К10. Ефективност и рентабилност: Банката невинаги печели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

К10. Ефективност и рентабилност: Банката невинаги печели

К10. Ефективност и рентабилност: Банката невинаги печели

Николай Стоянов
4995 прочитания

Банката винаги печели. В казиното това безспорно и статистически е вярно, но в реалния свят печалбата трябва да се изработи. И последните години доказа, че това невинаги е лесна задача.

Въпреки че българските банки преминаха досега кризата без фалити и без загуба за системата като цяло, техните показатели за ефективност доста пострадаха. Това може да изглежда като малък проблем, който засяга само акционерите и мениджърите, но рентабилността е ключова по няколко причини. На първо място, генерираната печалба се капитализира и това осигурява буфер срещу рискове. Освен това като няма печалба, логично банките имат и по-малко възможности да инвестират в оптимизация на процесите си, което да понижи цената на кредита. Банките са механизъм за опосредстване на паричните потоци в икономиката и колкото са по-ефективни, толкова по-добре се отразява това и на бизнеса.

През 2013 г. стагнацията в показателите за ефективност, които в К10 получават общо тегло 30%, се запазва. Един от най-следените показатели - нетният лихвен марж, продължава да спада. Той показва разликата между нивата, на които банката купува ресурс и го продава, съпоставена с размера на портфейла й. Най-полезната черта на този показател е, че той отразява предимно класическите банкови операции и не е замърсен от различни сделки с еднократен ефект, преоценки и т.н. Тук заради по скъпото си финансиране банките с български собственици като цяло демонстрират по-свити маржове. Лидер с близо 10% нетен лихвен марж (нива които рядко се постигаха и в годините на кредитен бум) е Ти Би Ай банк, въпреки че банката е и една от тези, които се финансират най-скъпо от пазара, което логично поставя въпроса какви рискове е поела.

Съотношението cost-to-income, което се базира само на нетните приходи от лихви, такси и дивиденти, като ги съпоставя с административните разходи, също има висока тежест в класацията. Идеята е да покаже всеки лев, който банката харчи за собствената си издръжка, какви приходи генерира. Чрез оптимизиране на клонова мрежа и администрация в последните години банките непрекъснато подобряваха този показател, но тази година като цяло има леко влошаване. Тук класически най-големите банки като размер показват и най-благоприятни нива заради икономии от мащаба, но корелацията далеч не е пълна. ДСК и Уникредит Булбанк остават единствените под 40%, докато няколко по-малки институции като БАКБ, Тексим банк и Инвестбанк показват влошаващи се показатели далеч над 100%.

По-ниско тегло дадохме по-класическите измерители за рентабилност - възвращаемост на активите и на собствения капитал. Те се базират на нетната печалба – може би най-следеният от анализатори, инвеститори и медии показател, което го прави и най-манипулиран. Затова и е доста интересна съпоставката между тези измерители и маржа на печалбата преди преоценки, която изчиства един от най-съмнителните компоненти на разходите, който при това често изкривява резултата заради чисто мениджърското решение да се отпишат повече загуби в конкретна година.

В сбора от тези показатели отново като най-ефективна банка се открои лидерът на ритейл пазара в България - Банка ДСК. Тя обаче може и да позагуби позиции през 2014 г. и особено през втората половина на годината, след като влязат в сила рестриктивните промени в Закона за потребителския кредит.

Банката винаги печели. В казиното това безспорно и статистически е вярно, но в реалния свят печалбата трябва да се изработи. И последните години доказа, че това невинаги е лесна задача.

Въпреки че българските банки преминаха досега кризата без фалити и без загуба за системата като цяло, техните показатели за ефективност доста пострадаха. Това може да изглежда като малък проблем, който засяга само акционерите и мениджърите, но рентабилността е ключова по няколко причини. На първо място, генерираната печалба се капитализира и това осигурява буфер срещу рискове. Освен това като няма печалба, логично банките имат и по-малко възможности да инвестират в оптимизация на процесите си, което да понижи цената на кредита. Банките са механизъм за опосредстване на паричните потоци в икономиката и колкото са по-ефективни, толкова по-добре се отразява това и на бизнеса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK