Покупките намаляват. Надеждите не
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Покупките намаляват. Надеждите не

Слабото производство на текстил и прежди е сред недостатъците на региона в надпреварата с конкуренция от Изток

Покупките намаляват. Надеждите не

Малкият текстилен бранш отговаря на предизвикателствата и конкуренцията с гъвкавост

Мара ГЕОРГИЕВА
11874 прочитания

Слабото производство на текстил и прежди е сред недостатъците на региона в надпреварата с конкуренция от Изток

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Постоянно адаптиращи се. Такива са принудени да бъдат малките и средните фирми от текстилния бранш, за да оцелеят в кризата.

Заради повишените разходи за труд, консумативи и доставка 90% от търговците на дребно в Европа са увеличили продажните си цени, 75% са променили офертата (например започнали са да предлагат продукти от материи, различни от памука), а 68% са сменили структурата на доставките си. Така изглежда браншът според анализ, цитиран от Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ), в отговор на въпроса как влияе световната криза на фирмите в текстилния и шивашкия бранш.

Тенденциите в Европа имат пряко отражение на българските компания в сектора, тъй като преобладаващата част от тях работят по поръчка на чужди възложители.

През 2011 г. основните опасения на професионалистите от шивашката индустрия бяха до голяма степен фокусирани върху високите разходи за консумативи. През 2012 г.

страховете на сектора

са насочени към ниското потребление, което се наблюдава навсякъде в Европа.

Валерия Жекова, председател на БАПИОТ, определя 2011 г. като добра и се надява 2012 г. поне да не е по-лоша. "Има поръчки към фабриките, но цените, които плащат възложителите на българските фирми, падат. Най-голям е интересът на западните партньори към изработването на бутикови къси серии. Още не е ясно каква ще бъде следващата година, но за 2014 прогнозите са добри, тъй като се очаква ръст на потреблението в Европа", казва Жекова.

В цялата стагнираща икономика обаче има и гъвкави търговски компании, които успяват да извоюват завидни позиции на пазара. При облеклата например се появиха нови марки, комбиниращи добро качество с ниски цени, които се наложиха в сегмента на потребителите, търсещи нещо повече от анонимен китайски внос, но при достъпни цени. А фирмите с опит и добър маркетинг успяват да задържат западните си партньори и дори да намерят нови.

"Като цяло поръчките в сектора падат, но браншът не е умрял", казва Георги Дюлгерски, управител на "Марбул" - гр. Раковски. Компанията е с белгийска собственост. През 2007 г. производството от фирмата майка в Белгия е прехвърлено изцяло в България. "Марбул" произвежда цялата гама дамско облекло без бельо. Работи с български подизпълнители и продава навън готов продукт. "Закрихме дъщерна фирма в Румъния с около 400 работещи. Причината за това наше решение бе не само кризата, но и различни неуредици в северната ни съседка. Свихме и даването на поръчки на български подизпълнители", обясни Дюлгерски. В резултат на закриването на румънската фабрика обемът на "Марбул" спаднал с около 30%, но пък се увеличило производството в България. Като цяло обаче поръчките се свиват и от 1.5 млн. бройки годишно преди четири години сега предприятието произвежда 1 милион.

Наличието на белгийска фирма майка обаче е безспорен плюс за "Марбул". "Гъвкави сме, екипът ни е млад, през 2013 би следвало мои конкуренти да затворят, което ще увеличи поръчките за нас. Ние сме добри търговци, добри организатори и изпълнители. Пазарът не позволява влизането на външни хора, който е влязъл - влязъл. Ние обаче имаме предимство, защото белгийците са направили структура, която им позволява да продават без проблем", обобщава Дюлгерски.

Поведението на потребителите е

като по учебник

при липса на сигурност за бъдещите доходи и работното място хората харчат само за това, без което не могат – храна, лекарства, горива, отчитат управители на фирми в сектора.

"Известно е, че европейските потребители не пестят от храна, почивка и пътуване. Пестят от разходите за дрехи", казва Лъчезар Адамов, собственик на "Саси фешън" – София. Фирмата произвежда трикотажни изделия - дамски, детски и мъжки пуловери, тишърти и други по модели и поръчка на клиента. Но предприятието само осигурява необходимите материали и носи риска за доставките. Деветдесет и девет процента от производството е предназначено за продажби зад граница - главно за пазарите в Германия и Италия. "Тази година има лек спад на поръчките от традиционните партньори. Активизирахме маркетинговата си дейност и имаме нови клиенти от Англия, Белгия, Франция, Холандия. Това е потенциал за развитие през следващата година", обясни Адамов.

Според него времето също е фактор за продажбите. "Когато зимата е топла, а лятото - хладно, това не стимулира  продажбата на дрехи за съответния сезон, магазините не бързат да зареждат нова стока. Единственото, което стимулира покупките, са разпродажбите и промоциите", обобщава той.

Работата в шивашкия бранш е доста непостоянна. Работи се краткосрочно - при наличие на поръчка за конкретен клиент. "Възложителите една година са при нас, после отиват в Далечния изток, после пак се връщат при нас", обобщава практиката Адамов. Според него се очаква общ спад на сектора с до 20% през 2012 г., породен от капризите на пазарите. Но в "Саси фешън" се надяват да стигнат оборотите от най-добрата си година - 2011. "На фона на световната криза 2011 бе най-добрата ни година от създаването на фирмата през 2000 г.", уточнява Адамов. И изброява плюсовете на компанията. "Много сме гъвкави. Имаме опит в работата със западните пазари. С помощта на програма "Конкурентоспособност" купихме много модерна техника и на практика удвоихме собствения си капацитет. Увеличихме персонала на фирмата с 25%. Надяваме се тази година да е трамплин за още по-високи резултати през 2013", казва той.

Съвременни технологии на производство и най-новите методи на планиране и управление на производствения процес се прилагат и в "Пирос" - гр. Сандански. Дружеството е специализирано в производството на трикотажни облекла. Разполага с 2100 кв.м застроена площ и капацитет на производство от 70 000 изделия на месец.

Доставчик на висококачествена продукция за европейския пазар е и фирма "Димана" - Харманли, която е специализирана в производството на мъжки ризи, дамски блузи и спортни трикотажни облекла. През 2002 г.  компанията откри нова фабрика във Видин. "Димана" работи за Zara (дамски трикотаж), Induiko, Barbour, Tommy Hilfiger , Lakoste (мъжки ризи), Elmec sport (спортен трикотаж за Nike) и др.

Плюсове и минуси

Според Валерия Жекова проблемите на сектора са в постоянно растящите разходи. "Увеличиха се минималните осигурителни прагове, което създава затруднения за работодателите, има недостиг на работна ръка, млади хора не идват в сектора. Продължава натискът на цените от конкурентни държави", изброява Жекова.

Сравнителен анализ на сектор "Облекло и текстил" в страните от Югоизточна Европа очертава сходни проблеми. Силен спад при поръчките и производството за чуждестранни клиенти в резултат от глобалната икономическа криза, довел до съкращаване на работните места. Липса на нови кадри и квалифициран персонал, отсъствие на интерес към бранша от младото поколение. Слабо производство на текстил и прежди. Недостатъчно наличие на нови технологии.

Основните предимства също са общи за страните от региона. Шивашките фирми са изключително гъвкави при производство на малки бутикови серии. Географската близост до Западна и Централна Европа означава по-ниски транспортни разходи и по-голяма бързина на доставката. Нивата на работна заплата и труд са конкурентни, а оборудването - модерно. Данъците са ниски, а хората работят по европейски стандарти, професионално и с високо качество.

"Интересът на компаниите от Западна и Централна Европа към България се подновява. Бутиковите компании се завръщат от Китай, Бангладеш и Пакистан в Европа", обобщава Жекова.

Разходите за труд и липсата на интерес на младото поколение са сред пречките в бранша
Фотограф: Валентина Петрова

Постоянно адаптиращи се. Такива са принудени да бъдат малките и средните фирми от текстилния бранш, за да оцелеят в кризата.

Заради повишените разходи за труд, консумативи и доставка 90% от търговците на дребно в Европа са увеличили продажните си цени, 75% са променили офертата (например започнали са да предлагат продукти от материи, различни от памука), а 68% са сменили структурата на доставките си. Така изглежда браншът според анализ, цитиран от Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ), в отговор на въпроса как влияе световната криза на фирмите в текстилния и шивашкия бранш.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK