С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 17 окт 2008, 14:48, 5090 прочитания

Предприемачи в класни стаи

Девет учебни компании подготвят младежите за реалния бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Играй и учи

Студентски учебни компании правят генерална репетиция за големия бизнес

10 юни 2011

Отвъд теорията, в практиката

Обученията по програмата "Институт за предприемачи" на Cisco в България започват през януари

19 ное 2010

Бизнес като на игра

Учебните фирми на "Джуниър Ачийвмънт" носят опит и печалба

11 юни 2010
Ученик от 11 клас управлява фирма. Негов съученик организира производството. Трети планира продажбите, а четвърти попълва финансови отчети. Накрая всички си разпределят дивидента.

Тази ситуация е реалност за 147 ученици от три неикономически гимназии в страната: по строителство, архитектура и геодезия "Христо Ботев" в столицата, по хранителна техника и технологии в Пловдив, по облекло "Недка Иван Лазарова" в Русе. Те учредиха девет учебни компании и станаха част от проект на "Джуниър ачийвмънт България" за създаване на центрове по предприемачество в училище. Идеята е на Министерството на икономиката и енергетиката, което финансира инициативата.

Срещу 10 лв. за акция

Проектът се реализира за втора поредна година сред ученици от горните класове. Участието в компаниите е доброволно. Нещо повече - школските предприемачи сами измислят предмета на дейност, като се стремят той да има някаква връзка с изучаваната от тях специалност. След това всеки си купува по една акция от 10 лв. Така дружеството набира първоначалния си капитал. Гимназистите избират свой президент, както и ръководители на отдели - производствен, финансов, човешки ресурси, реклама и маркетинг. После делят времето между уроците и домашните с работата във фирмата. Всяка компания съществува само една учебна година.

Младежите работят с учители и консултанти. "Джуниър ачийвмънт България" предлага учебни помагала, които попълват белите петна в знанията на гимназистите с уроци от теория на предприемачеството. В специално създадени бизнес клубове към гимназиите учениците се срещат на живо с хора от практиката, за да чуят съвети "от първа ръка".

Чанти от плат и сладки изкушения

С какво да се занимава фирмата решават младите участници. Гимназията по облекло в Русе например има опит в шиенето, затова едната учебна компания - "Къщовница" - е заета с производство на кухненски престилки и покривки за маса. Рамо на идеята дава "Овергаз". Газовата компания направила голяма поръчка и гарантирала висока печалба за предприемачите, разказва инж. Диана Иванова, директор на гимназията. Учениците във втората фирма - "Арт студио" - решили да изработват накити, чанти и детски аксесоари от текстил. Часовете, отредени за тази дейност - общо четири на седмица, били крайно недостатъчни. Затова момичетата често вземат работа и за вкъщи, разказва Илияна Илиева. След това продават изработеното на щандове в училище на цени от 4 до 8 лв. Детски играчки от плат, модно списание и рекламни материали произвежда третата русенска учебна компания - "Озирис".



В Пловдив учениците от специалност "климатична и вентилационна техника" нарекли фирмата си "Екстрийм клима" и изработили електронен справочник на CD носител с информация за предприятия от този бранш. "Незабравимо изкушение" се нарича втората пловдивска компания, в която гимназистите приготвят по своя рецепта и със свои сили захарни изделия. После продават десертите в училищната лавка срещу 25 стотинки за брой. Третата фирма - Bizzare - се е захванала с организация на производството и търговия с визитни картички, брошури и рекламни материали. Тяхна е и идеята за училищен вестник. Трите компании в пловдивската гимназия често си сътрудничат. За Свети Валентин и Трифон Зарезан например едната предложила за продажба CD с енциклопедия на виното, другата - сладкиши, а третата - валентинки.

С най-голям опит в организирането на ученически фирми обаче е Софийската гимназия по строителство, архитектура и геодезия "Христо Ботев". През 2006-2007 г. тук са създадени първите две компании, през следващата година - са учредени нови три. Едната - AIV Company - произвежда бутикови сувенири. Втората - "Азалия" - отглежда и аранжира цветя. Продават, разпределят процент от продажбите, реинвестират. От фирма Fame изкупили продукцията и възложили на младите предприемачи да изработят и изпълнят проект за озеленяване на офиса, разказва Ганка Раденкова, учител-ръководител на "Азалия". "Една крилата идея, молив и линия. Това е достатъчно, за да започнеш нещо значимо в нашата професия", смятат участниците в третата учебна компания в София - J.A`s Idea Inspirers. Затова избрали за неин предмет на дейност производството на лазерно гравирани чертожни линии.

Мнението на другите

Учениците са склонни да отделят от личното си време, защото усещат предимствата на тази инициатива за бъдещото си развитие, отчита специално социологическо проучване на агенция "Маркет линкс" през юни-август 2008 г. сред участниците в проекта.
"Задълженията, с които се обвързват младите предприемачи, не се възприемат като допълнителна тежест, а по-скоро като предизвикателство", коментира резултатите д-р Цветелина Стоянова, директор в "Маркет линкс".

"От работата си във фирмата се научих да приемам мнението на другите, дори да не ми харесва", твърди Марина Андреева от "Арт студио" - Русе. "Получих много практически знания, затова ми беше интересно и полезно", казва Христина Стоянова от "Азалия" - София.
"Най-трудно беше, докато се координираме и всеки си намери мястото", връща се към началото Запрян Илиев от "Екстрийм клима" - Пловдив. И съветва тези, които тепърва ще учредяват ученическа компания, да формират екип по най-бързия начин.

Около 63% от учениците твърдят, че участието във фирмата е развило "в голяма степен" практически умения у тях, отчита "Маркет линкс". За предприемачите в класните стаи най-ценни са работата в екип, умението да общуват, боравенето с фирмена документация. Гимназистите признават, че най-много ги е мъчило постигането на консенсус.

Над 90% от учениците ще препоръчат инициативата на своите съученици. Повече от половината са напълно удовлетворени от участието си в проекта, а близо 34% са "по-скоро удовлетворени". За близо 40 на сто учебната компания е повлияла по някакъв начин върху решението им към каква област на реализация да се насочат в бъдеще, а за други 44.4% решението им за бъдещето е повлияно "донякъде" от опита им като предприемачи.

Проектът ще продължи да се разширява. Тази учебна година към експеримента се присъединява и четвърти център по предприемачество в Професионалната гимназия по горско стопанство и дървообработване "Сава Младенов" в Тетевен, уточни Милена Стойчева, изпълнителен директор на "Джуниър ачийвмънт България".
Резултати
През 2006 г. в проекта участват един център по предприемачество, две учебни компании, 23 ученици, една професионална гимназия, трима преподаватели и бизнес консултанти. Две години по-късно работещи са три центъра, девет компании, 147 ученици, 14 преподаватели и бизнес консултанти.

Нагласи
58%

от учениците, участвали в учебните компании, имат предприемаческа нагласа, отчита "Маркет линкс".

Намерения

45%

от младежите в България на възраст 15 - 24 години имат намерение да започнат свой бизнес, по данни на "Маркет линкс".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

CogZum и нейният app за умна кухня CogZum и нейният app за умна кухня

Компанията предлага каталог на провизиите, помощник за рационално пазаруване и система за следене срока на годност на храната

12 окт 2018, 3783 прочитания

Мохамед Гералдес: Все повече хора ще излизат от офисите, за да работят от разстояние 2 Мохамед Гералдес: Все повече хора ще излизат от офисите, за да работят от разстояние

Американският предприемач и бизнес номад пред "Капитал"

7 окт 2018, 2391 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Танцуващият с облаци

Предприемачът Тони Илиев произвежда леки сглобяеми самолети за американския пазар

Глобалният растеж през първите девет месеца подкрепи взаимните фондове

Към края на деветмесечието 3 фонда на български управляващи дружества успяват да преминат границата на двуцифрената доходност

Центърът на София – в какво се превръщат мечтите

Конкурсът за нов облик на центъра от 2015 г. беше съпроводен със скандали и преработван във времето

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Маргарита Борисова и Явор Ганчев

Започна третото издание на Olé Festival!, посветен на музиката на Испания и Латинска Америка

Варненско ято

След години в безтегловност културната сцена в града отново намира пътя си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Търговският регистър може пак да спре, "Джи Пи груп" отказа втора голяма поръчка

Емисия

DAILY @7PM // 15.10.2018 Прочетете