Телекомуникации: Стрес по всички линии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телекомуникации: Стрес по всички линии

Притиснати от намаленото потребление и малкото на брой нови абонати, за да повишат приходите си, големите в бранша атакуваха нови сегменти, предлагайки пълно обслужване: фиксиран телефон, GSM, интернет телевизия и др

Телекомуникации: Стрес по всички линии

Повече услуги за по-малко пари, регулаторен натиск и очакване за нови собственици: телекомите вече не са мечта

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
7517 прочитания

Притиснати от намаленото потребление и малкото на брой нови абонати, за да повишат приходите си, големите в бранша атакуваха нови сегменти, предлагайки пълно обслужване: фиксиран телефон, GSM, интернет телевизия и др

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


"Ако искаш да разсмееш боговете, разкажи им плановете си." Случващото се в телекомуникациите през последните години е пряко потвърждение на тази максима. Помните ли как преди години телекомите изливаха милиарди за нови лицензи и технологии, очаквайки хората да са готови да плащат много за видеоразговори по мобилен телефон, за широколентов интернет през трето поколение мрежи и всякакви други глезотии? А помните ли как в същото време експерти и анализатори предричаха, че революцията в интернет ще прати в историята утвърдените играчи, а пазарът ще се разпредели между алтернативни оператори с евтини технологични решения, базирани на световната мрежа? Е, след като тези планове бяха разказани на глас, реалността ги опроверга. Нищо от това не се случи. Компаниите в бранша останаха горе-долу същите и нито бяха пометени от безплатните услуги на митични безбройни конкуренти, нито пък натрупаха печалби от страстта на потребителите към нововъведения. 

Резултатите на телекомите в България за изминалата година не са изненадващи. И за тази те едва ли ще са много по-различни, защото пряко отразяват ситуацията на пазара. За компаниите тя никак не е розова. 

Първо - клиентите, с понижени от кризата доходи, оптимизират разходите си за телеком услуги, които не са от първа необходимост. Оттам приходите на операторите падат. 
Второ - пазарът в страната вече е разпределен и ръст благодарение на нови абонати вече не може да се планира. Затова телекомите влязоха във война помежду си. Което пак работи в посока спад на приходите.  Трето - притиснати от първите два фактора, големите в бранша атакуваха нови сегменти, предлагайки пълно обслужване: фиксиран телефон, GSM, интернет телевизия и др. Което естествено изисква нови инвестиции. Четвърто - европейските и местни регулации стават все по-строги и продължават да обхващат нови и нови дейности от бизнеса, които доскоро се смятаха за стабилен източник на печалби. 

И пето - чисто конюнктурно: всички в сектора са под допълнителния стрес от консолидацията на пазара. 

Пътят надолу е по-тежък 

За 2011 г. най-слабо падат приходите на БТК - само с 0.05%. От трите телекома бившият държавен монополист беше единственият с ръст на този показател и за 2010 г., но това се дължеше основно на единичната сделка по продажбата на НУРТС за 57 млн. лв. За последната приходите са малко под 896 млн. лв. Спадът им при пазарния лидер "Мобилтел" е със 7.6% до 1.03 млрд. лв., а по-умерено е нивото при "Глобул" - 2.5% понижение до малко под 807 млн. лв.

Намалените постъпления доведоха и до фрапантно понижение на нетната печалба. При "Виваком" тя се свива над десет пъти - от 113 млн. лв. за 2010 г. на 9 млн. лв. през изминалата година. "Мобилтел" също отчита сходна тенденция, макар и с по-плавно темпо - от 220 млн. на 76 млн. лв. "Глобул" не предостави нетен финансов резултат. 

Голямата цел: обвързването 

За да имат предимство пред конкурентите си и да минимизират ефектите на кризата, голямата цел на участниците на пазара в момента е една: привличането на колкото се може повече абонати за по-дълго време, като им предлагат четворна услуга: мобилен и фиксиран телефон, интернет достъп и телевизионен сигнал. Желаният резултат е като при GSM навлизането: заливане на пазара с множество пакетни услуги, диверсифицирани според потреблението. Съвсем очаквано, след като големите акули се втурнаха  във водите на малките рибки - интернет и телевизия, това доведе до консолидация там. Десетки малки оператори на кабелни мрежи бяха изкупени.

Сред "новите" за сектора играчи за 2011 г. са "Булсатком" и "Близу" (които обаче не предоставиха отчети). Първата компания взе лиценз от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за изграждане на мрежа за мобилни комуникации от ново поколение. Именно през тази година ще се разбере дали решението на "Булсатком" да се опита да навлезе като четвърти оператор ще доведе до успех. Дружеството все още не е платило изцяло самата такса за лиценза си от 19 млн. лв., а и (ако плати) предстоят сериозните инвестиции за строеж  на мрежата, за която по груби изчисления на консултанти ще трябват над 120 млн. евро. "Близу" също предпочете да се бори с навлизането на мастодонтите, но за момента по-предпазливо, залагайки на телевизия, интернет и фиксирана телефония.

"Мобилтел": спестявай и харчи 

Основните две насоки за "Мобилтел" и през изминалата година, и през първите месеци на тази са две: оптимизация на разходите и инвестиции за атака на нови пазари. За да постигне първото, компанията намали служителите си, аутсорсна голяма част от обслужването на клиентите през кол-център и започна същия процес при поддръжката на мрежата си. За второто пък, освен че изкупи два от кабелните оператори ("Спектър нет" и "Мегалан"), продължи да инвестира във фиксиран достъп до бизнес абонати и домакинства и да развива проекти за цифрова телевизия. Така към края на 2011 г. тя вече има покритие (капацитет) за 850 хил. фиксирани телеком абоната, или с 60% повече спрямо края на 2010 г., а ръстът в покритието на телевизионните й услуги е над 200 на сто. Стратегията е вече доказаната успешна практика: да се набляга върху платежоспособното търсене и корпоративните клиенти. За първото тримесечие на текущата година обаче приходите на "Мобилтел" намаляха с 13.1% до 115.9 млн. евро, а печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) падна с 24.1% до 49.1 млн. евро - най-голямото намаление от трите основни компании на пазара.

С една дума - "Мобилтел" се опитва едновременно (все по-трудно) да поддържа първата си позиция на GSM пазара и да навлезе в нови ниши. И цялото упражнение - пред лицето на все по-реална възможност за нови собственици на компанията майка Telekom Austria, която неизбежно поставя българското дружество под напрежение. 

БТК: Конникът без ездач 

За разлика от "Мобилтел" - притежаван от австрийския телеком, и "Глобул" - в структурата на гръцката OTE, БТК няма зад гърба си стратегически инвеститор. "Виваком" (търговското наименование на БТК) от есента на миналата година е в процес на нова продажба, който уж приключи в края на пролетта без избор на купувач от сектора, а със споразумение между кредиторите й да трансформират вземанията си в акции. Процесът на преструктуриране на дълговете групата БТК от общо над 1.65 млрд. евро и разпределяне на собствеността обаче все още не е приключил, а изходът му не е съвсем ясен. Което няма как да не поставя под напрежение работата на компанията. 

 Като се има предвид особеното й положение - обременена с огромни задължения, с размита собственост, компанията успя да се представи добре, да удържи и да завоюва сравнително добри позиции. На фона на падащите приходи от фиксирана телефония (8 на сто за 2011 г.) тя отчита ръст на същия показател от GSM оператора си (с над 17 на сто), а очакванията са делът му на пазара на мобилни услуги за 2011 г. да се окаже далеч над 14-те процента, които има като брой абонати за предходната година. Отделно БТК силно залага на телевизионните си услуги. Компанията освен традиционния ADSL развива и собствена оптична мрежа до домовете и офисите в големите градове и също като основния си конкурент изкупува малки съществуващи мрежи. По последни данни БТК вече има собствена оптична инфраструктура до 200 хил. домакинства в големите градове, а по проект този достъп трябва да е за 400 хил. до края на годината. 

 

"Глобул": Най-интересното предстои 

Единствен извън всеобщата треска на телекомите да "захапват" още и още бизнес остава "Глобул". "Космо България мобайл" се развива като класически GSM оператор, без да инвестира в нови начинания - поведение, съвсем различно от това на конкурентите му. Макар и да предлага едновременно мобилна и фиксирана телефонна услуга, компанията не инвестира в собствена оптика, не развива фиксиран интернет, разчитайки изцяло на мобилния достъп, и остава тотално встрани от тв нишата. Дали стилът "всеки да върши това, което му е работата" ще се докаже като успешен и дали няма "Глобул" да се окаже просто изостанал - ще се разбере след години. Засега извън съмнение остава, че тази политика е продиктувана от собственика ОТЕ, който не остава незасегнат от гръцката криза. Именно заради невъзможност на гръцкия телеком да направи плащанията от над 2 млрд. евро по кредити догодина той има намерение да продаде българското си поделение. 

И всичко - поръсено с лоша прогноза 

По всичко досега личи, че златните години за телекомуникациите са минало, а въпросът е само колко трудно ще е бъдещето. Ако се следва линията на засилени регулации - много мрачно. След като тарифите за роуминг в Европейския съюз бяха намалени с намесата на еврокомисията и продължават да се движат по скалата надолу, същото сега следва и за взаимното свързване между операторите. От 1 юли цените на едро за обаждания между абонати на различни мрежи в България падат наполовина след процедура по анализ на пазара от страна на регулатора, а новите по-ниски нива ще важат за всички обаждания, включително от чужбина. 

Така операторите ще се окажат на минус с още около 200 млн. лв. Общо годишно само от намалени приходи на едро. 
Все пак - в случая това, което е лошо за компаниите, е добро за потребителя. Догодина по същото време той може да се окаже с тотално различни като собственост доставчици на телефон, интернет и телевизия. 

И хубавото за него е, че които и да са - няма да имат монопол върху нищо.

Фотограф: Shutterstock

"Ако искаш да разсмееш боговете, разкажи им плановете си." Случващото се в телекомуникациите през последните години е пряко потвърждение на тази максима. Помните ли как преди години телекомите изливаха милиарди за нови лицензи и технологии, очаквайки хората да са готови да плащат много за видеоразговори по мобилен телефон, за широколентов интернет през трето поколение мрежи и всякакви други глезотии? А помните ли как в същото време експерти и анализатори предричаха, че революцията в интернет ще прати в историята утвърдените играчи, а пазарът ще се разпредели между алтернативни оператори с евтини технологични решения, базирани на световната мрежа? Е, след като тези планове бяха разказани на глас, реалността ги опроверга. Нищо от това не се случи. Компаниите в бранша останаха горе-долу същите и нито бяха пометени от безплатните услуги на митични безбройни конкуренти, нито пък натрупаха печалби от страстта на потребителите към нововъведения. 

Резултатите на телекомите в България за изминалата година не са изненадващи. И за тази те едва ли ще са много по-различни, защото пряко отразяват ситуацията на пазара. За компаниите тя никак не е розова. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK