"Сензор-Найт индастриъл": От ръчен труд до най-големите 100
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Сензор-Найт индастриъл": От ръчен труд до най-големите 100

"Сензор-Найт" доскоро използваше сграда на "ЕПИК електроник асембли"

"Сензор-Найт индастриъл": От ръчен труд до най-големите 100

Белгийската компания не е сред най-познатите на потребителите и произвежда основно един продукт, но пък клиенти й са едни от най-големите автомобилни гиганти в света

Константин Николов
16136 прочитания

"Сензор-Найт" доскоро използваше сграда на "ЕПИК електроник асембли"

© Капитал


По света има безброй примери за компании, коите не са известни на обикновения потребител колкото са познати гиганти като Microsoft или Coca-Cola, но са не по-малко успешни. Много хора не са чували за Glencore или за Cargill, но приходите на тези групи са за десетки милиарди долари. И в България има подобни компании.

Една от тях е белгийската "Сензор-Найт индастриъл". И произвежда основно един продукт. Но пък клиенти й са едни от най-големите автомобилни гиганти в света. Белгийската фирма е част от холдинга Elex и вече седем години прави в Ботевград температурни сензори за водещи производители като Volkswagen Grоup. Трите предприятия на белгийската компания - "ЕПИК електроник асембли", "Сензор-Найт" и "Мелексис", заедно оформят най-голямата високотехнологична група в България с приходи от почти 600 млн. лв. Те са в страната по една чиста случайност - в средата на 90-те български емигрант, бивш служител на ботевградската "Микроелектроника", съветва собственика Роланд Дюшатле, вместо да инвестира в Белгия, да дойде в България. Първо основава ЕПИК.

Начало, връх и после криза

За "Сензор-Найт" всичко започва през 2002 г., когато белгийската компания майка решава да премести цялото си производство на температурни сензори за автомобили, камиони и други превозни средства от Белгия в Ботевград. Оборудването е поставено в помещения на "ЕПИК електроник асембли", която е част от същата група. Сградата и служителите са на ЕПИК, а техническият процес и машините са на "Сензор-Найт". Първата продукция излиза през 2004 г. "Започнахме с 20-30 хил. бройки на година, и то основно ръчно производство, тъй като нямахме много техника", казва Марин Джеджоров, финансов директор на "Сензор-Найт". В следващите години заедно с бума в автомобилната индустрия лавинообразно нарастват и доставките на компанията за нейните клиенти. През 2006 г. са произведени 1 млн. бройки, през 2007 г. – 7 млн., а през 2008 г. – 10 милиона.

Най-голямото изпитание е настъпването на глобалната криза, която удря тежко автомобилния сектор. Поръчките намаляват и през 2009 г. групата доставя с 22% по-малко сензори. Тъй като е единствено експортно ориентирана, "Сензор найт" е сред първите фирми у нас, които усещат забавянето. Но пък и първи се съживяват, когато клиентите им възстановяват обемите на производството си. Доставките през 2010 г. отново се връщат на предишното си ниво от 10 млн. Приходите нарастват от 49 млн. през 2005 до 147 млн. лв. през през 2010 г.

1200 души е персоналът на "Сензор-Найт". Преди година за компанията са работили само 65

С опция за нов завод

Производителите от Volkswagen Group са най-големият клиент на завода. "Сензор-Найт" работи и с KIA и Hyundai. Според Джеджоров капацитетът на компанията му е запълнен на максимум. Той очаква растежът на производството през следващите години да е 4.5-5% на годишна база. "Сензор-Найт" внимателно следи какво става на индийския и китайския пазар и ако очакванията за откриване на все повече местни производства в тези страни се потвърдят, компанията няма да може да смогне с поръчките. "Ще се наложи да отворим втори завод в България", казва финансовият директор на "Сензор-Найт".

Общите инвестиции досега в производство са над 40 млн. лв. През 2008 г. са вложени и 10 млн. лв. в нова сграда на компанията в Ботевград. От тази година всички работещи в компанията, които досега се водеха служители на "ЕПИК електроник асембли", вече са официално на работа в "Сензор-Найт". Така по документи персоналът на компанията скочи от 65 на 1200 души.

В средата на юни стана ясно, че Sensor-NITE Group е била продадена от компанията майка Elex Group на регистрираната в Холандия Sensata Technologies Holding. Цената на сделката е 225 млн. евро, като купувачът ще плати в брой и евентуално ще пусне облигации. Транзакцията изглежда логична, тъй като ще обедини производството на температурни сензори на двата производителя, които се допълват един друг. Sensata беше част от Texas Instruments преди да бъде продадена за 3 млрд. долара през 2006 г. на група инвеститори, сред които и фонда Bain Capital.

По света има безброй примери за компании, коите не са известни на обикновения потребител колкото са познати гиганти като Microsoft или Coca-Cola, но са не по-малко успешни. Много хора не са чували за Glencore или за Cargill, но приходите на тези групи са за десетки милиарди долари. И в България има подобни компании.

Една от тях е белгийската "Сензор-Найт индастриъл". И произвежда основно един продукт. Но пък клиенти й са едни от най-големите автомобилни гиганти в света. Белгийската фирма е част от холдинга Elex и вече седем години прави в Ботевград температурни сензори за водещи производители като Volkswagen Grоup. Трите предприятия на белгийската компания - "ЕПИК електроник асембли", "Сензор-Найт" и "Мелексис", заедно оформят най-голямата високотехнологична група в България с приходи от почти 600 млн. лв. Те са в страната по една чиста случайност - в средата на 90-те български емигрант, бивш служител на ботевградската "Микроелектроника", съветва собственика Роланд Дюшатле, вместо да инвестира в Белгия, да дойде в България. Първо основава ЕПИК.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.