Българските телекоми изоставят бурните години и навлизат в период на зрялост. Той ще е белязан от консолидации, засилена конкуренция в сегмента на мобилните услуги, оптичния интернет, телевизията и комбиниране на повече услуги. Това са най-важните три тенденции на пазара миналата година.
"Разходите на домакинствата за съобщения нарастват през 2010 г. с 2% годишно при ръст 3.5% годишно през 2009 г. Интересно е обаче, че разходите за съобщения нарастват и през 2010 г., въпреки че общите разходи на домакинствата се свиват с 1% годишно, което при падащи цени на мобилните услуги означава, че потреблението на домакинствата расте", обясняват от Industry Watch.
Въпреки повишеното потребление приходите на мобилните оператори продължават да намаляват заради по-ниските цени и занижените разходи на бизнес клиентите. За пръв път пазарният дял на "Мобилтел" падна под 50% - до 49.6%.
Оборотът на компанията отбелязва спад от 8.2% за 2010 г. Почти колкото е намалението в приходите на "Глобул" - 8.3%. За сметка на това постъпленията на "Виваком" падат само с 4%. Негативната тенденция продължава през първото тримесечие на 2011 г. Спадът при "Мобилтел" е 1.5%, при "Глобул" - 7.3%, а "Виваком" - 3%. Печалбите на дружествата също се топят. Макар че БТК отчита по-добри резултати, това е от единичната сделка по продажбата на НУРТС за 57 млн. евро.
"Проблемите в билинг системата на "Мобилтел" имат отражение най-вече върху техните приходи, но е възможно да има и лек ефект върху приходите на пазара като цяло, тъй като "Мобилтел" продължават да бъдат най-големият оператор, а смяната на оператора все още е свързана с транзакционни разходи и отнема време", смятат в Industry Watch.
Устойчивият спад в средния приход от абонат принуждава мобилните оператори да атакуват пазарите на оптичен интернет и кабелна телевизия. Миналата година "Мобилтел" направи дръзка крачка и придоби "Мегалан" и "Спектър нет" за над 70 млн. евро. Високата цена блокира придобиването на LAN доставчици от страна на по-големи телекоми, тъй като доставчиците претендират за по-висока продажна цена.
"Активните купувачи ще бъдат отново големите мобилни оператори и интернет доставчици, разполагащи с достатъчно ликвидност и лесен достъп до привлечено финансиране. Очаквам по-активна консолидация между местните LAN доставчици в по-малките градове", твърди Красен Йотов, анализатор в Industry Watch. С други думи, очакванията са "Мобилтел", "Глобул", "Виваком", Blizoo и "Булсатком" да придобиват още интернет доставчици.
В края на 2010 г. "Пауър нет", русенският "Нетуъркс България" и други местни интернет доставчици се обединиха в едно акционерно дружество - "Български телеком и телевизия" (БТТ). Тяхната обща клиентска база е около 150 хил. души, но целта е в краткосрочен план общият брой потребители да се увеличи до 250 хил. Обединението цели да уеднакви работните процеси между компаниите и да предложи комбинирани услуги. Все пак всеки доставчик в БТТ запазва своята политика.
Текущата консолидация не изключва сценария за самостоятелна инвазия. "Като цяло обаче, особено в столицата, големите оператори вероятно ще насочат повече усилия към разширяване на покритието и пряка конкуренция с по-малките оператори, а няма да разчитат основно на придобиването като стратегия за растеж", добавя Красен Йотов.
Стратегията на купувачите е да обновят LAN мрежите в оптична инфраструктура, върху която да предлагат достъп до интернет и телевизия. "Виваком" добави нова услуга в своето портфолио - сателитна телевизия и така заедно с "Булсатком" увеличават натиска върху кабелния оператор Blizoo.
Нещо повече, на практика всеки голям оператор освен "Глобул" е обявил своите планове за създаване на оптична мрежа.
До края на годината Blizoo ще инвестира 25 млн. евро в оптична инфраструктура, която ще наследи остарелите мрежи на обединените "Евроком" и "Кейбълтел". Планът на "Булсатком" е да обхване 200 хил. домакинства с високоскоростен интернет до края на 2011 г. (FTTH - оптичен интернет до дома). "М-Нетуърк", дружеството на "Мобилтел", което управлява "Спектър нет" и "Мегалан", цели да покрие 300 хил. домакинства до края на годината също по технологията FTTH. "Виваком" планира до няколко години да обхване 1 млн. домакинства с метода FTTB (оптичен интернет до блока, който стига по LAN до абонатите).
Мобилният интернет е другият източник на приходи, който има огромен потенциал за "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком". По данни на Industry Watch той формира между 15 и 20% от приходите на мобилните оператори. За да увеличат продажбите на своите абонаментни планове с мобилен интернет, операторите ще продължат да предлагат все по-евтини смартфони със своята марка.
"Макс телеком" също може да бъде сериозен конкурент на пазара на мобилен интернет. Компанията на практика остана единственият устойчив WiMAX оператор в България след фалита на "Транс телеком" и финансовите трудности на "Некском" и "Кериър.БГ".
"Не трябва да забравяме, че проникването на интернет в по-малките областни градове е все още значително по-ниско от столицата, а пазарът е силно фрагментиран с все още голям брой малки местни провайдъри, което отваря добри възможности както за WIMAX компаниите, така и за мобилните оператори", анализират от Industry Watch.
Преносимостта на мобилните номера все още няма значителен ефект върху пазара. По данни от началото на 2011 г. броят на прехвърлените стационарни и мобилни абонати между операторите са едва 200 хил. До месеци в България ще влезе в сила закон, който намалява срока за преносимост на един работен ден. Предвид техническите трудности в процедурата досега такива се очакват и в бъдеще.
Позиция | Компания | Приходи (в хил. лв.) | Изменение % | Печалба/Загуба (в хил. лв.) | Рентабилност % | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2009 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010/2009 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | |
Средно за топ 5 | 799068 | 810242 | 652095 | -19.52 | 74358 | 121270 | 114025 | 17.49 | ||
1 | 1 | МОБИЛТЕЛ | 1327089 | 1202960 | 1103610 | -8.26 | 325373 | 262340 | 220248 | 19.96 |
2 | 2 | БЪЛГАРСКА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОННА КОМПАНИЯ | 900422 | 1036237 | 1101284 | 6.28 | -197041 | 86468 | 113676 | 10.32 |
3 | 3 | КОСМО БЪЛГАРИЯ МОБАЙЛ | 899775 | 903000 | 827900 | -8.32 | 162695 | 132342 | н.д. | - |
4 | 4 | БУЛСАТКОМ | 68984 | 98769 | 124681 | 26.23 | 6406 | 3931 | 8151 | 6.54 |
5 | - | БЛИЗУ МЕДИА ЕНД БРОУДБЕНД | - | - | 103000 | - | - | - | н.д. | - |
Българските телекоми изоставят бурните години и навлизат в период на зрялост. Той ще е белязан от консолидации, засилена конкуренция в сегмента на мобилните услуги, оптичния интернет, телевизията и комбиниране на повече услуги. Това са най-важните три тенденции на пазара миналата година.
"Разходите на домакинствата за съобщения нарастват през 2010 г. с 2% годишно при ръст 3.5% годишно през 2009 г. Интересно е обаче, че разходите за съобщения нарастват и през 2010 г., въпреки че общите разходи на домакинствата се свиват с 1% годишно, което при падащи цени на мобилните услуги означава, че потреблението на домакинствата расте", обясняват от Industry Watch.
2 коментара
Е няма как. Всички комуникации се интегрират в Интернет. Интернет освен другото е и най-голямата комуникация.
До коментар [#1] от "uran":
ки медий да бъдат интегрирани в "Световната мрежа",но едновременно с това и печатните издания да се разпространяват,защото електрониката и комютърната техника са отделни професии,които не са изучавани от всеки(напр.Артист,Художник) .
Перспективата е такава-Унииверсалност,всич