С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 сеп 2010, 16:49, 3028 прочитания

Румъния: Успехи на мрачен фон

Телекомуникациите, търговията и тютюневите компании реализират печалби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Румънците са пазарували в чуждите търговски вериги, пушили са здраво, докато са говорили дълго по телефона, купували са по-малко автомобили и са карали колите си по-малко през 2009 г.

Така опростенчески може да се характеризира представянето на румънските компании в класацията топ 500 на Deloitte. Иначе посоката за румънските компании в класацията топ 500 в Централна и Източна Европа на Deloitte, които са общо 32, е надолу.

Съвсем нормално при

Лошите икономически показатели

регистрирани през миналата година. Брутният вътрешен продукт (БВП) падна със 7.1%, а безработицата достигна 8.4%. Промишленото производство се сви с 5.5% през 2009 г., показват данните на Националния статистически институт.



Оборотът на индустрията е паднал с 14.4% през 2009 спрямо 2008 г. Най-голям е спадът в енергетиката - 26.4%, следван от суровините и преработващата промишленост - 23.2%.

Краят на годината беше белязан от политическа нестабилност, а липсата на държавно кредитиране доведе до отлагане на одобрението на бюджет 2010, както и на структурните реформи. Това на свой ред отложи получаването на траншове от договореното финансиране с МВФ и ЕС.

Хлъзгавият петрол


Свиването на икономиката се е отразило най-негативно на енергийно-горивния сектор. Фаворитът Petrom - петролно-газовата компания, собственост на австрийската OMV, е отстъпил 9 места назад в класацията - от 16-о на 25-о място, в сравнение с миналата година. Petrom повлича надолу и другите компании от енергийния сектор.

Приходите и печалбите на всички са на минус през 2009 г., единствено Petrom отчита нетна печалба заради строгите икономии на разходите си. Компанията съкрати например 17.5% от персонала си.

"И занапред ще продължим да се съсредоточаваме върху ефективността и преструктурирането, като в същото време предприеме капиталови мерки, за да поддържаме устойчивостта на нашия бизнес и да постигнем растеж", отбелязва пред агенция "Медиафакс" Мариана Джурджу, главен изпълнителен директор.

Освен свитото търсене очевидно и липсата на гъвкавост в трудната икономическа ситуация е причината за огромната загуба на другата голяма енергийна румънска компания - Rompetrol, която е 75% собственост на казахската "КазМунайГаз".

В годината на кризата - 2009, бяха направени инвестиции в контролно-измервателна дейност и нови производства, което влоши финансовата ситуация и в резултат бе отчетена загуба от 120 млн. евро.

Клишето

Възход и падение

напълно подхожда на румънската автомобилна промишленост и продажбите на коли. Местният производител Automobile Dacia се представя изключително, като в тазгодишната класация заема 48 място спрямо 77-о в миналогодишната. Нетната му печалба е 54.5 млн. евро, което в най-кризисната година е добро постижение. Истината е, че резултатът се дължи на успеха на компанията на външния, а не на вътрешния пазар.

Продажбите вътре в страната са направо трагични - спадът спрямо 2008 г. е с цели 50.6%. Затова пък извън Румъния от Dacia са продали с 20.5% повече автомобили. В това няма нищо чудно - разработката на лоу-кост автомобила Logan на френския производител Renault, който е собственик на Dacia, дава своите плодове в нови модификации.

Евтината, но надеждна кола печели все повече клиенти във все повече страни заради ниските цени, които във времена на криза са особено съблазнителни.

В същото време Porsche Romania направо се срива в класацията - от 193-о на 466-о място. Нищо чудно, след като през 2009 г. само единият от официалните представители на Porsche Romania закри 39 свои търговски обекта заради нищожното търсене на скъпи автомобили. Приходите на компанията са паднали с над 60% през 2009 спрямо 2008 г., но заради свитите разходи тя отчита нетна печалба от 38.3 млн. евро.

Правото на големия

Водещите вериги супермаркети, които са румънска собственост, бяха силно засегнати от икономическата криза. Изправени пред слабо търсене, високи дългове и липса на финансиране, повечето фалираха.

Причината е отливът на клиентите към представителите на големите европейски вериги за търговия на дребно. Техният по-мащабен бизнес и по-голям опит в трудни икономически ситуации ги прави по-гъвкави и по-способни в привличането на клиенти.

Германската верига Metro - втора по големина в Европа, заема 92-о място след 100-тно място в миналогодишната класация. Приходите й спадат, а за нетната печалба няма данни. Тя обаче е най-напред сред останалите компании от сектора в Румъния. Отделно е отчетен по-дребният формат на Metro - Real Hypermarket, който е дебютант в класацията с ръст на приходите от 6%.

Несъмнено звездата на румънския ритейл сектор през 2009 г. е софт дискаунтърът Kaufland, който реализира ръст и на приходите, и на нетната печалба.

Голямото пушене

В Румъния според статистика, цитирана от Market Research, нездравословният навик да се пуши е факт за всеки трети жител от 22-милионното население на страната. Това прави румънския пазар особено привлекателен за големите тютюневи компании.

Несъмнено номер едно е British-Americam Tobacco Romania (ВАТ) с 40% от румънския пазар. Тя заема 72-о място в класацията със завидните приходи от 1.04 млрд. евро и нетна печалба от 77.2 млн. евро. Резултатът й изглежда още по-впечатляващ, като се има предвид, че през 2009 г. Румъния на два пъти - от 1 април и от 1 септември, вдига акциза върху цигарите.

По правило подобна мярка води до повишаване на цените и обикновено създава поле за разрастване на нелегалната търговия с цигари. Така се случи и в Румъния миналата година.

Вдигането на данъците обаче не засегна тютюневите компании толкова силно, колкото се очакваше. Благодарение на проявената от тяхна страна гъвкавост, печалбите на ВАТ и най-големия й конкурент в Румъния - Philip Morris, бяха спасени.

Съкращаване на разходите беше в основата на успеха им, както и лансирането на нови марки, които бяха приети добре на местния пазар. За Philip Morris обаче нещата не се развиват толкова добре, колкото за ВАТ, и в началото на 2010 г. компанията затвори фабриката си в Отопени.

През 2009 г. ВАТ, Philip Morris и Japan Tobacco International, които държат 95% от пазара на тютюневи изделия в Румъния, внесоха в държавния бюджет данъци от 2 млрд. евро, или близо 2% от БВП.

Недосегаеми

за кризата се оказаха телекомуникационните компании. Въпреки известен спад на приходите те реализират добри печалби. Orange Romania - 271 млн. евро, а Vodafone - 245 млн. евро. Те почти не променят и местата си в класацията спрямо миналата година.

Високотехнологичната RCS&RDS, която за пръв път попада в клуба на 500-те най-големи компании в Централна и Източна Европа, има само положителни показатели и нетна печалба от 50 млн. евро.

Успехът по време на криза е във все още добрите възможности за допълнително насищане на румънския пазар, гъвкавите схеми, предлагани на клиентите, и техническите нововъведения, които бързо намират финансова компенсация.

ТОП 10 НА РУМЪНСКИТЕ КОМПАНИИ (МЛН. ЕВРО)
Позиция Компания Сектор Приходи от продажби Промяна в % Печалба/ Загуба Промяна в % Приходи от продажби Промяна в %
в страната в топ 500     2009 2009 - 2008 2009 2009 - 2008 Q1 2010 Q1 2010 - Q1 2009
1 25 Petrom Енергия и ресурси 3 033,3 -33,3% 323,1 16,4% 957,6 34,5%
2 48 Automobile Dacia Производство 2 126,9 2,4% 54,4 -9,8% N/A N/A
3 70 Rompetrol Енергия и ресурси 1 720,2 -43,2% -120,5 38,7% 504,1 30,3%
4 92 Metro Cash & Carry Romania Потребителски стоки и услуги 1 357,4 -16,9% N/A N/A N/A N/A
5 94 ArcelorMittal Galati Производство 1 343,1 -31,1% -334,9 N/A N/A N/A
6 144 Orange Romania Технологии, медии и телекомуникации 1 045,3 -18,3% 270,9 -38,1% N/A N/A
7 145 British American Tobacco Romania Потребителски стоки и услуги 1 040,9 6,3% 77,2 -22,2% N/A N/A
8 147 Carrefour Romania Потребителски стоки и услуги 1 028,1 -0,4% 20,8 3,3% N/A N/A
9 157 Vodafone Технологии, медии и телекомуникации 968,4 -21,5% 244,7 -20,2% N/A N/A
10 172 Kaufland Romania Потребителски стоки и услуги 872,5 12,1% 18,6 N/A N/A N/A

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Очаквано слаба година Очаквано слаба година

Бизнесът на банките в Централна и Източна Европа се свива, показва класация на Deloitte

17 сеп 2010, 2953 прочитания

Унгария: Още по-зле Унгария: Още по-зле

10 сеп 2010, 2136 прочитания

24 часа 7 дни

20 юли 2018, 3768 прочитания

20 юли 2018, 3695 прочитания

20 юли 2018, 3406 прочитания

20 юли 2018, 2824 прочитания

20 юли 2018, 2435 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Deloitte CE Top 500" Затваряне
В окото на бурята

Компаниите от енергийния сектор намаляват в полза на фирмите за потребителските стоки и услуги

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Колко ще е дълъг пътят към еврото?

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 20.07.2018 Прочетете