К100 Фармация: Краят на двуцифрения ръст
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

К100 Фармация: Краят на двуцифрения ръст

К100 Фармация: Краят на двуцифрения ръст

За пръв път от осем години продажбите на лекарства се увеличават толкова малко

Десислава Николова
5937 прочитания

© Капитал


Година, в която правителството и парламентът полагат всички възможни (а те са малко) усилия да намалят цените на лекарствата, няма грипна епидемия, а доходите не позволяват редовни и мащабни покупки на продукти за здраве. Това беше 2012 г. за фармацевтичния пазар, който за пръв път от далеч преди началото на кризата отбеляза забавяне в ръста на покупките до 5.6% в сравнение с предишната година по данни на световната анализаторска компания IMS Health. Малкото увеличение е изненадващо за пазар, който бележи двуцифрени ръстове всяка година и специално при продуктите с рецепта е резултат от това, че животоспасяващата терапия вече не се купува от здравното министерство, а се предписва с протокол от здравната каса. Така нуждаещите се пациенти получават лечение, докато преди се лекуваха едва около 40% от болните.

По-скромното увеличение на продажбите, резултат от драстичния натиск за намаляване на цените и солидната конкуренция в бранша, се отразява и в приходите от дейността на топ 10 във фармацевтичния сектор на "Капитал 100".

Неизменният първи

Въпреки около 200-те фирми, регистрирани като търговци на едро, пазарът на доставка на лекарства, хранителни добавки, козметика и медицински изделия е консолидиран отдавна, като първите четири фирми на практика снабдяват близо 90% от аптеките и болниците и са с национално покритие, складова мрежа и солиден автомобилен парк, който им позволява бързо да извършват доставки във всяка точка на България.

През миналата година правителството намали законовата надценка на търговците на едро и дребно с по два процентни пункта и това даде допълнителен тласък за диверсификация на потрфолиото на дистрибуторите. Това са компаниите на фармацевтичния пазар с най-много и разнообразна дейност и най-малка печалба, средно около 1%. Според лекарствения закон производителите нямат право пряко да продават на аптеките, болниците и потребителите като предпазна мярка срещу това да не наложат непосилно високи цени. Затова продуктите се доставят от търговци на едро с лекарства. Тъй като през дистрибуторите минава по-голяма или малка част от произведените и внесените лекарства, добавки и козметика, техният оборот е по-голям от този на фармацевтичните компании.

За поредна година лидерското място по продажби заема дистрибуторската компания "Софарма трейдинг" с приходи от продажби и услуги от 466.6 млн. лв.

"Печалбата ни от доставки до аптеки и болници е на практика отрицателна. Заради финансовата криза всички държави в Европа предприеха мерки за намаляване на цените на лекарствата. Производителите компенсираха това намаление през по-малките маржове, които дават на дистрибуторите. В допълнение при нас беше и намаляването на регламентираната надценка на търговците, което допълнително намали маржовете. Болниците продължават да плащат средно на 250 дни, а аптеките не са ликвидни и това допълнително увеличава много дистрибуционните разходи", коментира Димитър Димитров, изпълнителен директор на "Софарма трейдинг". По думите му търговците на едро с лекарства компенсират загубите на лекарствения пазар от пазарите на консумативи, медицинска апаратура, от ексклузивно портфолио продукти – фитотерапия, хранителни добавки, козметика, чрез различни услуги, които предоставят на своите клиенти – например преддистрибуция и др.

Според анализа на "Стинг" като цяло през 2012 г.  пазарът на лекарства в България и по-специално аптечният е останал стабилен. "Разбира се, нямахме двуцифрен растеж, на който бяхме свикнали през предишните години, но, от друга страна, няма и спадове, което в условията на криза и на фона на общата икономическа обстановка в страната е успех. Основен фактор за запазване на стабилността на пазара продължава да бъде ритмичността на плащане от НЗОК към аптеките, като през 2012 не се наблюдаваха съществени закъснения", отбелязва Иван Здравков, член на борда на директорите на "Стинг". Според него основните проблеми продължават да бъдат ценовата война между търговците на едро, която от няколко години се прехвърли и към аптеките, тревожната задлъжнялост на аптеките към търговците на едро, които поемат основната тежест и буфер между плащанията от здравната система и производителите; както и липсата на надценки за аптека за 100% платените от здравната каса лекарства. Това не създава икономически стимул на аптеките за работа с тези особено важни и скъпи лекарства, а оттам се ограничава и достъпът на пациентите до тях.

"На този толкова конкурентен пазар няма как да се печели само от основния бизнес и затова ние диверсифицираме чрез останалите услуги, които предлагаме на нашите клиенти, за да компенсираме загубите от продажбите на лекарства", допълва Иван Здравков.

Той припомня още един проблем, който принуди дистрибуторите да работят на твърде бързи обороти и заедно с аптеките да търпят неудобства и загуби от разликите в цените на медикаментите. Държавната комисия, която сравнява цените в България и в останалите страни - членки на ЕС, заработи наистина и започна всеки ден да публикува нови цени на медикаментите. Това затрудни търговците на едро непрекъснато да следят новите цени, да преговарят за компенсация с производителите, а от своя страна да компенсират аптеките. Често на ден се променят около 10 цени на различни медикаменти. Сега периодът е 15 дни.

Здравната каса вече преговаря активно с фармацевтичните компании за допълнителни отстъпки.

"Основното усещане за високи цени на медикаментите в България идва от ниския процент на стойността, която здравната каса покрива. Всички икономии от намалените цени и надценките на лекарствата обаче не се използваха за увеличаване на нивото на заплащане от НЗОК или за покриване на нови групи заболявания и това оставя у пациентите усещането, че нищо не се е променило, тъй като те продължават да доплащат значителна сума от джоба си", отбелязва Иван Здравков.

Бавно нагоре

За българската фармацевтична компания "Софарма" изминалата година е била изключително динамична за продажбите им на трите най-големи пазара - Русия, България и Украйна. Въпреки трудностите и предизвикателствата обаче компанията отново бележи ръст в приходите от продажби. От компанията отчитат първите ефекти от реорганизацията и подобренията в маркетинг екипа и стратегията, които направиха през миналата година, и отбелязват забележим ръст в три групи продукти на българския пазар - ампули - 15%, унгвенти (кремове - бел. ред.) - 48%, и супозитории (свещички - бел. ред.) - 21%.

"Освен това стремежът ни е да предлагаме поне 10-12 нови продукта всяка година. Инвестициите в нови модерни производствени мощности са били приоритет за нашата компания и независимо от кризисните моменти в родната и световната икономика не сме спирали да инвестираме. През тази година ще приключи успешно пускането на нашата най-нова и най-модерна мощност за производство на твърди лекарствени форми в София. Стойността на инвестицията в нея надхвърля 35 млн. евро", коментира Огнян Донев, председател на съвета на директорите на "Софарма". През миналата година във фармацевтичния сектор се случи нещо изключително рядко в корпоративните сливания и придобивания – купуващата компания да приеме името на купуваната.

При окончателното придобиване на Actavis за 4.25 млрд. евро през ноември обаче американската корпорация Watson Pharmaceuticals толкова много хареса глобалния бранд, че преименува цялата си група с това име.

"Един от най-големите активи, които придобиваме с Actavis, е името, запазено като търговска марка и защитено по целия свят. То поражда в съзнанието три много силни думи: действие, проницателност и сила", обяви тогава Пол Бизаро, президент и главен изпълнителен директор на Watson.

В България Actavis има два завода и до миналата година беше номер едно по продажби на продуктите си на пазара. През 2012 г. тя отстъпва на второ място след швейцарския концерн Novartis, който обаче консолидира продажбите на оригиналната си дивизия и на генеричното подразделение Sandoz и според отчета на IMS, ако компаниите се разглеждат самостоятелно, Actavis би запазила лидерска позиция.

По данни от пазара през миналата година Actavis има продажби от близо 154 млн. лв. по цени на дребно с включен ДДС и би заела челни позиции в класацията на "Капитал", ако компанията бе предоставила отчетите си за България. Разбира се, в сумата на продажбите са включени лекарства, произведени в други заводи на групата, а българските мощности произвеждат основно за износ в други държави във и извън ЕС.

Новият модерен завод в Разград е причина за ръста в производството и продажбите на "Биовет". В средата на миналата година заработи новата мощност, в която компанията инвестира 30 млн. евро.

Търговските фирми на няколко големи световни корпорации допълват класацията на десетте най-големи във фармацията. Това са дружествата на GlaxoSmithKline, Roche и Servier. В топ 10 влиза и румънският дистрибутор А&D Pharma, който притежава ексклузивни права за разпространение на продуктите на няколко фармацевтични производителя.

Довиждане на ниските цени

Миналата година ще остане в историята и с едно съществено увеличение, което официалната статистика и анализите на IMS все още не могат да калкулират. Става въпрос за ръста на паралелния експорт на лекарства. Според дистрибуторите става въпрос за оборот на стойност около 300 млн. лв. при около 100 млн. лв. предишните години.

Самите продажби обаче няма как да се измерят, тъй като с това се занимават множество фирми и освен това повечето опаковки не се купуват от дистрибутор, а директно от аптеките.

Паралелният експорт е признак на ниските цени и на това, че е изключително изгодно от България да се експортират медикаменти към западните пазари, където цената на същите лекарства е много по-висока. 

Ценовият натиск е причина през миналата година производителите да престанат да продават и произвеждат за България над 200 лекарства. Освен това пациентите започнаха твърде често да съобщават за липсващи медикаменти. Преди дни един от световните концерни - Roche, обяви официално, че изтегля лекарство за епилепсия без аналог, и се аргументираха с най-ниската цена в ЕС, която по закон би трябвало да поддържа България. "Причината е задължението "Рош България" да намали цената до нива, които компанията не може да си позволи да поддържа", обявиха от фирмата и допълниха, че ще спазят 18-месечния период, според който по закон биха могли да прекратят регистрацията си. 

Година, в която правителството и парламентът полагат всички възможни (а те са малко) усилия да намалят цените на лекарствата, няма грипна епидемия, а доходите не позволяват редовни и мащабни покупки на продукти за здраве. Това беше 2012 г. за фармацевтичния пазар, който за пръв път от далеч преди началото на кризата отбеляза забавяне в ръста на покупките до 5.6% в сравнение с предишната година по данни на световната анализаторска компания IMS Health. Малкото увеличение е изненадващо за пазар, който бележи двуцифрени ръстове всяка година и специално при продуктите с рецепта е резултат от това, че животоспасяващата терапия вече не се купува от здравното министерство, а се предписва с протокол от здравната каса. Така нуждаещите се пациенти получават лечение, докато преди се лекуваха едва около 40% от болните.

По-скромното увеличение на продажбите, резултат от драстичния натиск за намаляване на цените и солидната конкуренция в бранша, се отразява и в приходите от дейността на топ 10 във фармацевтичния сектор на "Капитал 100".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    hercule avatar :-|
    hercule

    Вижте за какви цени става въпрос когато говорим за лекарства. Вижте кои фирми го произвеждат, кои фирми ги внасят, кои фирми ги дистрибуритрат...ще стигнете все до едно и също има (с малки изключения).

  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    доста спекула в този сектор !

  • 3
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    след значителни намаления на цените за България ,лекарствата са все още най скъпи за пациентите погледнато през цените по Европа и света


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK