Светлата страна на нещата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Светлата страна на нещата

Васил Йотов, собственик и президент на "Ковас": "Този пазар е подценяван от много хора, но западните инвеститори си правят сметката. Те гледат напред".

Светлата страна на нещата

№4 в националната класация: Дистрибуторът на осветление "Ковас" може да освети всичко, от кухни до стадиони. Осветлението обаче остава все така подценявана тема

Калина Горанова
4362 прочитания

Васил Йотов, собственик и президент на "Ковас": "Този пазар е подценяван от много хора, но западните инвеститори си правят сметката. Те гледат напред".

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Неправилното осветление може да направи листата в парка да изглеждат повехнали, дрехите в магазина - по-малко атрактивни, хората в офиса по-заспали, а разходите в предприятието - безсмислено високи.

За да не стават грешки, на пазара има компании като инжинеринговата "Ковас", официален дистрибутор на осветителните тела на Philips и редица други производители. В ежегодната класация на "Капитал" "Гепард" за най-динамичните малки и средни предприятия на база ръста на приходите компанията се нареди на четвърто място с приходи от 4.1 млн. лв. за 2013 г. в сравнение с 345 хил. лв. година по-рано.

Компанията на практика може да освети всичко. От къща, през шивашка фабрика магазин в мол и пътен възел, до стадион, който да покрие изискванията за финал на Шампионска лига. Сега основен двигател на пазара е индустрията, която си прави добре сметките за това как да оптимизира разходите си, като осветлението е едно от нещата, които, ако бъде направено както трябва, може да доведе до икономии. Въпреки това обаче осветлението все още остава леко пренебрегвана тема, смята собственикът и президент на компанията Васил Йотов.

Пълен цветови спектър  

"Ковас" е създадена в средата на миналото десетилетие. Първоначалната идея е да се занимава изключително с инженеринг, проектиране и изпълнение на осветителни инсталации. Самият собственик Васил Йотов от 1997 г. се занимава с осветление, лампи, консумативи за осветление. През 2012 г. Йотов решава да вкара в инженеринговата компания и търговията, която до този момент се извършва през други дружества. Нещата стават лесно. Със световния производител Philips Lighting, както и с редица други производители Йотов работи от години. Познава клиентите и пазара, разполага и с мрежа и готова структура от офиси и складове в София, Пловдив, Велико Търново, Варна. Целта е да се зареждат клиентите в цялата страна в рамките на деня. Компанията не е отворила само в Бургас, но това предстои, като базата е купена, ремонтирана и готова.  

"От края на 2012 г. през "Ковас" изпълнихме цялата страна", обяснява Йотов ръста на приходите за изминалата година след включването на търговията в инженеринговата компания. Преди няколко месеца стартира специализиран блог. Предстои и пускането на on-line магазин, като досега компанията продава основно на едро, докато с магазина всеки ще може да купува директно.

Икономика на крушката

Пазарът от кризата насам обаче не може да бъде наречен възходящ, а за компанията си Йотов прогнозира резултатите през 2014 г. да са като тези от 2013 г. Той разделя пазара на две - пазар на консумативи и пазар на осветителни тела. "Първият на светлоизточниците не е много голям - 25-30 млн. лв. годишно, като ние държим около 10 - 15% пазарен дял. При осветителните тела е трудно да се каже, може би 80 - 100 млн. лв. годишно, но там е хаос", изчислява Йотов.

По неговите думи в последно време са се увеличили фирмите, които се занимават с проектиране на осветление, но браншът като цяло не е много голям. Той е подбранш на електротехниката и съответно много електротехници правят и осветление. Според Йотов обаче за професионалното изработване на проектите е необходим електроинжинер, специалист по осветление, като глад за кадри има.

"За да не се допускат грешки, един проект трябва да се направи от специалист. Осветлението трябва да е на база стандартните препоръки. Функционалното осветление трябва да е равномерно. Отраженията са изключително важни. Трябва всичко да се вземе под внимание. Ние например правим 3D на цялата къща, слагаме стените, масите, мебелите. Изчисляваме до седмото многократно отражение на светлината от околните повърхности", разказва Йотов.

Индустрията пресмята всичко

Сред клиентите на "Ковас" най-малък дял има жилищното осветление. Компанията се занимава основно с индустриално и спортно осветление, като работи и по проекти за търговски обекти и административните сгради. "В момента индустрията е най-добре. Преди беше ритейл пазарът и осветлението в магазините. Сега обаче индустрията е тази, която произвежда, изнася и работи в момента", посочва източниците на растеж, Йотов.  

"Този пазар е подценяван от много хора, но западните инвеститори си правят сметката. Те гледат напред", продължава той, като пресмята, че ако един луминесцентен осветител спестява 5 пъти повече енергия от нажежаемата жичка, а светодиодният осветител спестява 2 пъти повече енергия от луминесцентния, при равни други условия и еднаква работа като осветление. "Това при едно производство, което работи редица часове, в момента, в който се заложи цената на тока, се оказва, че в рамките на 1 до 3 години се изплаща, а тези осветители ще работят 6-9 години", изчислява той.

Проектите на компанията са много. От доставки на осветители за уличното осветление на София, през проекти за осветяване на метростанции, бензиностанции, магазини за хранителни стоки, хотели или за магазините на испанския производител на дрехи Inditex и най-популярната от марките му Zara. Последно "Ковас" е оборудвала завод за прежда в Пловдивско, като всичките му луминесцентни осветители са подменени със светодиодни.

Нужда от 1000 лукса

Компанията работи изключително много по осветяването на спортни обекти, които по думите на собственика на компанията са и едни от най-трудните, поради високите изисквания. Преди 3-4 години "Ковас" разработва пълен проект за стадион "Славия". В крайна сметка обаче се тръгна в посока да се построи нов стадион. Компанията е изработила и работен проект за стадиона в Сливен, където към проекта за осветление освен футболното игрище се включва и осветлението за всички лекоатлетически състезания.

"Правили сме като осветление почти всички спортни зали в София", допълва още Йотов. Последната от тях е малката зала на "Арена Армеец", където миналата есен компанията получава специалната задача да увеличи осветеността така, че да може да отговори на изискванията за Тенис турнира на шампионките. "Осветеността беше около 340 - 350 лукса, а трябваха 1000 лукса. Получихме задача да сложим светодиодно осветление и да допълним метал-халогенното. На практика направихме нов проект, в който сме сложили 500 лукса светодиодно осветление и сме допълнили 500 лукса метал-халогенно. Идеята е в по-голямата част от годината, когато няма изисквания за 1000 лукса, да използват светодиодното, с което да пестят средства от електричество, а пък ако им се наложат 1000 лукса, което ще е много рядко, да пускат и метал-халогенното", споделя мениджърът.

При частните домове интерес към професионалните проектиране на осветлението има по-скоро от страна на отделни собственици на къщи с възможности, но не и от страна на строителите, които в общия случай предават кооперацията с една лампа с нажежаема жичка. При жилищните обекти по-често се случва да се прави реконструкция на осветлението, отколкото осветление на нови сгради. Тъй като осветлението обикновено се слага последно, често се случва при завършването му парите вече да са свършили.  

За да няма тъмни петна

Въпреки че малко хора се замислят над въпросите с осветлението, възможните грешки при него са много, а ненужният разход на електроенергия (макар и доста съществена) е само една от тях.

"Има стандарти за това къде каква светлина и колко трябва да е осветеността, в офиси, в различни производства. Това действа на здравето и на качеството на работа. Една топла светлина не е подходяща за работна среда. Тя е подходяща за почивка, за дома. Обратното, студената светлина е подходяща за офис, защото държи хората под напрежение.

Цветопредаването, т.е. способността на светлинните източници да възпроизвеждат реалистично цветовете, или качеството на светлината, е важен въпрос, тъй като от него често зависи доколко успешни ще са продажбите. "В модните магазини се държи много на качеството на светлината, защото това им продава стоката. Допреди една-две години там, където се използваше изключително матал-халогенно осветление, то беше с индекс Ra над 80% (бел. ред. - при максимум 100%). Сега масово големите вериги, които държат на качеството на светлината, започват да минават на светлоизточници, които са с Ra 90%", обяснява Йотов.

При спортните състезания пък се изисква изключително висока осветеност. "За UEFA например се изискват 1400 лукса, за финал на Шампионска лига - 2000 лукса", продължава той. Високите осветености са нужни за качествено телевизионно предаване на спортните прояви на високо ниво. Отделно осветлението трябва да се поддържа, осветителните тема да се почистват периодично, а лампите да се подменят, още преди края на физическия им живот, защото с времето вече не дават същата светлина.

При уличното осветление и публичните обекти също могат да се направят множество грешки. Компанията например е написала писмо до Министерството на културата, че заложените осветители за "Българския Лувър" може да увредят част от експозицията, тъй като са стара технология, отделяща много топлина. Въпреки че според Йотов, столицата най-много обръща внимание на качеството, при уличното осветление все още се действа на парче, без единна визия.

Иначе в глобален мащаб пътят на светлината е ясен. Всички големи производители се състезават в LED осветлението, инвестирайки огромни суми в това кой ще направи по-мощен диод и по-издържлива технология. В една по-битова среда промяната също настъпва, като осветлението се превръща все повече в мебелировка.   

Йотов обобщава бъдещето на светлината така: "Купуваме си мебели и си купуваме и осветление. Когато решим да променяме интериора, променяме и осветлението. То ще работи по 10 - 20 години, после го махаме и слагаме ново. Не се сменят лампи. То става като маса, диван, настилка. Слага се и се забравя. Това е близкото бъдеще."

Неправилното осветление може да направи листата в парка да изглеждат повехнали, дрехите в магазина - по-малко атрактивни, хората в офиса по-заспали, а разходите в предприятието - безсмислено високи.

За да не стават грешки, на пазара има компании като инжинеринговата "Ковас", официален дистрибутор на осветителните тела на Philips и редица други производители. В ежегодната класация на "Капитал" "Гепард" за най-динамичните малки и средни предприятия на база ръста на приходите компанията се нареди на четвърто място с приходи от 4.1 млн. лв. за 2013 г. в сравнение с 345 хил. лв. година по-рано.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK