К100 Горива: Спирачки в потреблението
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

К100 Горива: Спирачки в потреблението

Собствениците на сметопочистващата фирма Титан АС възложиха броенето на задълженията, които препъват нормалното съществуване на червения отбор на МВР, тъй като през последния месец силовото министерство и служителите му са демонстрирали чудесни умения по броене. "Според МВР задълженията на ЦСКА са около 6 лв." - обявиха щастливи собствениците на клуба, отивайки на поредната порция преговори с "група бизнесмени".

К100 Горива: Спирачки в потреблението

Компаниите в сектора преразпределят оборотите помежду си, но общо нарастване на обемите и пазара няма

Калина Горанова
12911 прочитания

Собствениците на сметопочистващата фирма Титан АС възложиха броенето на задълженията, които препъват нормалното съществуване на червения отбор на МВР, тъй като през последния месец силовото министерство и служителите му са демонстрирали чудесни умения по броене. "Според МВР задълженията на ЦСКА са около 6 лв." - обявиха щастливи собствениците на клуба, отивайки на поредната порция преговори с "група бизнесмени".

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Горивата по традиция са лидер в икономиката на база общите обороти на компаниите на пазара, а секторът от години излъчва две в топ 3 на най-големите дружества. Правилото се запазва и през тази година, като бизнесът на фирмите отново расте, а първите 20 компании в сектора реализират общи приходи от почти 21 млрд. лева. Поводи за радост, че икономиката и потреблението презареждат, обаче няма.

Средният ръст на приходите от тази дейност на първите 20 са с 4.45% по-високи от миналогодишните. Едновременно с това през изминалата година осреднените цени на едро на горивата са нараснали с 3.21% спрямо средните за 2011 г. При цените на дребно ръстът е бил 4-5%, като от бранша обясняват разликата между цените на едро и тези на дребно с по-високия марж, който са постигнали в ритейла. Или повишените обороти идват от по-високата цена, а не от нарастването на продадените общи обеми.

Разбира се, това не важи за всички играчи. Или някои са продали повече за сметка на конкурентите си. В по-добра светлина като цяло пък се представят по-малките по-оборот компании за разлика от познатите големи играчи на пазара. Най-агресивно инвестиращият играч за измината година - сръбското поделение на "Газпром нефт", пък все още не фигурира в нея, тъй като тепърва започва да играе на пазара на едро и на дребно на горива в страната. През 2012 г. компанията успя да положи важните основи за бизнеса си. Или завземането на пазарен дял и преразпределението предстои.

И победителят е...

Без изненади бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" запазва вечната си челна позиция в класацията "Капитал 100", като през 2012 г. успява да увеличи оборота си с 22% и реализира приходи от 8.2 млрд. лв. Според представители на бранша ръстът не идва от раздвижване на потреблението на българския пазар, а основно от износ.

Въпреки че за поредна година рафинерията отново е на загуба, 2012 г. може да се окачестви като успешна за нея. Първо, рафинерията най-накрая успя да покрие изискванията за измервателните уреди на Агенция "Митници" и в началото на годината след извънсъдебно споразумение с контролния орган се обзаведе с лиценз. Второ, "Лукойл Нефтохим Бургас" започна най-големия си инвестиционен проект в страната - строителството на инсталацията за хидрокрекинг на гудрон на стойност 1.48 млрд. долара. В превод това означава, че вече и най-тежката фракция на петрола – гудронът, ще може да се преработва при по-висока температура и по-голямо налягане и в резултат рафинерията ще стане по-ефективна. Или ако сега от 100 тона петрол рафинерията извлича 65 тона горива като бензин и дизел, след изграждането на инсталацията делът на бензина и дизела ще нарасне на 90 тона от 100 тона петрол и ще има повече продукт за износ.

Едри и дребни, губещи и печеливши

По-интересно обаче е случващото се надолу по веригата - компаниите, продаващи на едро и дребно. Подгласникът на рафинерията - нейният търговец на едро и дребно "Лукойл България", няма голяма промяна в оборотите си и съответно в обемите си (като изключим малкия ръст, който ще отдадем на промяната в цената). Компанията обаче отчита огромна загуба от 70.9 млн. лв., която се обяснява с изискванията на митниците за инсталиране на измервателни уреди. Лидерът на пазара обаче запазва позициите си.

Не така стоят нещата с неговите подгласници - големите вериги "ОМВ България" и "Шел България". Първата отчита спад в оборота си от 5.4%, като според източници от пазара отстъплението е и по линия на пазара на едро, и при продажбите на дребно. При "Шел България" ръст има, но пренебрежимо малък и вероятно се дължи на нарастването на цената. Компанията загуби и няколко от обектите си на франчайзинг в полза на "Нис петрол". Последната от големите вериги, "Ромпетрол", пък не предостави данни за класацията, като според мениджъри от бранша 2012 г. също не е била сред най-силните й. Веригата също загуби няколко от обектите си на франчайзинг в полза на сръбското поделение на гиганта "Газпром нефт".   

Печеливши все пак има. Гръцката "Еко България" има ръст от 46.5%, като за пръв път успява да изпревари по оборот два от своите конкуренти - "Шел България" и "Петрол". "Цените на горивата се движиха в рамките на нормалното. Няма ръст и в общото потребление, но ние имаме ръст в обемите", обяснява Георги Деянов, изпълнителен директор на "Еко България". Или компанията е успяла да вземе бизнес от конкурентите си. Според представители на бранша компанията се е представила добре както на едро, така и на пазара на дребно, макар по думите на Деянов веригата да няма нови обекти в мрежата си през изминалата 2012 г. Такова обаче се планира в бъдеще, като "Еко България" е в процес на разговори за закупуване на терени по новите магистрали, които са в строеж.

Сред големите развитие се наблюдава и при "Петрол", която има ръст от 9.3% на приходите, а в обемите той е 4%, обяснява Иван Костадинов, директор "Търговия и маркетинг" в "Петрол". Според него компанията не е дръпнала от клиентите на големите, а от тези на единичните бензиностанции, чийто дял като обеми вече е под 20%, въпреки че като бройка обекти малките държат над 65% от пазара. Мениджъри от сектора обаче си обясняват успехите на веригата и с по-гъвкавата им политика към корпоративните клиенти. "Петрол" също планира нови бензиностанции по новите магистрали, като има два терена между Стара и Нова Загора от двете страни на пътя.

Другият по-отчетливо растящ играч на пазара на дребно с горива е наследникът на част от бизнеса на "Топливо газ" "Синергон петролеум", който увеличава оборота си с 25%. Компанията е създадена през 2008 г. и има 30 бензиностанции, газстанции и складове.

Въпрос на ликвидност

Най-успешна обаче е годината за вносителя на пропан-бутан "Газтрейд", като приходите растат с близо 83%. През миналата година компанията продаде частта от данъчния си склад в Костинброд, която е за течни горива, на сръбското поделение на "Газпром нефт", "Нис петрол" за около 20-25 млн. евро. Сделката пък дава ликвиден въздух на дружеството и това на свой ред й позволява да увеличи продаваните обеми.

Дистрибуторът на горива "Сакса", който расте убедително през годините, през 2012 г. отново има увеличени - този път с 14%, като компанията подобрява и рентабилността си. Фирмата има голям склад в Нови Искър, стратегически разположен до най-големия пазар - София. За част от веригите "Сакса" извършва услугата логистика и складиране, а за други е и доставчик на едро. Големи клиенти на "Сакса" са "Еко България", "ОМВ България" и "Шел България". От тази година компанията може да се похвали и с нов клиент, който ползва складовата й база - "Нис петрол".

Сред другите печеливши на пазара на едро са "Топливо", която е в бизнеса с пропан-бутан и производителят на битум и котелни горива "Полисан", който се намира в Русе, на територията на ликвидирания "Комбинат за тежко машиностроене", като приходите на компанията растат с близо 35%. Сред динамично развиващите се е и още една русенска компания - "Булмаркет ДМ".

Вносителят и дистрибутор "Нафтекс Петрол", постига същата същите обороти като предходната година. Дружеството обаче трупа загуби. 

Като цяло редица по-малки компании успяват да постигнат по-добри ръстове през изминалата година за разлика от големите традиционни играчи, като мениджъри обясняват това с тяхната по-голяма гъвкавост и ликвидност, така необходима в бизнеса с горивата.

Новата звезда

Пазарът обаче скоро ще се преразпредели. Промяната се очаква да започне тази година и да засегне както на пазара на едро, така и на дребно, след като "Нис петрол" вече започна да внася горивата си от рафинерията си в Панчево. За целта компанията придоби част от данъчния склад на "Газтрейд" в Костинброд. Покупката към момента има резервоарна вместимост от 16 хил. кубични метра, както и терени и строителни разрешителни за още 80 хил. кубични метри. Ползва и обеми под наем в базата на "Сакса". Едновременно с това вече има и договори за превоз на горивото до двете бази с "БДЖ Товарни превози", като доставките са два пъти на седмица.

Компанията работи и по мрежата си на дребно, като закупи редица бензиностанции, голяма част от които работили на франчайзинг с други вериги. Така например, компанията прибави към своите бензиностанциите на малката пловдивска верига "Емко - М", която работеше с "Шел България". По данни на представители от пазара дружеството има цел за тази година от 70 обекта, като вече има около 40, както и двайсетина терена за ново строителство.

Част от бензиностанциите вече работят, но все още са бели. Според източници от пазара забавянето се дължи и на колебанието на "Газпром нефт" с кой бранд да участват на българския пазар - дали с руския или със сръбския и дали да има разделение на веригата на висок и нисък клас, като високият клас да е с бранда на "Газпром", а ниския със сръбския.

При всички положения обаче руския гигант има сериозни амбиции. Навлизането на втората руска компания не е единствената причина за песимистични настроения сред бранша. Потреблението няма индикации да върви нагоре, като едновременно с това и цените вървят надолу през настоящата година. Цената на едро е по-ниска спрямо началото на миналата година с 6.43%. Възможности за някакъв растеж за големите вериги ще има покрай новите магистрали. Оцеляването на малките бензиностанции ще става все по-трудна задача. А най-уютно вероятно ще се чувстват руските компании, които разполагат с нефт.

Горивата по традиция са лидер в икономиката на база общите обороти на компаниите на пазара, а секторът от години излъчва две в топ 3 на най-големите дружества. Правилото се запазва и през тази година, като бизнесът на фирмите отново расте, а първите 20 компании в сектора реализират общи приходи от почти 21 млрд. лева. Поводи за радост, че икономиката и потреблението презареждат, обаче няма.

Средният ръст на приходите от тази дейност на първите 20 са с 4.45% по-високи от миналогодишните. Едновременно с това през изминалата година осреднените цени на едро на горивата са нараснали с 3.21% спрямо средните за 2011 г. При цените на дребно ръстът е бил 4-5%, като от бранша обясняват разликата между цените на едро и тези на дребно с по-високия марж, който са постигнали в ритейла. Или повишените обороти идват от по-високата цена, а не от нарастването на продадените общи обеми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.