Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 4 юли 2011, 12:00, 13062 прочитания

СОМАТ: Светът е голям и товари дебнат отвсякъде

Бившата държавна фирма е една от малкото компании в транспорта, които в кризата отчитат изключително добри резултати през изминалата 2010 г. Тайната е в намирането на нови пазари зад граница

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако отидете в базата на най-голямата автомобилна фирма в България СОМАТ на "Самоковско шосе" в София с надеждата, че ще видите много камиони на едно място, ще останете разочаровани. Камиони няма. Всички са на път из Близкия изток и Кавказ.

Бившата държавна фирма, приватизирана през 1994 г., е една от малкото компании в транспорта, които в кризата отчитат изключително добри резултати през изминалата 2010 г. Тайната е в намирането на нови пазари зад граница. През 2010 г. компанията успява да надмине резултатите си, както от 2009 така и от 2008 г. , като превозвачът успява да се класира в топ 5 на най-големите компании в транспортния сектор. През 2010 г. те са в размер на 187 млн. лв. За сравнение, през 2009 г. те са 117 млн. лв., а през 2008 г. - 147 млн. лв. Изпълнителният директор Росен Димитров обяснява ръста от 60% в оборота с това, че през последните 12 месеца компанията работи изключително по нови дестинации. "Увеличението на нашите приходи се основава предимно на много добрата ни търговия и преструктурирането на превозите и поемането на нови превози от Европа за Близкия изток, Кавказките републики и Туркменистан, Узбекистан и Афганистан, както и обратно", коментира той. Дава и статистика: компанията е направила около 3000 превоза през годината в тези региони, или по около 300 на месец. Товарите са разнообразни. От Европа се возят всякакви хранителни продукти, а от Узбекистан към Европа памук например.


Намирането на подобни сложни от логистична гледна точна пазарни ниши не е лъжица за устата на всяка компания. СОМАТ нямаше да може да реализира толкова добри резултати, ако не разполагаше с огромен подвижен парк, множество поделения в други държави и опит зад граница. От техния успех обаче има полза за всички в сектора, тъй като отдръпването на компанията от местния пазар дава пространства пред останалите фирми.

Новите пазари

Изминалата 2010 г. не беше лесна за българските транспортните компании, извършващи вътрешни или международни превози. От СОМАТ разказват, че ръстът, който отчитат на европейските пазари, е едва 4%, при вноса за България има нарастване от едва 1%, а износът от страната остава непроменен. "В този абсолютен период на криза ние загърбихме превозите по вноса и износа от и за България, отказахме се от всичко, което беше около нулата, оставихме само печелившите превози в Европейския съюз и насочихме нашите усилия по обслужване на тези близкоизточни и кавказки пазари, което ни донесе абсолютен успех", обяснява Димитров.



Допълнителни ползи на компанията са донесли и различните пазарни реалности там като по-ниските цени на горивата в година, в която те отчетоха около 25% скок в България. Горивото формира около 30-40% от разходите на една транспортна фирма. "При средна цена за ЕС от 1.30 евро за литър дизел в Казахстан цената е 32 евроцента, в Туркменистан – 20 евроцента, а в Русия – 52. Това помага значително при оптимизирането на разходите", добавя Димитров.

Не за всеки

Колкото по-сложен е един пазар, толкова по-добри ще са резултатите за дадена компанията, ако успее да се реализира. СОМАТ започва първите си превози по тези релации в края на 2008 г. "Полагахме усилия в рамките на година и половина, докато стигнем до едно оптимално количество на превозите. На тези пазари те са изключително сложни и не могат да се изпълняват от всеки", разказва Росен Димитров.

Голямата международна мрежа, както и опитът зад граница се оказват голям плюс за разработването на новите трасета. Компанията има представителства в почти всяка държава в Европа, Близкия изток и Кавказ, както и превозни средства, регистрирани в 19 държави. "Цялата тази подкрепа за нашите превози другите фирми я нямат", коментира Димитров. Той дава пример с Узбекистан, където плащанията стават само кеш и наличието на офис там спестява риска да се дават по хиляди долари в джоба на шофьорите. В Узбекистан нямало и редовни зареждания по бензиностанциите с гориво. Проблем, който може да бъде решен отново с присъствието на представители на терен. "Тези превози са печеливши, защото са много сложни. Не че няма местни превозвачи, които да ги извършват, но те пък имат проблеми в Европа", допълва той.

Бизнесът на компанията по тези направления предстои да се разрасне още повече. Компанията е успяла да подпише дългосрочни договори с големи товародатели от Западна Европа и обратно от Узбекистан с узбекски фирми. Така СОМАТ очаква от 1 юли 300-те превоза на месец да станат 800-1000.

Зад гърба

Очакванията на компанията са тези договори да са поне до 2014 г. Логично през настоящата 2011 г. компанията очаква още по-добри резултати. "Търговците ни са достатъчно добри и успяват да намерят не само превози, които да изпълняваме с нашия парк, но извършваме толкова превози, че не ни стигат превозни капацитети и работим с подизпълнители", коментира Димитров, като представя и числа - 40% от вътрешните превози за Европа, 33% от вноса за България и 22% от износа са извършени с подизпълнители.

Отдръпването на СОМАТ от българския пазар пък дава нови възможности пред останалите компании в страната. "Внедрили сме в експлоатация 700 превозни средства по други релации, т.е. 700 камиона не работят по вноса и износа и сме освободили пазарна ниша."

Към момента единственият проблем пред компанията е недостига на разрешителни за транзитни превози през тези държави. Те се договарят между държавите на принципа на двустранни споразумения. Не достигат, защото всяка една спогодба е сключвана на база определена потребност. Ако през миналите години например 5000 руски разрешителни са били достатъчни, сега с 800 превоза на месец трябва да са 9600 на година. Увеличаването на бройката им обаче е задача на българското министерство на транспорта.

"Това е в интерес не само на фирма СОМАТ, но е в интерес и на българската държава. След като сме поели тези превози, ние ще ги извършим, но ако е с подизпълнители, всички такси и данъци ще се плащат в съответната държава, а ние ще вземаме само посредническа комисиона, което не е нашата цел. Нашата цел е ние да натоварваме български превозни средства и съответно да плащаме данъците в България", коментира Димитров.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 21335 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
Строителство - по пътя на оцеляването

Фирмите масово се преориентират към инфраструктура, което прави конкуренцията за обекти жестока

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10