Как класирахме 100-те най-влиятелни жени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как класирахме 100-те най-влиятелни жени

Как класирахме 100-те най-влиятелни жени

7958 прочитания

Класациите на хора са субективни. Нашата също. Субективизмът й се изрази на първо място в това, че в методологията изключихме хората с негативни власт и влияние. По наше мнение властта трябва да служи на обществото, личностите с влияние трябва да задават модели за подражание. И още: политическите и правителствените постове са само инструмент, който може да има градивна сила, ако е в ръцете на креативен и силен човек.

Макар че първоначално искахме да класираме само бизнес жени, реалността е, че в България има много малко жени с истинска власт: да управляват значими активи и да влияят върху живота на много хора. Днес в управлението на най-големите 100 компании в България жените на лидерски позици, които реално ръководят бизнеса и вземат решения, са пренебрежимо малко на брой. 

Надяваме се това да се промени скоро. Надяваме се едно от дългосрочните постижения на тази класация да бъде повишаването на разбирането за това, че истинската икономическа власт в България е почти изцяло мъжка територия. Мечтаем в един бъдещ момент смисълът от разделението по полове да изчезне. 

А докато бизнесът е само за мъже, в нашите издания половината от класираните жени ще бъдат от неправителствения сектор, хора с каузи, творци... 

И така, да съберем бизнес и небизнес жени в една категория е предизвикателство. Въпреки всичко използвахме едни и същи

Критерии:

(1) финансова отговорност (размер на личните и управлявани ресурси)

(2) публична територия (обхват на медийното влияние и достъп до неговите инструменти) (3) устойчиво влияние (гаранцията на професионалната сфера за трайно влияние)

(4) лична перспектива (личностна възможност за бъдещ растеж)

Първите два критерия формират 2/3 от общата оценка в класирането. Това е така, защото именно те отразяват влиянието към момента, а останалите два имат прогнозен характер. 

Методологията

Въоръжени с тези критерии, започнахме да събираме номинации. Свързвахме се с хора, представители на различни професионални общности, и питахме за техните фаворити. Събрахме повече информация и за жените в управлението на компаниите. 

В няколко тура журналисти от "Капитал" и представители на мениджмънта на "Икономедиа" журираха номинациите, като поставяха независимо оценки по критериите. (Заслугите са на: Теодора Василева, Николай Стоянов, Ива Рудникова, Мария Михайлова, Албена Пино.)

Обобщените данни формираха топ 100. Върхът на класацията е подреден с помощта на жури, което на базата на нашите критерии постави свои независими оценки на предоставените им номинации. Окончателната подредба на първите 20 жени е формирана като сума от точките на всеки от членовете на

Журито:

Диана Николаева - управляващ съдружник "Ърнст и Янг България"

Мартичка Божилова - продуцент, съсобственик на "Агитпроп"

Нели Огнянова - експерт по медийно право, преподавател в СУ "Св. Климент Охридски"

Стояна Георгиева - съиздател и изпълнителен директор на Mediapool

Красен Кюркчиев - собственик и изпълнителен директор на "Фикосота"

Теодор Захов – съиздател, "Икономедиа"

Трайчо Трайков - бивш министър на икономиката, директор на Института за политика и развитие.

Класация в класацията

Последните места в класацията (97 - 99 място) имат различен характер. Те не са оценявани по методологията, а са редакторски избор за жени, които имат силни позиции и инструменти за влияние, но не ги използват ефективно. 

А номер 100 открийте сами.

Класациите на хора са субективни. Нашата също. Субективизмът й се изрази на първо място в това, че в методологията изключихме хората с негативни власт и влияние. По наше мнение властта трябва да служи на обществото, личностите с влияние трябва да задават модели за подражание. И още: политическите и правителствените постове са само инструмент, който може да има градивна сила, ако е в ръцете на креативен и силен човек.

Макар че първоначално искахме да класираме само бизнес жени, реалността е, че в България има много малко жени с истинска власт: да управляват значими активи и да влияят върху живота на много хора. Днес в управлението на най-големите 100 компании в България жените на лидерски позици, които реално ръководят бизнеса и вземат решения, са пренебрежимо малко на брой. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    longin avatar :-|
    longin

    В една стара книга пише че Жената е за помощник и подкрепа на Мъжа; и това много добре се връзва с по-съвременният възглед "зад всеки успял мъж стои една Жена" ..
    А феминизма - това е едно от най-вредните следствия на модерното общество, когато жените тръгнат да се доказват на мъжете - от това губят и те, и децата им(ако въобще ги има) ... а мъжете са все по объркани от това и се чудят какво става... и някои обръщат резбата...

    .02$

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Как се възпитава феминист

Как се възпитава феминист

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK