С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 15 юли 2013, 16:19, 11659 прочитания

"Престиж 96": Черешката на сухата паста

Как търновският производител на сладкарски изделия постигна 21% ръст на продажбите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С когото и да говорите от сладкарския бранш напоследък, ще започне и завърши разказа си с израз от порядъка "зле е работата". От сега до края на септември, когато пазарът традиционно пада още, към любимата фраза се добавят различни прилагателни: ужасно зле, кошмарно зле, още по-зле и т.н. И в този сектор обаче, както и в останалите, има фирми, които не само оцеляват, но и се развиват. Всъщност сладкарството е бизнес, който сравнително малко пострада от общата икономическа криза, макар и масово покупките да са спонтанни, а не обвързани с необходимост. Дали заради повечкото стрес, който (всички знаят) най-добре се лекува с шоколад, бисквити и баклава, или просто защото сладкото е изкушение, но като цяло катастрофа няма. И тук обаче да се работи не е лесно, а да постигнеш ръст при вече наситения и силно конкурентен пазар направо е трудно.

Търновската "Престиж 96" обаче успява - според данните от отчета на компанията за 2012 г. тя е постигнала над 21% ръст в приходите си (от 63.4 млн. лв. за 2011 г. до 77 млн. лв. за миналата година). Финансовият резултат също е покачен от 8.4 млн. лв. до 10.46 млн. за аналогичния период (почти 25% нагоре). Обяснението, както винаги, е комплексно: от една страна, увеличаване на асортимента, от друга - засилена реклама, от трета - сериозен износ, и всичко това в резултат на мерки, предприети от сравнително скоро влезлия нов собственик. Кое от всички тези неща е дало най-голям принос за ръста - мненията може да са различни. Но фактът е, че "Престиж 96" надмина очакванията на изпълнителния си директор Анастасиос Панайотопулос, който в средата на миналата година обяви, че предвижда 15% ръст на оборота.


Блатче, кремче, шоколадче

"Престиж 96" е създадена като повечето производители от реалния сектор, първоначално с цел търговия. През 1996 г. с тази дейност се заемат Антон Танев и Георги Георгиев, които стартират с внос и продажба на сладкарска продукция от Турция. По-късно те откриват и цех. Да се правят сухи пасти изглежда лесно - блатче, кремче, шоколадче и готово. Двамата съдружници обаче не се задоволяват с миниатюрните обеми, характерни за повечето участници на този пазар. И през 2012 г. стигат до етап, в който от компанията им се заинтересуват няколко чуждестранни фонда. В резултат се стига до една от малкото в България сделки, при която финансов инвеститор придобива дружество за производство на храни. В началото на миналата година контролният пакет акции от "Престиж 96" стават собственост на Citi Venture Capital International (част от Citigroup) и NBGI Private Equity (поделение на National Bank of Greece). Дали ако Антон Танев и Георги Георгиев бяха останали собственици на сладкарската фабрика, сега тя щеше да има тези резултати? Никой не знае, много вероятно - да. Но факт е, че година след влизането на фондовете в компанията тя не само расте, но има и солидни очаквания за бъдещето.

Още марки, още инвестиции, още реклама



От едната марка вафли "Царевец", с които преди години "Престиж 96" започва навлизането си на пазара, днес компанията е на лидерската позиция в сегментите на тункваните вафли, сухите пасти и бисквитите. При тункваните вафли номер едно по продажби за миналата година по неофициални данни от пазара е вафла "Боровец" на търновската "Ден и нощ", а сред другите водещи е "Мура" на Nestle. "Престиж 96" обаче е лидер като компания с всичките си марки: "Троя", "Споко", "Хипер", "Престиж", "Ная". Общо продажбите им представляват почти 20% от приходите на този пазар в страната, сочат данните на компанията. Подобно е положението и при обикновените вафли - там "Боровец" пак е лидер с едноименната си марка, а "Ная" на "Престиж 96" е на второ място. При сухите пасти търновската компания пак има най-съществено присъствие, държейки над 20% от продажбите с "Престиж" и "Роден край". При тункваните бисквити фирмата също е лидер с "Траяна", "Мираж", "Престиж" (сериозни позиции в тази ниша държи Kraft, наскоро преименувана на Mondelez).

Всъщност достатъчно е да влезете в който и да било магазин и да разгледате щанда с вафли и бисквити. Лесно ще установите каква е стратегията на компанията: колкото е възможно повече разновидности на всяка марка и много реклама - политика, която иначе не е характерна за този бранш, но пък очевидно води до драстично увеличение на пазарния дял. "Престиж 96" има дългосрочен интерес към българския пазар и ще продължи да се развива основно чрез нови продукти", казва и Панайотопулос. През миналата година поръчките дори са достигнали такива нива, че фабриката дори е стигала до проблем с капацитета.

Още хора, още машини, още пазар

Да имаш недостиг на капацитет звучи като милиони пропуснати възможности. Затова и "Престиж 96" взема мерки - до края на годината цялото производство ще бъде концентрирано в новата фабрика на компанията, проектът за която беше обявен миналата година. До момента в нея са инвестирани около 30 млн. лв., а общото вложение ще е близо 50 млн. лв., обясниха от мениджмънта. "С новата мощност ще подкрепим експанзията си, защото имаме намерение да увеличим още пазарния си дял в България при вафлите, бисквитите и сухите пасти, както и да налагаме брандовете си чрез експорт", казва изпълнителният директор.

С новата фабрика проблеми с капацитета няма да има по нито една от линиите за продажби. Общо те са три: вътрешен пазар през традиционната търговия (магазини на дребно, които се зареждат през близо 50 дистрибутора в цялата страна), вътрешен пазар през т.нар. модерна търговия, тоест търговските вериги, и износ. Първото направление остава най-силно за "Престиж 96", като на него се падат над половината от общите приходи. Второто, макар и растящо, държи между 20 и 30% от продажбите. А на експорта се падат около 18% от тях - компанията изнася за 25 държави като Унгария, Турция, Либия, Ирак. Именно износът е един от двигателите, които водят до ръста на финансовите показатели през миналата година, обясняват от дружеството.

Променена рецепта

Разрастването, усиленият маркетинг, управлението на няколко различни канала за продажби, разработката и реализацията на нови проекти, дори решенията за агресивна рекламна кампания - всичко това всъщност изисква освен пари и различна организация. Именно там е тънката струна, докосната след влизането на новия инвеститор през миналата година. С две думи - от фирма, в която всички решения, идеи и ходове се предприемат от двамата собственици, "Престиж 96" е превърната в дружество със структура на голяма компания - въведена е организация на работа, при която има и мениджмънт на средно ниво. Резултатът е простичък, но убедителен: вместо да внася, сега "Престиж 96" успешно изнася.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 20006 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
К100 Най-много активи: Доколко е важен размерът

Над 51 млрд. лв. са активите, които управляват компаниите от класацията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10