С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14

Защо ние да си плащаме за грешка на чиновник?

Защо е важна

Вчера (6 юли) отидох да си получа новата книжка в КАТ. Два месеца по-рано подадох заявленията и въпреки това на сайта на МВР от електронната справка излизаше, че нямам издадена книжка. Написах е-мейл (това е единственият начин за връзка), на който ми беше отговорено, че всички книжки от април са издадени вече. И така, чинно си изчаках близо двучасовата опашка и накрая служителката ме уведоми че книжка не ми е издадена, защото при тях няма квитанция за платена такса за услугата.

Оказа се, че от 8-мо РПУ в София, където съм си подала заявления за всички документи, към КАТ са изпратили грешната квитанция. Парадоксът е в това, че два месеца никой не е направил нищо, за да се провери къде е моята квитанция. Документите ми просто чакаха нещо да се случи, в папка със заглавие "НЕРЕДОВНИ".

След дълги полемики със служителката, накрая се добрах до г-н началник, който за мое щастие беше любезен и ми обясни, че трябва да отида в районното да си издиря квитанциите, да му ги занеса и едва след това да ми бъде издадена книжката...

В районното трябваше да се преборя с гневната тълпа от чакащи, с доста настойчивост да се добера до така заетата началничка на "паспортна служба", която грубо и арогантно, на моменти дори обидно, ми каза, че не е станала "голяма работа" и просто ми подхвърли квитанциите. Отказа да ми отговори кой, как и защо е отговорен за това и как те са ми издали лична карта без нужните квитанции.

Отново поех към КАТ, опашката, чакането - познато на почти всички вече. Въпрос - защо след като съм си платила за услугата, никой не си е помръднал пръста да поправи грешката? Защо аз трябва да "платя" допълнително с общо два дни неплатен отпуск (дотук), паркинг (защото в КАТ гражданите няма къде да паркират освен за 3лв./час) и гориво, нервите няма как да се калкулират. И в крайна сметка, кой е отговорен и ще понесе ли някой последствията (освен мен)?

Какво е решението

Ясно е, че грешки стават, на всеки може да се случи. Но не трябва ли поне да се отнасят с нас като с хора, когато това се случи. Нека има служба, орган, място, където поне да можем да подадем жалба към съответния "началник", за да може той да има поне малък "страх", след като няма нужното възпитание! И другото мое предложение: комуникация между институциите, и то писмено! Едва ли ще е много скъпо, в едно електронно писмо да се опишат пропуските при подадените документи. Това е. Дано на третия ден неплатен отпуск да успея да получа новата си книжка, пък може и за паспорт някой ден да отида.

Предложена oт d_gergova, 13 юли 2010
  • Споделяне:
  • Facebook
  • Twitter
28

За електронните библиотеки

Защо е важна

Затвориха chitanka.info. Затвориха я незаконно.

Чл. 24. (1) Без съгласието на носителя на авторското право и без заплащане на възнаграждение е допустимо: (...) 9. (изм. - ДВ, бр. 99 от 2005 г., в сила от 10.01.2006 г.) възпроизвеждането на вече публикувани произведения от общодостъпни библиотеки, учебни или други образователни заведения, музеи и архивни учреждения, с учебна цел или с цел съхраняване на произведението, ако това не служи за търговски цели.

Затвориха я арогантно по полицейски. Затвориха я в услуга на частен интерес, а данъкоплатците финансираха затварянето... Да се горият книги и да се затварят билиотеки е първата стъпка към тоталитаризма. Нечетящите не мислят. Щом не мислят - не пречат! Българинът спря да чете. След две години хората, прочели поне една книга годишно ще се събират спокойно на стадион "Васил Левски", а след пет - в зала "България". Тази кауза засяга всички, които не искат България да се върне в тъмните векове. Тя засяга и тези, които претендират, че защитават правовата държава.


Какво е решението

Решението е просто. Ако държавата не желае или не може да помогне, то поне да не пречи!

Предложена oт Чимиджимичамиджоми, 25 юни 2010
  • Споделяне:
  • Facebook
  • Twitter
3

Подбор на студенти за Факултета по журналистика и масови комуникации, СУ

Защо е важна

До 2006 г. включително при кандидатстване във ФЖМК, СУ изпитът по български език беше задължителен и оценката от него беше бариера за допускане до изпит по журналистика. Премахването на тази макар и минимална бариера рязко понижи средното ниво на обща култура и езикова подготовка на приеманите студенти. Доказателството се вижда и чува всеки ден, а какво ли ни очаква...

Според мен за това положение са допринесли цялото ръководство на факултета - декан, факултетен съвет и т.н., които би трябвало да защитават висока летва на приема пред ректорското ръководство. Оправданието за намаляващ брой кандидати не може да е причина за "сваляне на летвата" - приемане на всички желаещи и постепенно отпадане на незнаещите и неможещи по време на следването е мечта, а не реалност в българските висши учебни заведения.

Какво е решението

Или да се въведе отново изпит по български език като първо отсяване на кандидатите или, ако се приеме оценката от матурата, да се изисква висока оценка от матурата. Не е нормално да няма изискване за грамотност и езикова култура при кандидатстване във ФЖМК, а това да се изисква например в УНСС.

Предложена oт toni02m, 17 юни 2010
  • Споделяне:
  • Facebook
  • Twitter
1

Критично ниско ниво на управленска компетентност

Защо е важна

Снижаването на управленския капацитет на страната е само видим резултат на прехода, но с много трайни последици, изразяващи се на всички нива на социалния, икономически и политически живот в България.

"Произвеждането" на управление на хора, процеси и авоари (материални или финансови) само по себе си е труден процес. Ако за момент забравим за първоначалните шокови години на прехода и нахлуването на ключови позиции на хора с недоказани качества, следва да се ориентираме към анализ на проблема и да предложим перспективен поглед.

Личният ми коментар е, че не разбирам подобна логика и не виждам докъде ще ни доведе това, да се крием свенливо от толкова очевиден проблем и защо не се получава реален дебат по темата.

Нека все пак си припомним, че от мандат на мандат и от година на година нещата стават "все по- лоши", в МС се настаняват все по-често хора с опита да управляват 20-30 човека, но не и министерства с десетки хиляди служители, нивото на образованието, с което се гордеехме, изглежда все по- отчайващо, частната ни индустрия се управлява от хора с "гаражно мислене и възможности" и страда от хроничен недостиг на кадри .... и т.н. и т.н. Това смятам на всички ни е познато до болка. (Дори самото изброяване на подобни проблеми в нещо като "Бяла книга" може да се окаже занимателна тема и четиво.) Очакванията ми към редакцията са, да "отвори" темата за управленския капацитет на страната, като разбира се намери ресурс и време да отрази видимите поражения под формата на проучване.

Какво е решението

Бих предложил "частичен" подход към тематиката, тъй като е обширна:

- да се проучат и отразят промените, настъпили в държавното управление (разбирайте, да се изследват ръководните качества на "персонала" в НС, МС, президентство, съдебни органи и прочие)

- да се направи аналогичен анализ на преходните процеси от гледна точка на кадровия потенциал на местно ниво

- да се разгледа поне един пример в този контекст на национално ниво

- законодателни органи, държавна администрация, местна администрация и отделни субекти

- да се разгледа кадровия потенциал в светлината на частния бизнес и инициатива

Предложена oт Anatoli Angelov, 9 юни 2010
  • Споделяне:
  • Facebook
  • Twitter
10

Събота - работен ден за държавната администрация, обслужваща граждани

Защо е важна

Проблемът е, че повечето органи на държавната администрация, които обслужват граждани (в качеството им на физически лица) са отворени единствено от понеделник до петък в часовете на стандартното работно време. По този начин всички граждани, които работят на стандартно работно време не могат да ползват услугите на тези органи без да отсъстват от работа.

Пример: КАТ и гишетата за издаване на шофьорски книжки, МВР и гишетата за документи за самоличност и т.н. (вероятно съществуват десетки други подобни служби, с които не съм се сблъсквал лично). Проблемът е още по-голям за хора, които не работят в населеното място, където е адресната им регистрация. Тези хора трябва да си взимат поне един ден отпуска, за да подадат документи и след това втори ден – за да си получат готовия паспорт/ книжка и т.н.

Какво е решението

Всички служби на държавната администрация, които обслужват граждани, да работят и в събота.

Предложена oт sdafcef, 3 юни 2010
  • Споделяне:
  • Facebook
  • Twitter

Вашите теми за

Това са ваши предложения за теми, които да разработим. Можете да изпращате сигнали и проблеми, с които сте се сблъсквали, както и теми, които искате да видите на страниците на "Капитал".