Ритейл - толкова много магазини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ритейл - толкова много магазини

Потреблението спадна, а това удари приходите на веригите

Ритейл - толкова много магазини

За първи път търговските вериги усетиха ефекта на конкуренцията. При някои оборотите пораснаха, при други – обратното

Зорница Маркова
16891 прочитания

Потреблението спадна, а това удари приходите на веригите

© Надежда Чипева


Ако някой гост от Западна Европа беше посетил България за първи път през миналата година, щеше да си помисли, че тук още е купонна система. Би решил, че магазините са празни, рафтовете – прашни, а появата на някаква по-непозната, цветно опакована стока, предизвиква километрични опашки. Но първото впечатление невинаги е точно.

Годината 2010 премина под знака на рязането на ленти и съпровода на батални сцени пред магазините. Навлизането на нови играчи на пазара, отварянето на десетки нови магазини в големите, но и в малките градове, изостриха конкуренцията до най-чувствителни етажи. На пазара трайно се настаниха така наречените дискаунт вериги – магазини, в които се продават предимно стоки със собствени марки и затова - с по-ниски цени. Новата вълна накара всички вериги да заложат на ценовото съревнование, което изпълни улиците с билбордове от типа: кофичка кисело мляко за 6 стотинки и банани – за малко повече.

Резултатите от свирепата конкуренция се виждат и в отчетите на търговските вериги, които намериха място в тазгодишната класация "Капитал 100". Веригите, които залагат на дискаунт формата, увеличават чувствително пазарния си дял. С най-добра динамика е германската "Кауфланд", която за втора година е на второ място сред най-големите търговци на храни. В топ 10 на веригите за храни е и LIDL, която отвори първите си магазини през есента, но бързо стана значим играч.

За първи път тази година ясно си проличава и друга тенденция. До миналата година пазарът на бързооборотни стоки растеше, веригите увеличаваха своя дял и за всички важеше правилото продажби нагоре. Този тренд, макар и със забавена скорост, се задържа и през 2009 г., когато страната беше потънала във вълните на световната икономическа криза.

През 2010 г. ситуацията е съвсем различна. Ясно се открояват вериги, които растат, и други, които губят обороти и пазарен дял. Ако това продължи, само след една година може да се очаква разместване в позициите на лидерите.

Първите три

И през миналата година се запазва подредбата на най-големите търговци на бързооборотни стоки. На първо място е Metro Cash&Carry, следвана от "Кауфланд" и BILLA. Но германският топ дует стои непроменен само привидно. Ако тенденцията се запази, може да се предвиди, че през следващата година "Кауфланд" ще изпревари Metro. През 2010 продажбите на Metro са паднали с близо 100 хил. лв. до 814 млн. лв. В същото време "Кауфланд" расте с изключително бързи темпове и от 545 млн. лв. през 2009 г., продажбите на компанията са стигнали близо 700 млн. лв. за миналата. Причините са две - агресивното отваряне на нови магазини и още по-агресивните промоции в привличането на нови клиенти. Липсата на информация за печалбата на веригата обаче пречи да се направи анализ на рентабилността на веригата.

През март магазините на "Кауфланд" бяха вече над 35. "В момента строим обекти в София и Варна, които ще отворим също през годината. Всеки град с население над 40-50 хил. е потенциален град, в който "Кауфланд" може да открие магазин. Нямаме определена цел. Ще се разрастваме дотам, докъдето пазарът позволява", заяви наскоро в интервю за "Дневник" мениджърът на компанията Димитър Спасов.

"Годината беше надолу за всички. Наскоро четох, че пазарът на потребителски стоки в България през всяка от последните две години е губил между 9 и 10% от обема си. Когато намаляващ обем продажби се разпределят между растящ брой играчи, естествено е делът на всеки да бъде по-малък", коментира наскоро в интервю за "Капитал" генералният директор на Metro Емилиян Абаджиев. Точно с 10% е спадът в оборота на все още най-големия ритейлър в България - от 907 млн. лв. на 814 млн. лв. Само две години по-рано - през 2008 г., веригата беше докоснала почти милиарда в продажбите си.

BILLA - номер три в класацията на храните, расте бавно на фона на скоростното отваряне на нови магазини. Около 3% е увеличението на продажбите за 2010 спрямо 2009 г. Веригата има вече над 80 обекта в страната и планове за още поне десет нови магазина. Веригата промени стратегията си отпреди няколко години и вместо големи хипермаркети, в момента инвестира предимно в малки магазини от типа "удобни". Табели BILLA светнаха в най-различни подблокови пространства и подлези.

Дебют

Френската верига Carrefour направи своя дебют още през 2009 г., но реално стъпи на пазара през миналата година, когато отвори четири хипермаркета. Carrefour вече има в София, Пловдив, Бургас, Варна и Русе. Сред конкурентите си за бързооборотни стоки компанията достигна шеста позиция с продажби от 180 млн. лв. за миналата година. Няма данни за печалбата на веригата, но е твърдо вероятно да е още на загуба заради инвестициите в нови обекти. През 2009 г. компанията беше на минус 42 млн. лв.

Другият дебютант с амбиции на пазара - LIDL, е на десета позиция сред веригите за храни. Оборотът на веригата е 110 млн. лв. за миналата година. Тук влизат обаче и продажбите на Plus - веригата, която LIDL придоби в България и Румъния. През май германският дискаунтър отвори своя 40-и магазин, а плановете са броят на обектите да надвиши 50. Веригата се цели към топ три на търговците с храни, макар достигането на тази цел да изглежда още далече.

Какво да очакваме

Стремежът на веригите за бързооборотни стоки да растат и завземат по-голям пазарен дял ще е тема и през тази година. Само че вече ще се изправят през сериозни предизвикателства. От една страна, това е голямата конкуренция. От друга, все още ниската покупателна способност на населението. Характерно за пазара в България е, че икономиката все още е в затруднение и за разлика от западните държави, където кризата вече е отминала, тук бизнесът все още се задъхва. В същото време на световно ниво цените на хранителните продукти растат и създават допълнителен натиск в ценообразуването.

Тези движещи сили ще променят пазара в няколко посоки. Агресивните и силните играчи ще продължат да растат, а тези, които не могат да отговорят на ярката конкуренция, ще губят по продажби. С изключение на Metro минусите през миналата година са предимно при по-малките вериги - "Европа", "Т-маркет", ЦБА. Налице са достатъчно фактори, които да продължат консолидацията сред веригите, започнала през миналата година.

Друга тенденция, която ще продължи, е разрастването на дискаунт сегмента. И "Кауфланд", и LIDL, а и Carrefour (не са дискаунтър, но са с подобно поведение) заявяват категорични планове за отварянето на нови магазини.

Някои вериги в отговор на конкуренцията и динамичния пазар ще разнообразят формата си. Например Metro вече заяви, че ще развива паралелна верига на франчайзинг с магазини от по-малък формат.

Към по-малките обекти се насочва и Carrefour, която ще тества формата в София. Източници на "Капитал" съобщиха, че френската марка се готви да отвори пилотен малък магазин на бул. "Черни връх" в София. Магазинът ще е на площ, по-малка от 1000 кв.м.

Пазарът очаква и още един нов играч - белгийската верига Delhaize. Компанията купи сръбския собственик на "Пикадили" - Delta Maxi, и през следващите месеци би трябвало да заяви първите си планове за промяна. Delhaize е голяма компания, в топ 20 на европейските вериги, и има амбициозни планове за балканската си експанзия.

Колкото и труден и конкурентен да е пазарът, има и една добра новина за играчите на него - той ще расте. Причината е, че за момента модерната търговия има едва 35% от бързооборотните стоки (по данни на ICAP), докато в другите европейски страни делът е над 50%. Въпросът е кой ще продължава да расте и кой ще намалява.

Ритейл - топ 15 в отрасъла
ПозицияКомпанияПродажби (хил. лв.)Изменение %Печалба/Загуба (хил. лв.)Рентабилност %
20102009 2008200920102010/20092008200920102010
  Средно за топ 15303149298105287349-3.6119461-13962128894.49
11МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРИ БЪЛГАРИЯ975589906750813625-10.278175879315689748.48
24КАУФЛАНД БЪЛГАРИЯ42500054500070000028.44н.д500н.д.-
32К ЕНД К ЕЛЕКТРОНИКС829176782282608218-22.253587410025н.д.-
45БИЛЛА БЪЛГАРИЯ4264064692024834783.042227420710107542.22
5-ФАНТАСТИКО (консолидиран отчет)2680002920003053804.581931623731222807.30
6-ТЕХНОПОЛИС БЪЛГАРИЯ3945192735062774131.433033116564161505.82
76ПИКАДИЛИ204871228946222995-2.6038031337600.03
8-КМБ БЪЛГАРИЯ (КАРФУР)7399633782180000432.8359486-41620н.д.-
9-МАГАЗИНИ ЕВРОПА161014131160125000-4.70597-280456н.д.-
10-МАКСИМА БЪЛГАРИЯ114334122237113000-7.56-10703-18473н.д.-
119ЦБА ТЪРГОВИЯ84925130773112625-13.881652502-1192-
12-ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО КД--110000---н.д.-
1310ДОВЕРИЕ - БРИКО138041117743101187-14.066905206-1278-
14-ЗОРА-М.М.С.11440980895818821.22577085210511.28
1513БАУМАКС БЪЛГАРИЯ33800591987542527.41-4065-8663-800-

Ако някой гост от Западна Европа беше посетил България за първи път през миналата година, щеше да си помисли, че тук още е купонна система. Би решил, че магазините са празни, рафтовете – прашни, а появата на някаква по-непозната, цветно опакована стока, предизвиква километрични опашки. Но първото впечатление невинаги е точно.

Годината 2010 премина под знака на рязането на ленти и съпровода на батални сцени пред магазините. Навлизането на нови играчи на пазара, отварянето на десетки нови магазини в големите, но и в малките градове, изостриха конкуренцията до най-чувствителни етажи. На пазара трайно се настаниха така наречените дискаунт вериги – магазини, в които се продават предимно стоки със собствени марки и затова - с по-ниски цени. Новата вълна накара всички вериги да заложат на ценовото съревнование, което изпълни улиците с билбордове от типа: кофичка кисело мляко за 6 стотинки и банани – за малко повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK