Виж кой не работи
Световната банка: образованието и гървкавото законодателство могат да решат проблемите на пазара на труда
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Няма хора.
Месеци наред това беше най-честата реплика на работодателите. Световната криза може временно да пренареди приоритетите на предприемачите, но дългосрочно България трябва да вземе мерки, за да осигури ресурс за трудовия пазар. В свой анализ на заетостта в страната Световната банка търси отговор на въпроса какво може да се направи. Потенциалът е в най-проблемните към момента групи - неактивните младежи, обезкуражените в зряла възраст и младите пенсионери, сочи документът.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
13 коментара
г ъ р в к а в о т о
Образование, образование и пак образование! То сляпото окато прави.
Гъвкавото законодателство ....
Опитайте се да работите почасово и след това да получите възнаграждение с документи.
Кодекса на труда сигурно е от 62 ра година !
Образование,опит... Не щат да работят каквото и да е ...
Ами така е. Дори и американците са казали - не е важно колко си умен и можеш, а кого познаваш.
Никой не иска да носи таблата и да продава.
"Между 2003 и 2007 г. в България са създадени 418 хил. нови работни места". Обаче българинът пак недоволен. Как да погледне с добро око Всевишният над такъв народ.
"Експертите на банката препоръчват на България да се поучи от балтийския опит и в същото време да предприеме още по-радикална стъпка - да увеличи пенсионната възраст."
АЛОО, Експертите на банката ли сте, ама идват избори... Как така, "Вам все равно"??
Съгласна съм с предложението на СБ за насърчаване на по-гъвкаво работно време (почасово) както за младежите така и за други категории трудоспособни граждани, които по една или друга причина нямат възможност да работят на пълен работен ден. Съгласна съм да се премахнат законовите бариери пред договарянето на почасова заетост, защото това от една страна би дало възможност на младите да се пробват в много сектори, докато открият призванието си и от друга би подпомогнало работодателя по-гъвкаво да запълва работните ниши в бранша си.
Има неща, обаче с които не съм съгласна, да не кажа дори и възмутена.
1. "... да се мисли за увеличаване на пенсионната възраст." Наистина не е упоменато до колко, но в момента тя е 60 г. за жените и 63 за мъжете. Да, навярно има професии, които позволяват подобна пенсионна възраст, че и по-голяма, но аз ще посоча конкретно моята професия - учител. И като такава ще задам реторичния въпрос към представителя на СБ Кристиян Бодевиг как си представя един учител да работи повече от 40 г. с деца? За него като човек седнал зад бюрото и пишещ анализи сигурно е възможно да изкара така до завидната пенсионна възраст повече от 67 - 68 г., но за мен като учител това просто е невъзможно. Започнала съм работа на 22 години и имам вече 26 г. трудов стаж. Чувствам се толкова амортизирана и изхабена, че изобщо не мога да си представя как ще дочакам завидните пенсионни 60 г. (остават ми още „само” 12 г. до този ден), а СБ ми препоръчва дори да почакам още малко - колко не е уточнено и дори съветва България да почерпи опит от Естония където отнемат точки за по-ранно пенсиониране. Защо СБ не си направи труда да анализира натоварването в различните професии и да препоръча диференцирано пенсиониране или това не влиза в техните аналитични процедури. Те идват, поглеждат отгоре, отгоре, дават съвет и си отиват, а какво ще стане с "изпълнителите", т.е. с нас дреме им... Аз съм категорично против да работя до 60 г. по задължение. Искам да се пенсионирам най-късно на 50 г. (както беше законадателно решено преди 18 г.) и след като си почина, поне една година, ако имам сили и желание да се върна в професията на почасово работно време ще го направя, за да предам опита си на младото поколение, което има теоретическа подготовка, но никаква практическа. Тогава вече ще работя за удоволствие като обучавам млади колеги, а не да "слугувам" на значително по-млади родители от мен, които с парите си искат от мен невъзможни неща :(
2. "... предоставяне на повече места в детските заведения". Със сигурност до една, максимум две години местата в детските градини в по-големите градове ще станат достатъчни, но дали СБ знае:
че просто няма да има кой да работи в тях;
че детските градини в България работят по 12 ч. дневно (от 7ч. до 19ч.) нещо което го няма никъде по света и това го гарантирам;
че това продължително работно време дава възможност на родителите да абдикират от родителските си задължения за семейно възпитание защото такова не може да се даде само за два часа дневно (сутрин половин час докато водят детето в детската градина и вечер около 1ч и половина докато вечерят, обикновено в колата по пътя, докато бъде поставено да спи);
Като дългогодишен педагог мисля, че развитите държави не са направили случайно работното време на детските им заведения да приключва в ранния следобяд. Това е продиктувано от смисъла родителите да имат по-дълго време възможността да бъдат с децата си и да им дадат необходимото внимание и обич за правилното израстване и възпитание на детето, защото не трябва да се забравя, че Детето може да бъде възпитавано само с любов. Семейната обич не може да бъде заменена от учителя, колкото и да се старае той да се раздава, защото неговата задача е преди всичко да сее знания и да обучава, а не да замества липсващата любов.
И пак се връщам отново в началото на коментара си, че ако има почасово договаряне на трудова заетост, родителите ще имат възможност за "плаваща заетост" с възможност за отделяне на повече време за децата, което от своя страна ще доведе до по-добро семейно възпитание, което е в основата и на патриотичното възпитание.
Защо децата напускат училището прекалено рано и без нужната практическа подготовка? Елементарно господа Аналитици! Защото родителите не са им отделили достатъчно време за разговори в които да им обяснят, че хлябът не се получава наготово. Защото българското възпитание е сбъркано от поколения, че "детето" трябва да се отглежда до смъртта на родителите. Защото в училище се учат толкова излишни неща, колкото човек дори не може да си представи. А колко по-добре ще бъде да се наблегне на философията на живота и най-вече на стимулирането на бъдещия гражданин, че той расте и след 19 г. трябва сам да се грижи за себе си. Ето тук се намира и разковничето на проблема. Ако детето от малко се подготвя, че на определена възраст то е ДЛЪЖНО да се отдели от мама и да започне своя житейски път тогава ще се спази и съвета на СБ младежите да са по-активни на пазара на труда в най-активната си трудова възраст. Иначе защо да ходи да работи като цялата рода на село се труди да изучи отрочето и му дава всичко наготово. А когато ТО се изучи е минало времето на изграждане на трудови навици. "То" продължава да чака наготово бурканите от село, зеленчуковата продукция, а който е сит защо да работи? Всичко опира до "Криворазбраното възпитание" и анализаторите на СБ не биха успяли с никакви анализи да променят именно този вид възпитание.
Ще трябва да минат години, поколения наред са се сменят, за да се промени съзнанието и възпитателните навици на семейството като преминат на по-високо социално ниво.
От много опити за разъждения учител Капанова май е пропуснала основната идея.
Няма кой да работи ... но допълнението го пропуснахте нали?
Дяволски сте прави господа анализатори.
Няма кой да работи ЗА 500 ЛВ/26 ДЕНА НА МЕСЕЦ !
Мияч на автомивка 2,5 лв на кола. Средно 15 коли на ден. Приблизително 950 лв/месец. Изисквания за длъжноста - няма. Неквалифициран персонал.
За сравнение - офис мениджър - приблизително 650 лв./месец + "бонуси" т.е. може да има , но може и да няма. Изисквания - университетско
Г-жо Капанова, развитите държави са направили работното време на детските им заведения да приключва в ранния следобяд.Това може и да е продиктувано от смисъла родителите да имат по-дълго време възможността да бъдат с децата си и да им дадат необходимото внимание и обич за правилното израстване и възпитание на детето, но преди това са създали условия и възможности едно семейство да може да съществува и без да е абсолтно наложително и двамата родители да работят.
Учителите , най-вече тези от началното и средното школо трябва да минава задължителни психо тестове всяка година за да им се разреши да практикуват още една учебна година. Също като психото при професионалните шофьори.
В Световната банка, както в повечето институции, работят кариеристи и чиновници. Който смята, че на тях им пука за България, аз го определям като наивен човек.
И аз съм на мнението, че Световната банка и пет пари не дава за БГ.
Колкото до заетостта при студентите... Била съм студент в една от най-трудните специалности и избора е лесен - учиш и ходиш на лекции, но не работиш или работиш, но не учиш, защото просто няма как да ходиш на лекции и упражнения. Имала съм няколко колеги, които едвам удържаха фронта да учат и да работят.. Просто нашето образование не е направено за работещи студенти и няма нагласата да ни помага в това, работодателите също не са склонни към разбиране.
А млади, които са в училищна възраст,не ходят на училище и не работят аз не познавам, защото такива има само сред циганите (ще ме прощавате за расизма). Не познавам Българин, който няма да настоява детето му да завърши училище, било то и девойка дето е забременяла на 16.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.