Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 юли 2013, 15:00, 8569 прочитания

К100 Транспорт: В търсене на нови маршрути

С най-големи ръстове са автомобилните компании, които от няколко години си проправят успешно път на изток и в Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От няколко години, ако попитате някой, работещ в сферата на транспорта, как върви бизнеса, той неизбежно ще ви нарисува мрачна картина на спадащ внос и износ, на бета-рецесия на европейските пазари, на падащи навла и празни камиони. Това се вижда и от оборотите на инфраструктурните дружествата, обслужващи трафика по въздух, вода и суша, при които няма голяма промяна, т.е. потоците на товари и пътници от, към и през страната се запазват относително същите. 

Кризата обаче даде възможност на компаниите с идеи и потенциал, готови да търсят нови пътища, да изпъкнат на фона на останалите. През изминалата година с най-големи ръстове в топ 15 на дружествата в сектор транспорт са автомобилните компании, които от няколко години си проправят успешно път на изток или са успели да намерят големи клиенти в Европа. Или мобилността генерира приходи.


В бурни води
През тази година железопътният превозвач за пръв път не участва в класацията за сектор транспорт с консолидираните си данни (виж класацията за холдинги), а с двете си дъщерни дружества "БДЖ - Пътнически превози" и "БДЖ - Товарни превози", които извършват реалната превозваческа дейност. Така компанията отстъпи първото място на морския превозвач Параходство "Български морски флот". Компанията реализира приходи от 349.5 млн. лв. Те са по-ниски в сравнение с предходните две години, но шипингът силно пострада от кризата в глобален мащаб, като навлата се сринаха в пъти през есента на 2008 г. Германско-българският консорциум "Кей Джи маритайм шипинг", в който съсобственик от българска страна е Кирил Домусчиев, приватизирал 70% от компанията срещу 440 млн. лв., уцели пиков за пазара момент за сделката, а няколко месеца след сделката секторът се сгромоляса.

Въпреки леко спадащите приходи дружеството успя да покрие критериите при приватизацията за инвестиции в кораби през първите 5 години, като оповести това през април миналата година. Новите кораби вече са 8 на брой за общата сума 338 млн. лв.  Плюсовете от кризата са, че цената на корабното строителство пада и поръчването им е изгодно, стига да можеш да намериш финансиране. Подмяната на флота е необходима не само заради задължението към Агенцията за приватизация, но и поради новите реалности - старите кораби водят до проблеми на пристанищата, където може и да не бъдат допуснати, както и до проблеми със застрахователите, които отказват да работят с тях. Според офертата на купувача компанията се задължи да инвестира 780 млн. лв. за 10-годишен период, или подновяването на флота ще продължи.

До момента компанията купува кораби за насипни товари, които са по-големи от старите 30-40 000-тонни, като това спомага за отимизирането на дейностите. Морският превозвач вози основно в Атлантическия океан, между Северна Америка и балтийските държави и между Южна Америка и Европа. Кораби работят и в Тихия и Индийския океан.



Дружеството има и още един повод гордост, след като навлезе и в друга една дейност, а именно пристанищните услуги, след като спечели две концесии за терминали на пристанището в Бургас. От началото на 2012 г. свързаното дружество "БМФ - Порт Бургас" държи концесията на двата терминала за насипни товари в Бургас, а от тази година компанията вече е концесионер и на терминала за контейнери там.

Основният проблем обаче е как ще бъдат привлечени достатъчно товари в терминалите. Трудностите остават и в шипинга. Навлата все така запазват ниското си ниво, през изминалата година най-старата корабна компания в света, Stephenson Clarke Shipping, след 300 години на вода продаде и последния си плавателен съд и премина към ликвидация, а на шипинга остава да чака световната икономика най-накрая ще тръгне отново устойчиво нагоре. 

Къде отлетя
Голямата липса в челото на транспортната класация е "България ер". От националния авиопревозвач, собственост на "Химимпорт", споделиха само, че "няма с какво да се похвалят тази година и затова предпочитат да не ни предоставят данните си". За 2011 г. компанията има приходи от 352 млн. лв., като запазването на този резултат би й гарантирало лидерска позиция. Каква е бизнес ситуацията във въздуха обаче ще остане загадка, поне докато резултатите не бъдат публикувани в Търговския регистър.

Изминалата година беше интересна за дружеството и по още една линия. В началото на 2012 г. изтече петгодишният следприватизационен период на сделката и държавата се раздели със златната си акция. С това дружеството получи пълна свобода за решенията си. Компанията започна и да променя флота си, като самолетите Boeing отстъпиха място на малките бразилски Embraer, които спестяват разходи от гориво и такси и дават по-висока запълняемост на местата поради по-малката им бройка. Компанията все пак остава водеща за летище София с превозените 976 хил. пътници през изминалата година, като неин подгласник е нискотарифната Wizz Air с 695 хил. пътници, като от време на време излиза с позитивни съобщения за увеличаване на честотите до някои от дестинациите си.

В сферата на въздушния транспорт обаче няма ръстове на оборотите нито по отношение на летищата, нито при "Ръководство на въздушното движение", или всеобщата стагнацията във въздуха продължава.

Да си проправиш пътя
Най-успешни през изминалата година обаче се оказаха дружествата, които возят по суша. Най-растящата компания от сектора е пловдивската ПИМК. Бизнесът на компанията расте с 38%, като оборотът вече е почти 200 млн. лв. Компанията се развива успешно през последните няколко години и това е видно от инвестициите й. Последната е за 32 млн. евро  в 500 камиона. Част от тях ще подменят парка на дружеството, но ще има и увеличение на общата бройка с 15%. Към днешна дава фирмата има на сметката си 840 тира, като от договорените 500 вече 210 са доставени. Очакванията на собствениците за тази година също са оптимистични. От оборота за 2012 г. от транспорт идват 150 млн. лв. от въпросните близо 200 млн. лв., тъй като дружеството има и търговска дейност. За тази година прогнозата е, че само от превози приходите ще бъдат 180 - 190 млн. лв. От дружеството обясняват успехите си с договорите си с испанския моден гигант Inditex, собственик на марките Zara, Stradivarius, Pull and Bear и др. Компанията е известна с по няколкото си колекции на сезон, което дава постоянна работа на превозвача. ПИМК залага основно на превозите между страни в Европейския съюз, където компанията реализира около 40% от превозите си. Около 35 - 40% от курсовете са от Европа за трети страни (част от дрехите на Inditex например се шият в Турция, като продукцията пътува и за бившите съветски републики), а останалите 20% обслужват вноса и износа на страната.

С друг вид насоченост е най-голямата компания за автотранспорт - бившият държавен превозвач СОМАТ, чиито приходи растат с над 10% и с тях заема трето място в класацията. През последните няколко години успехите при СОМАТ идват от превозите за трети страни и по-специално за бившите съветски републики, като те представляват около 80% от бизнеса на компанията. "През 2012 г. се увеличиха и обратните превози от трети страни за Европа, товарите са основно селскостопанска продукция, плодове, зеленчуци, стоки с ниска степен на обработка", обяснява изпълнителният директор Росен Димитров. Плюсът за компанията е, че този тип превози са сложни за организация и изпълнение и конкурентите са малко. На вътрешния европейски пазар пък СОМАТ се концентрира върху клиенти, които имат кръгови рейсове – например автомобилната индустрия, където  първо се превозват частите, след което и готовата продукция. Идеята е да няма празни превози и престой.

Последната компания с голям ръст на бизнеса е спедиторът "Шенкер". През последните няколко години дружеството развива логистичната си мрежа, като освен централния си терминал в Божурище разполага с още шест. Проектите за разширяване на териналите във Варна и Бургас приключиха, а през последната половин година компанията откри и новите си по-модерни офиси и складове в Русе и Пловдив.

Негативното при сухопътния транспорт е, че въпреки умението на компаниите сами да намират товарите и пътищата си за бизнес, на моменти е необходима държавна подкрепа, която да следи за изпълнението на транспортните режими, да реагира, когато пазарът има потребност от допълнителни транспортни разрешителни, и т.н. Изминалата година обаче ще бъде запомнена с традиционния недостиг на руски транспортни разрешителни, настоящата пък минава на фона на засилените рестрикции от страна на турските митнически власти към българските превозвачи и традиционната българска немощ на масата на преговорите.

Тежък товар

Държавното безсилие и липсата на определеност и последователност обаче личат най-силно в полето на железопътния транспорт. Миналата година товарното поделение на превозвача на няколко пъти беше на крачка от новото си частно начало. Със смяната на правителството обаче идеята за приватизирането на "БДЖ - Товарни превози" ще бъде ревизирана, а въпросът може ли държавната компания да бъде печеливша се повдигна на нов глас. А резултатите на компанията за изминалата 2012 г. са всичко друго, но не и положителни. Оборотът на товарната компания намалява с 20 млн. лв., а финансовият резултат все още е далеч от положителен. Управителят на "БДЖ - Товарни превози" Ивайло Иванов обяснява спада с тежките зимни условия, наводненията и замръзналия Дунав. "При наводненията например два месеца нямаше товари за и от Турция", онагледява ситуацията той. Към лошото време се добавят и ТЕЦ-ве, които останаха без разрешителни за рабЗаглавиеота до 1 август, като от това пострадаха основните превози на железницата - на въглища. 

"Тази година обаче стоим по-добре в сравнение с предходната, като за първите 4 месеца сме си подобрили резултата с 3 млн. лв.", коментира Иванов. Това железницата е постигнала въпреки блокирането на енергетиката, обяснява той. Лекият ръст е благодарение на привлечените товари от автомобилния и морския транспорт. "БДЖ участва в обединение от няколко железопътни компании - словенските, сръбските, турските, австрийските, унгарските, като целта е превозите от словенското пристанище в Копер да стигат до турските пристанища по релси, а не с кораби. Всяка  жп компания участва с вагони. Обединението беше създадено преди година и 2-3 месеца, като броят на влаковете на седмица се увеличава", обяснява Иванов, като според него увеличение на превозите на БДЖ ще има и след пускането на Дунав мост 2. Компанията през тази година може да се похвали и с някои нови клиенти във втория по важност товар след въглищата - петролните продукти. След като миналата година държавният превозвач загуби част от товарите на "Лукойл", от около месец работи с новата петролна компания на пазара на едро и дребно в България - сръбското поделение на "Газпром нефт" "НИС петрол". Дружеството разполага с рафинерия в Сърбия, като оттам ще снабдява данъчния склад в Костинброд, който закупи от "Газтрейд", както и наетите обеми в базата на "Сакса" в Нови Искър. За новия си клиент БДЖ вече вози по два влака на седмица.     

На транспорта не му остава друго, освен да чака съживяването на икономиката и потреблението. Или да търси късмета си далече от дома.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 21309 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
На покрива на успеха

Изпълнението на два големи проекта - Bulgaria Mall и Novotel, изстреля "Маркан" сред най-динамичните строителни компании за 2012 г.

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10