С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 дек 2012, 16:27, 6069 прочитания

Гепард: По пътя към Големия взрив

Заделените 21 млн. евро по JEREMIE за стартиращи компании вече финансират проекти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво е стартиращ бизнес и млада компания? Отговорът на този въпрос става все по-труден. Причината е в шеметното навлизане на иновациите и новите технологии, които дават възможност за все по-причудливи идеи, от които могат да се правят пари и току-виж се окажат следващата супернова във вселената от малък бизнес, която ни заобикаля. По-важното обаче е, че обхватът на скучното название "малко и средно предприятие" започва да се разширява изключително бързо. И през следващите няколко години тенденцията ще продължи благодарение на стратегията на икономическото министерство да използва част от европейските средства за дялово финансиране на компании от създаването им до зрялата им фаза.
 
Държавното рамо

През последните години държавата реши да използва част от парите по ОП "Конкурентоспособност", за да стимулира и бизнеса, и младите предприемачи. Направи го със структурирането на няколко финансови инструмента по евроинициативата JEREMIE. По нея България има да усвои 200 млн. евро, които да инвестира в бизнеса.


От тези средства 21 млн. евро бяха заделени за нови идеи и стартиращ бизнес и именно те започнаха първи да се "усвояват" успешно през тази година. Всъщност усвояват не е точната дума, защото в случая става въпрос за инвестирането им в перспективни проекти на изцяло пазарен начин, като те се оценяват от мениджъри с опит в стартирането и финансирането на бизнеси.
Средствата бяха разпределени между два мениджърски екипа, които в момента управлява два сийд фонда (seed - началното финансиране) – Eleven с 12 млн. евро и LaunchHub с ресурс от 9 млн. евро. Тяхната задача е да финансират с по 30 хил. евро нови проекти или с до 200 хил. евро наскоро основани компании. Това означава, че за пръв път българските предприемачи имат достъп до жизненоважното за прохождането си първоначално финансиране. Всъщност в глобален мащаб това е един от най-дефицитните ресурси заради високия риск, а в случая българските предприемачи имат шанс, защото този ресурс е осигурен. За да се доберат до него, само трябва да "продадат" добре идеята си.

Само за няколко месеца работа двата фонда вече са избрали за финансиране по около дузина проекти. Повечето от тях са свързани с различни мобилни приложения или е-услуги. Сред избраните да бъдат финансирани и подкрепени с менторство от първия рунд за кандидатстване това лято са идеи като онлайн платформа за избор на домашни майстори (MaistorPlus), мобилно приложение за iPhone за подбор на правилния дневен тоалет от вашия личен гардероб (La Koketa), система за прогнозиране на търсенето (AZ 4CAST), мобилна социална мрежа за кино (Cinematic) или пък иновативна технология за разработчици на игри (Coherent Labs). С тези примери списъкът на подбраните от двата фонда проекти не се изчерпва, но те дават представа за каква разнообразна палитра от стартиращи бизнеси става въпрос. Всяко от тези начинания има своя шанс да се превърне в следващия Skype или Facebook, за което обаче освен малко ресурс ще е нужно и време за доказване на рентабилността и устойчивостта им. Ако обаче това се случи, определено обликът на местните малки и средни предприятия може скоро коренно да се промени.

Колкото повече такива идеи реално се подкрепят, толкова по-голям става шансът от тях да се родят наистина работещи бизнеси. Защото колкото повече опити има, толкова по-голям е шансът някой от тях да проработи. А в случая, за да има опити, трябва все пак да има и ресурс, който да ги подкрепи.
 
Зародишът



Полезността на това финансиране доказа фондация Empower United, която със своята награда за млади предприемачи от 100 хил. лв. подкрепи няколко бизнес идеи в рамките на две години, когато се провеждаше конкурс и обучение. Макар ефектът на награда да е сравнително еднократен и кратък – помощта на екипа на Empower се ограничава в рамките на една година, подбраните от фондацията и нейното жури проекти продължават и след конкурса да работят усърдно в печеленото на клиенти и пазари.

Така например бързо расте компанията за домашен патронаж Pia Mater, която беше една от наградените в първия конкурс през 2010 г. Тогава идеята на Нина Димитрова (33 г.) и Марко Ганчев (31), която цели да запълни пропастта в търсенето и предлагането на социални услуги за нуждаещите, спечели трета награда, която беше 40 хил. лв. С тях в началото на 2011 г. двамата стартират компанията си. Година и половина по-късно вече имат близо 30 асистенти, които месечно обслужват над 30 клиента. Бизнесът им започва да се самоиздържа още на първата година, а само до май 2012 г. приходите им са колкото за цялата 2011 г., т.е. около 50 хил. лв.

Друга компания от втория конкурс през 2011 е "Смели домати" (Brave Tomatoes), която разработва образователни мобилни приложения за деца. Тя печели награда от 30 хил. лв. и за около година вече има над десет книжки и игри за iPhone и iPad, които могат да бъдат намерени в AppStore. Продуктите й са за деца от 2 до 8 години, като наблягат на авторски текстове, музика, анимации, картинки. Освен че са изключително занимателни, книжките и игрите могат да бъдат намерени на различни езици, което означава, че компанията далеч не се цели само в българския пазар. Финансово все още е трудно да се каже доколко компанията е спечелила от продуктите си, тъй като 2012 г. ще е първата й пълна година след учредяването през лятото на 2011 г.

Тези примери обаче показват, че малкият бизнес в България отдавна не е поредното магазинче зад ъгъла. Ако целият ресурс по JEREMIE бъде разпределен по проекти с нужди от 30 хил. евро, стоици млади бизнес идеи ще получат жизненоважната си първа капиталова подкрепа, с която да си стъпят на краката и да достигнат до първия си клиент.

За желаещите да се "опарят" от предприемачество
Сийд финансирането, осигурено по JEREMIE, е достъпно за тези, които кандидатстват за него. Двата фонда имат малко различаващ се подход в подбора, но реално кандидатстването става на няколко етапа през годината, когато фондовете обявяват прозорци за кандидатстване. Те траят около месец. След което мениджърите на фондовете подбират шорт листа от кандидати, които се допускат до финално представяне и отсяване. Тази есен през ноември затвори вторият подобен прозорец, но такива ще има поне на три месеца, за да могат и фондовете да подбират повече желаещи наистина да се опарят от процеса на създаване и развитие на собствен бизнес.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стрес тестът на доверието Стрес тестът на доверието

9 апр 2016, 1311 прочитания

К50: Трудна година и неясно бъдеще К50: Трудна година и неясно бъдеще

Фондовете за инвестиции в земя още са застрашени от популистки законови промени

6 май 2015, 9890 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Класации" Затваряне
Гепард: Храни и напитки - Свити продажби, по-евтини продукти

Потреблението на храни се свива средно с 5-10% в различните сектори

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки