Облекло и текстил - новите дрехи на кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Облекло и текстил - новите дрехи на кризата

Конкуренцията от Китай и кризата намалиха поръчките в бранша

Облекло и текстил - новите дрехи на кризата

Производството на текстил и облекла спадна с над 25% през 2009 г.

Мара ГЕОРГИЕВА
6815 прочитания

Конкуренцията от Китай и кризата намалиха поръчките в бранша

© Георги Кожухаров


За текстилния бранш 2009 г. не беше първата година на кризата. И въпреки че няма и да е последната, най-лошото като че ли вече е в миналото.

Пикът на производството и експорта в сектора беше през 2007 г. През 2008 г. под влияние на зараждащата се вече икономическа криза по света (да не забравяме, че браншът разчита предимно на износ) и по-евтината китайска конкуренция започна намаление на продукцията и оборотите, което удари най-силно малките в бизнеса.

Големите също не бяха пожалени през 2009 г., когато спадът на производството стигна двуцифрени измерения - над 25% при облеклата и 32%  при текстила. Кризата продължи и през първите месеци на 2010 г. независимо от сигналите за възстановяване на големите световни икономики.

Има обаче известно забавяне на темповете на спад  – понижението на количеството продукция досега през 2010 г. е с по около 20% по данни на Българската асоциация на производителите и износителите на облекла и текстил (БАПИОТ).

Намалението на експорта, който е "отговорен" за над 90% от този бизнес в България, е над 16% през 2009 г. (при 12% през 2008 г.). Реално компаниите започнаха 2009 г. с около 20-30% по-малко договори за работа на ишлеме в сравнение с 2008 г. За да се нагодят към реалностите, част от предприятията затвориха производства, други съкратиха драстично броя на служителите си.

И няма как да е иначе - данните на текстилните фирми в секторния топ 5 на "Капитал 100" показват, че общата им печалба е спаднала с 63% през 2009 г. При продажбите намалението е с 13%, което показва и значително по-ниските маржове на печалбата, на които работи бизнесът.

Проблеми при лидерите

Освен цялостната картина на индустрията кризата промени и подреждането на предприятията от бранша в Топ 5. Лидери в предните издания - фирмите с участието на италианския инвеститор Едоардо Миролио: "Е. Миролио", "Миролио България" и "Миролио Нова Загора", вече не са толкова безспорни.

Тази година в класацията е само "Е. Миролио", която притежава голям текстилен завод в Сливен и предачница в Ямбол, както и завода за коприна "Свилоза Ярн" - Свищов. Дружеството отново е начело, но със значително по-ниски показатели в сравнение с предишната година.

"Миролио България" пък спря работа. Причината - драстичното свиване на търсенето, намалелите продажби и различна визия на собствениците във фамилната фирма за бъдещето й. На практика това доведе до затваряне на производството в два завода - за щамповане и багрене на тъкани в Елин Пелин и полиестерната тъкачница в Сливен с общ персонал от над 500 души.

Другата фамилна  собственост – предачницата "Миролио  Нова Загора", беше със стабилни пазарни позиции през първата половина на 2009 г. и дори назначи нови хора на работа тъкмо във време на криза. Но завърши годината с над 5 млн. лв. загуба заради липсата на поръчки.

Добрата новина е, че през пролетта на 2010 г. има раздвижване на пазарите и продажбите, които са основно за Италия, нараснаха, съобщиха от компанията.

През редица изпитания премина и вторият в класацията тази година - бургаският завод "Яна". Компанията доставя памучна и полиестерна прежда за нуждите на другите си производствени звена - "Яна" - Плевен, и "Яна" - Панагюрище, и за вътрешния пазар.

Освен прежда обаче в началото на миналата година "Яна" бе принудена да произвежда и ток. Заради двегодишен спор около собствеността на един кабел електроразпределителното дружество "EVN България" спря захранването за бургаския завод и го принуди да си произвежда електричество от собствени генератори.

Тази енергийна независимост оскъпи двойно продукцията на "Яна", което пък намали конкурентоспобността й. Преди седмици Комисията за защита на конкуренцията глоби точно за този случай "EVN България" с 337 хил. лв. заради злоупотреба с господстващо положение.

Но бургаското дружество отчете загуба за 2009 г. и ще му трябва време, за да се върне отново към показателите си отпреди войната с EVN и кризата.

Новото лице

За първи път  в класацията се подрежда фирма "Калинел" - Троян, която отчита силни продажби и печалба във време на криза. Компанията произвежда полиестерна вата за мебелната и шивашката индустрия.

Освен това е основен доставчик на IKEA на декоративни възглавници, олекотени завивки и калъфи за матраци. Фирмата е със статут на голям данъкоплатец – в нея работят 900 заети, 200 от които били наети тъкмо през 2009 г.

"Когато светът е в криза, цените на суровините падат. В същото време цените на нашите продукти се запазиха и дори леко се увеличиха. Пак заради кризата хората се преориентираха към продуктите на IKEA, която има добри ценови предложения и поръчките на корпорацията към нас се увеличиха.

Затова отбелязваме около 30% ръст на продажбите през 2009 г. спрямо 2008 г.", коментира Марин Радевски, собственик на "Калинел".

Тази година също ще е интересна за компанията. Първите три месеца на 2010 г. фирмата отчита 34% ръст спрямо същото тримесечие на 2009 г., но следващите месеци приходите падат.

"Цените на суровините скочиха, а ние не успяхме да реагираме  навреме и да ги купим преди това по-изгодно, тъй като държавата ни задържа около 2 млн. лв. от ДДС", обясни Радевски. Прогнозите му за тази година не са оптимистични и той вече е започнал да съкращава работници.

Има ли оптимистични сигнали...

Съкращения на персонала, но в началото на 2009 г., са направили и четвъртият и петият в класацията - "Ембул инвестмънт" - Стара Загора и "България – К" - Казанлък. "Ембул инвестмънт" - Стара Загора, която е собственост на турско дружество, произвежда синтетични влакна (акрилна прежда) и изнася продукция предимно в САЩ и страни от Европейския съюз.

"България – К", която по думите на изпълнителния директор Георги Георгиев е монополист в производството на шевни и бродерийни конци и памучни прежди за ръчно плетиво, държи 50% от европейския пазар.

"Нашите артикули са изключително консервативни, защото европейската домакиня е свикнала да ги използва от години за своите занимания в свободното време – бродиране и плетене. Колкото и да е свит нейният бюджет, тя намира средства за своето хоби", обяснява Георги Георгиев.

Но кризата очевидно не е пожалила и това разходно перо в семейния бюджет, тъй като казанлъшкото дружество отчита около 20% спад на пазара на тези специфични продукти през 2009 г. "През тази година имаме повече запитвания от клиенти и очакваме повишение на поръчките", казва Георгиев.

"България - К" продава 98% от продукцията си за две мултинационални фирми в сектора – DMC и J&P Coats, присъства на европейския пазар чрез вериги като Aldi и Lidl и произвежда бутикови хавлии за марки, като Ungaro например.

...или не

Предизвикателствата към сектора не свършват. По данни  на БАПИОТ спадът в производството на облекло и текстил продължава и през 2010 г. Причината е, че световната икономика не се съживява бързо (и в частност при основни  страни партньори като Германия, Италия, Гърция).

Съществува и натиск от повишаващи се цени на международните пазари (напр. на памука). Ясно е, че в близкото бъдеще България ще трябва да разчита на досегашните си преимущества в сектора: сравнително ниски цени, членството в ЕС, подготвени специалисти, бърза логистика. Дали те ще се окажат достатъчни, ще стане ясно от данните за полугодието.

За всички обаче е видимо, че комфортът си отиде, спокойствието свърши и добрите стари времена скоро няма да се върнат.

Облекло и текстил ТОП 5 В ОТРАСЪЛА
ПозицияПозиция Продажби (хил. лв.)Продажби (хил. лв.)Продажби (хил. лв.)Изменение %Печалба/Загуба (хил. лв.)Печалба/Загуба (хил. лв.)Печалба/Загуба (хил. лв.)Рентабилност %
20092008Компания200720082009 2009/2008200720082009 
11Е.МИРОЛИО188430181445159553-12,071172438682335,16
23ЯНА888738796765088-26,0138284876-1477-
3 КАЛИНЕЛ34674364334435821,7522681391479810,82
4 ЕМБУЛ ИНВЕСТМЪНТ332443703228602-22,76278254-144-0,50
56БЪЛГАРИЯ - К235852024616786-17,09211276950,57
  Средно за топ 5618026085552733-13,351452553222524,27

За текстилния бранш 2009 г. не беше първата година на кризата. И въпреки че няма и да е последната, най-лошото като че ли вече е в миналото.

Пикът на производството и експорта в сектора беше през 2007 г. През 2008 г. под влияние на зараждащата се вече икономическа криза по света (да не забравяме, че браншът разчита предимно на износ) и по-евтината китайска конкуренция започна намаление на продукцията и оборотите, което удари най-силно малките в бизнеса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK