С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 дек 2014, 19:28, 11813 прочитания

Транспорт: Колкото камиони, толкова и пътища

Автомобилният транспорт остава атрактивен сектор за развиване на малък и среден бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Транспортът винаги е бил класическо атрактивно поприще за започване на собствен бизнес. Автомобилният транспорт на товари остава преобладаващ в списъка на малките и средните предприятия, където обикновено липсват морски или въздушни превозвачи, при които е необходима по-голяма първоначална инвестиция. Покупката на един камион на старо обаче често не е достатъчна, ако искаш да се развиваш стабилно на пазара и да растеш. Нужно е намирането на атрактивна ниша, добри партньори и пътища.

На второ място в класацията на най-растящите компании в транспорта е пловдивската "Ем Джи 05", собственост на Марин Желев, който повече от 20 години е бил представител на BMW за Пловдив. Компанията отчита ръст на приходите си от 127%, като те достигат 6.2 млн. лв. за изминалата година. Компанията започва работа през 2011 г., с два камиона на старо. Сега превозвачът е фокусиран изцяло върху хладилните превози на хранителни стоки, които са по-скъпо платени, но и отговорността е по-голяма. Две-три години след началото компанията вече разполага с флотилия от 40 нови композиции, като работи по иновативната схема да наема нови влекачи и ремаркета от други транспортни компании. В наемането партньор е друга пловдивска компания, най-големият сухопътен превозвач в страната на база приходи ПИМК. "Ем Джи 05" наема камионите, които се връщат на притежателя на третата година и се наемат нови. Идеята е превозните средства да са винаги в гаранция, за да може без проблеми при нужда да ползват сервиз в Европа. Превозите на компанията са само в Европа, като дружеството не работи по вноса и износа на страната. Навлизането в този тип специфични превози става случайно, след като пред собственика на компанията се открива пазарна възможност, предложена от италианското поделение на германска компания. Схемата за ползване на превозните средства под наем дава редица предимства. Основното е гъвкавостта и бързата реакция за намиране на свободни превозни средства при появата на нови товари. Ръстът през изминалата година идва логично от увеличаването на клиентите. За Желев обаче е трудно да даде прогноза за тази година, тъй като всичко се отразява на пазара - от ембаргото спрямо Русия, през рецесията в Италия до студеното време, когато се консумират по-малко плодове и зеленчуци.


За дейността на останалите две компании в топ три на най-растящите транспортни дружества се знае малко. Под номер едно попада добричката "АР - Транспорт" с ръст на приходите си от 287%. Според сайта на компанията, тя е специализирана в международния превоз на товари, като 24 нейни превозни средства оперират в различни части на Европа. Според ДАКСИ компанията е собственост на 31-годишният Кирил Киров, като мажоритарният дял се държи от "Конни спортове", която пък е собственост на Веселин Бакърджиев. Бакърджиев е участвал в управата на множество компании, голяма част от които в търговията със зърно. Името му се свързва с групата "Химимпорт" през дружествата "Фарин" и "Зърнени храни".

На трето място в класацията пък е "СКМ шипинг", свързана с Кирил Малчиковски. През 2007 г. той открива "Гранд казино Видин", собственост на компанията му "Глобал лоджистикс". В края на 2008 г. обаче върху дяловете му в компанията е наложен запор от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, известна като комисия "Кушлев", като размерът на запора е 1.4 млн. лв. Според предмета на дейността й в "СКМ шипинг" се занимава с речен товарен транспорт, обработка на товари, спедиторска дейност и т.н. Дружеството е собственост на родената през 1987 г. Мария Москова, която освен на "СКМ шипинг" е собственик и на "СКМ секюрити". Според ДАКСИ до средата на март тази година Мария Москова е била и в борда на директорите на "СКМ интернешънъл" заедно с Кирил Малчиковски. 

Има живот в железниците
Като опровержение на непрестанните твърдения, че няма живот в железниците, в групата на малките и средните предприятия с най-голям ръст попада жп спедитор. Това е компанията "Експрес - интерфрахт България шпедиционсгезелшафт", който от лятото на тази година е с новото си име "Рейл карго лоджистикс - България". Компанията, класирана на пето място, е под шапката на австрийските железници. Българското дружество е собственост на Rail Cargo Logistict - Austria, и е част от групата Express - Interfracht Internationale Spedition, като всичко е под контрола на Rail Cargo Austria. Австрийските железници от години имат интерес към българския жп пазар като част от единната жп мрежа, която развиват. "Рейл карго лоджистикс - България", обаче се занимава само със спедиция, като за изминалата година има 107% ръст на приходите си и те достигат 6.6 млн. лв. Компанията реализира голяма загуба от 2.4 млн. лв. Според отчета на дружеството обаче тя се дължи основно на обезценката и отписването на дълготрайни активи, както и на корекциите от минали периоди на обща стойност 2.348 млн. лв. Без влиянието на тези транзакции дружеството би генерирало загуби от 95 хил. лв. Ръстът на приходите от ръководството на компанията обясняват с увеличаването на броя на влаковете на гарата, които минават от Западна Европа през България към Турция. През изминалата година бройката им е била по 10 на седмица общо в двете посоки. Компанията планира да развие и нови услуги, като към превоза на контейнери, които се правят към момента, ще се прибави и услугата цели камиони да се товарят на влакове. Един от партньорите на компанията в това начинание е пловдивската компания ПИМК.  



По други показатели  
Най-голямата компания в сектора на база брой на персонала с над 640 служители е бургаската "Куш груп", собственост на Фатме Али Куш. Освен транспорт сред дейностите на групата е и сглобяването на автомобилни кабелни системи, отдаването под наем на недвижимо имущество и продажбата на жилищни имоти. Транспортната дейност на компанията е съсредоточена в "Куш логистикс", като основната й дейност е ориентирана към превозите с обемни композиции, т.нар. мегатрейлъри, по направление България - Западна Европа, както и Турция - Западна Европа. Според сайта на компанията дружеството разполага със собствен автопарк от 34 товарни автомобила. От тях 18 са мегатрейлъри с обем 101 куб.м и товароносимост 22 тона. "Куш груп" е на първо място и на база печалба с 2.1 млн. лв. и на второ място и по размер на приходите. За 2013 г. те са 19 млн. лв., което е ръст от 61%.

Друга бургаска компания сред най-динамичните в транспорта е "Интертранс логистикс". Дружеството е основано през 2006 г., като от 1992 г. е позната на транспортния пазар като "Интертранс". Компанията се занимава със спедиция на товари. Редовни дестинации са Европа, Близкият изток, Русия, Англия, Турция. Компанията разполага и със собствена складова база. Третата компания на база брой персонал е софийската "Стройкомплект", собственост на Даниела Неделчева и управлявана от нея и от Венелин Неделчев. За изминалата година дружеството е увеличило служителите си почти двойно, а ръстът на приходите е 60%. 

Растеж всяка година
Сред най-динамичните компании в транспорта две затвърждават растежа си от миналогодишната класация "Гепард". Това са миналогодишният лидер "Империал шпед" от Петрич, собственост на Марян Емшов. Дружеството сега расте с 97.5%, докато през 2012 г. беше увеличило бизнеса си с 221%. И през тази година обаче за него има оскъдна информация въпреки положителната промяна на числата. 

Друга компания, която и през миналата година намери място в класацията, е българското дружество БГЕ, което продължава да увеличава в пъти приходите си и вече е номер едно по този показател с 21.1 млн. лв. оборот. Превозвачът е собственост на испанска фамилия, разполагаща с поделения в Испания и Португалия. След стагнацията в южните държави обаче поделението в България се очертава като най-мащабното, като служителите са около 100. Компанията е основана през 2007 г. и реална дейност извършва от 2008 г. Занимава се с международни автомобилни превози в рамките на Европейския съюз, тъй като превозите по вноса и износа се оказват трудни поради липсата на товари към страната.

БГЕ попада в списъка и на компаниите, при които има чуждестранно присъствие. Сред испанските собственици на транспортни компании в България е Алфонсо Кастро Алонсо с компанията му "Евротранспорт и логистика интернационал", регистрирана в Бургас. Белгийското присъствие също е силно. Това са компаниите "А. Есерс транспорт къмпани България" и "Кубин БГ", където собствениците са с белгийска и турска националност. Петрич пък е популярна дестинация за транспортни компании с македонски собственици като "Беком инвест".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България става все по-разделена икономически България става все по-разделена икономически

Северна продължава да изостава значително от Южна

20 дек 2014, 3344 прочитания

Гепард: Да пребориш конкуренцията на Китай 2 Гепард: Да пребориш конкуренцията на Китай

"Шьоли-Оптикс" продава 98% от продукцията си в чужбина

18 дек 2014, 4871 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Горивата: Големи обороти, малки печалби

Наличието на един или няколко големи играча в сектора остава проблем

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10