С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 авг 2012, 11:32, 15682 прочитания

Храни и напитки: Вътрешен пазар на диета

И през 2011 г. оборотите в сектора не стигнаха рекордите от преди кризата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Намалели продажби, внос на суровини и износ на традиционни продукти. Свиващо се потребление и продължаваща битка – за клиенти, и със стандартите за качество. Това са реалностите за хранително-вкусовата индустрия.

През 2011 водещите дружества в сектора отбелязват леко повишение на продажбите в стойност, характерно главно за производителите на експортно ориентирани стоки (пилешко месо, млечни продукти, безалкохолни напитки, вино, консерви, захар и захарни изделия). Ръстът обаче се дължи на инфлационните процеси, а вътрешното потребление се свива, посочват от "ИКАП България".


Сделките, свързани със смяна на собствеността в сектора, не са много, но все пак ги има. Което показва, че секторът е сред малкото интересни за чужди инвеститори. През 2011 г. Unilever стъпи на българския пазар с придобиването на сладоледеното предприятие "Дарко". През януари 2012 г. два фонда за дялово инвестиране -  на Citigroup CVCI и на Националната банка на Гърция - NBGI, купиха най-големия контролиран от местни собственици производител на захарни изделия "Престиж 96" – Велико Търново. В средата на юни Molson Coors обяви, че  придобива групата StarBev, част от която е и "Каменица" АД. Стойността на сделката е близо 2.65 милиарда евро.

Нов лидер

Тази година традиционният водач в класацията на топ компаниите в сектора -"Кока-Кола ХБК", отстъпва първата позиция на "Папас олио". Производителят има заводи за растителни масла в Ямбол и Балчик, както и складови бази в Ямбол, Елхово и с. Тянево. "През миналата година натоварихме почти изцяло нашата бутилираща линия за растителна масла, която е с капацитет 6 хил. бутилки от един литър на час. Тя е най-голямата на Балканите", обясни Цветелина Пенева, финансов директор на "Папас олио". През 2011 фирмата инвестира и в увеличаване на мощностите на завода за преработка на сурово олио в Ямбол, което ще доведе до двойно нарастване на капацитета. "Над 80% от нашето производство е за експорт. Имаме сключени договори за финансиране и подпомагане на земеделски производители на маслодайни култури - стопаните получават торове, семена и препарати, а ние изкупуваме произведеното от тях. Купуваме също пшеница, ечемик и царевица и търгуваме с тези култури, но това не е основната ни дейност", посочи още Пенева.



Сладки изкушения

На второ място в класацията е "Нестле България" (от четвърто през 2010). Фирмата се изкачва две позиции напред в сравнение с миналата година. Като цяло производителите на десерти изпитаха сериозни трудности през 2011 заради драстичното поскъпване на захарта и какаото. В крайна сметка се стигна до увеличени цени на крайния продукт и съответно намаляващо потребление. За да компенсират това, фирмите се ориентираха към предлагане на продукти в по-малки разфасовки. Други заложиха на стоки с по-голяма добавена стойност - например с плодове, мюсли, кафява захар. А някои от компаниите в индустрията просто бяха принудени да затворят.

Една от причините за възходящата позиция на "Нестле България" е, че предоставените финансови данни за 2011 г. включват резултатите както на "Нестле България", така и на "Нестле айс крийм България". Сладоледеното дружество се вля в "Нестле България" към 21 декември 2011 г., поради което показателите на компанията за 2010 г. са преизчислени.

"Крафт фуудс България" отстъпва с една позиция надолу спрямо 2010 и е на четвърто място в класацията за 2011. Според Антоан Колет, изпълнителен директор на компанията, най-характерното за 2011 е успешното налагане на нова категория на пазара - бисквити с марката Belvita. Фабриките на компанията работиха и по няколко проекта за оптимизация на производствените разходи, обобщи Колет.

От "Чипита България" (с две места нагоре до 8 позиция за 2011) отчитат, че увеличението на брутната печалба и маржа през 2011 г. се дължат основно на увеличените продажби на кроасани, но също и на повишените цени. По данни на компанията тя запазва лидерските си позиции на българския пазар на кроасани и дори увеличава дела си на 92% (90% за 2010 г.).

Реализацията на всички стоки обаче бележи спад спрямо 2010 г. с общо 11%, като най-голяма роля за това са оказали преустановените продажби на бисквитите и кексчетата "7 дейс", е записано в отчета на фирмата. Дружеството очаква през 2012 г. ръст на продажбите спрямо 2011 г. в резултат на повишаване на цените на продуктите, навлизането на нови пазари, а така също и на увеличените разходи за телевизионна реклама и промоции към крайните потребители.

С една позиция нагоре за 2011 се изкачва и разградското предприятие "Амилум България" (5 място в класацията). През септември миналата година компанията започна строителство на нов цех за производство на захари. Проектът е на стойност 51 млн. лв. и включва също разширяване на цеха за течни захари. Очаква се изграждането на новото съоръжение да завърши за година и половина. В резултат на инвестицията фирмата ще може да произвежда по 100 тона кристална декстроза дневно с възможност за бъдещо увеличение до 300 тона на ден.

Безалкохолни жажди

В последните две години производителите на безалкохолни напитки отчитат спад в потреблението. Резултати на браншовата асоциация за 2011 г. отчитат поредно намаление - с около 5% в сравнение с 2010 г. За някои категории напитки като групата на плодовите сокове и нектари то е с около 9% по-ниско, за бутилираните води с 6%, за газираните напитки с около 4% .

"Кока-Кола ХБК" (3-та позиция в класацията за сектора) обаче отчита по-високи продажби за миналата година. През миналата година дружеството направи инвестиция от над 2 млн. евро в изграждането на нов сондаж за минерална вода в Банкя. След изграждането му той няма да остане собственост на концесионера, а ще бъде дарен в полза на държавата.

От "Девин" (16-а позиция в класацията, което е с две места нагоре спрямо 2010) отчитат, че компанията увеличава пазарния си дял при бутилираните води (по данни на Canadean). През 2011 фирмата чрез дъщерното си "Атлантик дивайн" навлезе в нова категория - трапезна вода, която се предлага с нова търговска марка - "Дивна". "Най-големите успехи бележим в развитие на пазара на сокове - където с марката "Гранини" в период на свиващо се потребление сме увеличили продажбите над 100% в сравнение с 2010 г. Успехи имаме и в Румъния, където търговският ни офис пета поредна година бележи ръст на продажбите", коментира Мая Герасимова, маркетинг директор на компанията.

Месни постижения

Осигуряването на суровини продължава да бъде грижа номер едно за месопреработващия бранш. Според официалната статистиката производителите на месни продукти внасят 70-80% от свинското месо, 50% от пилешкото, над 90% от телешкото и пуешкото и това е трайна тенденция.

През миналата година позатихна интересът към месните продукти по стандарта "Стара планина", одобрен през 2010. Сред причините за това са т.нар. соев скандал (в който бяха обвинени, а после оправдани няколко месопреработвателни фирми), ефектът от втората вълна на световната икономическа криза, както и по-високите цени на продуктите по стандарт. Фирмите от сектора, които са в класацията, обаче отчитат повишени приходи за 2011 г.

Основан през 1992 г., холдингът "Белла България" (6-а позиция в класацията, с една надолу спрямо 2010) е пазарен лидер в хранителната индустрия в страната с портфолио от над 200 месни и тестени изделия. Производството им е съсредоточено в девет преработвателни предприятия. Компанията има търговска структура в Румъния и напълно изградена дистрибуторска мрежа в Гърция. Произвежда под собствени марки и за турския пазар. През 2011 "Белла България" инвестира в изграждането на втора специализирана фабрика в Свиленград, където се предвижда да бъде концентрирано производството на замразени баници.

През февруари 2011 Комисията за защита на конкуренцията разреши на "Фреш лоджик" и "Унибел" (фирми от структурата на "Белла") да придобият "Ипекс груп" – дистрибутор на млечни продукти с марките "Дъга" и "Рилци", и "Акурат млечна промишленост". Така групата навлезе и в млечния бранш.

"Бони холдинг" (9-о място) притежава свинекомплекси в Шумен, Крумово Градище, Зимен,  Брестак, Тетрахиб.  Компанията е и най-големият производител на свинско месо в страната. Ежегодно в свинефермитe на холдинга сe отглеждат 200 000 чистопородни животни, уточни Мариян Михайлов, маркетинг мениджър на "Бони маркетинг". В структурата на "Бони холдинг" влизат месокомбинатите Ловеч, Карлово и Русе. През 2011 групата е инвестирала около 7 млн. лева. Компанията вложи 1.3 млн. лв. в свиневъдството, други 5.7 млн. лв. са инвестирани в месопреработката, основно в "Месокомбинат Ловеч" за строителство на сушилни и хладилен склад.

За първи път в топ 20 за сектора влиза и месопреработващата фирма "Кен" - Стара Загора (17-о място). Компанията е сред пазарните лидери при производството на малотрайни колбаси.

Две от дружествата, които влизат в класацията за сектора, произвеждат пилешко и продукти от пилешко месо. Пазарът на пилешко в последните години е относително постоянен като обем и цени.

"Продажбите зависят много от това дали е успешен туристическият сезон през лятото", коментира Любомир Лозанов, изпълнителен директор на "Амета холдинг" (7-о място за 2011). В структурата на компанията са "Пилко" - Разград, "Лудогорско пиле", както и фуражен завод и животновъден комплекс. Холдингът изнася над 30% от продукцията си. Лозанов уточнява, че производителите разглеждат пазара не само като български, а по-широко - в добавка с румънския и гръцкия. Факт е, че част от производителите на пилешко имаха добри продажби в съседна Румъния през последните две години.

 "Градус - 1" (15-о място за 2011, 13-о за 2010) е най-големият производител на птиче месо в България. Компанията е постигнала пълно затваряне на цикъла на производство на пилешко месо – от фуражния завод в Нова Загора през фермите за родителски стада в Ямбол и Русе до най-голямата люпилня в България и фермите за угояване на бройлери до завода за преработка на птиче месо в Стара Загора. В тази класация обаче дружеството участва само с една от структурите си – завода в Стара Загора (с други предприятия е включено в класацията за сектор "Земеделие").

Бизнес от хляб и мляко


През 2010 млекопреработвателите отчетоха ръст на пазара в стойност заради повишените цени на продуктите и 20% спад в търсенето. Свиването на продажбите продължи и през 2011 година. Според Димитър Зоров, председател на асоциацията на млекопреработвателите, пазарът през миналата година е паднал като количества с около 30-35% за година и половина (спрямо средата на 2009). Налице е и преориентиране на потребителите към по-ниския ценови сегмент.

Единствената компания от сектора, присъстваща в класацията - "Данон Сердика" (12 място), също отчита спад в продажбите.

Компанията "София мел" (14-а позиция, без участие през 2010) е инвестирала над 1.8 млн. лева през миналата година в складираща система, внедряването на енергоспестяващи дейности при мелничното производство и др.

Другият участник в топ 20 е кооперация "Симид" (20-о място) - група от български предприятия за производство на брашна и трици, както и на хляб и хлебни изделия. Кооперацията е сред най-големите - притежава два от основните хлебозаводи в София - "Хлебни изделия - Лозенец" и "Хлебни изделия - Ботунец".

Умерено наздраве

Съюзът на пивоварите в България отчете известен ръст - през 2011 г. членуващите в него пивоварни компании са реализирали 4.84 млн. хектолитра бира, което се доближава до количествата от 2006 г. Пазарът обаче все още не се е възстановил от последствията на икономическата криза, защото количествата са с близо 10% по-малки от пиковите 2007 и 2008 г. - най-успешните за бранша. Продължава преориентирането на консуматорите към продажби на бира за вкъщи и пиво от по-ниския ценови сегмент.

Според управители на компании покупките на напитката са силно повлияни от поредното "свиване" на бюджетите на домакинствата и потребителските нагласи вследствие на съобщенията за нова рецесия. "Към това се добавя целогодишният спад в обема на студения пазар, причинен от затварянето на много обекти в сектора хорека, намалелите продажби в заведенията и в курортните центрове, масовото навлизане на евтини собствени марки на търговските вериги и пакетите all inclusive, обобщава Ивана Радомирова, изпълнителен директор на съюза на пивоварите.

Въпреки стагнацията обаче пивоварните продължават с активната си инвестиционна политика - през 2011 г. компаниите са инвестирали над 50 милиона лева в ново оборудване, изграждане на логистични центрове и производствени помещения. През изминалата година на пазара са позиционирани 9 нови асортимента и марки бира, отчита браншовият съюз. Силно изразена е и най-новата тенденция - пивоварните компании предлагат различни напитки, примесени с плодове.

През миналата година "Загорка" АД (10 позиция за 2011, с две места надолу) започна изграждането на първия сертифициран зелен склад в страната на територията на пивоварната в Стара Загора, като инвестицията е за над 2 милиона лева.

"Каменица" АД (11 позиция и за 2011, и за 2010) също инвестира през миналата година и също в нови продукти. "Към декември 2011 г. по данни на AC Nielsen пазарният ни дял е 33%, което е с 4 процентни пункта повече спрямо същия период на предходната година. Това ни прави лидер на пазара на бира в България", съобщи Антон Карлов, директор "Правни и корпоративни въпроси" на "Каменица" АД.

За първи път в класацията за сектора присъстват производители на алкохол - "Винпром Пещера" (13 място). През миналата година компанията е инвестирала над 4 млн. лева в нови лозови насаждения. Фирмата има над 15 000 дка. собствени лозови масиви и на практика е винпромът с най-много собствени лозя в България, уточни Катерина Маркова, мениджър комуникации. На 18-а място в класацията е другият голям производител на алкохолни напитки - "Сис индустрийс".

Пазарно свиване

Най-силната година за хранително-вкусовия бранш в страната е 2008 г. с пазар от близо 12 млрд. лв., показват данните на "ИКАП България". Тогава компаниите в топ 20 за сектора са отчели 10-15% ръст в оборотите. След това обаче продажбите падат и пазарът се свива с 3-5% всяка година. Прогнозата за 2012 г. е за пореден спад - този път от 3% в стойност, посочват експертите на "ИКАП България". И правят уговорката, че не включват сивия сектор, който по техни оценки е 25-30% от пазара.


 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 19674 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
Текстил и облекла:: Пак на ишлеме

Една по-добра година в поредицата лоши