С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 юни 2014, 10:08, 2540 прочитания

К10. Устойчивост и динамика: Доза постоянство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво му трябва на изпълнителния директор на една банка, за да я направи най-печелившата за годината? Да се обади на главния счетоводител. Звучи като виц, но не е далеч от истината.

Често резултатите на финансовите институции са толкова изкривени от еднократни ефекти, че са напълно съпоставими. Затова и в К10 разглеждаме част от показателите в динамика за три години. Това, от една страна, изглажда подобни единични събития (най-често печалба от операции с финансови инструменти или недвижими имоти или пък големи отписвания на натрупани лоши заеми), а от друга, дава възможност да се проследят и различните стратегии (дали се цели повече печалба, повече пазарен дял, или се подхожда към консервативно задържане на позициите). Макар и да дава ценна информация, подкатегорията "Устойчивост и динамика" е само с 20% тегло - защото класацията все пак е за 2013 г., а не за историческото й развитие. А също и заради ефекта на различната база - впечатляващ растеж е много по-лесно постижим за по-малка институция, както и внушително подобрение при някой показател е възможно, когато той е бил много влошен за начало.


Тук отново, както и при показателите за ефективност, най-голямо тегло има нетният лихвен марж, измерен чрез средна геометрична стойност от последните три години. След изчистване на колебанията донякъде изненадващо най-високо ниво за този показател има Общинска банка, която ползва сравнително евтино финансиране на едро от държаните в нея пари на столицата и други големи общини. Банката е и сред лидерите по доходност от такси и комисиони - другия голям приходоизточник освен лихвите. Тук изненадващ лидер пък е Тексим банк, а сред другите с високи стойности по показателя са институции, обслужващи различни ведомства като СИБанк, Инвестбанк и др.

Друг показател, показващ интересна динамика, е промяната в цената на финансиране. Там ясно се вижда как със спадащите лихви по депозити и ресурса за практически всички банки поевтинява средно с около 1 процентен пункт. Практически единственото изключение е Корпоративна търговска банка, която в последните години предлагаше депозити доста над пазарните нива, които й помагаха да привлича вложители и да расте изпреварващо.

Това си личи и от данните за ръст на активите, където тя е втора след далеч по-малката Ти Би Ай банк, която заложи на сходна стратегия, но от много по-нисък старт. Силен ръст отчитат други банки с българска собственост като ЦКБ, Интернешънъл асет банк и ПИБ, които взимат пазарен дял от свиващите се банки с гръцка собственост.



В тази категория е и единствената ни промяна в методологията спрямо миналата година - макар и с малка тежест добавихме един показател промяната в съотношението капитал към активи за три години.

Новият победител в категорията е Банка ДСК, а след нея се нарежда Общинска банка, като и двете изместват миналогодишния лидер Прокредит банк.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: банки К10 класация

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К10" Затваряне
К10. Клоновете

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10