С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 7 юни 2012, 7:00, 7803 прочитания

Как класирахме 100-те най-влиятелни жени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Класациите на хора са субективни. Нашата също. Субективизмът й се изрази на първо място в това, че в методологията изключихме хората с негативни власт и влияние. По наше мнение властта трябва да служи на обществото, личностите с влияние трябва да задават модели за подражание. И още: политическите и правителствените постове са само инструмент, който може да има градивна сила, ако е в ръцете на креативен и силен човек.

Макар че първоначално искахме да класираме само бизнес жени, реалността е, че в България има много малко жени с истинска власт: да управляват значими активи и да влияят върху живота на много хора. Днес в управлението на най-големите 100 компании в България жените на лидерски позици, които реално ръководят бизнеса и вземат решения, са пренебрежимо малко на брой. 


Надяваме се това да се промени скоро. Надяваме се едно от дългосрочните постижения на тази класация да бъде повишаването на разбирането за това, че истинската икономическа власт в България е почти изцяло мъжка територия. Мечтаем в един бъдещ момент смисълът от разделението по полове да изчезне. 

А докато бизнесът е само за мъже, в нашите издания половината от класираните жени ще бъдат от неправителствения сектор, хора с каузи, творци... 

И така, да съберем бизнес и небизнес жени в една категория е предизвикателство. Въпреки всичко използвахме едни и същи



Критерии:

(1) финансова отговорност (размер на личните и управлявани ресурси)
(2) публична територия (обхват на медийното влияние и достъп до неговите инструменти)
(3) устойчиво влияние (гаранцията на професионалната сфера за трайно влияние)
(4) лична перспектива (личностна възможност за бъдещ растеж)

Първите два критерия формират 2/3 от общата оценка в класирането. Това е така, защото именно те отразяват влиянието към момента, а останалите два имат прогнозен характер. 

Методологията

Въоръжени с тези критерии, започнахме да събираме номинации. Свързвахме се с хора, представители на различни професионални общности, и питахме за техните фаворити. Събрахме повече информация и за жените в управлението на компаниите. 

В няколко тура журналисти от "Капитал" и представители на мениджмънта на "Икономедиа" журираха номинациите, като поставяха независимо оценки по критериите. (Заслугите са на: Теодора Василева, Николай Стоянов, Ива Рудникова, Мария Михайлова, Албена Пино.)

Обобщените данни формираха топ 100. Върхът на класацията е подреден с помощта на жури, което на базата на нашите критерии постави свои независими оценки на предоставените им номинации. Окончателната подредба на първите 20 жени е формирана като сума от точките на всеки от членовете на

Журито:

Диана Николаева - управляващ съдружник "Ърнст и Янг България"

Мартичка Божилова - продуцент, съсобственик на "Агитпроп"

Нели Огнянова - експерт по медийно право, преподавател в СУ "Св. Климент Охридски"

Стояна Георгиева - съиздател и изпълнителен директор на Mediapool

Красен Кюркчиев - собственик и изпълнителен директор на "Фикосота"

Теодор Захов – съиздател, "Икономедиа"

Трайчо Трайков - бивш министър на икономиката, директор на Института за политика и развитие.

Класация в класацията

Последните места в класацията (97 - 99 място) имат различен характер. Те не са оценявани по методологията, а са редакторски избор за жени, които имат силни позиции и инструменти за влияние, но не ги използват ефективно. 

А номер 100 открийте сами.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

100-те най-влиятелни жени: Нели Огнянова 100-те най-влиятелни жени: Нели Огнянова

48-мо място в класацията

1 май 2012, 9851 прочитания

100-те най-влиятелни жени: Зорница Христова 100-те най-влиятелни жени: Зорница Христова

82-ро място в класацията

1 май 2012, 6800 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 2139 прочитания

17 яну 2020, 1459 прочитания

17 яну 2020, 1408 прочитания

17 яну 2020, 1238 прочитания

17 яну 2020, 1117 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "100-те най-влиятелни жени" Затваряне
Как се възпитава феминист

Светът според едно малко момче, което понякога ходи в командировки или рисува на масата в офиса на майка си

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10