Най-динамичните компании - и големите могат да скачат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-динамичните компании - и големите могат да скачат

Най-динамичните компании - и големите могат да скачат

Мария Иванова
5530 прочитания

© Елена Дочева


У нас, виждаш ли, тичаш, колкото можеш, за да останеш на същото място. Ако пък искаш да идеш другаде, трябва да тичаш два пъти по-бързо.

В случай, че не сте се досетили – съветът е на Черната царица към Алиса. Както често се оказва обаче, прозренията на Луис Карол са широко приложими и в други области извън Огледалния свят. Дори и в добри икономически времена да растеш по-бързо от всички останали е достатъчно предизвикателна задача. В условията на световна криза обаче упражнението е още по-трудно и твърде често се налага наистина да тичаш с всички сили, за да останеш на едно място. Класацията на най-динамичните компании пък показва тези, които са съумели да се движат още по-бързо.

75% е средният ръст на приходите за 50-те най-динамични компании през 2010 г.

През 2010 г. част от фирмите започнаха да се отърсват от негативните ефекти на кризата и отново да увеличават бизнеса си. Числата са красноречиви – ако през 2009 г. средният ръст на приходите за 50-те най-динамични компании беше 24.8% на годишна база, то през 2010 г. ръстът вече е с почти 75%. Тринадесет компании всъщност могат да се похвалят с трицифрено увеличение на продажбите си през изминалата година. За сравнение – през кризисната 2009 г. броят им беше едва пет.

За значителна част от дружествата, които попадат в тазгодишната класация на най-динамичните компании, отчетеният ръст на приходите през изминалата година се дължи на факта, че работят в ациклични сектори като търговията с някои поскъпващи бързообортни стоки, фармацията или пък енергетиката. Така например съвсем не е изненадващо присъствието на компании като цигарените "Импириъл тобако дистрибуция" (която внася в България марките Davidoff, Gauloises, West и др.) и "Табак трейдинг партнър" (в която са обединени няколко фирми на национални дистрибутори на "Булгартабак холдинг", а вече и на други марки), фармацевтичните "Санофи-Авентис България" и "ГлаксоСмитКлайн" или пък енергийния гигант БЕХ.

За друга, не по-малка част от дружествата в класацията обаче движението отново в положителна посока беше продиктувано от раздвижването в световната икономика и експортната им ориентация. Компаниите от сектори като машиностроене, химическа промишленост и производство на торове, текстил, дървообработка и мебели и други, чиято основна продукция е предназначена за външните пазари, поеха глътка въздух след тежката 2009 г. А тъй като именно през 2009 г. резултатите им бяха сериозно засегнати, това обяснява и фактът, че ръстът в приходите им през 2010 г. е особено осезаем поне на пръв поглед. На практика обаче в повечето случаи става дума не толкова за някакви фантастични постижения, а просто до завръщане на обемите до нива, сходни от тези за 2008 г., а често и все още по-ниски. Примери са компании като производителя на торове "Неохим", който през 2010 г. отчита 54.4% ръст на годишна база, но реализираните приходи от 161.4 млн. лв. все още са доста под отчетените за 2008 г. 293.6 млн. лв. Подобна е и ситуацията в отчетите на казанлъшката "М+С хидравлик", чиито приходи се сринаха с над 50% през 2009 г. – данните за 2010 г. показват 65.2% ръст, но в реално изражение продажбите остават по-ниски от равнището им отпреди кризата.

Има и такива, които растат, защото са наскоро простроени предприятия - като производителите на авточасти "Монтюпе", "Милексис", "Язаки". Или пък основания преди няколко години "Хюлет Пакард глоубъл деливъри сентър". В този случай историята наистина е успешна, защото приходите са натрупани от услуги с добавена стойност, към каквито България декларира, че се стреми.

В класацията има и още фирми от сектора на услугите, които за пръв път влизат сред динамичните. Това са транспортните компании, които първи усетиха кризата. Най-успешна е историята на СОМАТ, която завоюва нови пазари и така надскача резултата си от 2008 г. Същото се случва и при пловдивският автопревозвач ПИМК. Нагоре потеглят и приходите на "Български морски флот", но тук все още възстановяването не е пълно.

В друга голяма група са дружествата, чиито резултати получиха съществен тласък от увеличаването на цените на храните и суровините в световен мащаб. Лошата реколта в Русия и Украйна и забраната на местните власти да се изнася зърно от двете страни отвориха пазарни възможности за българските производители, които реализираха голяма част от продукцията си на международните пазари. Това обяснява присъствието на компании като "Гленкор грейн България", "БГ агро търговска компания", "Кристера", "Севан". Представителите на сектора прогнозират и също толкова благоприятна 2011 г. както заради очакваната добра реколта, така и поради факта, че по всяка вероятност руският износ на зърно ще остане замразен поне до октомври. Половината от силния скок в приходите на "Папас олио" също може да се обясни с високите цени - дружеството търгува със зърно и произвежда олио (което също стигна ценови връх).

Производителите и търговците с горива като "Ритъм-4-ТБ", "Зара-Е", "Сакса"Нафта-трейдинг", "Бент оил" или "Витогаз България" също се радваха на добра за продажбите си година. Същото се случва и при металите - растат приходите на производителите - "София мед", КЦМ, "Стомана индъстри" и др. Същото се случва и с търговците на скрап като "Ел комерс", "Копервалуис", "Надин комерс", "Норд" и т.н.

Ако погледнем челото на класацията обаче, на върха ще намерим компания, която не попада в нито една от тези три групи. Става въпрос за завода за целулоза на публичната "Свилоза" – "Свилоцел". За последната година увеличението в реализираните приходи е с внушителните дори и за некризисни периоди 889.97%. Причината за този ръст обаче всъщност е доста прозаична. Заради кризата и поскъпването на дървесината заводът прекара почти цялата 2009 г. в режим на "принудителен отпуск", като производството беше възобновено едва в средата на декември 2009 г. Така приходите на компанията отчетоха истински скок от 11.2 млн. лв. през 2009 г. до 111.2 млн. лв. през 2010 г.

Втората позиция също е за компания, която до известна степен е изключение, но това се дължи на факта, че тя работи на местния пазар едва от 2009 г. Става въпрос за "КМБ България" – наименованието, зад което се крие българският бизнес на веригата Carrefour. Принадлежността й към сектора на търговията обаче определено дава тласък на отчетените резултати. Принос, разбира се, има и фактът, че именно през 2010 г. бяха открити обектите в София, Пловдив, Варна и Русе. Догодина в класацията вероятно ще се появи и друг чужд ритейлър - "Лидл", който отвори първите си магазини през 2009 г., но в момента прави агресивна експанзия.

В класацията и през тази година не липсват представители на строителния сектор. Въпреки срива в бранша компании като "Строително-предприемачески холдинг", "Трейс груп холд" и "ГБС – Инфраструктурно строителство" намират място сред най-динамичните поради участието си в изпълнението на големи обществени поръчки. Иначе точно строителните компании отчитат най-големи спадове през миналата година заради почти липсващите нови сградни обекти. По тази причина падат оборотите и на циментовите заводи.

Най-интересните истории на порасли компании от различни сектори четете в прикачените статии в инфо-кутията "Още по темата"

Методология

В класацията на най-динамичните компании за 2010 г. участват най-големите 250 български компании, чиито финансови данни бяха събрани при изготвянето на "Капитал 100". Подреждането е по ръст на приходите през 2010 г. спрямо 2009 г. от индивидуалните финансови отчети на дружествата. За да не попадат новорегистрирани компании, има критерий и през предходната година оборотът да е бил над 10 млн. лв. Включени са данни и за средно претегления ръст на приходите за последните три години.

Топ 50 по ръст на приходите
  Приходи (в хил. лв.)Промяна %
 Компания2008200920102010\20092010\2009\2008
 Общо за топ 507,610,8695,321,5469,287,22074.5222.22
1СВИЛОЦЕЛ66,89111,232111,193889.97403.38
2КМБ БЪЛГАРИЯ-33,782180,000432.83-
3ОЕТ-ОБЕДИНЕНИ ЕНЕРГИЙНИ ТЪРГОВЦИ56,67145,078211,866370.00174.77
4ЕЛ КОМЕРС63,97726,009118,623356.08148.37
5МОНТЮПЕ1,65512,70248,416281.17474.33
6ИМПИРИЪЛ ТАБАКО ДИСТРИБУЦИЯ1,11339,445100,426154.601799.31
7КОПЕРВАЛИУС3,05675,565183,829143.271257.97
8СТРОИТЕЛНО-ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИ ХОЛДИНГ32,02138,27888,741131.8375.69
9НАДИН-КОМЕРС324,09275,881171,674126.2424.83
10БЕХ-85,799183,383113.74-
11РИТЪМ-4-ТБ193,03379,169164,438107.7124.36
12ТЕХНОКОРОЗА35,08145,28593,315106.0667.57
13ЗАРА - Е100,60690,354182,017101.4545.63
14ПАПАС-ОЛИО199,649149,382287,86692.7033.76
15ГАМАКАБЕЛ44,79533,35764,11092.1933.33
16МЕТРОПОЛИТЕН15,92223,51444,88590.8969.28
17ГЛЕНКОР ГРЕЙН БЪЛГАРИЯ78,092100,955192,08190.2659.77
18СОФИЯ МЕД618,973267,567498,57786.3414.78
19НАФТА-ТРЕЙДИНГ412,625272,765493,92781.0823.59
20ЕМКА55,83335,52363,80479.6121.62
21ЛУКОЙЛ - БЪЛГАРИЯ БУНКЕР54,565126,234221,07075.13103.24
22БГ АГРО ТЪРГОВСКА КОМПАНИЯ59,38667,669116,19271.7142.83
23МЕЛЕКСИС БЪЛГАРИЯ102,28967,650115,94371.3918.76
24НОРД ХОЛДИНГ151,31074,368124,78967.808.47
25БЕНТ ОИЛ354,324324,916544,99467.7329.72
26КРИСТЕРА49,31935,86459,24565.1918.96
27М+С ХИДРАВЛИК82,06638,18363,06765.175.85
28МОНБАТ165,266127,455207,61362.8920.01
29САКСА327,050250,786404,07761.1218.90
30СОМАТ147,280117,166187,73160.2319.89
31ВИТАГРЕЙН БГ62,84253,88785,39258.4622.11
32ВИТОГАЗ БЪЛГАРИЯ73,11458,59091,41756.0318.08
33ТРЕЙС ГРУП ХОЛД44,19796,151149,18555.1686.35
34ГБС - ИНФРАСТРУКТУРНО СТРОИТЕЛСТВО56,89152,06380,54654.7123.11
35НЕОХИМ293,574104,530161,41854.42-4.99
36ПИМК43,83852,21880,23053.6436.38
37ТИСЕНКРУП-ЮПИТЕР СТОМАНА250,04695,146145,33652.75-4.60
38БУЛСАФИЛ87,17966,633101,60752.4914.46
39ЛИТЕКС180,295123,408187,82252.2010.32
40АРКУС71,13873,500111,51351.7227.52
41РОВОТЕЛ СТИЙЛ89,76947,56372,07751.542.26
42ОВЕРГАЗ ИЗТОК19,53433,90750,98850.3861.98
43ПАРАХОДСТВО БЪЛГАРСКИ МОРСКИ ФЛОТ460,935251,918371,88347.621.14
44ХЮЛЕТ-ПАКАРД ГЛОУБЪЛ ДЕЛИВЪРИ БЪЛГАРИЯ СЕНТЪР69,57589,722131,40346.4637.71
45ТАБАК ТРЕЙДИНГ ПАРТНЪР189,848226,757330,72445.8532.65
46СЕВАН108,950147,213213,36544.9440.03
47КЦМ465,757370,507530,97243.3111.43
48СТОМАНА-ИНДЪСТРИ1,128,934497,039709,94642.84-6.57
49САНОФИ-АВЕНТИС БЪЛГАРИЯ56,17358,50182,73441.4222.78
50ГЛАКСОСМИТКЛАЙН61,34050,36070,77040.5311.31

У нас, виждаш ли, тичаш, колкото можеш, за да останеш на същото място. Ако пък искаш да идеш другаде, трябва да тичаш два пъти по-бързо.

В случай, че не сте се досетили – съветът е на Черната царица към Алиса. Както често се оказва обаче, прозренията на Луис Карол са широко приложими и в други области извън Огледалния свят. Дори и в добри икономически времена да растеш по-бързо от всички останали е достатъчно предизвикателна задача. В условията на световна криза обаче упражнението е още по-трудно и твърде често се налага наистина да тичаш с всички сили, за да останеш на едно място. Класацията на най-динамичните компании пък показва тези, които са съумели да се движат още по-бързо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK