Предприемачи в класни стаи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предприемачи в класни стаи

Предприемачи в класни стаи

Девет учебни компании подготвят младежите за реалния бизнес

Мара ГЕОРГИЕВА
10230 прочитания

© SHUTTERSTOCK


Ученик от 11 клас управлява фирма. Негов съученик организира производството. Трети планира продажбите, а четвърти попълва финансови отчети. Накрая всички си разпределят дивидента.

Тази ситуация е реалност за 147 ученици от три неикономически гимназии в страната: по строителство, архитектура и геодезия "Христо Ботев" в столицата, по хранителна техника и технологии в Пловдив, по облекло "Недка Иван Лазарова" в Русе. Те учредиха девет учебни компании и станаха част от проект на "Джуниър ачийвмънт България" за създаване на центрове по предприемачество в училище. Идеята е на Министерството на икономиката и енергетиката, което финансира инициативата.

Срещу 10 лв. за акция

Проектът се реализира за втора поредна година сред ученици от горните класове. Участието в компаниите е доброволно. Нещо повече - школските предприемачи сами измислят предмета на дейност, като се стремят той да има някаква връзка с изучаваната от тях специалност. След това всеки си купува по една акция от 10 лв. Така дружеството набира първоначалния си капитал. Гимназистите избират свой президент, както и ръководители на отдели - производствен, финансов, човешки ресурси, реклама и маркетинг. После делят времето между уроците и домашните с работата във фирмата. Всяка компания съществува само една учебна година.

Младежите работят с учители и консултанти. "Джуниър ачийвмънт България" предлага учебни помагала, които попълват белите петна в знанията на гимназистите с уроци от теория на предприемачеството. В специално създадени бизнес клубове към гимназиите учениците се срещат на живо с хора от практиката, за да чуят съвети "от първа ръка".

Чанти от плат и сладки изкушения

С какво да се занимава фирмата решават младите участници. Гимназията по облекло в Русе например има опит в шиенето, затова едната учебна компания - "Къщовница" - е заета с производство на кухненски престилки и покривки за маса. Рамо на идеята дава "Овергаз". Газовата компания направила голяма поръчка и гарантирала висока печалба за предприемачите, разказва инж. Диана Иванова, директор на гимназията. Учениците във втората фирма - "Арт студио" - решили да изработват накити, чанти и детски аксесоари от текстил. Часовете, отредени за тази дейност - общо четири на седмица, били крайно недостатъчни. Затова момичетата често вземат работа и за вкъщи, разказва Илияна Илиева. След това продават изработеното на щандове в училище на цени от 4 до 8 лв. Детски играчки от плат, модно списание и рекламни материали произвежда третата русенска учебна компания - "Озирис".

В Пловдив учениците от специалност "климатична и вентилационна техника" нарекли фирмата си "Екстрийм клима" и изработили електронен справочник на CD носител с информация за предприятия от този бранш. "Незабравимо изкушение" се нарича втората пловдивска компания, в която гимназистите приготвят по своя рецепта и със свои сили захарни изделия. После продават десертите в училищната лавка срещу 25 стотинки за брой. Третата фирма - Bizzare - се е захванала с организация на производството и търговия с визитни картички, брошури и рекламни материали. Тяхна е и идеята за училищен вестник. Трите компании в пловдивската гимназия често си сътрудничат. За Свети Валентин и Трифон Зарезан например едната предложила за продажба CD с енциклопедия на виното, другата - сладкиши, а третата - валентинки.

С най-голям опит в организирането на ученически фирми обаче е Софийската гимназия по строителство, архитектура и геодезия "Христо Ботев". През 2006-2007 г. тук са създадени първите две компании, през следващата година - са учредени нови три. Едната - AIV Company - произвежда бутикови сувенири. Втората - "Азалия" - отглежда и аранжира цветя. Продават, разпределят процент от продажбите, реинвестират. От фирма Fame изкупили продукцията и възложили на младите предприемачи да изработят и изпълнят проект за озеленяване на офиса, разказва Ганка Раденкова, учител-ръководител на "Азалия". "Една крилата идея, молив и линия. Това е достатъчно, за да започнеш нещо значимо в нашата професия", смятат участниците в третата учебна компания в София - J.A`s Idea Inspirers. Затова избрали за неин предмет на дейност производството на лазерно гравирани чертожни линии.

Мнението на другите

Учениците са склонни да отделят от личното си време, защото усещат предимствата на тази инициатива за бъдещото си развитие, отчита специално социологическо проучване на агенция "Маркет линкс" през юни-август 2008 г. сред участниците в проекта.

"Задълженията, с които се обвързват младите предприемачи, не се възприемат като допълнителна тежест, а по-скоро като предизвикателство", коментира резултатите д-р Цветелина Стоянова, директор в "Маркет линкс".

"От работата си във фирмата се научих да приемам мнението на другите, дори да не ми харесва", твърди Марина Андреева от "Арт студио" - Русе. "Получих много практически знания, затова ми беше интересно и полезно", казва Христина Стоянова от "Азалия" - София.

"Най-трудно беше, докато се координираме и всеки си намери мястото", връща се към началото Запрян Илиев от "Екстрийм клима" - Пловдив. И съветва тези, които тепърва ще учредяват ученическа компания, да формират екип по най-бързия начин.

Около 63% от учениците твърдят, че участието във фирмата е развило "в голяма степен" практически умения у тях, отчита "Маркет линкс". За предприемачите в класните стаи най-ценни са работата в екип, умението да общуват, боравенето с фирмена документация. Гимназистите признават, че най-много ги е мъчило постигането на консенсус.

Над 90% от учениците ще препоръчат инициативата на своите съученици. Повече от половината са напълно удовлетворени от участието си в проекта, а близо 34% са "по-скоро удовлетворени". За близо 40 на сто учебната компания е повлияла по някакъв начин върху решението им към каква област на реализация да се насочат в бъдеще, а за други 44.4% решението им за бъдещето е повлияно "донякъде" от опита им като предприемачи.

Проектът ще продължи да се разширява. Тази учебна година към експеримента се присъединява и четвърти център по предприемачество в Професионалната гимназия по горско стопанство и дървообработване "Сава Младенов" в Тетевен, уточни Милена Стойчева, изпълнителен директор на "Джуниър ачийвмънт България".

Резултати

През 2006 г. в проекта участват един център по предприемачество, две учебни компании, 23 ученици, една професионална гимназия, трима преподаватели и бизнес консултанти. Две години по-късно работещи са три центъра, девет компании, 147 ученици, 14 преподаватели и бизнес консултанти.

Нагласи

58%

от учениците, участвали в учебните компании, имат предприемаческа нагласа, отчита "Маркет линкс".

Намерения

45%

от младежите в България на възраст 15 - 24 години имат намерение да започнат свой бизнес, по данни на "Маркет линкс".

Ученик от 11 клас управлява фирма. Негов съученик организира производството. Трети планира продажбите, а четвърти попълва финансови отчети. Накрая всички си разпределят дивидента.

Тази ситуация е реалност за 147 ученици от три неикономически гимназии в страната: по строителство, архитектура и геодезия "Христо Ботев" в столицата, по хранителна техника и технологии в Пловдив, по облекло "Недка Иван Лазарова" в Русе. Те учредиха девет учебни компании и станаха част от проект на "Джуниър ачийвмънт България" за създаване на центрове по предприемачество в училище. Идеята е на Министерството на икономиката и енергетиката, което финансира инициативата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    timur_commandos avatar :-P
    Timur&commandos

    Извинявам се, но ми звучи като пълна нелепост.Виртуална фирма?Много прилича на онази история - треньорът прави разбор преди мача и обяснява - Иван подава на Стоян, Стоян на Драган, Драган на Петър, Петър вкарва гол.И така няколко пъти.
    На другия ден обаче противникът ги бие като тъпани.Защо?Ами защото на разбора той е бил витуален, а сега е реален.Същото е и в случая - а виртуално повреждат ли се машините, бавят ли се доставките, работниците стачкуват ли?И изобщо отчита ли се примерно настроението на пазара, конкуренцията, промените в законодателството?Естествно, че не.И какво остава?Нещо като игра на монопол, но по -лошо, понеже ти дава измамното самочувствие, че си овладял тънкостите на занаята, което съвсем не е така.

    Единствената по - голяма глупост от този род, за която съм чувал, беше преди години, когато две групи руснаци играеха футболен мач...с писма.Едните пишат - Иванов подава към Петров, другите след седмица отговарят - Кирилов пресече паса.Естествено, след година игра резултатът беше 0:0.Само не разбрах - ако има дузпа, едните ще пишат - шут! - другите ще отговорят - да, ама вратарят изби!Виждате колко е нелепо.

    Та и тук почти същото...Интересно, какво всъщност вършат тези виртуални мениджъри - събрат се на чаша бира, единия налива и казва - сега направих инвестиционния план/ между другото, план, който не трябва да бъде изпълняван, се прави за минути/.Другият отпива и допълва - ето, вързах баланса за месеца.Третият отива до тоалетната и като се върне, казва - сложих в ред оборудването....Луда работа.

  • 2
    Avatar :-|
    няма такова нещо

    фирмите са реални, действащи, това става ясно от текста - учениците отделят от свободното си време, за да изработват накити и дори си носят работа у дома, големи фирми изкупуват продукцията им, всичко е реално, а не виртуално

  • 3
    timur_commandos avatar :-|
    Timur&commandos

    Когато правиш накити, се учиш да бъдеш занаятчия, не мениджър.Какво прави тогава икономическия мениджър на "реалната" компания - смята колко плат отива за една детска играчка, калкулира амортизации на иглите или...хайде, стига.Не е лошо да се възпитава у децата някакво подобие на предприемачески дух, но всичко е назовано толкова високопарно, че прави за смях идеята.
    В статията са цитирани високи мениджърски постове, това е нелепото.Техническият директор точи ножиците....Господи!

  • 4
    Avatar :-|
    и все пак

    фирмите са реални, може да са малки или преалено амбициозни, но реални, няма лошо

  • 5
    Avatar :-|
    Изпробвала

    Когато създаваш собствен бизнес, си правиш всичко, трябва да разбираш до най-малкия детайл какво ще правиш, а това включва абсолютно целия производствен процес. Само по този начин можеш да го управляваш адекватно.
    Аман от хора, дето само знаят да "управляват". Много често те дори не знаят за какво иде реч, само ги бива да дават безмислени напътствия и задачи.
    Аз самата съм участвала в такава ученическа компания, нещата, които научаваш за няколко месеца са безценни. А това, с което се занимава комапнията, е най-малкото. Предметът на дейност може да бъде сменен, но начинът, по който се създава и управлява един бизнес, си остава. А ако семейството ти не се занимава с търговия, просто няма от къде да научиш такива неща.

  • Comandos&Mama (Blue2)

    Timur&commandos, искренно съжалявам че не сте имали възможност да получите и Вие подобен тип образование. А като гледам от поста Ви може би и Вие съжалявате, а Ви е необходимо особено сравнявайки тренировъчното бизнес образование със историята за футболния треньор.

    Незнам дали ти става ясно, но в статията става дума за ДЕЦА - 15-16-17 годишни, какво искаш да правят - да строят небостъргачи ли?

    Явно много жестоко ти липсва, каквото и да било икономическо образование или капка предприемаческо мислене.
    Как очакваш децата да разберат бизнес процесите на пазара? Ами като ги видят на практика. Когато се четат само някъкви глупости на теория и никой не ги разбира какъв е резултата? Само се огледай в Българската реалност. Целта на това образование, не е да станат големи мениджъри и да управляват света, а да добият една ясна представа как се прави бизнес и как се случват процесите - от намирането на плат, и копчета или брашно и чубрица, до формирането на продукти, стратегия и продажбите. А като порасне бизнеса и от една две чанти на месец отворят мулти милионен завод - същите тези хлапета да знаят какво да правят. И да не минават през същите грешки, защото едно време макар и виртуално са се поучили от тях.

    Но виждам, че думички като маркетинг мениджър, президент, финансови отчети и рекламни стратегии сериозно те плашат.
    Или просто не разбираме за какво става дума, а?

  • 7
    Avatar :-P
    Любопитен

    Здравейте Timur&commandos,

    Любопитно ми е как можете да говорите за нещо от което нямате и представа. Аз съм бил ученик на Джуниър Ачийвмънт и също участвах в такава учебна компания. Трябва да ви кажа, че фирмите далеч не са виртуални а съвсем истински. Работехме с истински продукти и услуги и имахме истински клиенти. В статията мисля, че го пише, кое не разбрахте?

    Относно сложността на програмата не можете да очаквате да обучават децата направо на висше управленско ниво. Съгласете се че е редно да се започне от нещо по-просто и се върви кам сложното. Целта на програмата е не да направи децата професори, а да ги въведе в тематиката.

    А управленските позиции, които статията цитира са врамките на учебната програма на Джуниър Ачийвмънт. Това са позиции, които мотивират децата и ги учат на отговорност, позиции които вие едва ли сте заемали дори и наушким.

    Ако вие бяхте компетентен в изявлението си и бяхте успял мениджър нямаше да имате време да коментирате толкова и не по този негативен начин.

    От ника ви личи, че сте около 50 годишен, неуспъл мъж тъй като за детското филмче Тимур и неговата команда са ми разказвали старите хора. А като не работите или учите, а се занимавате с глупости поне не пречете на другите да го правят. Особено ако са деца както е в този случай!

  • 8
    augustina avatar :-?
    Impasto

    Смятам, че идеята е добра. Тъй като от повечето цитирани училища се очаква децата да излязат с някаква професия, е прекрасно, че това им дава повод да се замислят за свой собствен малък бизнес и възможна по-добра реализация в случай, че не смятат да учат висше образование. Трябва да се въведе в много повече училища и особено в малките градове.

  • 9
    timur_commandos avatar :-|
    Timur&commandos

    До "Любопитен" - дали съм успял или не, едва ли е моя работа да преценявам.Ако съдя по дохода си - да, успял съм.

    Това дали би трябвало да имам време да пиша или не - това не е аргумент, а призив за запушване на устата.Което много ясно показва на какво сте в състояние да научите младите хора - например на нетърпимост към чуждото мнение.Кой е изкопаемо от едни други времена?

    Разбирам, че ви преча на бизнеса и по тази причина ви се иска да ме разкъсате - обичайната реакция на измисления български предприемач или на консултант, когото са попитали каква е реалната полза от труда му.Звучи грозно и неморално, но мога да ви разбера - всеки има своите критерии.Но поне не ги предавайте на невинните деца.

    Филмът "Тимур и неговите командоси" е сниман след 2000 г.Това, че на вас от организиране на авангардни обучения не ви остава време да разширите поне малко общата си култура, не е мой проблем.Но поне се научете да дискутирате без лични нападки към опонента - това съвсем лишава от тежест мнението ви.

    Мога да завърша с едно лично мнение, с което не ангажирам никого - в реалния бизнес оперират вълците и се разкъсват един друг.Там чакал не може да оцелее по разбираеми причини.
    Затова те стават консултанти и "организатори".

    С най - добри чувства.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK