ПИМК: Бързите изяждат бавните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ПИМК: Бързите изяждат бавните

ПИМК: Бързите изяждат бавните

Как лошите времена в товарния транспорт могат да са интересни за някои

Паулина Михайлова
59967 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


През първите пет минути, докато си говорим с Пенко Несторов - съсобственик на ПИМК (една от най-бързо развиващите се компании сред стоте най-големи за 2011 г. с ръст на оборота от 80% до над 144 млн. лв.), той се опитва да установи ред по бюрото си и адски убедено твърди, че следващата година ще направи така, че да му е по-спокойно. Няма и час по-късно вече е изредил поне три неща, които смята да предприеме, и като че ли няма търпение вече да е догодина, "защото за тогава имаме много интересен проект". На това му вярвам повече.

Товарите от и към Европа ще намаляват.

20 часа работа

ПИМК е създадена през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов, които и сега притежават по 50% от транспортната фирма. Тогава единият работи на заплата в София, а другият държи склад на едро в Пловдив. "Началото беше от нищото", разказва Несторов. Двамата наемат един гараж в Пловдив и започват да произвеждат снаксове. Въпросът е, че искат да изнасят за Албания и Косово, а заради размириците там транспортните фирми избягват дестинацията. Така, малко по принуда, те купуват един камион на старо, за да возят собствената си стока. Скоро след това установяват, че в транспорта има бизнес, а в производството нещата все повече се затягат - навлизат много чуждестранни компании, постепенно търговските вериги започват да извиват ръцете на доставчиците и, с една дума, перспективите не са добри. Затова двамата решават да се пренасочат към товарните превози и през 2009 г. прекратяват производството на снаксове.

"Работехме по много. По 20 часа на ден. Седем дни в седмицата. Без почивка. С една дума - бяха добри времена", разказва Несторов. През първите пет-шест години фирмата купува само камиони на старо. Когато има пари и достатъчно поръчки - взема още тирове. Няма ли - ги продава. И сега философията е такава, каквато е била винаги: първо да се осигури растежът на заявките, а след това да се инвестира в нови транспортни средства. Ако се появи пък нов голям клиент, временно, докато се развие автопаркът, винаги може да се използва подкрепата на партньорски компании. А не обратното - вземаш на лизинг много камиони и после се чудиш накъде да ги изпратиш. Запазва се и другият базов принцип - да се съобразяваш с нуждите на клиента.

Сред големите клиенти на ПИМК са например българските КЦМ, "Асарел Медет", стъкларски заводи "Дружба", чуждестранните Renault и Inditex. Последният например е производител на облеклата Zara и Bershka. И ако понякога за турските клиенти е нормално да разтоварват един камион цяла седмица, сякаш времето не съществува, то при Inditex не е така. Изискването на компанията често е стоката от Турция да бъде доставена например в Сарагоса точно в 11.45 в определен ден, на определена рампа.

Добрата страна на кризата

"Започнахме да растем най-много, когато дойде кризата", твърди Пенко Несторов. Именно благодарение на спада в икономиката и фалитите на други фирми от сектора ПИМК успява да купи доста камиони на много добра цена.

Пак от отиващ си превозвач в Испания тя се сдобива с логистична база там. Оказва се, че влошаващото се състояние на бизнеса може да има и добра страна. Първо - то освобождава нови ниши. Второ - определени активи могат да се купят изгодно. И трето – отстранява слабите. "Убеден съм, че на нашия пазар не големите изяждат малките, а бързите изяждат бавните", твърди Несторов. И дава пример. Много чуждестранни компании разчитат на традиционни клиенти, с които работят десетилетия. Синът сменя бащата начело на фамилната фирма, годините минават, а камионите се движат по едни и същи пътища. И когато заводът - източник на товари, затвори, цялата система блокира. Точно тук идва моментът, в който или седиш и не предприемаш нищо, или започваш да търсиш нещо ново.

Според собствениците на ПИМК, за транспортния бранш не се задава нищо добро. А как става така, че бизнесът като цяло затъва, а те растат? По думите на Пенко Несторов причината е, че непрекъснато търсят нови ниши в сектора. Първите седем-осем години съдружниците купуват само камиони с бордови ремаркета (най-масовия тип, покрити с брезент, които могат да возят общи товари). После постепенно започват да навлизат в нови сегменти на пазара: купуват тирове за транспорт на конфекция (т.нар. дрехарки), хладилни ремаркета за бързо разваляеми товари. Но всичко - постепенно: "Гледаме да не вдигаме много дини, за да не се пукне гърнето."

700 проблема

В момента ПИМК има близо 700 тежкотоварни камиона Mercedes и Renault, половината от които се изплащат на лизинг. Покупката на нови камиони се договаря директно с Mercedes в Германия.

Ако човек никога не е имал допир с някакъв вид транспорт, първият му импулс е да започне да смята - колко прави 700 броя влекача по 70 хил. евро  плюс около 27 хил. евро за ремарке или 50 хил. евро, ако то е хладилно. Сериозно изглеждат нещата и ако си представиш как се организира движението на такава флотилия. "Няма бизнес като този. Винаги когато телефонът звънне - а е нормално това да стане в два-три часа през нощта, знам, че едва ли е за добро. Нещо някъде се е случило", казва Пенко Несторов. Най-малкото - всеки камион се управлява от човек.

700

тежкотоварни камиона притежава в момента пловдивската компания.

За да минимализира грешките от това естество, компанията има вътрешно училище и учебник за шофьори. Буквално така: колко тежи един тир, как се спират тези 40 тона, когато е пълен, как се разпознават товарите, как се третира всеки вид от тях и т.н. Текучеството на кадри е огромно. Но за сметка на това заплатите са значително понижени в целия сектор. Както преди пет-шест години българските шофьори мигрираха към западноевропейски фирми, които даваха по близо 3 хил. евро месечна заплата, така сега в българските транспортни компании идват на работа испанци и италианци, готови да работят за по 1200 евро.

Точни сметки за всичко

Основният бизнес на ПИМК е в товарните превози от Турция и България към Испания, Италия, Франция, Германия, Австрия. Ключовият й интерес е към

испанския пазар и не случайно там има и логистична база и дъщерно дружество. Факт е, че кризата в Испания се отразява. И то не толкова на поръчките, колкото на риска от неизпълнени плащания, каквито през годините е имало. Но и този проблем може да се реши - най-вече чрез подбор на клиентите и финансови схеми за подсигуряване чрез специализираните услуги на банките.

200

евро на ден е "минусът" от престоя на едно превозно средство без работа.

Дъщерно дружество компанията има и Словения. За всяко направление има специализирано звено, което организира превозите така, че камионът да замине пълен, да се върне пълен, а разстоянието между точката на разтоварване в съответната държава и тази на товарене там също да се уплътни. По-голямата част от товарите засега се осигуряват от спедиторски фирми (основен партньор в Турция например е спедиторът MARS), макар и самата ПИМК също да продава товари. Амбицията й обаче е скоро да създаде своя логистична база в България и да навлезе в логистичния и спедиторски бизнес. "Макар и да знаем, че той е пренаселен, смятаме, че можем да се справим", казва Несторов. Към момента компанията приключва покупката на терените, необходими за логистичните складове.

"Всичко в този бизнес е голямо. Камионите са големи, мястото за маневриране, паркингите, складовете..." Големи могат да са и загубите. По изчисленията на собствениците на ПИМК само един ден, в който един камион не работи, струва 200 евро. Ако той трябва да бъде ремонтиран, а частите ги няма, чакаш да ти ги доставят от чужбина. Затова решението, наложено в случая, е собствен склад, в който частите са купени предварително. Както и собствен сервиз, бензиностанции и пункт за технически прегледи. Всичко в името на това камионите да са в движение колкото се може повече. Сметката показва, че за да има добра печалба от работата на един тир, той трябва да изминава по 10 хил. километра на месец.

Накъде отива осевата линия?

Товарите от и към Европа занапред ще намаляват, твърди Пенко Несторов. Според него в най-скоро време след като приключат конфликтите в Близкия изток, този регион ще се окаже буквално гладен за всякакъв тип стоки и за дълго, може би за цяло десетилетие основните потоци товари ще

се натам. Което обаче далеч не означава, че работа ще има за всички. Напротив. "Лошите неща за нашия бранш тепърва предстоят." И така ще е, докато собствениците на камиони не се научат да правят сметка за всичките си разходи, преди да обявяват навло за даден превоз. Дотогава и компаниите ще продължават да се самоизяждат с неизгодно ниски тарифи. И докато си мислят, че транспортът е място, в което можеш да вложиш спечелени пари от друг бизнес и да чакаш доходност без много усилия. Но може би това също е една от добрите страни на кризата - да пресее неуспешните - по каквато и причина да са такива.

През първите пет минути, докато си говорим с Пенко Несторов - съсобственик на ПИМК (една от най-бързо развиващите се компании сред стоте най-големи за 2011 г. с ръст на оборота от 80% до над 144 млн. лв.), той се опитва да установи ред по бюрото си и адски убедено твърди, че следващата година ще направи така, че да му е по-спокойно. Няма и час по-късно вече е изредил поне три неща, които смята да предприеме, и като че ли няма търпение вече да е догодина, "защото за тогава имаме много интересен проект". На това му вярвам повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Какви са тия снаксове, бе? Вземете го научете тоя български език. Не е чак толкова труден.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK