Земеделие - годината на златния клас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Земеделие - годината на златния клас

Зърнопроизводителите очакват добра реколта и през тази година

Земеделие - годината на златния клас

Ръстът в продажбите на търговците със зърно пак ги нареди на лидерски позиции

Силвия Радославова
7804 прочитания

Зърнопроизводителите очакват добра реколта и през тази година

© Юлия Лазарова


Когато вали дъжд, всички се мръщят. Дъждовните дни на 2010 г. обаче бяха повод за малко повече радост при земеделските производители на зърнени култури. Сушата в Русия и Украйна намали добивите до степен, в която беше наложено вето за износ в двете държава. А това изстреля и експорта, и цените на българското зърно нагоре. На пазарите в Европа поскъпването на пшеницата е било с около 60% от старта на кампанията през юли до края на годината.

От това са спечелиха не само производителите, но най-вече търговците, които отново оглавяват класацията на най-големите компании в сектора, този път с ръст на продажбите в двуцифрени измерения, или общо 34%. Свиване има само при фуражите.

Лек спад отчита и българското дружество "Вианд", което е част от холандския холдинг Provimi и осъществява дейност по търговия и производство на биоконцентрати и фуражи. "Спадът на продажбите и печалбата е много лек, но някои от финансовите показатели, като например рентабилността ни, са оптимизирани", обясняват от фирмата. 2011 г. се очертава да бъде на нивата от 2010 г., но вероятно ще има леко увеличение на приходите, които идват от производство на фуражи (досега те бяха 5% от общия оборот), а не от търговията на суровини за животни. Това увеличение се очаква, заради новата инвестиция в частта производство, обясняват от компанията, но не дават повече детайли за нея. Тази стъпка е част от дългосрочния й план да разшири още дейността си.

35%

средно е увеличението на приходите на фирмите от сектора през 2010 г.

На челни позиции

Повечето от компаниите, които търгуват със зърно, не пожелаха да коментират какво се крие зад скока в продажбите и печалбите – дали излизане на нови пазари или повече сделки. Най-логичните причини са повишените цени и активният експорт през годината. "Вътрешното потребление на зърно се сви, което означава, че износът е бил по-голям", обяснява Радослав Христов, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите.

Увеличен износ е имало за всички, но с най-голям ръст на приходите (над 90%) е "Гленкор грейн България" - българското представителство на мултинационална компания Clencore, чието седалище е в Швейцария. Оборотът на компанията майка за 2010 г. е 145 млрд. долара. Българското дъщерно дружество не е предоставило отчет в Търговския регистър, въпреки че по закон трябва.

Първата по приходи, но с по-малък ръст в оборота, е отново дъщерна фирма на чужда компания. "Каргил България" е част от американската Cargill и за втора година е лидер в търговията с пшеница, царевица и рапица. Добре се представят и българските компании "Севан", "Хранекспорт БГ" и "Витагрейн БГ". Първата от тях съществува от 1993 г. и се занимава не само с търговия, но и с производството на зърнени култури. Тя е отчела най-добър положителен финансов резултат – 7 млн. лв. Нормата й на печалба също е висока на фона на останалите – 3.35%. Подобни са и резултатите на "Витагрейн БГ", която се занимава с продажба на зърнени и маслодайни култури във и от Централна и Източна Европа. Според отчета на "Витагрейн" 91% от ръста се дължат на износ за ЕС и Турция и по-високите цени през годината.

Повишеното търсене и цени на световните пазари са причина и за 70-процентното нарастване на продажбите на "БГ Агро търговска компания", част от варненския холдинг "БГ Агро", който обединява няколко фирми, специализирани в земеделие, дистрибуция на торове и препарати за растителна защита, търговия, съхранение и транспорт на селскостопанска продукция. Основен дял в търговията заемат пшеницата, царевицата, рапицата и торовете. "Причините за ръста в приходите и печалбата се дължат на ефективната дейност на цялата агробизнес група "БГ Агро". Компанията увеличи обемите на реализираните зърнени, маслодайни култури и торове и благодарение на правилното позициониране в търговията на международните пазари и в страната", обясни Златина Чотукова, член на съвета на директорите на акционерното дружество.

"Към настоящия момент очакваната реколта и търсенето на земеделска продукция ни дават основания за оптимизъм за още една добра година за бизнеса", прогнозира тя.

Фермерите все още са прекалено малки, за да влязат сред лидерите в сектора
Фотограф: Красимир Юскеселиев

Уравнение с много неизвестни

Прогноза за годината обаче е трудно да се прави, защото капризите на времето понякога могат да убият и най-оптимистичните нагласи за печалби. Засега обаче нещата вървят добре, а според думите на министъра на земеделието и храните Мирослав Найденов реколтата ще е 4 млн. тона, колкото е била и през 2010 г. Това обаче не означава високи цени, защото годината е малко по-добра и за Украйна и Русия. Все пак в момента в България сделките на зелено се сключват за 330 лв. на тон, което е двойно по-висока стойност от миналогодишната, твърдят представители на сектора. Колкото до пазарите, българските зърнени култури почти никога не са останали без възможности за търговска реализация. Износът на пшеница традиционно е бил за Испания, Израел, Италия и Гърция. Все пак заедно с потенциала за добри реколти и продажби се увеличава и шансът за нови по-мащабни ДДС измами в сектора, който е сред рекордьорите в неформалната класация за подобни лоши практики. Вероятно тези измами са в центъра на тишината, която се е настанила в сегмента на зърнопроизводството и търговията. Мултинационалните компании, които оперират от България, традиционно не дават изявления и отказват всякаква публичност, а някои от българските компании не само отказват да коментират какво се крие зад данните за ръста им в последните години, но и казват, че са по-склонни да плащат глоби, отколкото да подават финансовите си отчети към Търговския регистър. "Секторът не иска да му се виждат числата", заяви един от собствениците на компания, класирана в топ 10. Лошото е, че от скритите числа губят всички - и държавата, и публичността, и лоялните играчи на този пазар.

Другият неприятен извод е, че големи са само зърнопроизводителите и търговците. Все още няма нито един очертал се среден или голям играч например при плодовете и зеленчуците, или при фермите за животни. Да си пожелаем скоро това да се промени и земеделието да ражда бизнес с все повече продукти с добавена стойност.

Земеделие - топ 10 в отрасъла
ПозицияКомпанияПродажби (в хил. лв.)Изменене %Печалба/Загуба (в хил. лв.)Рентабилност %
20102009 2008200920102010/20092008200920102010
  Средно за топ 10793929457212709034.384097197227092.13
11КАРГИЛ БЪЛГАРИЯ99,338202,773245,81621.233,9439634220.17
22СЕВАН110,045147,213213,36544.9410,4127,0567,1423.35
35ГЛЕНКОР ГРЕЙН БЪЛГАРИЯ78,092100,955192,08190.26н.дн.д2,5621.33
44ХРАНЕКСПОРТ БГ5101,511139,08537.0141,3191,4421.04
57БГ АГРО ТЪРГОВСКА КОМПАНИЯ59,38667,669116,19271.718951,4542,5372.18
63ВИАНД130,644109,63994,176-14.108321,7041,1731.25
79ВИТАГРЕЙН БГ62,84253,88785,39258.461,9051,6692,7303.20
86АГРОКОМ61,21069,29266,909-3.447,0114,1694,6366.93
910КРИСТЕРА49,31935,86459,24565.191,1397567721.30
108ГРАДУС - 3143,04356,91558,6343.0210,728-1,3423,6746.27

Когато вали дъжд, всички се мръщят. Дъждовните дни на 2010 г. обаче бяха повод за малко повече радост при земеделските производители на зърнени култури. Сушата в Русия и Украйна намали добивите до степен, в която беше наложено вето за износ в двете държава. А това изстреля и експорта, и цените на българското зърно нагоре. На пазарите в Европа поскъпването на пшеницата е било с около 60% от старта на кампанията през юли до края на годината.

От това са спечелиха не само производителите, но най-вече търговците, които отново оглавяват класацията на най-големите компании в сектора, този път с ръст на продажбите в двуцифрени измерения, или общо 34%. Свиване има само при фуражите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK