Кражбата на кадри - непокрит риск и за застрахователи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кражбата на кадри - непокрит риск и за застрахователи

Кражбата на кадри - непокрит риск и за застрахователи

Търсенето на квалифицирани служители в застраховането се засилва

5136 прочитания

© istockphoto


Има дефицит на качествени кадри в застраховането. Бързите темпове наразвитие в сектора и нав­лизането на нови чуждестранни компаниизасилват търсенето на служители.

Застрахованетое един от секторите, в които недостигът на добри специалисти става всепо-осезаем, посочват експерти в областта на човешките ресурси.Служителите ще имат най-голяма полза от конкуренцията между компаниитеспоред Светла Костадинова от Института за пазарна икономика. Нормалное, когато търсенето надвишава предлагането на кадри, "цената" им да сеповиши. Тоест, конкурирайки се за добри специалисти, компаниите щепокачват заплатите в сектора не само в парично изражение, но и катопредлагат различни непарични бонуси, прогнозира Костадинова.Потребителите на застрахователни услуги също ще спечелят, тъй като щебъдат обслужвани от хора, които са стимулирани от работодателите си даси вършат по-добре работата.

В краткосрочен планзастрахователите ще изпитват трудности, тъй като дори университетите даобучават само застрахователни специалисти, липсата на практически опитще остане проблем, убедена е Наташа Георгиева, управляващ директор наконсултантската компания Personnel and Management Consulting Int.Компаниите, които сега настъпват на пазара и нямат възможност да чакат2-3 години, за да подготвят кадрите си за дадена позиция, просто трябвада "откраднат" от друга компания. Така се получава "завъртане" на кадримежду компаниите, обяснява Георгиева. Тоест, когато един служител отидена работа в друг застраховател, предишният работодател трябва да вземенов служител от трети застраховател предвид свития пазар на добриспециалисти.

Според Георгиева алтернативно решение за

Tоп мениджърските длъжности

приосноваване на дъщерна компания е изпращането на експат (чужденец,най-често от страната на произход на компанията майка, който има опит внейните структури). Това е обичайна практика и при закупуването наместна компания, като експатът се включва в заварения мениджърскисъстав. Това се прави, защото често корпоративната култура на новиясобственик и на придобитата компания се разминават, но нейнитемениджъри имат ценен опит на местния пазар. Експатът се явява носителна новите ценности и начин на работа, обяснява консултантът.

Тозимодел беше възприет от австрийската компания Uniqa, която преди няколкомесеца придоби дял в българската "Витоша" и назначи Джералд Мюлер иАндреас Брандщетер за членове на надзорния съвет на "Витоша". Вероятнои италианския застраховател "Дженерали", който през юни станамажоритарен собственик на застрахователната компания "Орел", ще постъпипо същия начин. Серд­жо Балбинот, главен изпълнителен директор наиталианската компания, заяви, че ще запази мениджърския екип.

Финансоватагрупа ING пък се възползва от факта, че вече има обучени местни кадри всвои компании в страната. Вместо да търси нови служители, ING назначиНиколай Стойков, който управлява пенсионносигурителното дружество нагрупата в България, за изпълнителен директор на новосъздадената сиживотозастрахователна компания. Предстои да се види дали някой отвисшите служители на банка ОББ или на застрахователя "AIG България" щепоеме управлението на двете застрахователни дружества, които теобявиха, че ще създадат съвместно с гръцката застрахователна компания"Етники".

Най-ожесточена е войната за кадри на

Средните управленски нива

обясняваНаташа Георгиева. Това са позиции, които също изискват опит изадълбочени познания, но изпращането на експати не е удачно решение зачуждестранната компания, смята Георгиева. Много малко от служителите вцентралата на компанията биха се съгласили да дойдат на работа вБългария, а и за компанията ще е по-изгодно да наеме местни кадри.

Споредексперти от застрахователния бранш очакваното обединяване на "Булстрад"и "Български имоти" (които от края на миналата година имат общсобственик - австрийския застраховател Wiener Staedtische) може даосвободи човешки ресурс на пазара. Обикновено при обединяване накомпании със сходна дейност има служители с дублиращи се функции и частот персонала трябва да бъде освободен.

"В момента компаниитетърсят обучени хора и нямат желание да ги тренират сами. Това не еправилен подход, особено на толкова конкурентен пазар на труда, икомпаниите само ще загубят време", посочва Александър Александров,представител за България на консултантската компания в областта начовешките ресурси Hill International. Александров е съг­ласен, чезаплатите в застраховането, както и в други сектори, ще растат, носмята, че парите няма да са решаващият фактор за служителите, когатоизбират в коя компания да работят. Той е убеден, че най-добрият начинкомпаниите да задържат кад­рите си е хуманистичният мениджмънт. Товаозначава мениджърите да третират еднакво интересите на компанията и наслужителите: да не следят непрекъснато какво правят техните подчинени,да ги пускат през деня, когато имат лични ангажименти, с условиетопосле да се върнат да си свършат и служебните, да проявяват разбиранекъм проблемите им. Консултантът обяснява, че този принцип е точнапротивоположност на авторитарния мениджмънт. Последният е широкоразпространен в българските компании и най-добре се описва с девиза насвързочниците в армията - "умри, но свръзка дай".

СпоредАлександров много чуждестранни компании, навлизащи в България, иматдобре развит хуманистичен мениджмънт, който привлича служителите.Компаниите, които не осъзнаят нуждата от този метод на работа съсслужителите и не го въведат, ще бъдат изтласкани от пазара, защото щезагубят качествените си кадри.

Има дефицит на качествени кадри в застраховането. Бързите темпове наразвитие в сектора и нав­лизането на нови чуждестранни компаниизасилват търсенето на служители.

Застрахованетое един от секторите, в които недостигът на добри специалисти става всепо-осезаем, посочват експерти в областта на човешките ресурси.Служителите ще имат най-голяма полза от конкуренцията между компаниитеспоред Светла Костадинова от Института за пазарна икономика. Нормалное, когато търсенето надвишава предлагането на кадри, "цената" им да сеповиши. Тоест, конкурирайки се за добри специалисти, компаниите щепокачват заплатите в сектора не само в парично изражение, но и катопредлагат различни непарични бонуси, прогнозира Костадинова.Потребителите на застрахователни услуги също ще спечелят, тъй като щебъдат обслужвани от хора, които са стимулирани от работодателите си даси вършат по-добре работата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    студент

    звучи обещаващо за студентит по застраховане:)

  • 2
    Avatar :-P
    Тойчева

    само опитни и дългогодишен опит кадри
    добре обучени и в практиеката и теорията

  • 3
    Avatar :-|
    Тойчева

    да се ползват в астраховане то само добри професионалисти с дълг опит и стаж по специалноста без всякакве други специалности по прадприятия и учрждения зяда помагат през кампаниите
    да не садава право на необучени хорада работят това което не им е яснор за да не подронват авторитетата на сиссемата по засрлаховане само и само да извиличат девиденти за собствена сметка и в ущръб на застрахованетор и съответно на клиентите


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.