С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 17 окт 2008, 14:48, 5681 прочитания

Предприемачи в класни стаи

Девет учебни компании подготвят младежите за реалния бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Ученик от 11 клас управлява фирма. Негов съученик организира производството. Трети планира продажбите, а четвърти попълва финансови отчети. Накрая всички си разпределят дивидента.

Тази ситуация е реалност за 147 ученици от три неикономически гимназии в страната: по строителство, архитектура и геодезия "Христо Ботев" в столицата, по хранителна техника и технологии в Пловдив, по облекло "Недка Иван Лазарова" в Русе. Те учредиха девет учебни компании и станаха част от проект на "Джуниър ачийвмънт България" за създаване на центрове по предприемачество в училище. Идеята е на Министерството на икономиката и енергетиката, което финансира инициативата.


Срещу 10 лв. за акция

Проектът се реализира за втора поредна година сред ученици от горните класове. Участието в компаниите е доброволно. Нещо повече - школските предприемачи сами измислят предмета на дейност, като се стремят той да има някаква връзка с изучаваната от тях специалност. След това всеки си купува по една акция от 10 лв. Така дружеството набира първоначалния си капитал. Гимназистите избират свой президент, както и ръководители на отдели - производствен, финансов, човешки ресурси, реклама и маркетинг. После делят времето между уроците и домашните с работата във фирмата. Всяка компания съществува само една учебна година.

Младежите работят с учители и консултанти. "Джуниър ачийвмънт България" предлага учебни помагала, които попълват белите петна в знанията на гимназистите с уроци от теория на предприемачеството. В специално създадени бизнес клубове към гимназиите учениците се срещат на живо с хора от практиката, за да чуят съвети "от първа ръка".

Чанти от плат и сладки изкушения

С какво да се занимава фирмата решават младите участници. Гимназията по облекло в Русе например има опит в шиенето, затова едната учебна компания - "Къщовница" - е заета с производство на кухненски престилки и покривки за маса. Рамо на идеята дава "Овергаз". Газовата компания направила голяма поръчка и гарантирала висока печалба за предприемачите, разказва инж. Диана Иванова, директор на гимназията. Учениците във втората фирма - "Арт студио" - решили да изработват накити, чанти и детски аксесоари от текстил. Часовете, отредени за тази дейност - общо четири на седмица, били крайно недостатъчни. Затова момичетата често вземат работа и за вкъщи, разказва Илияна Илиева. След това продават изработеното на щандове в училище на цени от 4 до 8 лв. Детски играчки от плат, модно списание и рекламни материали произвежда третата русенска учебна компания - "Озирис".



В Пловдив учениците от специалност "климатична и вентилационна техника" нарекли фирмата си "Екстрийм клима" и изработили електронен справочник на CD носител с информация за предприятия от този бранш. "Незабравимо изкушение" се нарича втората пловдивска компания, в която гимназистите приготвят по своя рецепта и със свои сили захарни изделия. После продават десертите в училищната лавка срещу 25 стотинки за брой. Третата фирма - Bizzare - се е захванала с организация на производството и търговия с визитни картички, брошури и рекламни материали. Тяхна е и идеята за училищен вестник. Трите компании в пловдивската гимназия често си сътрудничат. За Свети Валентин и Трифон Зарезан например едната предложила за продажба CD с енциклопедия на виното, другата - сладкиши, а третата - валентинки.

С най-голям опит в организирането на ученически фирми обаче е Софийската гимназия по строителство, архитектура и геодезия "Христо Ботев". През 2006-2007 г. тук са създадени първите две компании, през следващата година - са учредени нови три. Едната - AIV Company - произвежда бутикови сувенири. Втората - "Азалия" - отглежда и аранжира цветя. Продават, разпределят процент от продажбите, реинвестират. От фирма Fame изкупили продукцията и възложили на младите предприемачи да изработят и изпълнят проект за озеленяване на офиса, разказва Ганка Раденкова, учител-ръководител на "Азалия". "Една крилата идея, молив и линия. Това е достатъчно, за да започнеш нещо значимо в нашата професия", смятат участниците в третата учебна компания в София - J.A`s Idea Inspirers. Затова избрали за неин предмет на дейност производството на лазерно гравирани чертожни линии.

Мнението на другите

Учениците са склонни да отделят от личното си време, защото усещат предимствата на тази инициатива за бъдещото си развитие, отчита специално социологическо проучване на агенция "Маркет линкс" през юни-август 2008 г. сред участниците в проекта.
"Задълженията, с които се обвързват младите предприемачи, не се възприемат като допълнителна тежест, а по-скоро като предизвикателство", коментира резултатите д-р Цветелина Стоянова, директор в "Маркет линкс".

"От работата си във фирмата се научих да приемам мнението на другите, дори да не ми харесва", твърди Марина Андреева от "Арт студио" - Русе. "Получих много практически знания, затова ми беше интересно и полезно", казва Христина Стоянова от "Азалия" - София.
"Най-трудно беше, докато се координираме и всеки си намери мястото", връща се към началото Запрян Илиев от "Екстрийм клима" - Пловдив. И съветва тези, които тепърва ще учредяват ученическа компания, да формират екип по най-бързия начин.

Около 63% от учениците твърдят, че участието във фирмата е развило "в голяма степен" практически умения у тях, отчита "Маркет линкс". За предприемачите в класните стаи най-ценни са работата в екип, умението да общуват, боравенето с фирмена документация. Гимназистите признават, че най-много ги е мъчило постигането на консенсус.

Над 90% от учениците ще препоръчат инициативата на своите съученици. Повече от половината са напълно удовлетворени от участието си в проекта, а близо 34% са "по-скоро удовлетворени". За близо 40 на сто учебната компания е повлияла по някакъв начин върху решението им към каква област на реализация да се насочат в бъдеще, а за други 44.4% решението им за бъдещето е повлияно "донякъде" от опита им като предприемачи.

Проектът ще продължи да се разширява. Тази учебна година към експеримента се присъединява и четвърти център по предприемачество в Професионалната гимназия по горско стопанство и дървообработване "Сава Младенов" в Тетевен, уточни Милена Стойчева, изпълнителен директор на "Джуниър ачийвмънт България".
Резултати
През 2006 г. в проекта участват един център по предприемачество, две учебни компании, 23 ученици, една професионална гимназия, трима преподаватели и бизнес консултанти. Две години по-късно работещи са три центъра, девет компании, 147 ученици, 14 преподаватели и бизнес консултанти.

Нагласи
58%

от учениците, участвали в учебните компании, имат предприемаческа нагласа, отчита "Маркет линкс".

Намерения

45%

от младежите в България на възраст 15 - 24 години имат намерение да започнат свой бизнес, по данни на "Маркет линкс".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българска кухня от "Космоса" Българска кухня от "Космоса"

Заведенията на Николай Григоров - "Ракия бар Ракета","Фабрика дъга", "Спутник" и "Космос", помагат на столицата да се превърне в град с модерна кулинарна култура

23 май 2019, 3015 прочитания

Да опазиш облака Да опазиш облака

Българската софтуерна компания "Мнемоника" започва бизнеса си със съхранение на данни преди десет години

17 май 2019, 2319 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Танцуващият с облаци

Предприемачът Тони Илиев произвежда леки сглобяеми самолети за американския пазар

Как ще гласуваме на 26 май

Преференциите имат нови номера, машинното гласуване не е толкова трудно

Спад в инерцията на растежа

Първите отчети на публичните компании дават разнопосочни сигнали за бизнеса им, но се отчита леко забавяне

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък