С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 16 юли 2013, 8:30, 19016 прочитания

К100 Ритейл: Една малко по-добра година

Повечето вериги за храни увеличават приходите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Колкото повече, толкова повече. С тази своя незабравима реплика Мечо Пух е любим герой за цитиране във всякакви ситуации. В случая много добре пасва, за да опише с четири думи какво се случи при търговските вериги през миналата година. Резултатите на магазините за храни, мебели, стоки за дома и играчки отличават нова тенденция: колкото по-големи са компаниите, толкова по-добре се е развила миналата година за тях. И обратното: по-малките са имали по-труден бизнес през 2012, бележат спад и отстъпване от позиции. Като цяло обаче 2012 определено може да се каже, че е по-добра от предходната. Събрани заедно, оборотите на най-големите десет компании са достигнали над 3.7 млрд. лв. Година по-рано същата сметка беше малко над 3.4 млрд. лв. И въпреки общата позитивна картина, през 2012 г. някои конкретни компании изживяха труден период, а за някои дори той завърши с изтегляне от пазара.

Първи сред първите

Лидерът сред търговските вериги за втора поредна година е германската компания за бързооборотни стоки, които се продават на намалени цени (дискаунтър), Kaufland. Веригата е била на малка крачка от това да направи 1 млрд. лв. оборот през 2012 г. Според данни от пазара Kaufland е завършил годината с продажби за около 984 млн. лв. Това е близо 20 на сто повече от предходната, когато германският дискаунтър за пръв път излезе на първо място и изпревари дългогодишния лидер – Metro Cash&Carry.
През последните години Kaufland леко забави темпото на първоначалната си бърза експанзия и сега отваря по 4-5 нови магазина на година. Това важи и за изминалата 2012 г., а към началото на 2013 г. обектите на веригата са вече 44. "Капитал" не разполага с данни за финансовия резултат на веригата и не може да се види доколко експанзията и силното увеличение на прихода се е отразило и на печалбата на германската компания.
При основния конкурент – Metro, миналата година донесе една добра и една лоша новина. Добрата е, че не се повтори двуцифреният спад от 2011 г., когато оборотът намаля с близо 11%. Тази година намалението е малко над 1%, а общият оборот на веригата в България е над 737 млн. лв. Съвсем наскоро дори се появиха информации в някои международни специализирани издания, че на глобално ниво германската компания обмисля излизане от някои пазари, сред които и България. Пред "Капитал" както от централата, така и от местния мениджмънт не само че отрекоха тази информация, а заявиха категоричното си намерение да продължат да се развиват в България. "България е интегрирана съставна част от международното портфолио на Metro Cash&Carry и ние сме убедени в потенциала на работата ни с корпоративните клиенти от сферата на хотелиерството, ресторантьорството и кетъринга, но също така и на самостоятелните търговци на дребно или на представители на услугите като адвокатски кантори, лекарски кабинети и др.", заяви говорител от централата в Дюселдорф пред вестника.

В края на изминалата година Metro се раздели и с дългогодишния си генерален директор Емилиян Абаджиев. От тази година на негово място е Антон Кнайф, който преди това беше ръководител на представителния офис на компанията в Брюксел, а опитът му дълги години е събиран из азиатските пазари. В интервю за "Капитал" новият мениджър обяви, че през тази година веригата няма да расте с нови магазини, но след кратко ориентиране и напасване на актуалната пазарна ситуация ще последва ново развитие. Фокусът ще е към разширяване на бизнеса с професионалните клиенти чрез обекти от типа на "Метро компакт" (насочени към търговци) и франчайз мрежата "Моят магазин", която вече наброява 1500.
Третото място пак се пада на компания от немски говорещия регион - BILLA, която е част от германския концерн REWE през неговата дъщерна структура в Австрия. За разлика от миналата година, когато компанията имаше спад на оборота (над 6%), през 2012 г. веригата бележи увеличение. Компанията е направила продажби за малко над 490 млн. лв., или с 4% повече от предходната година. Въпреки това обаче резултатите явно не са задоволителни за централата, а и липсата на данни за финансовия резултат не позволява да се види какво се крие зад този 4-процентен ръст. Факт е, че мениджмънтът продължава да търси модела, който ще засили позициите. Компанията затвори някои магазини. Варна, Силистра, Русе и Пловдив останаха с по-малко BILLA обекти. В началото на 2013 г. веригата обяви, че ще отваря нови магазини, но в по-малкия сегмент - между 600 и 1200 кв.м. Това са действително малки магазинчета на фона на хипермаркетите, с които компанията започна да работи на българския пазар преди години. В малкия формат всъщност е силата на BILLA. В Австрия, където компанията е водеща сред бързооборотните стоки, магазините й са от типа малки магазини и са разположени на по 100 - 200 м разстояние един от друг. Най-вероятно към тази стратегия се е насочил и българският вариант на BILLA.


Посока нагоре
Ако някой може да е доволен от позициите си в класацията, то това безспорно е лидерът Kaufland. Другият силен играч, който всяка година напредва бързо, е LIDL. И двете вериги впрочем са част от германската група за търговия Schwarz.
LIDL отново е на четвърто място, както миналата година, но с голям ръст. Това е веригата с най-бързо пораснал бизнес от всички останали – близо 25 на сто спрямо 2011 г. Продажбите й вече са около 460 млн. лв., или само с 30 млн. по-малко от третия в подредбата. Ако продължава със същите темпове, компанията може да се окаже трета по размер през 2013 г. В края на финансовата година (февруари 2012) LIDL беше вече с 65 магазина, а 10 от тях бяха отворени през 2012 г. През тази година обаче планираните нови супермаркети са едва три - знак, че веригата е достигнала определен етап на проникване на пазара и ще продължи с по-умерено разрастване. В същото време генералният мениджър на "Лидл България" Милена Драгийска очерта амбициозна програма за двойно увеличаване на пазарния дял през сегашната, трета, година в България. Компанията влезе в страната в края на 2010 г. и година по-късно вече държеше 3.6% от общите продажби.
Положителна година е имал и единственият български представител в голямата хранителна петорка – "Фантастико". По информация от пазара компанията е имала около 5-6% увеличение спрямо предходната година, когато отбеляза лек спад.

И година с проблеми

Както може да се каже, че за големите изминалата година беше по-позитивна в сравнение с предходната, надолу в класацията на десетката резултатите показват друга тенденция. И като цяло 2012 г. не се размина с новини за проблеми, спадове и труден бизнес. Пазарът дори стана свидетел на излизането на един играч, който имаше амбициозни планове за присъствието си в България. Словенската верига Mercator (преименувана впоследствие на Roda) взе решение да се изтегли от балканската страна, след като години наред работеше на загуба. Технически излизането се случва в момента и ще продължи през цялата година. Проблемът е, че веригата има много ангажименти към доставчици и е обвързана с договори за наем, които не могат да бъдат развалени за ден. Официалните мотиви за решението бяха закъснялото навлизане на пазара в двете държави и незадоволителният растеж на групата там.
"Съобразно приетата в края на миналата година стратегия за развитие Mercator Group планира оттегляне от българския пазар през следващите две години, за да може да насочи основните си ресурси към пазарите си с по-голям пазарен дял, а именно Словения, Сърбия, Хърватия, Босна и Херцеговина и Черна гора", потвърди наскоро пред "Капитал" и мениджърът на веригата в страната Марин Тодоров. През изминалите месеци обаче веригата вече преотстъпи някои от магазините си на свои конкуренти, а доставчиците вече са информирани за изтеглянето. През 2012 г. компанията е имала малко над 18 млн. лв. оборот в България и загуба от 36.2 млн. лв. Това е прекалено голяма тежест, като се има предвид, че българският пазар е едва 2% в портфолиото на словенската група.

