Фармация - само нагоре
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фармация - само нагоре

Фармация - само нагоре

Продажбите на лекарства за поредна година отбелязват забележителен ръст

Десислава Николова
9997 прочитания

© Надежда Чипева


Доставките, които е извършила само една компания в сектора, вече надминаха 400 млн. лв., а фармацевтичните  фирми отбелязват забележителен ръст. По данни на IMS Health през миналата година покупките на лекарства прескочиха котата от 2 млрд. лв. годишно, а ръстът е 9% за целия пазар, като при продажбите на продукти в аптеките е 12%.

9% порасна целият лекарствен пазар през миналата година

Виж кой плаща

Проблемът според всички в бранша обаче е, че покупките стават все повече за сметка на отделени средства от личните приходи и спестявания на пациентите, а държавата все повече се оттегля от задължението си да плаща медикаменти. Съотношението между средствата, които пациентите са си позволили да отделят, е 66 на 34. Това означава, че държавата е платила само 1/3, като дори нейното участие е намаляло с един процентен пункт спрямо 2009 г.

На практика това ограничава продажбите в рамките на стойностите на лекарствата, които клиентите могат да си позволят и без които не могат, а има курсове на лечение, които надвишават 100 хил. лв. Един от драстичните примери са най-скъпата ценова група медикаменти. Става въпрос за продуктите за онкологични заболявания, които по принцип във всички европейски държави се покриват от обществени фондове. Но през 2010 г. българските пациенти са си купили допълнително в аптеките необходимата им терапия за 66 млн. лв., а държавата е отделила за такива лекарства 87 млн. по данни на анализаторската компания IMS Health. Още по-драстично звучи ситуацията, в която за наркотични обезболяващи, необходими в последния стадий на болестта, за същата група пациенти държавата е платила 1.6 млн. лв., а те самите са си купили препарати за 1 млн. лв.

7% е средният ръст в оборота на фирмите от фармацевтичния сектор през 2010 г. 

Симптоми 2010

В същото време през миналата година започнаха да се проявяват все по-ясно признаците на дефицит на определени лекарства заради изискването към производителите да продават в България на най-ниската цена в ЕС.

Заради това все повече компании отказват да регистрират медикаментите си и да ги продават в България. Причината е общоевропейската референтна система. Здравните каси в ЕС сравняват помежду си цените, на които плащат лекарствата, и ако открият по-ниска цена, автоматично я намаляват в листата си. Българският пазар е изключително миниатюрен. В същото време големите западни пазари имат обороти от милиарди евро, не изискват непременно най-ниската цена, а здравните им фондове сключват дългогодишни споразумения с производителите с ангажимент за покупка на огромни количества опаковки.

За да не ерозират цените в най-големите си пазари, фармацевтичните компании в никакъв случай не регистрират цени първо в България, а тези, които могат, не продават тук. По този начин от листите се оттеглиха около 500 продукта през последните две години. Сред тях има и много евтини медикаменти, за които просто е икономически неизгодно да присъстват на пазара.

Така пациентите са принудени да търсят лекарства зад граница и задграничният аптечен туризъм се усилва все повече. Ниската цена допълнително подпомага дефицита, защото паралелните търговци изкупуват квотите на скъпи лекарства, произведени за България, и ги изнасят в страни с по-високи цени, за да печелят от разликата.

Прогнозите са, че заради болното, застаряващо и недостатъчно добре лекувано население спад в продажбите не се очаква и през тази година. Цената на този ръст обаче е такава – най-много плащащи от джоба си пациенти в границите на ЕС,  липса на достатъчно средства в държавния бюджет и в здравната каса и непривлекателен климат за фармацевтичните компании, които не регистрират пълното си портфолио на пазара. В същото време българските компании са принудени да кредитират дългосрочно държавните болници, които нямат средства да се разплатят за използваните медикаменти.  В резултат само задълженията на лечебните заведения към компаниите надвишиха 400 млн. лв.

Полуконсолидация при най-големите

Сред четирите търговски компании с най-големите обороти се случи дългоочакваното разместване. Балансът между "Либра", "Софарма трейдинг", "Стинг" и "Хигия" беше нарушен в началото на годината. Дотогава всяка една от фирмите имаше пазарен дял по около 20% и пазарното им присъствие се различаваше с по 1 процентен пункт всеки месец. Заедно те държаха над 80% от доставките на медикаменти в конкуренция с близо 180 други търговци на едро с минимално пазарно присъствие.

Анализаторите в бранша прогнозираха, че равновесието няма да се запази дълго и пазарната логика е един от големите да успее да купи друг в малко по-разклатено финансово здраве, за да продължи процеса на окрупняване на бизнеса. Реалният живот обаче е по-силен от логиката и се случи нещо различно. Един от големите – "Хигия" (втори в класацията на "Капитал - топ 100" за сектора през 2009 г.), до миналата година дистрибутор, собственост на "Актавис", беше продаден. Наистина с огромни дългове, но не на конкуренти, а на компании, близки до тези, които са формирали част от задълженията. Новият собственик на дистрибутора е най-големият му клиент преди - варненският бизнесмен и собственик на най-голямата верига аптеки в България – Веселин Марешки. "Хигия" дори имаше назначен временен синдик заради притеснения на част от кредиторите й.  През това време пазарният й дял рязко намаля с 8% пункта и достигна около 13%.  Това покрива доставките предимно за аптеките "Марешки" и за онези обекти и болници, с които "Хигия" е работила и й дължат пари.

От началото на миналата пролет собственикът прехвърли основната си дейност към новорегистрираната компания "Фарманет", която сега е част от класацията на "Капитал 100", вместо "Хигия".

Така се получи нещо като полуконсолидация на пазара на доставките на лекарства пез 2010 г., като конкурентите си преразпределиха отстъпения пазарен дял. През тази година обаче Марешки започна отново да печели позиции и така основните конкуренти отново са четири.

Лидер в доставките на лекарства, медицинска апаратура и допълнителни услуги като предскладиране и клинични проучвания, е "Софарма тредийнг", която през 2010 г. постига забележителен резултат на този пазар, като оборотът й прехвърля 400 млн. лв. През първото тримесечие на тази година тя се откъсва пред останалите дистрибутори и за първи път на пазара някой от доставчиците достига и надхвърля 25% дял.

На второ място по приходи от продажби вече е "Либра", следвана от "Стинг". Дистрибуторът "Търговска лига" отбелязва спад в продажбите от близо 20%, което е признак за оттеглянето й от този пазар. Групата, към която принадлежи този дистрибутор, се преориентира към развиването на частни кардиологични болници – с най-високото заплащане за дейности от здравната каса.

Въпреки че водят класацията във фармацевтичния сектор, дистрибуторските компании работят със сравнително ниска доходност. Причината е, че при доставките на лекарствата все още съществуват много проблеми – надценката е нормативно закована и най-високият й процент е 9% върху цената на производителя, търговците предплащат на производителите, но са принудени да кредитират аптеките и болниците за дълъг период, и то за собствена сметка, коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален директор на анализаторската компания IMS Health. През 2010 г. за разлика от предишните години дистрибуторите в класацията успяват да работят на печалба.

"Софарма" произведе лекарства за износ на стойност 146 млн. лв.
Фотограф: Надежда Чипева

Големите производители

За поредна година най-голямата фармацевтична компания в България е българската "Софарма" с приходи от продажби на лекарства от 238 млн. лв. Компанията произвежда над 150 лекарства в 13 завода в България и по света и ги продава в 32 страни. 2010 г. е най-добрата в историята на фирмата, която бележи ръст на продажбите от 12% и увеличение на печалбата спрямо 2009 г. с 21%. Това е и най-рентабилната компания в секторната класация. В сравнение с продажбите на вътрешния пазар износът на "Софарма" по традиция е много по-голям – той е за 146 млн. лв. и отново бележи двуцифрен ръст през 2010 г. – 41%.

Втори по оборот е ветеринарният производител "Биовет", който отбелязва 10.37% ръст в сравнение с 2009 г.

През 2010 г. двата български завода на "Актавис" – в Дупница и Троян, не участват в класацията, което донякъде затруднява анализът на производителите. От друга страна, "Актавис" е фармацевтичната компания - неизменен лидер по продажби на лекарства в България и с най-голямото продуктово портфолио на пазара 320 медикамента, като е въвела 19 нови продукта през 2010 г.  В страната тя продава произведени в България и в други нейни заводи по света медикаменти, а от своя страна двата местни завода също работят основно за износ. "Капитал" обаче разполага само с резултатите на "Актавис" ЕАД, която обединяваше и "Хигия" преди продажбата и отбелязва спад през 2010 г., докато според данните за продажбите на IMS групата завършва 2010 г. с 4% ръст в стойност.   

В класацията отново присъства и "Рош България", която отново бележи ръст в продажбите. Компанията има тясна специализация в областта на онкологията и нейни са три от най-продаваните медикаменти по лекарско предписание в топ 10 по стойност в България. В класацията  вече участва и българското дружество на друг от световните фармацевтични гиганти – "Санофи-Авентис България". "Нашият ръст се дължи на диверсифицираната ни стратегия на външни придобивания – по-специално на генеричната компания Zentiva през 2009 и Nepentes през 2010 г.", коментира Жак Натан, регионален директор на компанията за България.

Според Кунчо Трифонов причините за ръста на пазара са следните: нови продукти, увеличена заболеваемост и улеснения достъп до медикаменти от здравната каса. Прогнозата на IMS Health за 2011 г. е отново за ръст от около 6% на база всички лекарствени продукти. Той ще се дължи основно на продажбите в аптеките, докато от болниците се очаква нулев или минимален ръст.

Фармация - топ 10 в отрасъла
ПозицияКомпанияПродажби (в хил. лв.)Изменене %Печалба/Загуба (в хил. лв.)Рентабилност %
20102009 2008200920102010/20092008200920102010
  Средно за топ 10172,802184,551196,8526.673,9396,7286,6983.40
11СОФАРМА ТРЕЙДИНГ335,332355,488406,71814.415,2813,8586,2891.55
23ЛИБРА290,322314,839379,53420.552554,6273,6320.96
34СТИНГ238,400288,458350,53721.52-1,0241,4152,4820.71
45СОФАРМА196,436213,379238,49211.7719,29533,49740,54417.00
58БИОВЕТ104,044118,598130,89410.375275,5766,1494.70
66ТЪРГОВСКА ЛИГА - НАЦИОНАЛЕН АПТЕЧЕН ЦЕНТЪР173,425129,182103,763-19.681,8021,1207390.71
77АКТАВИС106,124105,55597,717-7.432,7342,369-33-
8-ФАРМНЕТ--89,605---2,5552.85
910РОШ БЪЛГАРИЯ54,95876,96288,52615.032,5105,3832,2902.59
10-САНОФИ-АВЕНТИС БЪЛГАРИЯ56,17358,50182,73441.424,0672,7052,3352.82

Доставките, които е извършила само една компания в сектора, вече надминаха 400 млн. лв., а фармацевтичните  фирми отбелязват забележителен ръст. По данни на IMS Health през миналата година покупките на лекарства прескочиха котата от 2 млрд. лв. годишно, а ръстът е 9% за целия пазар, като при продажбите на продукти в аптеките е 12%.

9% порасна целият лекарствен пазар през миналата година

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK