Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 авг 2012, 11:19, 11565 прочитания

Машиностроене: Машинистите на икономиката

Индустрията има своите отличници въпреки забавянето в еврозоната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След лекия оптимизъм през 2010 г., когато приходите в машиностроителния сектор се увеличиха, 2011 г. се оказа отрезвяваща за бранша. Не че беше толкова лоша, колкото даде ясен сигнал, че възстановяването ще бъде бавно и мъчително, а рекордните години са останали далеч в миналото.
Сред първите двадесет компании в сектора отново са познатите лица, като средните им приходи дори са нараснали съвсем леко в сравнение с 2010 г.: 135.5 млн. спрямо 134.2 млн. лв. (и далеч над 2009 г.).

Познатите лидери


Оборотът на първите две групи в класацията, които са неотменни лидери от 2008 г. насам -  "Идеал Стандарт-Видима" и "Либхер-Хаусгерете Марица", се е понижил, но с малко. Другото общо между тях е, че основно изнасят за външни пазари и имат чужди собственици. Има и разлика: "Идеал Стандарт-Видима" дори отчете загуба от над 10 млн. лв., а от "Либхер" отчетоха малка печалба. По всяка вероятност причината за негативния резултат на севлиевското предприятие е и технологичното обновление на част от производството на компанията, което беше обявено в средата на миналата година.

Двигателят

Всъщност 2011 г. може да се раздели на две половини за машиностроителния сектор. Първите седем-осем месеца бяха силни, но последва забавяне заради дълговата криза в еврозоната, която се отрази на износа. Най-силно присъствие в топ 20 продължават да имат доставчиците на компоненти за автомобилната индустрия, които са все чужди новопостроени предприятия: "Сензор найт индастриал", "Язаки България", "СЕ-Борднетце България", "Интегрейтид микроелектроникс България" (бившата ЕПИК), "Мелексис" и "Монтюпе". И при тях не може да се говори за обща тенденция, тъй като работят с различни автомобилни компании и изпълняват различни поръчки. А при две имаше и корпоративни преобразувания. "Сензор найт индастриал" беше купена миналото лято от регистрираната в Холандия Sensata, която е един от лидерите в производството на сензори за автомобилната индустрия. "Епик електроник асембли" пък стана част от филипинската IMI и вече се преименува по името на компанията майка. И двете бяха част от белгийската Elex Group, която навлезе в България в средата та 90-те години. Групата остави единствено третия си бизнес у нас – производителя на чипове "Мелексис". В случая на "Интегрейтид микроелектроникс България" се забелязва почти двоен спад на приходите, но той по-скоро се дължи на вътрешните преобразувания в самата група след отделянето на "Сензор найт индастриал" като самостоятелно юридическо лице в края на 2010 г.



Всичките компании от сектора за автомобилни компоненти имат дългогодишни договори с големи автомобилни компании. От поръчките им ще зависи каква ще е и 2012 г. "Язаки България" вече обяви, че през лятото на тази година ще отвори нов завод край Сливен, който ще доставя кабелно оборудване за Ford Transit. Той ще се бъде на мястото на бившия цех на фирма "Миролио". Първоначално служителите ще идват от другото предприятие на японската компания в Ямбол. Очаква се новият завод да увеличи още приходите на компанията.

При друга компания от сектора – френската "Монтюпе", се забелязва стабилен растеж на приходите през последните години: от 1.7 млн. лева през 2008 г. до 100 млн. лв. през миналата година. Компанията работи с гиганти като Audi, BMW, Dacia и Ford, а  през тази година ще бъде разширено производството в Русе.

Много вероятно е през следващата година към компаниите от сектора в класацията да има и нови лица. Неотдавна производство край София започна и южноафриканската компания ALC. Тя ще доставя кожени тапицерии за седалките на някои модели на BMW. Очакванията са през първата година на производството приходите на предприятието да са 30 млн. евро, а при достигане на пълен капацитет – до 90 млн. евро.

Сред производителите на автомобилни компоненти може да се нареди и компанията за акумулатори "Монбат", чиито приходи през миналата година се понижиха до 196.8 млн. лв. Спадът се дължи както на по-ниските цени на батериите заради по-евтиното олово, така и на намалелите продажби в някои месеци на основни пазари в Западна Европа.

Новите пораснали производители

Няколко са новите компании в топ 20 на машиностроителните компании. Сред тях най-напред е производителят на промишлени батерии "ЕнерСис". Приходите на компанията скочиха с 66% до 131 млн. лв. Американският гигант купи завода в Търговище преди пет години и днес дава работа на 650 служители.

Друга нова компания в топ 20 е производителят на лагери "СКФ Берингс България", част от шведския гигант SKF. През 2002 г. компанията купи лагерния завод на ВМЗ Сопот и започна производство в България. За три години приходите на фирмата са нараснали над два пъти.

На 20-о място сред топ 20 на фирмите в сектора дебютира пловдивската "Атаро клима", която през последните три години отчита стабилни приходи. Компанията за климатични системи е създадена в началото на 90-те години от бивши служители в държавното "Промишлена вентилация". Първоначално се занимава само с монтаж, но впоследствие започва и собствено производство. От тази година прави и профили за фотоволтаични системи. Сред клиентите й в Европа са хотел "Кафе Роял" и бизнес център "Трокадеро" в Лондон, както и хотели в Амстердам.

По-едри движения, макар и противоположни, има при "Датекс" и "Булярд корабостроителна индустрия". Първото дружество има висок скок в оборота, вероятно дължащо се на новите касови апарати за връзка с НАП. Второто пък явно страда от слабия пазар на морски превози, а оттам и на нови поръчки за кораби.

Оптимистичното е, че дори и в трудни години, когато външните пазари не са сигурни заради случващото се в еврозоната, все още може да бъдат открити компании, които продължават да растат. И никак не са малко. И най-хубавото е, че повечето от тях са в нишата на продукти с висока добавена стойност, към която страната се цели.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 21324 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
Другото значение на размера

Едва с 4% растат активите на компаниите от класацията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10