Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 4 юли 2011, 12:00, 9465 прочитания

Строителство - по пътя на оцеляването

Фирмите масово се преориентират към инфраструктура, което прави конкуренцията за обекти жестока

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Двадесет години след зараждането на частната инициатива в България държавата и общините отново влязоха в ролята на основен източник на поръчки за строителството. Причината е ясна – оттеглянето на частните инвеститори, които допреди две години формираха основните обороти в сектора. Сега източник на средства са управляваните от държавата фондове на ЕС, а моловете, офисите и жилищните комплекси отстъпват на пътища, пречиствателни станции и проекти за енергийна ефективност. Посока, която никак не е лоша, защото инфраструктурата в България е слаборазвита. Само тя обаче няма как да осигури оцеляването на строителството и в крайна сметка връщането му към растеж. Събитие, което май остава за по-далечното бъдеще.

Уроци по плуване


"За строителството по-добре направете класация топ 100 на потъналите фирми". Това на пръв поглед екзотично предложение на съсобственика на варненския "Планекс холдинг" Христо Димитров доста точно очертава ситуацията в сектора през изминалата година. Данните от строителния регистър показват, че за последните две години работа са спрели над 1800 компании, броят на заетите е намалял от 248 000 на 150 000 души, а според националната статистика обемът на изпълненото строителство се е свил почти наполовина – от 21 млрд. лв. през 2008 г. на 12 млрд. лв. през 2010 г. По оценка на повечето строителни компании приоритет в момента е оцеляването на бизнеса им. Трудна задача, дори ако целта е запазване на сегашните свити обеми на работа.

Признава го и министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев, който посочи ниските обеми в строителството като обезпокоителни. Добрата новина е прогнозата, че спадът в сектора все пак се очаква да спре през второто полугодие на 2011 г., когато тръгват процедури на стойност 350 млн. лв. за рехабилитация на пътища по програма "Регионално развитие". Успоредно с тях текат и търгове за отсечки от магистралите "Струма" и "Хемус", предстои строителството на два лота от "Марица", а работата по довършването на "Тракия" продължава.

Стабилизация в сектора наесен очаква и изпълнителният директор на Камарата на строителите в България (КСБ) Иван Бойков. Според него обаче за разлика от проектите, финансирани с пари от европейските фондове, капиталовите разходи на общини и държава продължават да намаляват. През последните две години те са се свили наполовина и вече са на стойност не повече от 8-9 млрд. лв. В същото време друга ключова за бизнеса европейска програма - "Околна среда", все още работи на ниски обороти. А това бави изпълнението на редица мащабни проекти за пречиствателни станции, сметища и подмяна на ВиК мрежи. Сигнали за активност на частните инвеститори Иван Бойков също не вижда. "Предлагането на търговски обекти, жилища, офиси и хотели е огромно и в близките 6-7 години не очаквам ново масово строителство на такива обекти", смята той.



Така се стига до момент, в който 80% от поръчките в строителството идват от един източник – държавата, финансирани със средства от ЕС. Изпълнителният директор на "Софстрой" Митко Митев описва тази ситуация като "уникално лоша" по няколко причини: работи се по силно дискредитирания Закон за обществените поръчки, липсва алтернативата на частния сектор и в крайна сметка един възложител не може да осигури работа за всички.

Ако трябва да опишем годината, тя е добра за шепа фирми - тези с големи инфраструктурни поръчки като "ГБС инфраструктурно строителство", "Трейс" и "Строително-предприемачески холдинг", и е лоша за почти всички други. Средно приходите на 20-те най-големи се топят с над 23%, но ако се извадят споменатите дружества, спадът е с 35%. Ако се съди по отчетите, 2009 г. все още не беше толкова кризисна, защото инерционно се довършваха проекти. Затова пък 2010 е слаба - приходите на 14 от 20-те компании спадат.

10%
от строителните дейности през 2010 г. са извършени от 20-те най-големи фирми
Спасителни мерки

В крайна сметка се оказа, че инфраструктурното строителство далеч не е очакваната панацея за бранша в кризата, макар и някои дружества все още да го оценяват като сериозен източник на растеж. Пример за това са фирмите в рамките на "Галчев холдинг", които се преориентираха към поръчки в този сегмент на строителния пазар. Чрез участие в различни сдружения най-голямата компания в холдинга – "Галчев инженеринг груп", се включи в строежа на лот 4 (Ямбол – Карнобат) на магистрала "Тракия", в рехабилитацията на пътя Батак – Доспат, както и в тази на голям пътен участък във Велинград. Дружеството подписа и 3-годишен договор за поддръжка и рехабилитация на мрежата на "Софийска вода" за общо 25 млн. лв. Според изпълнителния директор Любомир Галчев това ще осигури на "Галчев инженеринг груп" планирания растеж от над 3 пъти тази година, след като през 2010 г. оборотът му спадна с 44% до малко над 20 млн. лв.

"Пазарът се ориентира натам, където има ефективен паричен поток", коментира предприемачът. По думите му строителството е най-засегнатият сектор от кризата като отлив на инвестиции и съкращения на персонал и това налага преориентиране на компаниите към по-печелившите сегменти в сектора.
Христо Димитров от "Планекс холдинг" оценява пренасочването на компании от сградното към инфраструктурното строителство като въпрос на професионализъм, кадри и механизация. Според него обаче то крие и рискове. "На инфраструктурния пазар ще му се случи същото, което стана с високото строителство - ще прегрее", смята предприемачът. Вероятно това обяснява факта, че и през 2010 г. оборотите на дружествата в холдинга са се формирали основно от поръчки в сградния сектор – строителството на спортен комплекс "Камчия", проекта Sofia One на мястото на софийския завод "Електроника", мол Galeria на полската компания GTC във Варна. Въпреки спада на оборота с 27% миналата година най голямото дружество от холдинга - "Планекс", остана в челната десетка на големите строителни фирми на "Капитал" с приходи от близо 58 млн. лв.

Фотограф: Надежда Чипева

Парче от малката пица

В същото време браншът оценява пазара на инфраструктурни поръчки като все по-конкурентен, а печалбите като все по-малки. Така го виждат дори компании като "ГБС – Инфраструктурно строителство", която през 2010 г. дължи ръста си именно на няколко големи пътни проекта в София – ремонта на бул. "Брюксел" и разширението на южната дъга на околовръстното шосе.

Тенденцията е ясно забележима – дори при ръст на оборотите печалбите на строителните компании, ориентирани към инфраструктурни проекти, отчетливо изостават. "ГБС – Инфраструктурно строителство" например приключи 2010 г. с близо 55% повече приходи и едва 9.5% по-висока печалба.
Според изпълнителния директор на "Главболгарстрой холдинг" Калин Пешов печалбите в целия сектор се топят. "В пътното строителство вече почти ги няма заради изключително ниските цени, на които се печелят поръчките", коментира той.

Подвластна на същата тенденция, старозагорската компания Пи Ес Ай отчита рязко намаление на печалбата си за 2010 г. - седем пъти, при 27% ръст на оборота. Дружеството е дъщерно на "Трейс груп холд" и дължи основната част от приходите си за миналата година на няколко големи инфраструктурни проекта – строителството на магистрала "Тракия" между Стара Загора и Нова Загора, както и на рехабилитацията на отсечките Мъглиж – Гурково – Сливен, Плевен – Никопол, на част от шосето Ловеч – Троян, както и на пътя към пречиствателната станция на Димитровград. Според изпълнителния директор на Пи Ес Ай Тихомир Димитров причина за намаляващите печалби е фактът, че търговете в пътното строителство се печелят на принципа на най-ниската цена, а офертите са крайно изпилени. Според него в момента големият риск е поскъпването на горивата, които формират над 50% от себестойността в пътното строителство. В същото време много от изпълняваните големи проекти са печелени с оферти отпреди две години при значително по-ниски цени на горива и материали. "Всяка строителна фирма сега е в ситуация, в която, ако не търси вътрешни резерви и не е сметнала добре риска от ръст на цените, лесно може изпадне във финансови затруднения. Буквално за две-три седмици", коментира директорът на Пи Ес Ай.

Според Христо Димитров от "Планекс холдинг" невъзможността някои фирми да се вместят в прeдложените от тях цени води и до риск от некачествено изпълнение. "След 1-2 години много от сега построеното ще трябва да се прави наново и за това ще плащаме всички", опасява се той.

Въпреки риска на ниските цени повечето фирми в сектора обаче нямат особен избор, ако искат да осигурят заетост на хората и техниката си. По техни оценки българският строителен пазар не е впечатляващ като обем, но след две кризисни години и планирани милиарди за инфраструктура се превръща в апетитна хапка за големите европейски компании. В момента на пътните търгове в страната се конкурират всички по-големи гръцки компании редом с редица турски, австрийски, италиански и испански изпълнители. Най-голямата гръцка строителна компания Aktor например е на българския пазар повече от три години, като първоначално стъпи с изграждането на нови мощности за "Лукойл Нефтохим Бургас", а миналата година проби в пътното строителство с лот 3 на магистрала "Тракия" (Нова Загора - Ямбол). Основните приходи от инфраструктурния проект обаче вероятно ще бъдат отразени в балансите на дружеството за тази и следващата година. През 2010 г. оборотът на регистрираното в България "Актор акционерно строително дружество" бележи над 73% спад до 25.6 млн. лв.

В подобна ситуация на все по-жестока конкуренция на строителния пазар един от полезните ходове и на българските дружества е да търсят проекти зад граница. Някои вече го правят.

Крачка отвъд

По думите на Калин Пешов през тази и дори през следващата година ръст в оборотите на "Главболгарстрой холдинг" не може да се очаква. "Реалистично е те да останат около сегашните близо 300 млн. лв.", смята той. Източници на поръчки от холдинга виждат в три посоки – инцидентно излизащите на пазара големи частни проекти, публичната инфраструктура – пътища, пречиствателни станции и др., както и търгове в чужбина.

"Главболгарстрой" вече спечели търг за строителството на три малки болници в Македония, а наскоро подписа и договор за строителство на съдебна палата в столицата на Косово Прищина. Дружеството участва и в процедури в Албания и Румъния, цели се в малки поръчки на полския пазар и традиционно поддържа дейност в Русия.

Стратегията на "Трейс груп холд" също включва мащабно разрастване на дейността зад граница. Компаниите в рамките на холдинга ще се прицелват в широк кръг от пазари – страните от бивша Югославия, също така към Румъния, Молдова, Украйна и Руската федерация, Близкия изток и Северна Африка. Плановете за България включват участие на предстоящите магистрални търгове. Големи надежди се възлагат и на очакваното увеличаване на поръчките за строеж на сметища, пречиствателни станции и за рехабилитация на водопреносната мрежа и канализацията с пари по програма "Околна среда". В края на 2010 г. дружеството спечели и процедури за пътна поддръжка на над 5000 километра от републиканската мрежа.

Редом с тези стратегии обаче строителният сектор разчита главно на едно – икономиката да заработи на по-високи обороти и да осигури поръчки за нови производствени и енергийни мощности. Това обаче не се очаква тази година.

Строителство - топ 20 в отрасъла
Позиция Компания Продажби (в хил. лв.) Изменене % Печалба/Загуба (в хил. лв.) Рентабилност %
2010 2009   2008 2009 2010   2008 2009 2010 2010
    Средно за топ 20 1638195 1714969 1313159 -23.43 117837 134353 63833 4.86
1 2 ГЛАВБОЛГАРСТРОЙ 283138 212584 163656 -23.02 13762 10775 7397 4.52
2 5 ТРЕЙС ГРУП ХОЛД 44197 96151 149185 55.16 4470 5556 13654 9.15
3 6 ПИ ЕС АЙ 43216 95571 121353 26.98 68 1462 196 0.16
4 7 ЕНЕМОНА 99576 90320 90854 0.59 8240 9988 4687 5.16
5 - СТРОИТЕЛНО-ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИ ХОЛДИНГ 32021 38278 88741 131.83 -1925 2336 2340 2.64
6 1 ТЕРНА АКЦИОНЕРНО ТУРИСТИЧЕСКО, ТЕХНИЧЕСКО И КОРАБОПЛАВАТЕЛНО ДРУЖЕСТВО 192628 227968 84194 -63.07 24020 20225 -226 -0.27
7 8 ГБС - ИНФРАСТРУКТУРНО СТРОИТЕЛСТВО 56891 52063 80546 54.71 2375 2375 2601 3.23
8 3 БАЛКАНСТРОЙ 162956 112614 62013 -44.93 14210 2335 1073 1.73
9 10 ПЛАНЕКС 136243 79169 57794 -27.00 11124 5320 3323 5.75
10 - ХИДРОСТРОЙ 31285 47965 54979 14.62 2212 2308 2214 4.03
11 - КОМФОРТ 61313 70893 53150 -25.03 3789 15729 н.д. -
12 9 ХОЛДИНГ ПЪТИЩА 77194 63862 48524 -24.02 4354 -3826 1069 2.20
13 - СИЕНИТ ХОЛДИНГ 18854 83714 47784 -42.92 5076 4398 19968 41.79
14 - АРГОГРУП ЕКЗАКТ 32781 49936 37095 -25.71 1062 8828 893 2.41
15 - МИНСТРОЙ ХОЛДИНГ 83851 56642 34540 -39.02 11002 16441 2424 7.02
16 - МИКС-КОНСТРЪКШЪН 50805 75739 32606 -56.95 90 169 93 0.29
17 - АБ 52454 43072 29581 -31.32 512 322 193 0.65
18 - АТ ИНЖЕНЕРИНГ 2000 99820 81916 25654 -68.68 7916 8455 1176 4.58
19 - АКТОР АКЦИОНЕРНО СТРОИТЕЛНО ДРУЖЕСТВО КЧТ 21126 95447 25628 -73.15 -226 19530 н.д. -
20 15 ГАЛЧЕВ ХОЛДИНГ 57846 41065 25282 -38.43 5706 1627 758 3.00

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 20773 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
Храни и напитки - диетата продължава

Оборотите на повечето компании продължават да падат заради ниското потребление

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10