Текстил и облекла - на шарена черга
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Текстил и облекла - на шарена черга

Текстил и облекла - на шарена черга

Някои фирми вече поеха по пътя на възстановяването, но други още са с по-свит бизнес

Мара Георгиева
7907 прочитания

© Георги Кожухаров


Памучната сватба идва точно година след официалното подписване, като подаръците трябва да са полезни за бита текстилни изделия. Година след официалното дъно на кризата обаче картината в текстилния сектор е шарена и все още е рано да се насрочват празненства. За капак - 2011 г. донесе рекордно поскъпване на памука.

Горе-долу

През 2007 г., преди началото на кризата, заетите в сектор "текстил и облекло" в страната са близо 170 хил. души. По данни на официалната статистика към 1 юли 2010 г. те са доста по-малко – 113 260. Неизменна обаче остава обвързаността на бранша с експорта – около 90% от шивашката и текстилната продукция заминават зад граница. Изпълнението на поръчки от чуждестранни възложители от години е наложен (за някои предприятия единствен) модел за работа в сектора. И когато тези поръчки секнаха заради кризата и свитото потребление, част от българските изпълнители останаха зад борда. Мнозина съкратиха работници, други изцяло затвориха производствата си.

След дъното през 2009 г. обаче през април 2010 г. компаниите в бранша започнаха бавно да се възстановяват. Първите добри сигнали (разбирай – поръчки) дойдоха за тези, които произвеждат облекла в средния и високия ценови клас. А според данни от непредставително проучване, проведено сред членовете на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ), това е огромното мнозинство от фирмите. Експерти в бранша не без гордост припомнят, че сред марките от високия сегмент, които се произвеждат в България по поръчка на чуждестранни възложители, са Boss, Prada, Mexx, Joop, MaxMara, Guess, Sonia Rykiel, Vivienne Westwood.

Съживяването донесе увеличение с 6.7% при износа на облекла и шивашки изделия през 2010 г. в сравнение с 2009 г., който достигна 1.5 млрд. евро, отчита БАПИОТ. Най-голям дял в износа (31%) имат производителите на костюми, сака, рокли, поли и панталони (478 млн. евро за 2010 г). С най-малък принос в задграничния експорт са производителите на връхни облекла за спорт, за ски и бански костюми - те генерират едва 1% от износа на индустрията.

Радостта от увеличените поръчки беше помрачена от възхода на цените на някои основни суровини. Памукът например стигна до рекорден ръст от 360 на сто в началото на януари т.г. спрямо 2009 г. Повишение има и при цената на вълната, както и при някои изкуствени материали. Менгемето от поскъпващи суровини и продължаваща стагнация на потребителското търсене обяснява по-ниските финансови резултати на част от компаниите в топ 5. Други обаче възвръщат позиции.

Мека топлина

За поредна година класацията за сектора води компанията "Е. Миролио" - по името на нейния италиански собственик Едоардо Миролио. Фирмата притежава голям текстилен завод в Сливен и предачница в Ямбол, както и завода за коприна "Свилоза Ярн" в Свищов. Дружеството е сред малкото, които продължават да работят със същия капацитет във време, в което фалитите и на клиенти, и на доставчици са част от всекидневието в бранша за цяла Европа, съобщиха от "Е. Миролио". Компанията продава зад граница около 85% от продукцията си и не се оплаква от липса на поръчки. Мениджърите на фирмата обясняват този резултат с добрия продукт и производство и със също така силната търговска мрежа. И се надяват, че през 2011 г. ще подобрят миналогодишните си резултати. Основание за оптимизъм дават данните за подем в европейската икономика, както и все по-засилващият се отказ на европейците да възлагат поръчки в Китай и да доставят текстил и облекла оттам. Обяснението за загърбването на китайските партньори е в повишаващите се цени на труда там и в бавното изпълнение на поръчките.

В силата на европейското партньорство е убеден и шведският концерн ИКЕА, за който работи българската фирма "Калинел" - Троян. Тази година тя отново присъства в класацията и е сред фирмите, които вдигат продажбите си. Създадена през 1994 г., в последните няколко години компанията е основен доставчик на ИКЕА на възглавници за спане, декоративни възглавници, калъфи за матраци. Фирмата отчита по-високи приходи за 2010 г. и обяснява това с увеличените поръчки и разширения кръг от клиенти. В резултат – ако през 2009 г. 95% от продукцията на "Калинел" са били за ИКЕА, през 2010 тази зависимост намалява до 85% в полза на нови партньори. В същото време обемите, поръчани от шведския концерн, се увеличават – от 90% през 2009 г. на 96.5% като дял от общата реализация на продукцията. През 2011 г. тенденцията на растеж се запазва – няма спад на продажбите, дори има лек ръст, съобщават от фирмата. Запазва се и стратегията на "Калинел" –  гъвкавост и адекватност на пазара. И целта – да търси нови пазари и нови доставчици на суровини.

Шампион по ръст на бизнеса през 2010 г. е "Булсафил" - увеличението е с над 50%. Фабриката за прежда е италианска инвестиция в с. Скутаре край Пловдив. Първата копка е направена през 1999 г., а през 2001 г. компанията изнася първите количества продукция. Част от вълнената заготовка за платовете на прочутата марка Cerruti идва от "Булсафил" .През миналата година дружеството отбелязва по-висока печалба в сравнение с 2009 г. и противно на масовите съкращения в сектора, увеличи броя на заетите. Фирмата обяснява по-високите си резултати с увеличените продажби, но не дава повече детайли.

Запазено присъствие в класацията има и "Ембул инвестмънт" - Стара Загора, която е собственост на турска компания и произвежда акрилни прежди. Производството е разположено в новоизградени корпуси и е пуснато в експлоатация през 2002 г. Инвестицията при старта е за около 5 млн. долара. И тук приходите леко растат, но все още не се връщат на предкризисните нива.

Високата цена на памука е новият проблем пред текстилните производители
Фотограф: Надежда Чипева

Трудна плетка

Миналата година не е сред най успешните за бургаската фабрика "Яна". Тя произвежда памучна и полиестерна прежда за нуждите на другите си производствени звена - "Яна" - Плевен, и "Яна" - Панагюрище, и за вътрешния пазар. Приходите й обаче продължават да падат и да се отдалечават от успешната 2007 г., когато оборотът й е бил 88 млн. лв. От дружеството не дадоха коментар за причините за спада.

Един от редовните участници в класацията - "България К", тази година остава извън петте лидера. Казанлъшката фирма е монополист в производството на шевни и бродерийни конци и памучни прежди за ръчно плетиво и държи 50% от европейския пазар. Компанията продава 98% от продукцията си за две мултинационални фирми в сектора – DMC и J&P Coats. Приходите й през миналата година обаче продължават да се свиват. "Началото на 2011 е по-обнадеждаващо. Поръчките от Германия, Франция и Скандинавия се увеличават, но проблемът е, че ние не можем да ги изпълним", коментира изпълнителният директор Георги Георгиев. Причината е, че дружеството не разполага с достатъчно ликвидни средства. "Банките трудно отпускат кредити и вдигат лихвите. Ако през 2007 г. за 4 млн. евро дълг сме плащали 500 хил. евро лихви, сега за 3.5 млн. евро плащаме 900 хил. евро", дава пример Георгиев. Според него бизнес без затруднения в страната могат да правят само тези, които са вързани с бюджета (например със строителство на пътища), или големите доставчици на комунални услуги. Компанията страда и от нерегламентирания внос на конци, за които не са платени мита и данъци. Но зад граница се радва на внимателно отношение като към утвърден европейски производител.

Увеличената цена на памука се отразява на потреблението, но тъй като фирмите, предлагащи конци, не са много, това позволило на българската компания да договори по-благоприятни цени. За да намали ефекта от рязкото свиване на потреблението, през 2010 г. "България К" започнала ново производство - на вълнени и акрилни прежди. Очакванията на Георги Георгиев са за по-добра година. А надеждите му са свързани с по-благоприятна бизнес среда. Още повече че компанията е сред малкото, изпълняващи и социални функции, тъй като дава работа на представители на нискоквалифицирани малцинствени групи.

Друг традиционно присъстващ в класацията - "Катекс" - Казанлък, също отчита спад в продажбите. Компанията произвежда вълнени тъкани, както и смеси от вълна с вискоза, лен и кашмир. Факторите, определящи рамката, в която е работила компанията през 2010, са познати за целия сектор. На първо място е огромният натиск от непазарни икономики, някои от които се ползват с правителствени протекции, като Индия, Китай и Корея. Следват увеличаващите се разходи за производителите - текущи и в перспектива, резултат от увеличените цени на суровините и от нуждата да бъдат покрити норми и стандарти на Европейския съюз (за работни заплати, екологични, енергийни и др.). А ефектът от завишените разходи заради скок в борсовите цени на енергийни суровини и вълна се увеличава от намаляващото потребление на вълнени тъкани, което пък е основен асортимент за "Катекс".

По данни на компании в бранша цените на материалите и на транспорта в последните месеци бележат ръст с около 20-25%. С около 30% са се увеличили и производствените разходи за последните няколко години. Собственици на фирми прогнозират вдигане на цените на облеклата, осен ако не се засили потреблението. Но по този въпрос засега всички са скептични.

Добрата новина обаче е, че по данни на Агенцията по заетостта сред най-търсените професии през април например са шивачи и машинни оператори в производството на текстил. Което означава повече поръчки от чужди възложители.

Текстил и облекла - топ 5 в отрасъла
ПозицияКомпанияПродажби (в хил. лв.)Изменене %Печалба/Загуба (в хил. лв.)Рентабилност %
20102009 2008200920102010/20092008200920102010
  Средно за топ 586011725848120011.876186234826233.23
11Е.МИРОЛИО1814451595531610050.9124386823343832.72
2-БУЛСАФИЛ871796663310160752.492232926462.60
32ЯНА879676508862460-4.044876-1477н.д.-
43КАЛИНЕЛ36433430435047817.271391479840398.00
5-ЕМБУЛ ИНВЕСТМЪНТ3703228602304496.46254-144-577-

Памучната сватба идва точно година след официалното подписване, като подаръците трябва да са полезни за бита текстилни изделия. Година след официалното дъно на кризата обаче картината в текстилния сектор е шарена и все още е рано да се насрочват празненства. За капак - 2011 г. донесе рекордно поскъпване на памука.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK