Гепард: Успех не само с аутсорсинг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гепард: Успех не само с аутсорсинг

Ивайло Славов

Гепард: Успех не само с аутсорсинг

"Булпрос" започна с предлагане на изнесени услуги и сега обслужва едни от най-големите корпорации по света

Юлиян Арнаудов
7359 прочитания

Ивайло Славов

© Юлия Лазарова


През последните години все повече се разпуква един от най-големите митове, че аутсорсингът се изчерпва само с изграждането на кол-центрове. Това беше основната критика на редицата големи технологични компании, като Hewlett-Packard и IBM, които започнаха да установяват подобна дейност за изнесени услуги в България. Но тези центрове за обслужване на клиентите на големите в един момент започнаха да създават едно съзвездие от български компании, които да пробват да се развият в сферата на аутсорсинг индустрията. Такава е историята на "Булпрос". Компанията е основана през 2010 г., като първоначално се съсредоточава основно върху предоставянето на изнесени услуги, но в момента е разраснала своето портфолио до дейности, които носят много по-висока добавена стойност от традиционните кол-центрове.

Спонтанно и планирано

"Създаването на "Булпрос" беше спонтанно, но планирано дълго време", коментира Славов. Преди да започне работа по създаването на "Булпрос", Славов е работил 18 години в Германия, след което се връща в България и помага за изграждането на аутсорсинг центъра на HP в страната. Той споделя, че опитът му в Германия показва един голям недостатък при правенето на бизнес. Това е липсата на достатъчно добри партньори, които да помагат при осъществяването на големи проекти с определени ресурси и умения, които да отговарят на изискванията за цена и качество, така че да направят техните клиенти по-конкурентоспособни. "Булпрос" е създаден именно с тази цел – да запълни тази празнина при осъществяване на мащабни проекти от големите корпорации.

"Защо спонтанно ли? Защото основахме компанията със скоростни темпове, както и намерихме доста бързо ентусиасти, които да участват в нея, допълва Славов. Но идеята беше дългосрочно планирана".

 "Булпрос" в момента предоставя услуги на компании, които предоставят услуги в областта на IT технологиите. С други думи, тя помага на гиганти като Siemens, UniSystems, Cisco, VMware и др. да предоставят техните продукти по-добре на клиентите си. Българската компания им помага в софтуерната развойна дейност, създаване на интернет базирани и мобилни решения, услуги в областта на IT инфраструктурата, както и облачни решения. Само част от бизнеса й е свързан с аутсорсинга, като това е свързано най-вече с изнасянето на обработката на данни и работа по сегменти от дадени софтуерни проекти.  

"Аутсорсингът беше идеалното средство за стартиране на бизнес, за да можем да натрупаме стабилност, сигурност и мащаб", коментира Ивайло Славов, изпълнителен директор на "Булпрос" и мажоритарен акционер с 50% дял. Впоследствие компанията започва да разработва собствени продукти и услуги. Славов допълва, че това което отличава фирмата от останалите аутсорсинг дружества, е, че не се занимават само с изнесена дейност и се търсят дългосрочни партньорства и клиенти. Така може да се генерира ръст не толкова чрез количество, колкото чрез качество и търсене на добавена стойност. Подобни цели си е поставила и Българската аутсорсинг асоциация, в която "Булпрос" е член и съосновател.

Правилният бизнес модел

Резултатите от доброто планиране не закъсняват и компанията отчита двоен ръст на приходите през изминалата година. Постъпленията й се увеличават със 134% през 2013 г., като през предходните две години компанията отчита подобни над 100-процентови резултати. Очакванията са високият темп на растеж да се запази и през настоящата година.

"Ръстът ни от миналата година се дължеше на правилния бизнес модел – по-точно моделът на компанията започна да работи", коментира Славов.

Подобно на много стартиращи фирми "Булпрос" започва дейността си с пет-шест души, но се разраства с голям замах. Персоналът й в края на 2013 г. е към 141 души, а към момента той е нараснал до над 300 души.   

Правилният бизнес модел обаче не е никак лек. Компанията разчита изцяло на големи международни корпорации. По думите на Славов клиентите на "Булпрос" са основно от Германия, Великобритания и Западна Европа като цяло. От миналата година компанията подготвя и активно навлизане на пазара в САЩ. За да може да поддържа връзка с клиентите, фирмата е изградила офиси в САЩ и Германия. Първоначално мрежата от контакти, които има ръководството на "Булпрос" с големите корпорации, им е помогнала да се намерят и дългосрочни партньори. Първата причина за географското разширяване е фактът, че бизнес моделът на "Булпрос" работи и тя е спечелила достатъчно клиенти, с които да си партнира там. Втората причина е, че компанията вече разработва собствени продукти, които ще се опита да предлага в Германия и САЩ, които са едни от най-големите технологични пазари в развитите държави, коментира Славов и допълва: "Казват, че ако успееш в Германия, няма да имаш проблеми в САЩ, но ще видим." Според него в Германия е много трудно да се спечели доверието на местните компании и да се спечелят като клиенти.

Едва от миналата година "Булпрос" обръща внимание към българските компании. Дружеството вече работи с някои от най-големите фирми в страната, но поради факта, че става дума за текущи проекти, те не пожелаха да ги разкрият. Основният фокус на проектите на "Булпрос" в България е към технологиите на Cisco и Microsoft. Целта е компанията да се превърне във фактор и на пазара в страната.  

Управление на растежа

Едно от основните предизвикателства на компанията е управлението на растежа предвид темповете, с които тя увеличава мащабите си. "Който казва, че няма проблеми с управлението на растежа, значи лъже", коментира шеговито Славов. Предимството, което има "Булпрос", е, че ръководството има опит с управлението на големи предприятия с персонал от порядъка на две-три хиляди души.

Предизвикателството идва от факта, че растежът означава непрекъсната промяна на структурата на фирмата, офисите, разпределението на задачите, вътрешните процеси и т.н. Компанията няма проблеми с продажбите – клиенти има, в момента предизвикателствата са свързани с текущото управление и изпълнението на поръчките.  

Другите препятствия са свързани основно с наличието на висококвалифицирани кадри. По-конкретно в намирането на специализирани в конкретни области специалисти. "Например не можем да разрастваме екипа, свързан с платформата Sharepoint на Microsoft, с темповете, които искаме, поради липсата на подготвени кадри", обяснява Славов. Основното опасение през следващата една година е дали "Булпрос" ще постигне успех с продуктите и услугите, които е разработила и предлага на пазара. Това според Славов в момента е главният приоритет на компанията.

През последните години все повече се разпуква един от най-големите митове, че аутсорсингът се изчерпва само с изграждането на кол-центрове. Това беше основната критика на редицата големи технологични компании, като Hewlett-Packard и IBM, които започнаха да установяват подобна дейност за изнесени услуги в България. Но тези центрове за обслужване на клиентите на големите в един момент започнаха да създават едно съзвездие от български компании, които да пробват да се развият в сферата на аутсорсинг индустрията. Такава е историята на "Булпрос". Компанията е основана през 2010 г., като първоначално се съсредоточава основно върху предоставянето на изнесени услуги, но в момента е разраснала своето портфолио до дейности, които носят много по-висока добавена стойност от традиционните кол-центрове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK