С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 юни 2010, 16:00, 5810 прочитания

Храни и напитки - сладко-кисела година

Компаниите в сектора борят кризата с нови продукти и активен маркетинг

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Инвестиции напук на кризата, ограничаване на разходите, нови продукти. Резултатът е незначително свиване на приходи през 2009 г. спрямо предходната и дори по-голяма печалба за част от фирмите. Това е общото за компаниите в класацията на "Капитал" от хранителния сектор, които са в Топ 10 за бранша. 

Малко по-малка глътка


За поредна година класацията оглавява "Кока-Кола ХБК България". Компанията запазва лидерската си позиция в условия на свиващ се пазар на безалкохолните напитки (минус 7% в натура за 2009 г. спрямо 2008 г.). Всъщност с почти толкова се свиват и продажбите на дружеството. Затова пък печалбата на компанията спада само с 4%, а рентабилността не се променя - и през миналата година е 20%.


"Дори в условия на криза продължихме да инвестираме - в маркетинг и  производството", обобщава 2009 г. изпълнителният директор на компанията Найджъл Дейвис. И посочва, че "Кока-Кола ХБК България" е инвестирала 30 млн. евро през миналата година.

Това включва нова линия за продукти в PET опаковки в производствения център на фирмата в Костинброд, разширение и модернизиране на складови помещения, откриване на зона за товарене на камиони с готова продукция.

Освен това през 2009 г. компанията "преоблече" натуралните сокове и нектари с марката Cappy в нова опаковка като инвестира в нова линия. "Продължихме да пускаме нови продукти на пазара", уточнява Найджъл Дейвис. И дава примери - соковете Cappy BodyTime, студените кафе и капучино Illy issimo, лятната серия Schweppes Mojito.



Освен при безалкохолните свиване има и при бирите - потреблението спадна с около 12% по данни на браншовия съюз. Най-голямата компания сред пивоварите - "Загорка" (с 37% пазарен дял според AC Nielsen), отчита почти символично намаление на продажбите, затова пък рентабилността се увеличава.

"Дори във време на криза компанията продължи да инвестира в развитието на марките и производството. Това ще бъде нашата стратегия и през 2010 г.", казва Рууд ван ден Ейнден, изпълнителен директор.

И уточнява, че в Стара Загора предстои инвестиция, свързана с оптимизиране на транспорта на малц. Спадът на бирения пазар продължава. До април т.г. количествата продадена бира според AC Nielsen са с около 10% по-малко спрямо миналата година по същото време.

"Очакваме подобряване през следващите месеци, но ще бъде истинско предизвикателство да достигнем обемите от 2009 г. Ключови фактори за постигането на тази цел са хубавото време и добрият туристически сезон, както и възстановяването на икономиката", коментира Рууд ван ден Ейнден.

Същите наблюдения и надежди имат и в "Каменица". "Очакваме свиването на пазара да продължи, макар и със забавящи се темпове. За момента спадът изпреварва очакванията – той е минус 10.3% за периода януари - април 2010 г.

Но всякакви категорични коментари за пазара през 2010 г., преди да свърши лятото, ще бъдат прибързани", казва Антон Карлов, правен и корпоративен директор на "Каменица". Компанията е втора по пазарен дял за 2009 г. сред бирените компании в страната с 26.3%, според AC Nielsen.

През миналата година собствеността на фирмата бе сменена, след като AB InBev продаде бизнеса си в 7 страни от Централна и Източна Европа на един от най-големите фондове за дялови инвестиции CVC Capital Partners. В резултат на това бе формиран регионалният играч в сектора - StarBev Group, част от който е и "Каменица".

"През 2009 г. дружеството отчита спад на приходите от 4.63% в сравнение с 2008 г.", посочва Карлов. За да минимализира евентуални негативни последици от кризата, компанията е преразгледала разходите си.

"В резултат на тези мерки нетната ни печалба се повишава със 180% в сравнение с 2008 г.", коментира Антон Карлов. И посочва, че през миналата година "Каменица" инвестира над 30 млн. лв., основно във вече функционираща пълначна и етикетираща линия за стъклени бутилки, за разширяване на складови площи, закупуване на хладилни инсталации и др.

Сладки инвестиции

"Нестле България" от години има "запазена" втора позиция  в класацията Топ 10 на "Капитал". Компанията бележи незначителен спад в продажбите и значително по-малка печалба спрямо 2008 г. "Спадът в печалбата се дължи най-вече на увеличените медийни инвестиции през годината", коментира Кристиана Чакърова, мениджър корпоративни връзки.

Освен в маркетингови дейност компанията вложи близо 7 млн. лв. през 2009 г. в заводите си за производство на шоколадови изделия и на сладолед, както и за безопасни условия на труд.

Конкурентът - "Крафт фуудс България", тази година се изкачва  едно стъпало по-нагоре в класацията и заема 4-то място. Позицията е  логична след промяна в стратегията  на американската корпорация.

В началото на 2009 г. от централата на Kraft Foods съобщиха, че закриват шоколадовата си фабрика в румънския град Брашов и преместват цялото й производство в България. Така страната ни стана производствен център на хранителния гигант за целия регион.

Последва инвестиция в нова фабрика в Своге, в резултат на която производственият капацитет на завода скочи три пъти - до 1 млн. шоколада дневно. В предприятието са вложени 40 млн. лв. за построяването на сграда, преместването на производството от Румъния и закупуването на нови машини.

Разширяването на фабриката в Своге осигури около 120 нови работни места. През 2009 г. "Крафт фуудс България" инвестира и в другия си завод в България - край Костинброд, уточни Ивайло Найденов, маркетинг директор.

Там се пакетират марките кафе "Нова Бразилия" и "Якобс".
Нова инвестиция през 2009 г. направи и "Чипита България" (10-о място в класацията). През септември 2009 г. компанията, която е част от гръцката Vivartia, пусна в експлоатация линия за производство на хлебни кубчета.

И колбасите са по-малко


Своето трето място в класацията запазва и "Белла България". През 2009 г. холдингът запълни една празнина в продуктовото си фолио и навлезе в категорията на сурово-сушените продукти (луканки, суджук, сушеница и др.).

Това стана чрез дъщерната фирма "Дил Тур" (на самостоятелно 9-о място в Топ 10 за сектора), която купи месопреработващото предприятие "Орехите – Г" в гр. Добрич.

И по време на криза  "Белла България" запази агресивната  си маркетингова дейност, с която е известна от години. Рекламният бюджет на холдинга се запази като размер и бе фокусиран върху налагането на марка "Орехите", уточняват от компанията.

В резултат през октомври 2009 г. GFK отчете, че "Орехите" е лидер в категорията на луканките в средния ценови сегмент с 14.4% пазарен дял. По данни на "Белла България" и в годината на криза холдингът запазва лидерските си позиции при кренвиршите, надениците, малотрайните и шпековите салами, мляното месо, точените кори, бутер тестото, замразените тестени закуски и маргарина.

В края на 2009 г. компанията направи още една заявка за  разширяване  на позициите си в хранителния бранш. Тя стъпи и на млечния пазар с марките "Млечен свят" и Lactea, след като купи част от бизнеса на "Лимекс" – производител и дистрибутор на млечни продукти.

"Белла България" вече подготвя нова сделка – за покупката на друго предприятие в млечния сектор - "Ипекс груп".

Свои позиции в класацията имат още две месопреработващи предприятия - "Меком" - Силистра (13), и  "Месокомбинат" - Русе (15). Целият бранш работи под огромно напрежение през миналата година. Причината бе, че Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ видя несъответствия в 92 проекта на предприятия от сектора, реализирани с подкрепата на програма САПАРД.

Все още текат прокурорски проверки и при доказани нарушения собствениците на фирми ще трябва да върнат взетите европейски пари. Като цяло секторът отбеляза свиване на потреблението, което за различните фирми и категории месни продукти е между 20% и 30%.

Нагоре-надолу 

"Зърнени храни България" заема пета позиция в Топ 10. Компанията е основана в края на 2007 г. чрез сливането на осем дружества около завода за олио в Провадия, като в дружеството беше концентрирана голяма част от зърнения бизнес на "Химимпорт". През януари 2009 г. агрохолдингът стана едноличен собственик на "Голяма добруджанска мелница".

Почти четири пъти по-малко  приходи през 2009 спрямо 2008 г. отчита "Папас олио". "Обяснението е във факта, че през 2008 г. цените на олиото бяха много високи и достигнаха до 3-4 лв. за литър заради високите изкупни цени на слънчогледа.

През 2009 г. приходите са по-малко заради по-ниската цена на суровина, а оттам и на олиото, но продажбите са запазват като обем и даже са повече спрямо 2008 г.", обяснява Цветелина Пенева, финансов директор.

Заради кризата миналата година компанията сви персонала си, но само временно –  освободи работници през летния "мъртъв" сезон и после ги назначи отново. Според Пенева 2010 г. е по-добра от 2009 г., поне засега, защото има по-голямо търсене за експорт. "Папас олио" продава в ЕС и в страните от средиземноморския басейн.

Извън десетката останаха двете най-големи млекопреработващи  фирми - "Данон" (12) и ОМК (16). И докато първата отчита увеличени продажби, при втората те спадат с малко.

Храни и напитки ТОП 20 В ОТРАСЪЛА
Позиция Позиция   Продажби (хил. лв.) Продажби (хил. лв.) Продажби (хил. лв.) Изменение % Печалба/Загуба (хил. лв.) Печалба/Загуба (хил. лв.) Печалба/Загуба (хил. лв.) Рентабилност %
2009 2008 Компания 2007 2008 2009  2009/2008 2007 2008 2009  
1 1 КОКА-КОЛА ХЕЛЕНИК БОТЪЛИНГ КЪМПАНИ БЪЛГАРИЯ 288017 357738 326359 -8,77 50629 68658 65884 20,19
2 2 НЕСТЛЕ БЪЛГАРИЯ 205441 269973 256298 -5,07 15094 23689 5597 2,18
3 3 БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ 172603 202216 234480 15,96 2272 2335 3140 1,34
4 6 КРАФТ ФУУДС България 155535 192463 203925 5,96 13983 21672 25552 12,53
5 5 ЗЪРНЕНИ ХРАНИ БЪЛГАРИЯ 36216 196105 203579 3,81 11844 7885 8220 4,04
6 7 АМИЛУМ-БЪЛГАРИЯ 160993 192348 194007 0,86 19374 10647 20680 10,66
7   ЗАГОРКА 140946 151100 150872 -0,15 14051 16820 22153 14,68
8 4 ПАПАС-ОЛИО 110320 199649 149382 -25,18 2444 13630 399 0,27
9   ДИЛ ТУР - ПЛОВДИВ 80923 103836 143568 38,26 3768 4095 4585 3,19
10 8 ЧИПИТА БЪЛГАРИЯ 116985 143011 133854 -6,40 9842 13710 14920 11,15
11 9 КАМЕНИЦА 102184 117680 112229 -4,63 15616 1150 3326 2,96
12 10 ДАНОН СЕРДИКА 77337 93786 98421 4,94 3715 5700 7394 7,51
14 11 МЕКОМ 67730 77285 67947 -12,08 4427 5482 13529 19,91
13 12 ГРАДУС - 1 73149 67124 67435 0,46 10469 561 58 0,09
15 14 ДЕВИН 53830 62929 60619 -3,67 3116 1077 3919 6,46
16 15 МЕСОКОМБИНАТ РУСЕ 37711 61192 60457 -1,20 277 100 313 0,52
17 16 ОБЕДИНЕНА МЛЕЧНА КОМПАНИЯ 39569 50239 49306 -1,86 -6276 -8425 -4779 -
18 17 ЗАХАРНИ ЗАВОДИ 39524 48531 43471 -10,43 2585 1127 -580 -
19 13 СОФИЯ МЕЛ 61928 63060 42480 -32,64 4174 4412 2737 6,44
20 18 БИСЕР ОЛИВА 59660 27107 38086 40,50 4935 1024 356 0,93
 
Средно за топ 20 104030 133869 131839 -1,52 9317 9767 9870 7,49

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 20371 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
Горива - криза в резервоара

Приходите на компаниите в сектора спаднаха с 35%

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10