С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 юни 2014, 10:03, 4734 прочитания

К10. Ефективност и рентабилност: Банката невинаги печели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Банката винаги печели. В казиното това безспорно и статистически е вярно, но в реалния свят печалбата трябва да се изработи. И последните години доказа, че това невинаги е лесна задача.

Въпреки че българските банки преминаха досега кризата без фалити и без загуба за системата като цяло, техните показатели за ефективност доста пострадаха. Това може да изглежда като малък проблем, който засяга само акционерите и мениджърите, но рентабилността е ключова по няколко причини. На първо място, генерираната печалба се капитализира и това осигурява буфер срещу рискове. Освен това като няма печалба, логично банките имат и по-малко възможности да инвестират в оптимизация на процесите си, което да понижи цената на кредита. Банките са механизъм за опосредстване на паричните потоци в икономиката и колкото са по-ефективни, толкова по-добре се отразява това и на бизнеса.


През 2013 г. стагнацията в показателите за ефективност, които в К10 получават общо тегло 30%, се запазва. Един от най-следените показатели - нетният лихвен марж, продължава да спада. Той показва разликата между нивата, на които банката купува ресурс и го продава, съпоставена с размера на портфейла й. Най-полезната черта на този показател е, че той отразява предимно класическите банкови операции и не е замърсен от различни сделки с еднократен ефект, преоценки и т.н. Тук заради по скъпото си финансиране банките с български собственици като цяло демонстрират по-свити маржове. Лидер с близо 10% нетен лихвен марж (нива които рядко се постигаха и в годините на кредитен бум) е Ти Би Ай банк, въпреки че банката е и една от тези, които се финансират най-скъпо от пазара, което логично поставя въпроса какви рискове е поела.

Съотношението cost-to-income, което се базира само на нетните приходи от лихви, такси и дивиденти, като ги съпоставя с административните разходи, също има висока тежест в класацията. Идеята е да покаже всеки лев, който банката харчи за собствената си издръжка, какви приходи генерира. Чрез оптимизиране на клонова мрежа и администрация в последните години банките непрекъснато подобряваха този показател, но тази година като цяло има леко влошаване. Тук класически най-големите банки като размер показват и най-благоприятни нива заради икономии от мащаба, но корелацията далеч не е пълна. ДСК и Уникредит Булбанк остават единствените под 40%, докато няколко по-малки институции като БАКБ, Тексим банк и Инвестбанк показват влошаващи се показатели далеч над 100%.

По-ниско тегло дадохме по-класическите измерители за рентабилност - възвращаемост на активите и на собствения капитал. Те се базират на нетната печалба – може би най-следеният от анализатори, инвеститори и медии показател, което го прави и най-манипулиран. Затова и е доста интересна съпоставката между тези измерители и маржа на печалбата преди преоценки, която изчиства един от най-съмнителните компоненти на разходите, който при това често изкривява резултата заради чисто мениджърското решение да се отпишат повече загуби в конкретна година.



В сбора от тези показатели отново като най-ефективна банка се открои лидерът на ритейл пазара в България - Банка ДСК. Тя обаче може и да позагуби позиции през 2014 г. и особено през втората половина на годината, след като влязат в сила рестриктивните промени в Закона за потребителския кредит.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К10" Затваряне
К10. Устойчивост и динамика: Доза постоянство

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10