100-те най-влиятелни жени: Веселина Сариева
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

100-те най-влиятелни жени: Веселина Сариева

100-те най-влиятелни жени: Веселина Сариева

35-то място в класацията

14283 прочитания

Тя е млада, твърде млада за стълпотворението от проекти зад гърба си и в ума си. За нея животът е отворен, а хоризонтът й е много по-далеч от това, което вижда. Нестандартна, открита и категорична – тя гледа с насмешка на идентификациите, които й преписват.

Веселина Сариева, 33-годишна, е пловдивчанка. Завършила е славянска филология и е преподавала сръбска и хърватска литература в Пловдивския университет. С майка си Катрин управлява собствена художествена галерия и е директор на фондацията "Отворени изкуства". Вече седми път урежда Нощта на музеите и галериите в Пловдив - едно от най-мащабните културни събития на годината в България, посещавано от около 40 хил. души. През 2011 в Нощта участват 12 национални музея, 24 регионални музея и 32 общински музея.

Това начинание, към което в началото всички са "суперкритични", запалва културна искра и възпламенява верижна реакция в градове като София, Стара Загора и Пазарджик.

Вярата на дебютанта

Веселина си спомня ясно онзи АХА!-момент, в който й е дошла идеята за Нощта: "През 2005 посетих свой приятел в Дюселдорф. Като млада галеристка естествено се възмущавах, че нищо не се движи в България, че широката публика е предпоставено игнорирана. че нямаше никаква среда. Просто нямаше културен живот – хората не се забавляваха и не съпреживяваха изкуството, както го правят в други географски ширини.

Внезапно в цялата неразбория на едно бюро зърнах книжката на Нощта на музеите в Дюселдорф. Така се роди идеята ми за форматиране, картографиране и активизиране на културния живот. Вярата на дебютанта, че може да промени нещо, е безумна – никой не може да го спре!"

Пловдив е идеалният терен: важен и вдъхновяващ град, "идеалната лаборатория" според Веселина. Улиците, площадите, парковете и тепетата са местата, където художници, музиканти и други творци канят публиката да стане част от изкуство им. "Първата нощ беше страхотна - такава енергия, такъв ентусиазъм! Всичко се получи някак много неглиже и естествено."

Как Нощта стана 36 часа

Следващите издания се крепят само на ентусиазъм: "Някой казваше, че иска да ни стане спонсор, взимахме някакви средства отнякъде и ги носехме в печатницата - ако стигнат - стигнат!"

АХА!-моментите при Веселина се сипят с всяка изминала година, защото Нощта оттогава се е развила до неузнаваемост: тя вече е 36 часа, с програми като "Култура и клуб", платформа за съвременно изкуство "Град и публични пространства" и форум "Колекционери".

Този минифестивал никак не е просто начинание. "Имало е и доста трудни моменти. Една година трябваше да работя почти сама", спомня си Веселина и признава: "Самобичувам се, че не мога да си свърша цялата работа, ставам съсредоточено намръщена, игнорирам околните, същевременно вече съм се паникьосала и смятам, че каквото и да направя, не е достатъчно, непрекъснато ходя с мишката в горния ъгъл на екрана на компютъра, за да видя всичките си активни прозорци. Но ако работя до 3 през нощта, изпитвам задоволство и спокойствие. Мисля, че това е работохолизъм. Понякога ми се иска да дойдат нинджи да ме отвлекат от офиса на "Отец Паисий" или някой да ми изсипе кофа вода върху главата."

Смисъл има

През 2007 г. Катрин и Веселина Сариеви основават фондацията "Отворени изкуства". Така Нощта на музеите най-сетне е институционализирана.

"В началото дори нямахме офис, хората от екипа се занимаваха с какво ли не, но в крайна сметка сегашното лице на фондацията започна да се оформя. Сега правим хиляди неща, които ни карат да вярваме, че смисъл има, и да действаме все по-активно", разказва Веселина.

Всичко тръгва по-леко, когато през 2009 г. фондацията "Америка за България" подава ръка на "Отворени изкуства".

За Веселина директният път в съвременното изкуство е свързан и с инфраструктура около него ("Любимата ми думичка!"), каквито са фондация "Отворени изкуства" и кафето към нея - artnewscafe.

Точка в света

Преди по-малко от месец фондация "Отворени изкуства" организира за трета поредна година културния фестивал "Отец Паисий".

За него Веселина разказва: "Пловдив е точка в света и има своите индивидуални и уникални специфики, които го правят концентрирано изживяване. Една от тях открихме в улица "Отец Паисий"." Веселина мечтае пловдивчани да "обмислят, огледат града и неговия морал в исторически план", да започне дискусионната поредица "Беседка за града".

Небългарското българско

Всяка година галерия "Сариев" кани утвърден артист или куратор да избере млад творец и да го представи пред пловдивската публика.

Галерията, която започва като пространство за керамика и фотография, днес също се е променила до неузнаваемост. През 2009 г. Катрин и Веселина осъзнават, че размахът им е доста по-голям, отколкото са очаквали: "Почувствахме смелост да се занимаваме със съвременно изкуство, защото виждахме някаква оформена среда от автори, с които искаме да работим." Авторите в галерията са българи, но повечето от тях живеят в други географски ширини. Точно този момент е интересен на Веселина, която е против "шовинистичната" идея, че в България трябва да присъства само българското. "Не е нужно това, което ти допада, да е изконно българско. Това биене в гърдите е леко безсмислено", убедена е галеристката.

През 2011 г. възниква и образователната платформа "Въведение в съвременното изкуство": за втора година тя включва специализирани отворени лекции, разговори с творци, образователен курс и други интересни събития.

Когато ощ беше принощен

Освен с визуални изкуства Веселина пише с поезия и проза. Автор е на стихосбирката "Ощ", която включва мултимедиен диск и интернет версия. На въпроса какво означава думата "ощ" тя отговаря, че това не е дума, а състояние. Или, ако повече ви харесва – дума между две думи. "Ощ" не дава отговори, а самото то е отговор, който може и да не разберете, но ще почувствате сами за себе си.

"Жанет 45" пишат за нея, че е нещо средно между "поет, концептуален автор, галерист и ощ". Днес тя се описва просто като "културен активист".

"Постепенно ощ беше приНощен и останах галерист на галерия "Сариев", директор на фондация "Отворени изкуства" и собственик на artnewscafe", шегува се Веселина

Смята се за неособено продуктивна поетеса, но е печелила много награди в този област.

Дете на духа

Kогато Веселина публикува първите си стихове в литературните вестници, хората дори се усъмняват, че става въпрос за печатна грешка. "Това са стихове на Веселин Сариев, защо се подписва като Веселина?" Няколко години по-късно вече никой я не бърка с баща й.

Тя го описва като "човек на духа", чиито търсения са го довели до най-различни форми на изкуството: от поезия през исторически изследвания до общи проекти с художници като Румен Жеков, Атанас Хранов и Николай Кучков. "Все пак това беше времето на соца и всяка вечер бях водена в Клуба на културните дейци да слушам бохемските им разговори", спомня си Веселина.

Аристократична нишка

Майка й Катрин е историк и споделя творческия дух на семейното обкръжение. Аристократичната нишка в живота на Веселина отива по-назад: прабаба й е завършила консерватория в Прага и през 60-те години е поддържала младите пловдивски художници.

"Израснала съм в жилище, пълно с картини, антики и ценни книги", спомня си Веселина и казва, че тази среда я е научила да уважава "изявите и търсенията на духа" повече от материалните.

Малко извън света

Все пак на въпроса какво детство е имала Веселина отговаря: "Тъмно." Като всяко чувствително дете тя не може да се социализира: "Бях малко извън света. Не е бил влюбен целият клас в мен, даже напротив. Бяха ми големи ушите, криви зъбите – всичко, каквото си трябва!"

Тя трудно си спомня детството си, защото бързо изличава от съзнанието си периодите в живота си. "Все едно друг човек ги е живял." Но това не я притеснява, защото не се идентифицира с миналото и знае, че винаги е могло да бъде различно.

Секънд хенд идентичности

Тя вярва, че суетата задвижва, и е агент на промяната: "Искам да си бъда уникална, да ме харесват, да се харесвам. Tова крепи човека да продължава нататък." Не плаща данък обществено мнение, но й е интересно да го наблюдава. Иска да знае какво мислят хората и смята, че все пак общественото мнение помага.

Обличането за нея е съставяне на история, в която главният герой е винаги леко дистанциран от случващото се в нея и с пълното съзнание къде и какво е поставен да играе.

Често пазарува от магазини втора ръка: "По-интересно ми е да си съставям секънд хенд идентичности, но същевременно пазарувам "бижута" от железарии."

Многополовост

"Манипулативно е", отвръща тя, когато я питам дали е по-лесно за жената да влияе на културната среда. И все пак е на мнение, че е добре да работиш с нагласите на хората: "Че са леко снизходителни заради това, че си жена, че може да допуснеш грешка, че си наивна, малко глуповата на моменти - добре е да използваш тези нагласи, да си кротуваш и да си мислиш своето."

Според Веселина днес е "безнадеждно" да се мисли и действа през пол и присъствие. Тя смята, че дискурсите на поведението при мъжете и жените вече са различни от чисто половите такива: "Има хомо дискурс, би дискурс, асексуален дискурс, как да мислиш през пол вече? Половете са важни, но вече са толкова много."

Тя е млада, твърде млада за стълпотворението от проекти зад гърба си и в ума си. За нея животът е отворен, а хоризонтът й е много по-далеч от това, което вижда. Нестандартна, открита и категорична – тя гледа с насмешка на идентификациите, които й преписват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK