Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 юли 2013, 10:30, 6587 прочитания

К100 Строителство: По познатия път

Обществените поръчки продължават да са ключови за сектора, а компаниите търсят външни пазари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Спад с неизвестен край. Така Камарата на строителите в България (КСБ) определи ситуацията в сектора през 2012 г. В доклад на браншовата организация се посочва, че през миналата година строителните компании са свили дейността си за четвърти пореден път. Общият спад в сектора е 7.9%, като най-силно е намалението при инженерното строителство – 18.6%. Лек ръст от 2.5% отбелязва строителството на сгради, но при все така ниски обеми заради липсата на инвестиции.

От камарата също така отчитат, че 90% от компаниите в бранша са намалили значително обема на дейността си през 2012 г., а вратите за малкия и средния бизнес на практика са затворени.


Макар и да включва само големи компании, секторната класация на "Капитал" очертава сходна картина с представената дотук – от 15 класирани дружества при 10 има намаление на приходите в сравнение с 2011 г. Средният спад е 1.4%, но ако се изключат 1-2 бързо растящи компании, то понижението е близо до нивото за целия бранш. При девет дружества има свиване и на печалбата. Причините са ясни – липса на инвестиции, силно изпилени цени в търговете за обществени поръчки, висока междуфирмена задлъжнялост плюс непогасени задължения от държавни и общински поръчки... Дефекти на средата, които рано или късно се отразяват и във финансовите отчети на компаниите в сектора.

Инфраструктура начело

И през изминалата година основната част от финансирането в строителството идваше от държавни и общински обществени поръчки. Следователно не е изненада, че с малки изключения компаниите в челните места в секторната класация на "Капитал" формират оборотите си именно от тях.



През 2012 г. за пореден път като най-голямо дружество в нея се очерта "Трейс груп холд". За разлика от предни години обаче сега то отбелязва лек спад на приходите си – с 0.5% до 162.9 млн. лв. Печалбата му също продължава да намалява и се е свила почти наполовина в сравнение с 2011 г. (виж таблицата).

Основната причина бяха нарастващите разходи на "Трейс" по изпълняваните от нея проекти, като през второто тримесечие на годината те донесоха и загуба на компанията. През 2012 г. тя завърши лот 2 на магистрала "Тракия" (Стара Загора – Нова Загора), разширението на софийското метро по бул. "Цариградско шосе" и бул. "Черни връх", както и част от дейностите по отсечката от "Хемус" между околовръстния път на София и Гара Яна.

В момента продължава работата по новия участък на метрото към летището, части от водния цикъл на столицата, по западната дъга на софийското околовръстно, както и по обходите на Враца и Монтана. Тази година "Трейс" започва и участъка от коридор 10 в Сърбия, който спечели в обединение с руската "НПО Мостовик".

Въпреки че част от новите проекти на "Трейс груп холд" бяха спечелени през 2012 г., главният изпълнителен директор на дружеството Цветан Цонев я определи като период по-скоро за приключване на строителство, отколкото за започване на ново. На базата на новите поръчки очакванията му са компанията да запази нивото на приходите си и през 2013 г.

Един от големите конкуренти на "Трейс" в челната петица – "ГБС Инфраструктурно строителство", също отбелязва спад в рентабилността въпреки ръста на приходите. През 2012 г. те са се увеличили с 19% до 91.8 млн. лв., но същевременно нормата на печалба се е свила до 1.3%.

Според изпълнителния директор на "Главболгарстрой холдинг" Андрей Цеков в консолидирания отчет резултатите са по-добри. При инфраструктурната компания обаче по-ниският процент печалба не е изненада, защото се формира на базата на обекти, печелени и изпълнявани през последните две години.

"Това е времето, през което целият строителен пазар беше в най-ниската си точка и много проекти се взимаха на себестойност", обобщи Андрей Цеков.

Като пример за подобно ценообразуване той посочи Лот 1 на "Струма" (Долна Диканя – Дупница), който беше дебютът на "Главболгарстрой" в магистралното строителство и за компанията бе важно да го има в портфолиото си, дори с цената на загуба. Отсечката трябва да бъде завършена тази година, но част от работа по нея бе изпълнена именно през 2012 г. паралелно с растящите цени на горива и битум, които увеличиха и разходите. Другият голям приключен обект от "ГБС инфраструктурно строителство" през миналата година бе последният участък от южната дъга на околовръстното шосе на София.

Междувременно в портфолиото на компанията влезе и вторият лот на "Струма" (Дупница - Благоевград), който ще формира голяма част от оборотите й през тази и следващата година. Компанията работи и по ВиК проекти в Раковски, Хисаря и Поморие. В допълнение изпълнява и рехабилитацията на компресорните станции на "Булгартрансгаз", но заради дългия срок за приключване основните приходи от този проект ще бъдат отчетени през 2014-2015 г.

Макар и да не бе сред фаворите в търговете за инфраструктура австрийската "Щрабаг" е най-бързо растящото дружество в сектора. Приходите идват по линия на обществени поръчки, част от които възложени в предни години. Най-големите обекти през годината са трасето Ямбол - Петолъчката, метростанцията при НДК и обновяването на приморския парк в Бургас.

С впечатляващ ръст на приходите (от 65.4 млн. на 91.9 млн. лв.) е и варненската "Хидрострой", чийто възход се свързва с управлението на ГЕРБ. Според управителя на компанията Николай Пашов ръстът на приходите миналата година е дошъл основно от приключването на няколко големи обекта - пътен възел "Юг" в Бургас, рехабилитацията на шосето Дуранкулак – Каварна, първият етап от реконструкцията на пречиствателната станция във Варна, както и ремонтът на надлез "Надежда" в София. Дружеството поддържа и пътната и уличната мрежа по договори с пътни управления и общини в Североизточна България.

Подобно на предните две дружества обаче и "Хидрострой" приключи 2012 г. със скромен финансов резултат, като Николай Пашов посочи сходни причини: засилената конкуренция в строителството, която води до намаляване на цените в търговете за обществени поръчки. Другата причина по думите му са инвестициите на компанията в производствени мощности и квалификация на служителите.

Като цяло обаче ефектът от търговете на най-ниска цена в сектора се приема за негативен от браншовите организации, тъй като води до декапитализиране на компаниите и спад на инвестициите им. Анализите на КСБ например показват, че разходите за дълготрайни материални активи на дружествата в сектора през 2012 г. са стигнали най-ниската си точка за последните пет години, като вече са паднали до 929 млн. лв. - със 76% под нивата в предкризисните години. Като една от основните причини за това от камарата посочват и неразплатените задължения на държава и общини към строителните фирми.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 20793 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
К100 Машини и оборудване: Смесени чувства

Общо приходите леко растат, но годината за сектора беше различна за различните играчи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10