Транспорт - далече от дома е по-добре
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспорт - далече от дома е по-добре

въпреки първото си място в класацията, БДЖ все още е във финансов колапс

Транспорт - далече от дома е по-добре

Външните пазари движат бизнеса напред, докато товарите в България не се увеличават

Калина Горанова
7152 прочитания

въпреки първото си място в класацията, БДЖ все още е във финансов колапс

© Красимир Юскеселиев


Според предразположените към носталгия у дома е най-добре. Не и ако попитате транспортните компании, които все още нямат голямо поле за изява на местна почва и трябва да търсят късмета си по широкия свят.

2009 г. беше сред най-тежките за транспортния бранш, който пък показва нагледно кога икономиката е в криза. Когато няма производство и търговия камионите, влаковете и корабите просто стоят празни. Изминалата 2010 г. не донесе голямо раздвижване на местния пазар. Както на превозите вътре в страната, така и на тези по вноса и износа. Макар и малка, но все пак глътка свеж въздух е лекото съживяване на европейските пазари. През година обаче най-много спечелиха тези компании, които успяха да се пласират добре на извъневропейските далечни пазари.

13%

е ръстът на приходите в транспорта през изминалата година

По-глобални, по-печеливши

С един от най-големите ръстове на приходите за 2010 г. е именно българската транспортна компания с най-широк периметър на действие - Параходство "Български морски флот" (БМФ). Тя няма присъствие в Черно море, като вози насипни товари основно между Северна и Южна Америка и Европа. През 2010 г. оборотът на БМФ нараства с почти 50% и възлиза на 371.8 млн. лв. Морският бранш беше първия ударен от кризата още в края на 2008 г., когато индексите, определящи навлата за различните по големина кораби, се сринаха 10 пъти. Кризата дойде в изключително неподходящ момент за БМФ, приватизирана няколко месеца по-рано в края на лятото на 2008 г. от германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" за 440 млн. лв.

Така бившата държавна компания, нуждаеща се от спешно преструктуриране, нови договори за наем на корабите и огромни инвестиции, логично отчете през 2009 г. само 190 млн. лв. оборот. Кирил Домусчиев, представител и съсобственик в консорциума, обясни по-добрите резултати на компанията за 2010 г. с нейното преструктуриране и добрия мениджмънт, донесъл нови клиенти и ръст на товарите. "Иначе пазарът е все така свит и тежък, като очакванията за 2011 г. е да се запазят нивата от 2010 г.", допълва той. Докато през 2009 г. компанията даваше корабите, които са й в тежест на скрап, през 2010 г. започнаха първите инвестиции в нови плавателни съдове (за 10 години, компанията трябва да инвестира 780 млн. лв.). Дружеството вложи 260 млн. долара в 9 нови кораба, шест от тях вече получени. "Тонажът на БМФ обаче е запазен, просто сега вместо повече по-малки кораби имаме по-малко, но по-големи", обяснява Домусчиев.

Голямата шахматна дъска

Другите членове на топ 15 на сектор транспорт, които реализират значително по-добри резултати, са автомобилните компании за международни превози. Така бившата държавна фирма СОМАТ, приватизирана през 1994 г., отчита 60% ръст на приходите си, а пловдивската ПИМК - 54%. И двете компании очакват по-добри резултати през настоящата година.

Тайната на най-голямата автомобилна компания в България СОМАТ е в намирането на нови и по-сложни пазари зад граница – от Европа за Близкия изток, кавказките републики и Туркменистан, Узбекистан и Афганистан. Дружеството разработва тези превози от края на 2008 г., като положителна роля за компанията изиграва голямата й международна мрежа от офиси и превозна средства. През последните 12 месеца СОМАТ се е отказала от всички превози по вноса и износа за и от България, които са били с печалба, близка до нула, и е насочила усилията си само върху печелившите превози в рамките на Европейския съюз и върху новите дестинации. От това полза пък имат всички останали играчи на българския пазар, тъй като отсъствието на многото камиони на СОМАТ отваря пространства пред тях.

въпреки първото си място в класацията, БДЖ все още е във финансов колапс
Фотограф: Красимир Юскеселиев

Вечният губещ

По-добрите резултати на част от големите играчи в транспорта обаче останаха както обикновено засенчени от проблемите в Българските държавните железници, които държавата се зае да разрешава. БДЖ отново е на челна позиция в транспортната класация с 424.6 млн. лв. (консолидирани резултати на холдинга), но все така е във финансов колапс. През 2010 г. компанията успява да намали загубата си от 67.3 на 46.3 млн. лв., и то при 15 млн. лв. по-малък оборот и 10 млн. лв. по-малко държавна субсидия. Задълженията на компанията обаче остават все така огромни – около 800 млн. лв., като 400 млн. лв. от тях са дългосрочни.

Принципалът се зае да разрешава този проблем посредством държавно гарантиран заем от Световната банка в размер на 460 млн. лв., като сред идеите е държавата да се увеличи и капитала на БДЖ с до 500 млн. лв., за да не се налага на дружеството да изплаща кредита. Парите ще отидат не за друго, а за покриване на стари дългове, порочна практика при решаването на проблемите в железниците с недоказана ефективност.

От миналата година обаче започна макар и плахо преструктуриране в железниците, като едно от трите дъщерни дружества - БДЖ "Локомотиви", вече не съществува. То се занимаваше с безсмислената дейност да наема локомотивите от компанията майка и после да ги отдава под наем на другите две – БДЖ "Пътнически превози" и БДЖ "Товарни превози". През последните месеци за първи път се заговори и за приватизацията товарните превози, която предстои да започне да се подготвя. След кризисните 2009 и 2010 г. товарите по релси отново започват да нарастват, като за първите 4 месеца на 2011 г. те са с 18% повече от товарите за същия период на 2010 г. Друг е въпросът, че товарната компания на БДЖ става все по-малко атрактивна за инвеститорите, тъй като вече не е монополист на пазара, на който лиценз имат девет компании. Битката за товари тепърва предстои, тъй като все още активна дейност не са развили големите международни компании като DB Schenker Rail Bulgaria и Rail Cargo Austria, които през миналата година получиха лиценз да оперират в страната.

На крилете на лоу-коста

На трето място в сектор транспорт се нарежда националният авиопревозвач "България ер" с приходи от 313 млн. лв. Въпреки ръста на оборота с 11% на база 2009 г. пазарът не е лесен за авиокомпанията, която губи пазарни дялове на "Летище София" в полза на нискотарифните авиопревозвачи. Това показа и анализ на Асоциацията на българските авиокомпании за пазара през 2010 г., в която членуват "България ер", няколко дружества за чартърни полети и обучителни центрове. През 2009 г. пътниците, ползвали услугите на лоу-кост компаниите, са били 24%, докато миналата година те вече са 30%. "България ер" все още е лидер на пазара, но пътниците, ползвали услугите им, намаляват по следния начин – 32% през 2008 г. и 26% през 2010 г.

Втората компания с най-сериозен брой превозени пътници е Wizz Air - с 20% пазарен дял. Увеличението в полза на нискотарифните компании се обяснява с ниските цени, пускането на нови маршрути и навлизането на нови играчи като "Ники", "Кимбър Стърлинг" и "Пегасус". Британската "Изиджет" пък е превозила почти 7% от пътниците по редовни линии от и до София. От ноември миналата година до България лети и най-голямата европейска нискотарифна компания - "Райънер". Полетите й се изпълняват от Пловдив, а прогнозата е самолетите на компанията да се ползват от поне 30 хил. души годишно.

И очакванията за традиционните авиокомпании в глобален мащаб не са розови. Международната асоциация за въздушния транспорт (IATA) вече намали своята прогноза за годишна печалба на авиокомпаниите през тази година два пъти заради нарастващите цени на горивата, проблемите в Близкия изток и цунамито в Япония. Тя ревизира прогнозата си за комбинираната печалба от 8.6 млрд. долара от месец март на 4 млрд. долара.

Транспорт - топ 15 в отрасъла
ПозицияКомпанияПриходи (в хил. лв.)Изменение %Печалба/Загуба (в хил. лв.)Рентабилност %
20102009 2008200920102010/20092008200920102010
  Средно за топ 15170,216143,928162,21712.713,553-7,6581,8751.16
11БДЖ ХОЛДИНГ (консолидиран отчет)567788442102424670-3.9425854-67337-46305-
24ПАРАХОДСТВО БЪЛГАРСКИ МОРСКИ ФЛОТ46093525191837188347.6258020-61798302808.14
33БЪЛГАРИЯ ЕР33551228224831308510.93-5916981570.05
42НК ЖЕЛЕЗОПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА2738222922913085655.57-110006-38525-11010-
56СОМАТ14728011716618773160.235863204210.22
65РВД1803871640431647450.43265101872646412.82
7-МЕРИДИАН - 211123178902110045912.850-38583270.33
8-ЛЕТИЩЕ СОФИЯ8402610484595687-8.7330212149121533416.03
97СТОЛИЧЕН АВТОТРАНСПОРТ883759884287907-11.06-19178100.01
10-ПИМК43838522188023053.64 446476679.56
119ФРАПОРТ ТУИН СТАР ЕЪРПОРТ МЕНИДЖМЪНТ795026926078599-1.1416174122021631920.76
128СТОЛИЧЕН ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТ48988801567376250.5701001830.25
13-ПРИСТАНИЩЕ ВАРНА579725020253769-7.252475161236036.70
14-ШЕНКЕР565774109747271-16.45016225201.10
15-МЕТРОПОЛИТЕН159222351444885181.910821597713.32

Някои от компаниите очакват по-добри резултати през следващата година
Фотограф: Анелия Николова

Според предразположените към носталгия у дома е най-добре. Не и ако попитате транспортните компании, които все още нямат голямо поле за изява на местна почва и трябва да търсят късмета си по широкия свят.

2009 г. беше сред най-тежките за транспортния бранш, който пък показва нагледно кога икономиката е в криза. Когато няма производство и търговия камионите, влаковете и корабите просто стоят празни. Изминалата 2010 г. не донесе голямо раздвижване на местния пазар. Както на превозите вътре в страната, така и на тези по вноса и износа. Макар и малка, но все пак глътка свеж въздух е лекото съживяване на европейските пазари. През година обаче най-много спечелиха тези компании, които успяха да се пласират добре на извъневропейските далечни пазари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK