Телекомуникации - всички обичат интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телекомуникации - всички обичат интернет

Телекомуникации - всички обичат интернет

Приходите от телефонни услуги спадат, затова компаниите търсят нови ниши

Андриан Георгиев
8397 прочитания

© Капитал


Българските телекоми изоставят бурните години и навлизат в период на зрялост. Той ще е белязан от консолидации, засилена конкуренция в сегмента на мобилните услуги, оптичния интернет, телевизията и комбиниране на повече услуги. Това са най-важните три тенденции на пазара миналата година.

"Разходите на домакинствата за съобщения нарастват през 2010 г. с 2% годишно при ръст 3.5% годишно през 2009 г. Интересно е обаче, че разходите за съобщения нарастват и през 2010 г., въпреки че общите разходи на домакинствата се свиват с 1% годишно, което при падащи цени на мобилните услуги означава, че потреблението на домакинствата расте", обясняват от Industry Watch.

Въпреки повишеното потребление приходите на мобилните оператори продължават да намаляват заради по-ниските цени и занижените разходи на бизнес клиентите. За пръв път пазарният дял на "Мобилтел" падна под 50% - до 49.6%.

Оборотът на компанията отбелязва спад от 8.2% за 2010 г. Почти колкото е намалението в приходите на "Глобул" - 8.3%. За сметка на това постъпленията на "Виваком" падат само с 4%. Негативната тенденция продължава през първото тримесечие на 2011 г. Спадът при "Мобилтел" е 1.5%, при "Глобул" - 7.3%, а "Виваком" - 3%. Печалбите на дружествата също се топят. Макар че БТК отчита по-добри резултати, това е от единичната сделка по продажбата на НУРТС за 57 млн. евро.

"Проблемите в билинг системата на "Мобилтел" имат отражение най-вече върху техните приходи, но е възможно да има и лек ефект върху приходите на пазара като цяло, тъй като "Мобилтел" продължават да бъдат най-големият оператор, а смяната на оператора все още е свързана с транзакционни разходи и отнема време", смятат в Industry Watch.

Устойчивият спад в средния приход от абонат принуждава мобилните оператори да атакуват пазарите на оптичен интернет и кабелна телевизия. Миналата година "Мобилтел" направи дръзка крачка и придоби "Мегалан" и "Спектър нет" за над 70 млн. евро. Високата цена блокира придобиването на LAN доставчици от страна на по-големи телекоми, тъй като доставчиците претендират за по-висока продажна цена.

"Активните купувачи ще бъдат отново големите мобилни оператори и интернет доставчици, разполагащи с достатъчно ликвидност и лесен достъп до привлечено финансиране. Очаквам по-активна консолидация между местните LAN доставчици в по-малките градове", твърди Красен Йотов, анализатор в Industry Watch. С други думи, очакванията са "Мобилтел", "Глобул", "Виваком", Blizoo и "Булсатком" да придобиват още интернет доставчици.

В края на 2010 г. "Пауър нет", русенският "Нетуъркс България" и други местни интернет доставчици се обединиха в едно акционерно дружество - "Български телеком и телевизия" (БТТ). Тяхната обща клиентска база е около 150 хил. души, но целта е в краткосрочен план общият брой потребители да се увеличи до 250 хил. Обединението цели да уеднакви работните процеси между компаниите и да предложи комбинирани услуги. Все пак всеки доставчик в БТТ запазва своята политика.

Текущата консолидация не изключва сценария за самостоятелна инвазия. "Като цяло обаче, особено в столицата, големите оператори вероятно ще насочат повече усилия към разширяване на покритието и пряка конкуренция с по-малките оператори, а няма да разчитат основно на придобиването като стратегия за растеж", добавя Красен Йотов.

Стратегията на купувачите е да обновят LAN мрежите в оптична инфраструктура, върху която да предлагат достъп до интернет и телевизия. "Виваком" добави нова услуга в своето портфолио - сателитна телевизия и така заедно с "Булсатком" увеличават натиска върху кабелния оператор Blizoo.

Нещо повече, на практика всеки голям оператор освен "Глобул" е обявил своите планове за създаване на оптична мрежа.

До края на годината Blizoo ще инвестира 25 млн. евро в оптична инфраструктура, която ще наследи остарелите мрежи на обединените "Евроком" и "Кейбълтел". Планът на "Булсатком" е да обхване 200 хил. домакинства с високоскоростен интернет до края на 2011 г. (FTTH - оптичен интернет до дома). "М-Нетуърк", дружеството на "Мобилтел", което управлява "Спектър нет" и "Мегалан", цели да покрие 300 хил. домакинства до края на годината също по технологията FTTH. "Виваком" планира до няколко години да обхване 1 млн. домакинства с метода FTTB (оптичен интернет до блока, който стига по LAN до абонатите).

Мобилният интернет е другият източник на приходи, който има огромен потенциал за "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком". По данни на Industry Watch той формира между 15 и 20% от приходите на мобилните оператори. За да увеличат продажбите на своите абонаментни планове с мобилен интернет, операторите ще продължат да предлагат все по-евтини смартфони със своята марка.

"Макс телеком" също може да бъде сериозен конкурент на пазара на мобилен интернет. Компанията на практика остана единственият устойчив WiMAX оператор в България след фалита на "Транс телеком" и финансовите трудности на "Некском" и "Кериър.БГ".

"Не трябва да забравяме, че проникването на интернет в по-малките областни градове е все още значително по-ниско от столицата, а пазарът е силно фрагментиран с все още голям брой малки местни провайдъри, което отваря добри възможности както за WIMAX компаниите, така и за мобилните оператори", анализират от Industry Watch.

Преносимостта на мобилните номера все още няма значителен ефект върху пазара. По данни от началото на 2011 г. броят на прехвърлените стационарни и мобилни абонати между операторите са едва 200 хил. До месеци в България ще влезе в сила закон, който намалява срока за преносимост на един работен ден. Предвид техническите трудности в процедурата досега такива се очакват и в бъдеще.

Телекомуникации - топ 5 в отрасъла
ПозицияКомпанияПриходи (в хил. лв.)Изменение %Печалба/Загуба (в хил. лв.)Рентабилност %
20102009 2008200920102010/20092008200920102010
  Средно за топ 5799068810242652095-19.527435812127011402517.49
11МОБИЛТЕЛ132708912029601103610-8.2632537326234022024819.96
22БЪЛГАРСКА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОННА КОМПАНИЯ900422103623711012846.28-1970418646811367610.32
33КОСМО БЪЛГАРИЯ МОБАЙЛ899775903000827900-8.32162695132342н.д.-
44БУЛСАТКОМ689849876912468126.236406393181516.54
5-БЛИЗУ МЕДИА ЕНД БРОУДБЕНД--103000---н.д.-

Българските телекоми изоставят бурните години и навлизат в период на зрялост. Той ще е белязан от консолидации, засилена конкуренция в сегмента на мобилните услуги, оптичния интернет, телевизията и комбиниране на повече услуги. Това са най-важните три тенденции на пазара миналата година.

"Разходите на домакинствата за съобщения нарастват през 2010 г. с 2% годишно при ръст 3.5% годишно през 2009 г. Интересно е обаче, че разходите за съобщения нарастват и през 2010 г., въпреки че общите разходи на домакинствата се свиват с 1% годишно, което при падащи цени на мобилните услуги означава, че потреблението на домакинствата расте", обясняват от Industry Watch.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dimiterptsvetkov avatar :-|
    uran

    Е няма как. Всички комуникации се интегрират в Интернет. Интернет освен другото е и най-голямата комуникация.

  • 2
    iliander avatar :-?
    iliander

    До коментар [#1] от "uran":

    Перспективата е такава-Унииверсалност,всички медий да бъдат интегрирани в "Световната мрежа",но едновременно с това и печатните издания да се разпространяват,защото електрониката и комютърната техника са отделни професии,които не са изучавани от всеки(напр.Артист,Художник).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK