Храни и напитки - диетата продължава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Храни и напитки - диетата продължава

Храни и напитки - диетата продължава

Оборотите на повечето компании продължават да падат заради ниското потребление

Мара Георгиева
7434 прочитания

© Цветелина Белутова


Криза или не, хората трябва да ядат. Въпросът е, че могат да минат на по-евтини продукти и да забравят миналите разточителства. И явно го правят, ако се съди по отчетите на фирмите за храни и напитки през последните две години. Изключение от тази обща тенденция са компаниите, които изнасят, като "Амилум" и "Крафт". Ръст има и при олиото и захарта, но той е ценови, а не идва от нараснали продажби.

Прогнозите за развитието на сектора през тази година са умерено оптимистични заради факта, че определени количества храни и напитки все пак трябва да се консумират.

По-скромни в литрите

По традиция най-големият производител на безалкохолни напитки в страната - Coca-Cola, и тази година оглавява класацията топ 20 в сектора. Компанията има и още едно постижение - вече втора година тя е и най-рентабилната в сектора.

"През 2010 г. продължихме да инвестираме в нови продукти и опаковки. Инвестирахме и в модернизиране на производствени мощности и складово стопанство, както и в интегрирана система за управление на бизнеса с цел подобряване обслужването на нашите клиенти", коментира генералният директор на "Кока-Кола ХБК България" Никос Калайтзидакис. Равносметката за 2010 г. за българския пазар е девет нови продукта и две нови опаковки. "Кока-Кола Хеленик България" стана и официален вносител и дистрибутор за България на енергийната напитка Monster Energy – търговска марка на американската компания Hansen Beverage Company. От корпорацията обясняват спада в приходите си за 2010 с икономическата криза и отбелязват, че сред най-засегнатите през изминалата 2010 г. е хорека (хотели, ресторанти, кафенета) каналът. В същото време обаче компанията отчита увеличение на продажбите за консумация вкъщи, което е тенденция на по-голяма част от пазарите в Европа.

Спадът в потреблението на безалкохолни напитки продължи и през 2010 г. - консумацията им е намаляла със 7.5% спрямо 2009 г., отчете браншовият съюз. Общото потребление се равнява на 1581 млн. литра, което означава намаление на потреблението на глава от населението от 226 литра на 210 литра. Специално при газираните напитки потреблението е паднало с 6.4%.

Движение надолу отбелязват и продажбите на бутилирани води. През 2010 г. консумацията им е по-малко със 7.5%, отчита инж. Милчо Бошев, председател на Съюза на производителите на безалкохолни напитки.

Водният сегмент е представен в класацията с пазарния лидер "Девин" (18-а позиция). През 2010 г. компанията пусна на пазара бутилки минерална и изворна вода 0.5 л и 1.5 л с понижено тегло на опаковката. Стъпка, която има и екологичен, и финансов спестовен ефект.

Пиво за вкъщи

Спад в потреблението, преориентиране на консуматорите към продажби за вкъщи и търсене на по-евтини стоки отчитат и производителите на бира. През 2010 г. членуващите в съюза на пивоварите компании (всички производители в страната без "Леденика") са продали с около 4% по-малко бира спрямо предишната година. Според представителите на бранша миналогодишното лято, което обичайно е най-силният сезон за пивоварите, не е било добро за продавачите на бира, а по коледните празници продажбите са били с до 30% надолу. По данни на маркетингови агенции най-силно е било понижението в сегмента хорека, докато в покупките за дома спадът е по-умерен.

Тази година и трите най-големи компании, които държат 90% от българския пазар, са представени в класацията топ 20: "Загорка" (8), "Каменица" (11) и "Карлсберг" (12). Заради продължаващата криза фирмите от браншовия съюз са намалили инвестициите си за бизнес развитие до 45 млн. лева през 2010 от 66 млн. през 2009 г. Компаниите обаче продължиха да инвестират в рекламни и маркетингови кампании в подкрепа на марките си. Това направи и пазарният лидер "Загорка". Предприятието, освен че остава най-голямо, е и най-рентабилното сред трите големи дружества от сектора.

Инвестициите на "Каменица" през 2010 г. надхвърлят 16 млн. лева. "Изградени бяха нов логистичен склад, нова варилна инсталация, модернизирана бе системата за филтриране, реновирана е административната сграда в пивоварната в Хасково", изброява Антон Карлов, правен и корпоративен директор на "Каменица". През 2010 г. компанията е изнесла близо 30 хил. хектолитра бира, което представлява ръст от 87% спрямо 2009 г. Той обяснява ръста в приходите на дружеството през 2010 г. с увеличения пазарен дял на "Каменица", който в края на 2010 г. достигнал 29%, по данни на AC Nielsen.

"Карлсберг България" също продължи да инвестира във време на криза – през 2009 г. компанията вложи над 22 млн. лв. в пивоварните си в Шумен и Благоевград, а през 2010 г. инвестира в нови производствени мощности, логистика, търговска и други дейности над 20 млн. лева.

Ценови шампиони

Тази година на втора позиция в топ 20 се изкачва ямболската компания "Папас олио" (8 през миналата година). Цветелина Пенева, финансов директор, обяснява силния скок в приходите с новата инвестиция в завода за бутилиране на слънчогледови масла на стойност 7 млн. лв. "Това са най-големите линии за бутилиране на масла на Балканския полуостров. Едната е с капацитет 5000 бутилки от литър за час, а втората - 2000 бутилки от 5 литра за час", уточнява Пенева. Част от обяснението за високите приходи на компанията е и в растящите цени на олиото, което започна да поскъпва през миналата година, за да достигне до 3 лв. за литър в магазините, преди да започне леко да пада през 2011.

За добрите резултати на "Папас олио" значение има и другото направление в дейността на компанията – търговията със зърно.

Част от дейността на "Зърнени храни България" (7-а в класацията) също е свързана с производство на слънчогледово масло и с износ на зърно. Компанията обедини осем дружества около завода за олио в Провадия, както и част от зърнения бизнес на "Химимпорт".

С преработка на земеделска продукция е свързана и дейността на "Амилум България" (6-а позиция) - най-големият завод на Балканите с капацитет 1200 т преработена царевица на ден и най-модерният в групата на собственика Tate&Lyle.

14% е увеличението при приходите на фирмите от сектора през 2010 г.

Шоколадови и захарни изненади

Тази година "сладките концерни" - "Крафт фуудс България" и "Нестле България", си разменят местата в класацията. "Крафт" заема третото място и изпреварва конкурента си "Нестле България". "През 2010 г. финализирахме инвестициите си в разширяването на шоколадовата ни фабрика в Своге с инсталирането на две нови линии. Това ни позволи значително да увеличим износа си за съседните на България държави", коментира Франко дел Фабро, изпълнителен директор на "Крафт фуудс България". И припомня, че през 2010 г. компанията навлезе в категорията на бисквитите и кейковете с Oreo, Barni и Milka. Франко дел Фабро обяснява порасналите приходи на фирмата с добрата рекламна подкрепа на брандовете на компанията и с увеличения експорт на произведеното от двете звена - шоколадовата фабрика в Своге и от фабриката за кафе в Костинброд. "Приблизително 50% от обемите ни на производство се изнасят за съседни страни", каза Франко дел Фабро.

През 2010 г. "Нестле България" също заложи на лансирането на нови продукти. Компанията предложи изцяло нова продуктова категория за българския пазар под марката Nesvita, Nescafe Green Blend, разтворимият студен чай Nestea с витамин С. Сред шоколадовите новости беше вафлата "Мура Choco dreams", Kit Kat Caramel, както и лимитирана серия Kit Kat Santa Claus, която ексклузивно се произвежда в България. На практика българската фабрика е един от трите най-големи центъра за производство на Kit Kat в Европа, другите два са в Йорк, Великобритания, и в Хамбург, Германия. Всички безмитни магазини по света предлагат само произведени в София десерти Kit Kat, уточняват от компанията.

В класацията е и друг производител на сладки продукти - "Чипита" (10-а позиция), известна на българския пазар с марките си за кроасани, щрудели, сладките рула и снаксове. През септември 2010 г. гръцката "Юробанк И Еф Джи груп" стана акционер в компанията с дял, по-малко от 5%. В сделката участва и фондът за дялов капитал "Глобал файненс".

Най-големият български производител на захар и изделия от нея "Захарни заводи" (20) и дъщерното му дружество "Захар" (16) също са в класацията топ 20. За две години захарта поскъпна с над 200% и това се вижда и от нарасналите приходи на компанията. Темпът е по-нисък, защото в групата влизат няколко предприятия - заводи за захар, за захарни изделия, спирт, опаковки, ремонтно-механичен цех, собствена ТЕЦ. Компанията е сред първите български компании, които имат приходи от търговия с въглеродни емисии.

Равнис по стандартите

Хранителният холдинг "Белла България" тази година слиза на пета позиция в класацията. От компанията отчитат експанзия на външни пазари - експортът й през 2010 г. е пораснал два и половина пъти спрямо предходната година. Новост за компанията през 2010 г. е и изграждането на собствена дистрибуторска мрежа в Гърция. "Белла България" продължи да развива и производството на тестените продукти с марка Bella, като инвестира в изграждането на втора специализирана фабрика в Свиленград. 2010 г. бе и първата година, в която групата навлезе на пазара на млечни продукти след придобиването на "Ипекс груп" – дистрибутор на млечни продукти с марките "Дъга" и "Рилци", и "Акурат млечна промишленост". През 2010 г. в портфолиото на фирми, свързани с хранителната компания, се вляха и марките "Млечен свят" и "Лактеа". А тази година холдингът направи индиректна покупка на добричката "Фама Сердика".

В класацията за първи път присъства и друга фирма на холдинга – "Фермата", но отсъства позната от предишни класации "Дил тур". От холдинга обясниха, че след вътрешна оптимизация дейността на "Дил тур" вече е концентрирана в сферата на търговията със суровини за месопреработвателната промишленост, а производствената дейност на месните продукти се извършва в новосъздаденото дружество в рамките на холдинга "Фермата" - собственик на месопреработвателните предприятия на холдинга.

В класацията са и четири месопреработващи предприятия – производителите на птиче месо и пилешки продукти "Пилко" (13) и "Градус 1" (15), "Месокомбинат Ловеч" (14) и "Месокомбинат Русе" (17), както и една млечна фирма – ОМК (19).

И за двата сектора 2010 бе трудна година. Млекопреработвателите изпитаха остра нужда от сурово краве мляко и започнаха ценова война, за да си го доставят. Недостигът на суровина пък е резултат от демотивацията на фермерите заради ниските изкупни цени, повишените цени на фуражите и липсата на адекватни субсидии. Проблемът със суровината ще се изостри от началото на 2012 г., когато изтича срокът за над 80 000 ферми, задължени да отговорят на европейските изисквания за хигиенни показатели на суровото краве мляко. Тези, които не успеят да направят това в срок, ще трябва да бъдат затворени.

За месопреработвателите 2010 бе година на въвеждането и провала на стандарта "Стара планина".

Храни и напитки - топ 20 в отрасъла
ПозицияКомпанияПродажби (в хил. лв.)Изменене %Печалба/Загуба (в хил. лв.)Рентабилност %
20102009 2008200920102010/20092008200920102010
  Средно за топ 20138,696128,646146,21813.669,3598,6529,5416.53
11КОКА-КОЛА ХЕЛЕНИК БОТЪЛИНГ КЪМПАНИ БЪЛГАРИЯ357,738326,359291,022-10.8368,65865,88452,63618.09
28ПАПАС-ОЛИО199,649149,382287,86692.7013,6303995,3671.86
34КРАФТ ФУУДС БЪЛГАРИЯ192,463203,925278,69136.6621,67225,55226,2969.44
42НЕСТЛЕ БЪЛГАРИЯ266,803254,884260,0332.0223,6895,59719,9047.65
53БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ202,216236,944227,218-4.102,3352,9153,9801.75
66АМИЛУМ-БЪЛГАРИЯ19234819400722081413.8210647200832385510.80
75ЗЪРНЕНИ ХРАНИ БЪЛГАРИЯ196,105199,420204,4352.517,8859,73410,1384.96
87ЗАГОРКА151,018150,133143,809-4.2113,63022,15322,10215.37
9-ФЕРМАТА-2,400133,5415,464.21-3662,5521.91
1010ЧИПИТА БЪЛГАРИЯ143,011133,854129,717-3.0913,71014,92011,1098.56
1111КАМЕНИЦА117,680112,229114,0461.6211503,2288860.78
12-КАРЛСБЕРГ БЪЛГАРИЯ126,677113,948111,767-1.9140893938,3157.44
13-ПИЛКО73,19784,40295,63213.3111421,6459110.95
14-МЕСОКОМБИНАТ - ЛОВЕЧ71,58078,71190,53715.02-2851,2045370.59
1513ГРАДУС - 167,12467,43561,873-8.25561581,4952.42
16-ЗАХАР54,72452,63961,20716.28143036-4,883-
1716МЕСОКОМБИНАТ РУСЕ61,19259,20460,6872.501003134820.79
1815ДЕВИН62,92960,61960,105-0.851,0773,9193,1825.29
1917ОБЕДИНЕНА МЛЕЧНА КОМПАНИЯ50,23949,30646,182-6.34-8,425-4,7792,9866.47
2020ЗАХАРНИ ЗАВОДИ48,53143,10945,1684.781,127-580-1,031-

Криза или не, хората трябва да ядат. Въпросът е, че могат да минат на по-евтини продукти и да забравят миналите разточителства. И явно го правят, ако се съди по отчетите на фирмите за храни и напитки през последните две години. Изключение от тази обща тенденция са компаниите, които изнасят, като "Амилум" и "Крафт". Ръст има и при олиото и захарта, но той е ценови, а не идва от нараснали продажби.

Прогнозите за развитието на сектора през тази година са умерено оптимистични заради факта, че определени количества храни и напитки все пак трябва да се консумират.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.