Фармация: Непрекъснато нагоре
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фармация: Непрекъснато нагоре

Фармация: Непрекъснато нагоре

Секторът е от малкото, незасегнати от кризата

Десислава Николова
11221 прочитания

© Красимир Юскеселиев


В България във всички сектори на икономиката очакванията винаги са били цените на продуктите да намаляват. Независимо от икономическата логика, инфлацията, цената на работната ръка и суровините. В най-голяма степен това важи за нещата, които всички потребяваме – например лекарства.

Логиката на пациентите, подхранвана от непрофесионално политическо говорене, е, че българите са бедни и всичко в здравеопазването трябва да бъде безплатно. Истериите колко са високи цените на лекарствата при всяко правителство подменят дебата колко струва здравето, каква е цената на лекарския труд, какво качество предлагат болниците, защо не се прави никаква реформа и колко пари трябва да плащаме общо за по-добро здравеопазване.

А интерес към темата определено има. За това говори и двуцифреният ръст на пазара на медикаменти. За година пазарът им порасна с 11.8% спрямо 2010 г.  по данни на анализаторската компания за сектора IMS Health. Ръстът е забележителен по време на криза. И постоянен - пазарът е нагоре през всичките проблемни последни 3-4 години.

В допълнение 2011 г. е първата година от началото на кризата, през която ръст в продажбите бележат нелекарствените продукти в аптеките – хранителните добавки, медицинската козметика, лечебните храни. За анализаторите във фармацевтичния сектор това е лакмус за по-доброто финансово състояние на клиентите, които започват да се грижат за себе си, без да са болни.

Сам на пазара

Тенденцията държавата да регулира целия пазар, а и да плаща за една трета от него продължава. През 2011 г. Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), здравното министерство и болниците са платили общо 801 млн. лв. за медикаменти. Пациентите са купили със собствени средства лекарства за 1.3 млрд. лв. Съотношението е 38 към 62, а през 2012 г. се очаква то да е 36 на 64 в полза на гражданите, чиито лични сметки за лекарства ще се увеличат до 1.48 млрд. лв.

Плашещ е фактът, че всъщност пациентите не ползват съвременно и достатъчно лечение. Общият разход за медикаменти остава нисък на фона на другите страни от ЕС – потреблението на лекарства с рецепта на всеки българин е 90 евро годишно по цени на производител. Наистина трудно би могло да става дума за сравнение с Швейцария (427 евро годишно) или Франция (388 евро годишно), и то по цени на производител, но средноевропейското ниво на потребление е 264 евро. България е с 90, като след нея са само Естония (84 евро) и Латвия (73).

Системите за сравнение на цените на медикаментите с останалите европейски страни действат и България има цена на производител на най-ниското ниво в ЕС. Според анализа на IMS страните в ЕС с висок брутен вътрешен продукт избират средната от най-ниските цени, за да насърчават конкуренцията, а бедните държави предпочитат най-ниската цена – Испания, Гърция, България. Това води и до още един негативен ефект. Не всички необходими лекарства се регистрират за продажба, тъй като компаниите предпочитат да продават на печалба на най-големите си пазари, отколкото да ерозират цените си там с минимален брой опаковки на миниатюрния пазар в България.

Фактори за растежа

Два са основните фактори за ръста на пазара на медикаменти през миналата година. Единият е най-ниската цена. Тя стимулира паралелната търговия - износа на скъпи лекарства от България, преопаковането им и продажбата на по-големите европейски пазари, където цената е много по-висока. Неофициално в бранша се приема, че паралелният експорт е около 100 - 200 млн. лв., но в момента няма механизъм, по който да бъде изчислен.

Другият стимул беше прехвърлянето на част от лекарствата за лечение на пациенти с онкологични и редки заболявания от министерството в здравната каса. За разлика от МЗ здравната каса лекува всички нуждаещи се и това даде тласък на пазара. Причината е всеизвестна, дори в своите обосновки за бюджетите си през годините здравното министерство е отбелязвало, че има пари за 25%, 30%, 38% от болните, но не за всички. Своеобразен геноцид, заради който множество болни осъдиха държавата и не можеха да се лекуват навреме.

Застаряващите и недобре лекувани пациенти като цяло са причина за перманентното увеличаване на продажбите и макар и с по-леки темпове, те увеличават покупките си и тази година, като се очаква ръстът на пазара да бъде 9% в стойност и 4% в опаковки, като достигне 2.29 млрд. лв.

Големи обороти, малка печалба

Традиционно първото място във фармацевтичния сектор в класацията на "Капитал" заемат фирмите за търговия на едро с лекарства, медицински изделия, апаратура и нелекарствени продукти, през които стават всички продажби на производителите. През четирите най-големи от тях минават над 80% от доставките, като и през 2011 г. оборотът им продължава да се увеличава. 

Както и през предишните години на първо място е "Софарма трейдинг", която увеличава приходите си от продажби с 42.2 млн. лв. до 448.9 млн. лв.

Отново по традиция на първите четири места в класацията са останалите три най-големи дистрибутора в България – "Либра" и "Стинг", като този път мястото на "Хигия" се заема от търговската компания на едро "Фармнет". Двата дистрибутора са собственост на бизнесмена Веселин Марешки и през 2011 г. "Фармнет" и "Хигия" вече не си поделят доставките, а цялото обслужване на клиентите минава през "Фармнет".

Дистрибуторите продължават да работят с много малки печалби. Статистиката на здравното министерство сочи, че задълженията на болниците са около 400 млн. лв., като просрочените от тях са около 100 млн. При годишни продажби на болнични лекарства за 283 млн. лв. вероятно през тази година клиниките ще натрупат задължения към доставчиците за грубо две години назад. Това е една от причините  дистрибуторският бизнес да не е толкова печеливш. Търговците на едро предплащат продуктите на производителите, като в повечето случаи това става с оборотни кредити, и след това се налага да кредитират болниците за неизвестен период от време. Същото се случва и с аптеките, макар и за по-кратки периоди - от няколко месеца, докато здравната каса им плати. През 2011 г. обаче имаше забавяне на плащанията и затова дистрибуторите се опитваха да компенсират с продажба на апаратура, хранителни добавки и козметика ниските цени на медикаментите и неполучените средства.

Тенденцията дистрибуторите да се конкурират с цени и допълнителни услуги за вниманието на аптеките продължава. В големите градове не е рядкост една аптека да бъде зареждана по няколко пъти на ден с по няколко опаковки, което увеличава разходите на доставчиците.

Продажбите на производителите също растат

За поредна година "Софарма" оглавява класацията при фармацевтичните компании по приходи от продажби – 209.8 млн. лв., като основната част от тях – 144.3 млн. лв., са от износ, а останалите са от вътрешния пазар. За поредна година компанията бележи най-добрата година в историята си – увеличени продажби и печалба, а както и преди, "Софарма" остава най-рентабилната компания в класацията.

Компанията има в портфолиото си 401 регистрирани продукта, 19 нови лекарства в кардиологията, психиатрията, ендокринологията и медикаменти без рецепта, като през тази година планира да пусне на пазара 12 нови продукта. Най-продаваното лекарство на компанията е аналгин, като това е и най-търсеното като брой опаковки лекарство в България.

От цялото портфолио на компанията от 401 медикамента едва 60 се заплащат със средства от обществени фондове – болници, НЗОК и здравно министерство.

Традиционно втори по продажби са производителите на ветеринарни продукти "Биовет", които строят нов завод в Разград. 

От класацията отсъства най-голямата компания по продажби в стойност според данните на IMS, което я изкривява. Това е "Актавис – България", която за 2011 г. е с продажби от 157 млн. лв. с ДДС. Дружеството е регистрирало на пазара 380 продукта, като едва 150 от тях се покриват от обществените фондове напълно или частично, но най-често с 25% или 50% от стойността. Част от лекарствата се произвеждат в България, други се внасят от останалите европейски заводи на компанията. От своя страна фирмата изнася голяма част от произведената си продукция и заводите й в България са своеобразен хъб за Югоизточна Европа. В момента тече процедура по одобрение от антимонополните комисии в Европа, САЩ и Япония на смяната на собствеността на Actavis. Тя ще бъде придобита за 4.25 млрд. евро от американската Watson Pharmaceuticals.

Още един впечатляващ ръст в класацията за 2011 г. е този на световния концерн GlaxoSmithKline с продажби от 124.4 млн. лв. Според класацията на IMS това е компанията с най-висок ръст в продажбите – 30% за миналата година и трета по пазарен дял, след Актавис и Novartis. В България GlaxoSmithKline има регистрирани 90 продукта в 400 лекартвени форми, като през миналата година висок принос за ръста в стойност имат ваксините (компанията спечели почти цялата държавна поръчка по задължителния имунизационен календар), респираторното портфолио, антибиотиците и продуктите без рецепта.

"Рош България" е следващата компания в класацията. Швейцарският концерн произвежда само медикаменти с рецепта, като фокусът й е в лечението на онкологичните заболявания. Според отчета на "Байер България" компанията е с 85.3 млн. лв. приходи от продажби.

За поредна година дистрибуторът "Търговска лига" бележи срив в приходите от дейността си, като през 2011 г. той е с близо 17%, което на практика означава, че компанията обслужва предимно собствените си аптеки, дейността на "Чайкафарма" и болниците на групата. Така търговецът на едро на практика се класира след производителите.

Прогнозите на анализаторите са, че и през тази година фармацевтичните компании ще отбележат ръст в продажбите от около 9%. Основният въпрос, който продължава да тревожи участниците на пазара, са медийните истерии около цените на медикаментите и натискът за тяхното намаляване. Дали в края на годината броят на медикаментите и компаниите, които ги внасят и произвеждат, ще останат толкова е въпрос, който всяка фирма ще преразгледа конкретно. Прекалено ниските цени правят българския пазар неатрактивен и процесът на изтегляне на медикаменти продължава.

В България във всички сектори на икономиката очакванията винаги са били цените на продуктите да намаляват. Независимо от икономическата логика, инфлацията, цената на работната ръка и суровините. В най-голяма степен това важи за нещата, които всички потребяваме – например лекарства.

Логиката на пациентите, подхранвана от непрофесионално политическо говорене, е, че българите са бедни и всичко в здравеопазването трябва да бъде безплатно. Истериите колко са високи цените на лекарствата при всяко правителство подменят дебата колко струва здравето, каква е цената на лекарския труд, какво качество предлагат болниците, защо не се прави никаква реформа и колко пари трябва да плащаме общо за по-добро здравеопазване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    svoboden_udar avatar :-|
    мрачен интелектуалец

    Ода за възхвала на Софарма и техните несметни печалби :) А в края на последния абзац останах с впечатлението, че искате цените на лекарствата да не се намаляват, защото това щяло да навреди на пазара?! Ами тогава хората ще ходят до съседните държави да си купуват лекарства! Това няма ли пак да навреди на пазара? Хубаво да си преразгледат тези въпроси фирмите-доставчици, защото и сега губят много като карат хората да пътуват до Гърция и Македония за лекарства!

  • 2
    tutti_frutti avatar :-|
    tutti_frutti

    Твърдо не мога да се съглася с тезата, която авторът се опитваа да прокара. Т.нар. медийни истерии щяха да се осъществят с или без помощта на въпросната телевизия инициатор на скандала. Хората не са слепи и виждат, че родните фармацевтични производители ги цакат с цените на медикаментите и още преди да се разрази ценовата буря много болни отскачаха системно до съседни държави, за да си набавят животоподдържащи лекарства на нормална цена. Именно тук се корени проблемът. Потребителят не роптае за евтини лекарства, а за такива на нормална цена! А съгласете се, че изобщо не е нормално една и съща фирма да продава у нас дадено лекарство с неприлично висока надценка, а в съседна нам държава същото на върви на „народна“ цена.

  • 3
    alexxandra avatar :-|
    Alexx

    Аз отказвам да вярвам на резултатите представяни от анализаторската компания IMS Health, защото неофициално, тя се намира в преки връзки с не кой да е а със "Софарма". IMS винаги са изкарвали Софарма лидери и отлично развиващи се във всяко отношение, дори когато финансовите резултати на фармацевтичната компанията показват друго. И това няма как да не породи съмнения.

  • 4
    kalina_v avatar :-|
    kalina_v

    Нима българите не сме най-бедната страна в ЕС и в този ред на мисли всякакви сравнения с останалите страни в съюза, дори Гърция, създават меко казано изкривена представа. Всички сме съгласни, че трябва да има повече пари за лекарите и болниците, но как това да стане, когото вноските ни биват системно източвани и отиват за илачи продавани на цени в пъти себестойността. Плюс това как въпреки тези "ниски" според авторката цени на лекарствата фармахимите реализират повече от добри печалби?! Хайде да не робуваме на старата нашенска максима за големите надценки - тактика, която предлагат таргашите на махленските пазари за сметка на оборота.

  • 5
    monika_ avatar :-|
    monика

    До коментар [#1] от "мрачен интелектуалец":

    Да де, ама според логиката на октопода Донев, този чаровник, именно у нас се продават лекарствата на най-високи цени, защото пазара ни бил такъв и нямало как повече да се занижат?! Все още осмислям отговора му! А да, понеже тепърва навлизали (от няколко години вече) на чуждестранните пазари, за това там лековете са му в пъти по-евтини отколкото у нас! Нищо, че пазара и доходите на всички останали държави в Европа са доста по-добри и "европейски". Дои здраво държавата ни от всички страни - болници, здравно законодателство, манипулира обществено мнение, че дори е председател на КРИБ. Еми как няма да му върви бизнеса бре?

  • 6
    kikka_ avatar :-|
    kikka_

    Всички ще се съгласим, че сме сред нациите, които дават най-малко пари за здраве и почти не ходим на профилактични прегледи. Това е въпрос и на манталитет, и на финансови възможности. Но когато разберем и че някой се опитва да печели луди пари на наш гръб, как да не изгубим още по-голямо доверие в здравеопазването и съвсем да ограничим посещението си до аптеката? Фармацевтичните компании и дистрибутори толкова ли не можаха да проумеят, че ако искат стабилни печалби трябва да заложат на лоялност към клиента – да го предразположат да влезе в аптеката, а не да се държат с него като с роб, длъжен да им налива огромни суми в гърлата. Въпросът е от морално естество. А когато бизнесът тъпче морала за едните финикийски знаци изходът е един – шут отзад, както се случи с така коментираната в последно време Софарма АД и Софарма Трейдинг. Между впрочем бях попаднала на информация, че от февруари приходите им от търговия на дребно са паднали на половина. Но не ги мисля. Те си имат своите механизми, които да ги задържат на върха още дълги години.

  • 7
    zanzibar87 avatar :-|
    zanzibar87

    Ей сега като осъдят Донев и ще видите как ще паднат цените на лекарствата. Здравната каса няма да е задължена да купува само през "Софарма", а ще избира далеч по-изгодни оферти на други фармацевтични компании.

  • 8
    alexan1234 avatar :-|
    alexan1234

    Как няма да направят печалба тия от "Софарма" при положение, че у нас продават с тройна надценка спрямо другите Балкански страни. Наглостта им край няма и заради това Огнян Донев е разследван в момента за пране на пари и укриване на данъци. Може и да не го осъдят, но ще го накарат да намали цените на лекарствата.

  • 9
    pipistrella avatar :-|
    pipistrella

    Хората става все по-болни, за съжаление. Това от една страна, а от друга порочните практики, които са обичайни в този сектор. Преди конкуренцията бе голяма и цените се определяха на пазарен принцип, но сега компаниите на Донев са обсебили пазара и дори си позволяват да извиват ръцете на болниците, да поставят условия, дори и да пропускат доставки на жизненоважни лекарства за деца с нелепи оправдания... Макар че като гледа човек за какви крупни суми укрита печалба в "Софарма" става въпрос, то човек може да си помисли, че започват да затъват.

  • 10
    alexxandra avatar :-|
    Alexx

    Само да понижат цените на лекарствата , както обещаха , ще ми бъде интересно да следя развитието на цените на акциите на Софарма на борсата. Бас държа че няма начин финансовите резултати да не покажат спад на печалбата , ще има разтърсване в отчетите на компанията, което няма как да не рефлектира на търсенето на акции и техните стойности.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.