Най-печелившите компании - подготвяне за нов растеж
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-печелившите компании - подготвяне за нов растеж

Най-печелившите компании - подготвяне за нов растеж

Татяна Пунчева
13439 прочитания

© Елена Дочева


Колкото и голям да си, колкото и да се е увеличило търсенето на продуктите и услугите ти, след криза най-трудно е веднага да започнеш да печелиш, както преди нея.

15 ст. на всеки лев приход средно печелят най-рентабилните 50 компании

Методология

В класацията участват 250-те най-големи български дружества, чиито данни бяха събрани при изработването на класацията "Капитал 100". Нормата на печалба се изчислява като съотношение на нетната печалба (след данъци) към общите приходи от дейността.

Крайният финансов резултат на една компания по презумция може най-лесно да бъде "оформен" от мениджърските нагласи. В една динамична икономическа обстановка обаче за всеки бизнес е трудно да отговори на засиленото търсене с минимално увеличение на разходите. Затова дори и компанията да расте изключително бързо, реалните й печалби се увеличават едва постфактум, когато търсенето се нормализира на някакви устойчиви нива.

Точно тази картина важи за българския корпоративен сектор през 2010 г. През този период бизнесът все още е на фаза силно възстановяване на търсенето на неговите продукти и услуги. За да му отговори, той трябваше да мобилизира значителен ресурс, което естествено му коства нормата на печалба. Така вместо 20-22 ст. за всеки лев печалба, колкото постигаха в пика на икономическия растеж през 2007-2008 г., компаниите носят на собствениците си едва 15 ст. печалба през 2010 г. Или казано на финансов език, 50-те най-рентабилни големи български фирми в "Капитал 100" имат среден марж на крайната си печалба от 15%. А това е дори малко под резултата от най-кризисната година - 2009.

Ако надникнем в детайлите на класацията, след кратка пауза на лидерската позиция отново застава "Химимпорт", който като холдинг печели най-вече от дивиденти от дъщерните си компании и сделки с дяловете им. Плътно зад него остава "Българският енергиен холдинг", който преди година успя да се добере до първото място. Отново освен източник на приходи за енергийния холдинг са дивидентите от дъщерните му дружества и таксите за управление, които те му заплащат.

Изненада в тазгодишната класация обаче е третото място на голямата строителна компания от Пловдив "Сиенит холдинг". Силният ръст на печалбата и при над 40% спад в приходите идва обаче заради повечето получени дивиденти и силното свиване на разходите за основни материали. През 2010 г. реално холдингът е получил два пъти по-високи дивиденти спрямо предходните две години, докато заради замразената си директна строителна дейност реално е свил разходите си за материали и така е успял да постигне подобна висока рентабилност за сектора.

През тази година за първи път в класацията се включва представител на хазартния бизнес, и то най-големият на българския пазар - "Еврофутбол". На всеки лев приходите от залози компанията печели по около 13%, което е малко под средното за петдесетицата, но пък я нарежда в топ 25-те дружества.

Друг отличник в класацията е производителят на хидравлични системи "М + С хидравлик", чиито финансови резултати отчетоха съществено подобрение през 2010 г. благодарение на силните й пазарни позиции извън България. Така компанията отново започва да печели в рамките на 11-12 ст. за всеки лев реализирана продукция.

Силен дебют прави и компанията, управляваща метрото в София - "Метрополитен". Завършването на първата цяла линия по него и пускането й в експлоатация в средата на 2009 г. съотвенно вече има значително по-голям белег върху оперативните резултати на "Метрополитен". Така освен два пъти повече постъпления тя има и над четири пъти по-добра норма на печалба. Тук обаче трябва да се отбележи, че дълговото финансиране за изграждането на метрото не се обслужва директно от компанията, т.е. това не тежи на оперативната й работа, а основните й разходи са по-скоро за по-поддръжката и експлоатацията на съоръженията.

Добро представяне отчитат и мобилните оператори, като най-осезаемо е то при Българската телекомуникационна компанията. Благодарение на по-добрите си резултати именно от мобилна телефония компанията успява да компенсира свиването на бизнеса от фиксирана такава. Допълнително за по-високата й норма на печалба помага и продажбата на НУРТС, като срещу 57 млн. евро компанията се раздели 50% от бизнеса по разпръскване на радио- и телевизионен сигнал. Все още обаче телекомът не е решил въпроса със значителните си задължения, които за момента, вместо да мултиплицират печалбите, имат обратния ефект - да тежат на рентабилността.

Най-големият мобилен оператор "Мобилтел", който преди години работеше при норма на печалба от порядъка на 35-40%, плавно започна да свива рентабилността си, но все още остава сред най-печелившите дружества. Същото се наблюдава и при заводите за цимент, чийто бизнес беше леко подкрепен от инфраструктурното строителство в страната.

На другия полюс със силен спад в рентабилността си е единственият туристически представител в класацията - "Албена". Това обаче е по-скоро връщане към нормалните маржове на печалба за дружеството, отколкото резултат от влошаване на представянето на курорта. Причината за три пъти по-високата рентабилност през 2009 г. бе еднократен ефект от вътрешногрупово преструктуриране, при което "Албена" продаде участието си в "Албена инвест холдинг" с печалба от 17 мнл. лв. Година по-късно печалбата на дружеството вече се формира само от нормални за компанията дейности, което я поставя в златната среда по рентабилност.

Фармацевтичният сектор пък запазва стабилните си позиции, след като до голяма степен приключи процеса по модернизация. Представителят му в класацията "Софарма" за поредна година постига стабилен ръст както на приходите си, така и на нормата на печалба от тях, с което затвърждава дефанзивния си характер на сектора спрямо спад в икономическата активност.

Останалата част от корпоративния сектор обаче все още има да наваксва загубената от кризата инерция въпреки продължаващия двуцифрен ръст в продадените стоки и услуги. Това, разбира се, ще зависи както от по-умелото му управление към устойчиво развитие, така и от подобряване на ефективността и капацитета му.

Топ 50 по рентабилност
 КомпанияПриходи (в хил. лв.)Печалба (в хил. лв.)Рентабилност %
  200920102009201020092010
 Общо за топ 5010477895108332311320789163290412.6115.07
1ХИМИМПОРТ122476141549904299182273.8364.87
2БЕХ857991833837253111529584.5462.87
3СИЕНИТ ХОЛДИНГ83714477844398199685.2541.79
4БУЛГАРТРАНСГАЗ2697102873678703611297932.2739.32
5ХОЛСИМ БЪЛГАРИЯ12318772531223592311218.1531.86
6СОФИЯ ФРАНС АУТО9483063214253741422026.7622.50
7ФРАПОРТ ТУИН СТАР ЕЪРПОРТ МЕНИДЖМЪНТ6926078599122021631917.6220.76
8ЕНЕЛ МАРИЦА ИЗТОК 3408954431604844228664020.6420.07
9МОБИЛТЕЛ1202960110361026234022024821.8119.96
10КОКА-КОЛА ХЕЛЕНИК БОТЪЛИНГ КЪМПАНИ БЪЛГАРИЯ326359291022658845263620.1918.09
11КОДАК ГРАФИК КОМЮНИКЕЙШЪНС81398103144135711864616.6718.08
12СВИЛОЦЕЛ11232111193-1569319489-17.53
13СОФАРМА213379238492334974054415.7017.00
14ЛУФТХАНЗА ТЕХНИК СОФИЯ41055521004672880011.3816.89
15ЛЕТИЩЕ СОФИЯ10484595687149121533414.2216.03
16ДАТЕКС7546585482118391364615.6915.96
17ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН ОПЕРАТОР439387484034-4271577155-15.94
18ЗАГОРКА150133143809221532210214.7615.37
19ДУРОПАК-ТРАКИЯ ПАПИР8259690977153371363218.5714.98
20ЗЛАТНА ПАНЕГА ЦИМЕНТ10895380106202311111318.5713.87
21МЕТРОПОЛИТЕН235144488582159773.4913.32
22ТРАКИЯ ГЛАС БЪЛГАРИЯ2142302628127317343023.4213.05
23ДЕВНЯ ЦИМЕНТ146821102160183671312012.5112.84
24ЕВРОФУТБОЛ364107240972547963010815.0512.49
25М+С ХИДРАВЛИК38183630677474747419.5711.85
26АЛБЕНА1002407970232020933731.9411.71
27ХЮНДАЙ ХЕВИ ИНДЪСТРИС КО. БЪЛГАРИЯ10017996735153221122915.2911.61
28ЕВН БЪЛГАРИЯ ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ374830347750525053992114.0111.48
29БАЙЕР БЪЛГАРИЯ6383873760360482635.6511.20
30АМИЛУМ-БЪЛГАРИЯ194007220814200832385510.3510.80
31БЪЛГАРСКА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОННА КОМПАНИЯ10362371101284864681136768.3410.32
32ПЛОВДИВ - ЮРИЙ ГАГАРИН - БТ4761450800334450127.029.87
33ХЪС1062891099161646107171.559.75
34СЕНЗОР-НАЙТ ИНДАСТРИЪЛ143241188384-419618175-9.65
35МЕГАТРОН55685619396007596910.799.64
36ПИМК5221880230446476678.559.56
37КРАФТ ФУУДС БЪЛГАРИЯ203925278691255522629612.539.44
38ФИКОСОТА СИНТЕЗ84123101169790194049.399.30
39ТРЕЙС ГРУП ХОЛД961511491855556136545.789.15
40БАЛКАНИ - ЛК1336806678924320587218.198.79
41АСМ6919088666671876299.718.60
42ЧИПИТА БЪЛГАРИЯ133854129717149201110911.158.56
43СОФИЙСКА ВОДА157400170700162001450010.298.49
44МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРИ БЪЛГАРИЯ90675081684979315689748.758.44
45ПАРАХОДСТВО БЪЛГАРСКИ МОРСКИ ФЛОТ251918371883-6179830280-8.14
46АЕЦ КОЗЛОДУЙ74847274955765042604378.698.06
47КАЛИНЕЛ43043504784798403911.158.00
48ДРУЖБА СТЪКЛАРСКИ ЗАВОДИ16993017267411849134526.977.79
49НЕСТЛЕ БЪЛГАРИЯ2548842600335597199042.207.65
50МЕЛЕКСИС БЪЛГАРИЯ67,650115,943-28,852-7.63

Колкото и голям да си, колкото и да се е увеличило търсенето на продуктите и услугите ти, след криза най-трудно е веднага да започнеш да печелиш, както преди нея.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.