Текстил и облекла:: Пак на ишлеме
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Текстил и облекла:: Пак на ишлеме

Текстил и облекла:: Пак на ишлеме

Една по-добра година в поредицата лоши

Мара ГЕОРГИЕВА
24801 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Добре известно е, че работата на ишлеме е преобладаваща, а и единствено възможна за стотици фирми в текстилния сектор. Чуждите партньори на българските дружества избират България заради ниската цена на труда. Но и заради трите С - сложността (на моделите), сериите (малки и трудни), сроковете (задължително кратки). Освен това в страната ни има относителна почтеност към чуждите марки, особено ако сравняваме с прословутия китайския рефлекс всички брандове да бъдат копирани и тиражирани като "реплики". За незапознатите – това е думата, зад която потребители и производители напоследък се опитват да скрият това, което преди години беше просто "менте". Плюс за сектора са и близките разстояния до Западна Европа, опитните мениджъри и шивачки, както и фирменото "винаги готов".

Изминалата 2011 е относително добра в поредицата лоши години, които застигнаха не само този бранш. Според Валерия Жекова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ), някои компании в сектора са успели да стигнат нивата си на производство от преди кризата. "Вероятно това е резултат от изчерпването на запасите в магазините и складовете", отбелязва Жекова.

Добрата година се вижда и в отчетите - средният ръст на приходите на десетте лидера е 20%, а само три фирми свиват дейността си.

Данните на официалната статистика

подкрепят изводите на асоциацията и класацията за умерен възход в сектора – през 2011 г. износът на текстил, облекло и трикотаж е нараснал с около 15% в стойност спрямо 2010 г. и надхвърля 1.6 млрд. евро, а търговският баланс е положителен. За поредна година се потвърждава тенденцията производителите да се концентрират в ограничен асортимент изделия. Според Националния статистически институт 10 стокови групи формират над 85% от експорта на бранша, като най-голям дял има групата на костюмите, ансамблите, саката и панталоните (над 33%), а най-малък – на трикотажните платове (едва 1%).

Сравнително висока концентрация в няколко групи стоки се наблюдава и при вноса на текстил, трикотаж и облекла през миналата година. С най-голям относителен дял са различните видове тъкани (над 31%), а най-малък е интересът към вноса на палта, пелерини, анораци, блузони (малко над 1%).

Основните пазари на българската текстилна промишленост се запазват и през 2011 - Италия продължава да е на първо място с дял от над 25%, следват Германия (над 23%) и Гърция (на 11%). На практика в тези три държави се реализират над половината от продаваните извън България текстилни и шивашки изделия. Същата подредба се запазва и при вноса на материали и изделия за бранша.

Няма промяна

и в първото място на топ 10 компании за сектора. За поредна година класацията на фирмите се оглавява от "Е. Миролио". Дружеството притежава голямо текстилно предприятие в Ямбол (на практика това са три завода – две предачници и бояджийница с пречиствателна станция, разположени на 52 дка застроена площ), в Сливен (две основни производства – за вълнени платове и плетачница, работещи при затворен цикъл) и завода за коприна "Свилоза Ярн" в Свищов. Противно на тенденцията да се свиват обороти и дори да се затварят фирми в сектора, "Е. Миролио" отбелязва възходящи резултати  в последните три години. За 2011 фирмата отчита приходи от близо 187 млн. лв. (161 млн. лв. през 2010) и печалба от почти 17.5 млн. лв. (4.4 млн. лв. за 2010). От компанията обясняват това с добрия мениджмънт, откритите нови пазари извън Европа (в Азия и Южна Америка), както и с неспиращия процес на обновяване дори във време на криза. През 2011 г. дружеството е инвестирало три милиона лева в по-съвременни и производителни машини. И макар че от компанията определят направените вложения като "умерени", показва нагласата на мислене - "процесът на реновиране да не спира".

На второ място в класацията за сектора е пловдивската "Булсафил". Едноличен собственик на капитала е италианското дружество "Финсавио". Фирмата произвежда камгарни прежди. За 2011 компанията отчита малко над 151 млн. лв. оборот (101.6 млн. лв. през 2010 г.). Предприятието е инвестиция на зелено и е изградено върху 200 дка земя, намираща се между Пловдив и с. Скутаре. "Булсафил" заработи през 2001 г. с капацитет от 1500 тона годишно. Досега фабриката е разширявала три пъти своите производствени площи. На първия етап са изградени административно-битов и производствен корпус. Следва втора инвестиция в разширение на производствения корпус и в изграждането на допълнителен склад за готова продукция. Последният етап през миналата година прибави нови 18 000 кв.м към производствения корпус на предачната фабрика, а също складова зона и работилница за поддръжка.

В челната тройка е и "Дзалли" – Габрово. Дружеството е създадено през 2001 г. и е част от италианската група Calzedonia. Произвежда дамско и мъжко бельо, тениски, блузи и клинове само за фирмата майка, като от миналата година купува всички необходими суровини и материали. Продукцията е под търговските марки Intimissimi, Tezenis, Calzedonia.

Джи Ем Ти - София, е за първи път в класацията ни (4 място). Компанията произвежда мъжко и дамско облекло, освен това е представителство на чужди фирми и посредничи при възлагането на поръчки. През последните три години производството на дружеството отбелязва възходящ тренд.

Топ 5 завършва с "Ембул инвестмънт" - Стара Загора. Дружеството присъства от години в класацията за сектора заради увеличаващото се в годините производство на синтетични и акрилни прежди.

Сливенската "Декотекс" е на шесто място в класацията. Текстилната фабрика е основана в далечната 1909 г. и е известна с емблематичните си "персийски" килими. Фирмата е производител на вълнени и синтетични килими, мокети, пътеки, комплекти за баня и други текстилни изделия. Резултатите за 2011 на дружеството показват малко над 22 млн. лв. приходи (срещу 16.3 млн. лв. през 2010). През 2011 г. най-голям дял в приходите на компанията формира производството на килими и килимени изделия (79%), следвани от нетъканите подови покрития - (14%).  От отчета на дружеството става ясно, че през 2011 г. "Декотекс" са произвели килими и килимени изделия за над 7.2 млн. лв. и нетъкани подови покрития (комплекти за баня, пътеки, килими), наричани още тъфтинг, за 1.2 млн. лв. Основните външни пазари за продукцията на "Декотекс" са САЩ, Полша, Германия, Русия, Латвия. На вътрешния пазар дружеството продава основно в големите хипермаркети.

За първи път

в класацията за сектора влиза "Фелдхюс БГ" – Монтана (седмо място). Фирмата произвежда горно дамско облекло. Регистрирана е през 2003 г. и е собственост на германския "Фелдхюс холдинг". Българската компания изпълнява поръчки на възложители от Германия, Франция, Австрия и др. и изнася 100% от произведеното. Част от облеклата се продават под собствена марка на дружеството. Сред клиентите на фирмата са както големи партньори, които продават облекла по интернет, така и малки, които предлагат бутикови модели. Предпоставка за успехите на дружеството е избраният бизнес модел. "Фелдхюс БГ" не е просто изпълнител на поръчки. Наша грижа и задължение е създаването на дизайна, на кройката и мострите, купуването на платовете, изработката, както и директните доставки до вратата на клиента на договорената дата", обясни управителката на дружеството Елвира Николова. Заради натоварената си програма българското дружество на свой ред осигурява работа на други 15-16 компании в страната като подизпълнители. В по-силни за сектора години партньорите от България, които изпълняват поръчки за "Фелдхюс БГ", надхвърляли 20. "Отчитаме много силни последни четири години, защото сме бързи, смели и сръчни", обобщава шеговито Николова и уточнява, че дружеството изпълнява поръчки в рамките на месец – от възлагането до доставката, а не както е обичайната практика за голяма част от фирмите в бранша – един-два пъти в сезона.

Още една компания е за първи път в класацията на топ 10 за сектора -  "Илакати – текстил",  Петрич (осмо място). Фирмата е учредена през 2003 г. и е собственост на Димитриос Аретулис, който продължава семейния си бизнес от Гърция. Основният й предмет на дейност е шиенето на памучни блузи по поръчка на възложител от Германия. В годините преди кризата в предприятието са работили 90 души, сега са 70. Заради високите цени на памука се стигнало до отклоняване на някои предложения за изработка на дрехи по поръчка, тъй като сметките не се връзвали. От данните в Търговския регистър става ясно, че 2010 е била по-добра от 2011 г. за дружеството, но мениджмънтът на предприятието е доволен, че спадът в приходите не е драстичен. Компанията вече обмисля нова инвестиция за обновяване на машините и съответно – за по-голяма производителност.

Петрич има още един представител в топ 10 - на девета позиция е производителят на спортни облекла "Белла дрес". Десетото място в класацията е за "Мак" - Габрово.Това е една от най-старите текстилни фабрики в България, която днес е 100% частна собственост. Тя е специализирана в производството на военни, полицейски и пожарникарски униформи и екипировка - работно облекло, балистични жилетки, спални чували, костюми против дъжд, пожароустойчиви костюми. Дружеството отчита значително повишение на продажбите на собствена продукция – от 73.8% относителен дял през 2009 г. до 97% през 2011 г. Делът на износа също расте – до 18.8% през 2011 (срещу 3.8% през 2009 и 5.1% през 2010 г.).

От класацията тази година отсъстват две от миналогодишните фирми участници - "Яна" и "Калинел", които не предоставиха данни, но вероятно биха попаднали в подреждането.

Напълно възможно е 2011 да се окаже само затишие пред буря, защото поръчките от възложители към български шивашки фирми през 2012 са по-малко, отчитат компаниите в сектора. "Не сме спокойни в кризата, която се възобнови. Редица европейски страни са официално в рецесия. Хората предпочитат да си пазят парите, да ги отделят настрана, вместо да ги харчат", обобщава тревогите Валерия Жекова.

Добре известно е, че работата на ишлеме е преобладаваща, а и единствено възможна за стотици фирми в текстилния сектор. Чуждите партньори на българските дружества избират България заради ниската цена на труда. Но и заради трите С - сложността (на моделите), сериите (малки и трудни), сроковете (задължително кратки). Освен това в страната ни има относителна почтеност към чуждите марки, особено ако сравняваме с прословутия китайския рефлекс всички брандове да бъдат копирани и тиражирани като "реплики". За незапознатите – това е думата, зад която потребители и производители напоследък се опитват да скрият това, което преди години беше просто "менте". Плюс за сектора са и близките разстояния до Западна Европа, опитните мениджъри и шивачки, както и фирменото "винаги готов".

Изминалата 2011 е относително добра в поредицата лоши години, които застигнаха не само този бранш. Според Валерия Жекова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ), някои компании в сектора са успели да стигнат нивата си на производство от преди кризата. "Вероятно това е резултат от изчерпването на запасите в магазините и складовете", отбелязва Жекова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK