, на 18 са превтасали, да не говорим, че под 10% са употребили свободно време за книга, роман или спорт. И как да стане, като те просто нямат свободно време!

 
Преглед на профил Ана Генчева Рейтинг: 8 Неутрална
21 ное 2015 21:48 14
- +Оценка
-59 +5

Опитът ми и разговорите с учители на 1,2 и 3-ти клас показва, че учебният материал е "на косъм" разпределен.

 
Преглед на профил Natalia Dimitrova Рейтинг: 8 "Да"
21 ное 2015 23:27 15
- +Оценка
-72 +5

Начален учител съм и подкрепям увеличаването на учебните седмици.
Честно казано бях изумена от някои коментари. Тези, които са против се люшкаха между "Ще съсипете децата от учене. Да си четат вкъщи, да спортуват" до "отнемат правото на отпуск на учителите".
Говори се за учителите така, сякаш с последния звънец се юрват и те във ваканция, заедно с децата. През годините толкова колеги в блогове се оплакваха как времето не стига , за да учим в спокойна и не "препускаща" среда. За музеи, спорт, игри , екскурзии. А къде останаха всички онези колеги, които споделяха, че след дългата лятна ваканция децата не помнят нищо и прекарваме половината срок в преговор и наваксване на забравеното. Разбирам да се обявим всички срещу липсата на свобода да организираме времето си с децата, административната натовареност, срещу ниските заплати. Тези призиви - да си четат вкъщи, спортуват някъде ...хора, училището остава възможно най-безопасното място. Там има охрана, отговорни хора, професионалисти. Защо тези желани неща да не се случват в това допълнително време? Защо времето с децата да е само пиши, чети, преписвай, а не сподели, измисли, радвай се? Ако училището е толкова омразно на всички и искаме възможно най-малко време да сме там, да го закрием тогава!

 
Преглед на профил Ана Генчева Рейтинг: 8 "Да"
21 ное 2015 23:53 16
- +Оценка
-74 +7

В продължение на 14. Ако удължаването на срока не е обвързано с допълнителен материал, учениците биха имали възможност за повече упражнения с учител, а това предполага по-добри изходни резултати. Традицията 24 май е прекрасна, но не е задължително полезна, още повече много от първокласниците посещават лятна занималня през юни. Доводи, свързани с температурата ми се струват несериозни по отношение на учебните часове през май. Работещи климатични и вентилационни системи, все пак смятам, че е крайно време да бъдат внедрени в училищата. Не на последно място, ако МОН наистина не е счело за нужно да съгласува или поне предварително да представи проекта си на пряко засегнатите - учители и родителски организации, какви ли реформи ни чакат ...

 
Преглед на профил lmy05480823 Рейтинг: 8 Неутрална
22 ное 2015 11:58 17
- +Оценка
-6 +11

Както обикновено се тръгва отзад напред. За да се удължи учебната година с 5-10 присъствени дни трябва да има нови учебници и учебни програми, външното оценяване в 4 клас да отпадне, като ненужно,а датите на ДЗИ да се преместят през месец юни. Да се олекоти процедурата на провеждане, оценяване и класиране след 7 и 12 клас . Сегашната е хабене на нерви , хартия и средства. Наистина 12 клас е излишен и трябва да отпадне. Училището е важна институция, но не може да замести останалите , а учителите - родителите.

 
Преглед на профил rosina Рейтинг: 8 "Да"
22 ное 2015 12:10 18
- +Оценка
-6 +6

Подкрепям Мария Николова

 
Преглед на профил Марияна Иванова Рейтинг: 8 "Не"
22 ное 2015 13:04 19
- +Оценка
-12 +9

Твърдо "не". Това според мен не е правилната посока. Първото и най-важното е да се намали обема на материала и да стане по-достъпен, за да бъде наистина ученето удоволствие за масата, а не само задължение.

 
Преглед на профил double_check Рейтинг: 233 "Не"
22 ное 2015 15:38 20
- +Оценка
-2 +34

Бихте ли ми обяснили, как ще се случи кандидатстването на учениците след 7 клас, след като и сега технологичното време не стига за провеждане на всички класирания? Трябва да се преместят и матурите, защото сега са преди 24 май. Какво ще научат децата за 2 седмици повече в тази и без това изпепеляваща година? Защо толкова драстично се различават от абитуриентите, след като и те приключват етап от образованието си и кандидатстват?
Поддръжниците на удължаването на учебната година защо приемат, че количество = качество?
Учителката по-горе се надява, че ще има повече време да си предаде материала - не, ще има повече материал за преподаване!
Защо министерствата не работят интердисциплинарно и не съставят здравословен режим на учениците? Защото учене до 2:30 - 15:30 без обедна почивка, без място за хранене с обедна храна, е режим, на който повечето възрастни не биха издържали. Осигурете здравословен режим на децата, после ги задължавайте да стоят в училище! Намалете домашните, за сметка на по-дългия престой в училище!
Хората, които гласуват ЗА имат ли изобщо деца?

 
Преглед на профил Адриан Асенов Рейтинг: 8 "Не"
22 ное 2015 16:51 21
- +Оценка
-3 +19

Не считам, че при налична консервативна система на образование, каквато е нашата, е необходимо допълнително да се стресират подрастващите. Тази система, създадена през 19ти век, с началото на индустриалната революция за индустриализма, има така или иначе достатъчно централизирано устройство, което все повече се стреми явно да положи ръка върху младежкият ум, за оформяне и индоктринация на база на държавната доктрина. При положение, че децата прекарват по 6 - 7 (понякога повече дори) часа на ден в една прашна стая, стресират се и страдат от учебниците, напрежението, бюрокрацията, липсата на практика и прочее, няма нужда им се руши още връзката с извъничилищният свят. Качество, за сметка на количество, мили съграждани. По-малко време с повече усилия. Образователната система има нужда от радикална трансформация, както сър Кен Робинсън твърди, базирана на индивидуален подход, а не повече бюрокрация! Извън училище има по-голяма възможност за социализация, учене, развитие, и т.н.

 
Преглед на профил Ресурсен Учител Рейтинг: 8 Неутрална
22 ное 2015 17:04 22
- +Оценка
-5 +15

Мило ми Мончо, след като прочетох шедьовъра ти "Новият закон", първо изпаднах в ступор, а после ме обзе психоза...Надминал си и Кафка по безумие...Единственото, което ме крепеше и крепи е , че учебната година ще свърши по някое време и аз ще имам достатъчно време да се възстановя... Ти обаче сега се опитваш да ми отнемеш и времето за реконструкция...
П.П.
Ей, смешници, тръгвайте на терапия!

 
Преглед на профил petyapl Рейтинг: 8 "Не"
22 ное 2015 19:58 23
- +Оценка
-2 +21

Твърдо "НЕ" за удължаване на учебната година! Базите в училищата - хубавите игрища, оборудваните зали за рисуване, заниманията по интереси, химическите ,компютърните, езиковите кабинети?!Малко училища могат да се похвалят с подобни бази. А и тези, които ги имат, обгрижват децата и през лятото/ какъвто беше основният аргумент на ГОСПОЖАТА/...С две седмици няма какво повече да научат децата, освен че това ще е достатъчен мотив за пренаписването на нови учебници с добавяне на две теми в повече. Подкрепям г-жа Николова, че 12 клас е напълно излишен - губене на време за учениците, а с всяка измината година се оказва, че голяма част от ВУЗ-ове са толкова гъвкави в приемите- я чрез състезание, я чрез пробен тест- краен резултат: децата в 11 клас са вече приети бъдещи студенти. Нужна е промяна в образованието - ДА! - но удължаването не е сред нея.


 
Преглед на профил emiglo Рейтинг: 8 "Не"
22 ное 2015 20:30 24
- +Оценка
-3 +21

Категорично против съм самоцелното увеличаване на учебното време! Нека първо да оптимизираме учебното съдържание, пък тогава да преценим колко време ще е нужно за усвояването му. Иначе пак слагаме каруцата преди коня!

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 "Да"
22 ное 2015 20:57 25
- +Оценка
-4 +17

До коментар [#24] от "emiglo":

Струва ми се, че нито знаете кое е "каруцата", нито кой е "конят".
Но желанието анонимници "да оптимизират" е похвално.

В случай, че Ви е убягнало, учебните програми за първи и пети клас са предложени за "оптимизиране". Не се колебайте, дерзайте. Да дрънкаш празни приказки "под прикритие", е полезно за самочувствието.


 
Преглед на профил emiglo Рейтинг: 8 "Не"
22 ное 2015 21:07 26
- +Оценка
-1 +18

До коментар [#25] от "Мария Тодорова-Сандева":

Това, че учебните програми са предложени за оптимизиране, още не означава, че са оптимизирани! До болка познавам и каруцата, и коня, защото им сърбам попарата вече 27 години. И, за да не се изнервяте толкова от "анонимници", името ми е Емилия Глоговска. ;)

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 "Да"
22 ное 2015 21:48 27
- +Оценка
-4 +15

До коментар [#26] от "emiglo":

Благодаря Ви, г-жо Глогова.

Та, какво точно ще опимизирате в учебното съдържание... споделете, наистина е важна Вашата експертиза.

Поздравявам Ви за откритостта с "Притча за обущаря" :)

Картина обущарят съзерцавал
и грешка във обувките открил.
Художникът в миг грешката поправил,
но обущарят важно продължил:
„Лицето ми се вижда малко криво.
Не са ли твърде голи тез гърди?…“
Тук Апелес го спрял нетърпеливо:
„Ти, друже, до обувките съди!“
Приятел имам, нека да прощава,
но той със чудна вещина познава
не знам какъв предмет. На думите е скъп.
А обществото взе да преценява
съвсем по обущарския калъп.

А. С. Пушкин, 1829 г.

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 "Да"
22 ное 2015 21:49 28
- +Оценка
-1 +15

До коментар [#26] от "emiglo":
Извинявайте, обърках името Ви, г-жо Глоговска.

 
Преглед на профил emiglo Рейтинг: 8 "Не"
22 ное 2015 22:38 29
- +Оценка
-1 +17

До коментар [#27] от "Мария Тодорова-Сандева":

Глупаво и безсмислено заяждане! Не зная с какво го предизвиках, но не ми е интересно! Моите идеи за оптимизиране на учебното съдържание съм ги споделила с хора, които биха ги оценили. Вие, очевидно, не бихте. Нямам желание да си мерим нито притчите, нито идеите.

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 "Да"
22 ное 2015 22:54 30
- +Оценка
-4 +17

До коментар [#29] от "emiglo":

Да, така се води дебат. Със сръдни и никаква конкретика. На мой въпрос КАКВО ПЪРВО ЩЕ ОПТИМИЗИРАТЕ, предизвикан от Ваш коментар, а именно: "Категорично против съм самоцелното увеличаване на учебното време! Нека първо да оптимизираме учебното съдържание, пък тогава да преценим колко време ще е нужно за усвояването му. Иначе пак слагаме каруцата преди коня!", няма отговор по същество, ами едно безсмислено ... "абе не знам какво искам, но няма да го кажа, защото няма точно Вие да го оцените".

Ето, затова и реформите ни са до под кривата круша. В демократичното общество всички сме с право на мнение, но когато мнението е "дайте да дадем", е нищо повече от празнословие.

 
Преглед на профил emiglo Рейтинг: 8 "Не"
23 ное 2015 01:53 31
- +Оценка
-2 +5

До коментар [#30] от "Мария Тодорова-Сандева":

Хм, демокрацията ни даде право на мнение, но даде и поле за изява на агресивните комплексари по форумите.
В тази връзка и аз ще цитирам Пушкин:
"... хвалу и клевету приемли равнодушно
и не оспоривай глупца."
Няма какво да добавя. Бъдете здрава!

 
Преглед на профил kratun4o Рейтинг: 8 "Да"
23 ное 2015 11:52 32
- +Оценка
-4 +4

До коментар [#22] от "Ресурсен Учител":

Искрено се възхищавам на жизнерадостния примитивизъм в споделяне на чувството ви отруденост и отдаденост в работата. Вие започвате учебната годината с мечтата за нейния край!? Вие сте мечтата на българския тур оператор.

 
Преглед на профил Emil Jassim Рейтинг: 233 "Да"
23 ное 2015 12:00 33
- +Оценка
-4 +4

Странна работа!
Хем се оплакваме като учители, че не ни стига времето, хем когато се увеличи времето, било горещо. Та се сетих за едно стихотворение, което навярно началните учители, стоящи срещу тази промяна с логически слаби аргументи, преподават.

Дори ще си позволя волността да парифразирам:

Все за нещо ще намери
да се начумери:
ту му времето горещо,
ту пък друго нещо.

После се сетих за ползите от ученето, па дори и две седмици повече, и хоп - на акъла ми дойде друго стихотворение:

Пенчо бре, учи!
Пенчо си мълчи.
Пенчо бре, чети!
Муси се, сумти.

Пенчо бре, чети!
Пенчо не чете.
Пенчо, работи!
Пенчо пак не ще…

Пенча го мързи,
гледа да лежи —
ходи, та се май,
дири да играй.

Време се мина,
Пенчо порасна,
иска да яде —
няма откъде.


 
Преглед на профил esperooo Рейтинг: 8 "Не"
23 ное 2015 13:31 34
- +Оценка
-2 +4

Категорично НЕ !Изцяло подкрепям мнението на Мария Николова!Промяната в образованието трябва да стане въз основа на ценните идеи и добрите практики от нас-учителите,а в Министерството да отсеят и целия положителен опит от останалите европейски държави.Нека има допълнителни учебни дни,но само за учениците,които трябва да усвоят пропуски в материала.Що се касае за външното оценяване-за мен то е една излишна формалност,която натоварва учителите и децата,не показва реалните резултати,средство за манипулиране успеха между училищата и повод за получаване на награди по Регионалните инспекторати и Министерствата .

 
Преглед на профил rosica_.2 Рейтинг: 8 "Да"
23 ное 2015 18:06 35

Подкрепям М. Николова

 
Преглед на профил marg234 Рейтинг: 8 "Не"
23 ное 2015 21:09 36
- +Оценка
+27

Подкрепям Мария Николова

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 "Да"
23 ное 2015 21:51 37
- +Оценка
-2 +9

До коментар [#35] от "rosica_.2":

Липсва Ви, госпожо, функционална грамотност.

Позицията на Мария Николова, е "НЕ"... за разлика от Вашата, която освен, че "изглежда" смешно, е и изключително "добре" аргументирана... Ей, от такива начални учителки, този дебат стана повече от повърхностен... ни теза, ни аргумент... стон след стон, на юруш.

 
Преглед на профил rominna Рейтинг: 8 Неутрална
23 ное 2015 23:45 38
- +Оценка
+19

Удължаването на учебната година няма да доведе до качествено образование, както и запазването на сегашния модел на учебен процес. Залагането на 18 стандарта (по "новия" закон) няма да реформират системата, а ще я деформират окончателно. Липсва хоризонталната координация-логическа връзка между учебното съдържание, както и възможността за групово обучение вместо обучение в класове (механичен сбор от ученици с различни с интереси и таланти, родени в една и съща година). Необходимо е предметите Изобразително изкуство, Музика, Физкултура и спорт, Домашен бит и техника да бъдат "извадени" от седмичната програма и да се провеждат в следобедните часове (учебните занимания да се организират до 15.00ч.) "Освободените" часове в седмичната програма да се планират за упражнения и затвърждаване на знанията по основните предмети в групово обучение. Нужно е в училище да се въведе длъжност "Администратор", за да се разтоварят учителите от администрирането на училището, както и да се използват уеб ресурси
за училищен мениджмънт (дневници, главна книга, лични картони, протоколи и др.) Трудовите договори на учители да бъдат трансформирани в граждански (за педагогически услуги), а на директорите - в договори за управление и контрол. Страна по договорите трябва да бъде собственика на училището-общината, а държавните училища (професионалните гимназии) да се трансформират в общински. Общините имат читалища, спортни зали и други сгради, в които могат...

Прочитане на целия коментар
да се провеждат пълноценни учебни часове по Физкултура и спорт, Изобразително изкуство, Музика, Танци, и др., за които сега родителите плащат такси на фирми, наели общинските сгради. Понеже "новия" закон е писан от старите кадри на МОН, целта е да се имитират реформи, за да се продължи по старому, както се прави от 1999г. до сега :)

 
Преглед на профил Мария Тодорова-Сандева Рейтинг: 8 "Да"
24 ное 2015 06:21 39
- +Оценка
-2 +5

http://www.capital.bg/kakvo_stava/2015/11/23/2655313_decata_v_bulgariia_i_rumuniia_sa_nai-zastrasheni_ot/

Тези факти ни казват само едно... Докато се чудим кой учебен предмет да е задължителен и с колко часа, та да не се затрие нормативът на този или онзи, докато се чудим кое учебно съдържание е подходящо и кое стихотворение да падне или не от учебната програма, дали учителките да ходят като камериерки през лятото по морето, за да заработват за своите деца хляба, вместо с високата си квалификация да добавят принадена стойност в обществото, което пък през управляващите да отделя достатъчен ресурс, за да им заплаща труда адекватно, докато 5, 10 дни за някои са нищо като "резултат" от работата му, а същите 5, 10 дни за деца в неравностойно положение са още книги, общуване в защитена среда, храна, личностно развитие с помощта на ГРАМОТНИ /евентуално/ педагози... и т. н. и т. н. ... докато не започнем да гледаме не само на настоящите 5 или 10 дни, а на бъдещите 5 или 10 години с тревога, няма да има воля за промяна... ще се чудим дали климатикът е причина за слабия резултат на децата ни, или собственото ни невежествено отношение към времето в което живеем... и изобщо в кое време живеем.
Научени да мислим през главите на управляващите, загубихме не само свободата да носим отговорност...

Прочитане на целия коментар
персонално, но и окончателно сме станали резистентни към възможността за личностно развитие.

В нормалните държави хората се чудят как да отделят ресурс, за да учат през целия си живот, а тук начални учителки, с цялата си "професионална" експертиза, прокламират отпадане на една учебна година от средното общо образоване... щото била загубено време... Без коментар!
Хоризонтът ни не само е тъмен, но и кратък.

 
Преглед на профил Tzvetan Tzvetanski Рейтинг: 8 Неутрална
24 ное 2015 15:36 40
- +Оценка
-3 +1

До коментар [#38] от "rominna
Харесва ми посоката, в която виждате развитието на образованието и я споделям в голямата й част.Само не мога да разбера защо считате, че стандартите са нещото, което ще попречи? Както и това защо не искате да видите, че нещата, които описвате се случват в държави, в които броя на учебните седмици е по-голям от този в България. Ако за момент се опитаме да разсъждаваме логично, то защо да не предположим, че ако има воля да се промени едно, може би има воля да се промени и второ, и трето, и четвърто...Нали все отнякъде следва да стартираме. Е, законодателят е казал - първият месец следва да се обсъдят и приемат три от стандартите. В момента обсъждаме един от тях. Нека не отнасяме дефицити, които можем да коригираме в следващи стандарти, априорно като непоправими. Защото така, наистина само ще се влачим в статуквото, ще показваме колко много иначе разбираме от нещата, а в останалото време ще се каем и мрънкаме.

 
Преглед на профил rominna Рейтинг: 8 "Не"
24 ное 2015 18:51 41
- +Оценка
-11 +4

До коментар [#40] от " tzvetanski"
Отговарям на въпроса ви-когато законът е калпав и поставя ограничения, не може с подзаконови актове да се създават регулации, излизащи от ограниченията на закона, независимо какво се "обсъжда" публично. Ето ви чудесен пример:
Чл. 12. (1) Всеки гражданин упражнява правото си на образование съобразно своите предпочитания и възможности в детска градина или в училище по негов избор, доколкото в този закон и в подзаконовите актове по прилагането му не е предвидено друго.
(2) Изборът по ал. 1 за малолетните се извършва вместо тях и от тяхно име от техните родители, а за непълнолетните - от учениците със съгласието на техните родители.
Чл. 107. (1) Формата на обучение се избира от ученика при условията на чл. 12, ал. 2 и при спазване изискванията на този закон.
Бихте ли коментирали какво избира ученикът/родителя? Ако ви дадат чувал с тикви и ви се предоставя право да изберете, какъв избор правите? Освен тиква какво друго можете да изберете?
Погледнато формално от 2000г. и до сега в образованието действат "стандарти", само че под името "Държавни образователни изисквания" и са разписани в наредби по чл. 16 от ЗНП. Какви промени очаквате от "стандартите"? "Новия" закон е смесица от ЗСООМУП, ЗНП и Правилника и е абсолютно неадекватен на нуждите от промени, няма да коментирам противоречията му със Закона за...

Прочитане на целия коментар
нормативните актове :) Ако гражданите на Р България имаха право да оспорват закони/текстове, този "нов" закон щеше да бъде с най-много съдебни решения :)

 

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

В следващия етап на дебата ще обявим победителя и ще направим обобщение на коментарите на всички участници. Дотогава можете да гласувате в анкетата и да изразите мнението си във форума.

Още по темата

Какво ще учат децата в детската градина

МОН представи стандартите за предучилищно образование, които ще се обсъждат до 18 март

Реформата, която може да свърши, преди да е започнала

Промените в образованието няма да се случат, ако политиците не обяснят какво искат да постигнат, а хората не са готови да чуят

Искаме ли въобще промяна

Опитите за реформа в образованието