Смесени движения

Затруднения имаше и при французите от Carrefour (в момента всъщност само името е френско, бизнесът е част от гръцката група Marinopoulos - франчайз партньор на eвропейския ритейл лидер Carrefour), които обаче си проличаха през първите месеци на настоящата година. След като през последните години веригата прилагаше бърза експанзия и влезе с големи обекти в някои от новите молове в София, от началото на 2013 г. тя започна да бави плащания към своите доставчици. В началото на април веригата предложи удължаване на срока на отложеното плащане, а в някои случаи отказваше и вече потвърдени заявки за стока. Първите индикации за финансови проблеми с "КМБ България" започнаха да се появяват още през септември миналата година. Тогава отделни банки са отказвали на доставчици да застраховат плащанията им от Carrefour, макар че го правят за другите търговски вериги. Версиите за затрудненията са няколко, но най-разпространената е заради бързо разрастване. Marinopoulos Group купи през март албанската верига магазини Euromax. Миналата година бе отворен първият обект на Carrefour в Скопие, в момента започва и експанзия в Сърбия. Успоредно с това върви и ударно разрастване в България. В рамките на няколко месеца компанията отвори три хипермаркета - в Bulgaria Mall, в Paradise Center и в Стара Загора, а също и в супермаркети в различни градове. От компанията в България коментираха исканията за предоговаряне и промяна на условията с доставчиците (в интерес на Carrefour) с покриване на общовалидни европейски стандарти и практики в бизнеса на веригите.
Преструктуриране, но с амбиции за растеж. Така изглежда 2012 г. за варненската верига "Пикадили". След като белгийската група Delhaize придоби компанията, тя започна да я променя. В началото на миналата година бяха затворени шест губещи магазина от по-големия формат, а по-късно се отказа и от модела cash&carry като затвори единствения си обект "Темпо". Новата концепция на дружеството е фокус върху софийския и варненския пазар, а активното разрастване е в сегмента удобни магазини за всекидневно пазаруване. През 2012 г. бяха отворени 7 "Пикадили Daily", като експанзията продължи и през тази, включително и чрез покупката на осем обекта от конкурентната варненска верига "Мандарин". Накратко - новата посока на веригата е да стане лидер при малките обекти в София.
"Продължаваме по пътя си да станем ценово по-достъпна верига за качествена храна. Освен намалението на цените акцентираме и върху развитието на нови собствени марки, значима част които са произведени в България", коментира Николай Нешев, финансов директор на "Пикадили". Така в силно ценово ориентирания пазар веригата се премества към сегмент с растеж.



И нещо за дома
В класацията за най-големите вериги през миналата година попадат и тези от сектора "направи си сам" – стоки за дома и строителството. Подобно на магазините за храна и при този сектор миналата 2012 г. е била с една идея по-позитивна от предходния труден период. Представители на пазара казват, че най-тежка е била ситуацията през 2009 - 2011 г.
От наличните данни се вижда, че две от големите "направи си сам" вериги – Praktiker и Mr. Bricolage, имат съвсем лек спад на продажбите от по-малко от 2%. Година по-рано оборотите и двете дружества паднаха с по 12%. Продажбите на Praktiker за миналата година са малко над 95 млн. лв., а на конкурента й – 87.7 млн. лв. Разлика обаче има във финансовия резултат, докато Praktiker има загуба от едва 2.6 млн. лв., при Mr. Bricolage показателят е над 20 млн. лв.
Няма данни как се развиват продажбите на другите два силни играча на този пазар: австрийците Baumax и германците Bauhaus, които влязоха в България последни. До миналата година Baumax бележеше постоянен ръст и за пет години отвори седем магазина, а тази заработи и осми обект в квартал "Люлин". Bauhaus има засега един обект в София. Факт е обаче, че от всички вериги от типа "направи си сам" само Baumax планира да се разраства с втори обект в София. Другите компании ще работят с наличните си обекти, а силите са концентрирани в София като пазар с най-голям потенциал.
За пръв път до класацията на големите вериги се добра и гръцката компания за играчки Jumbo. Веригата има вече близо 70 млн. лв. оборот и е на печалба от близо 10 млн. лв. Няма данни как се е развил бизнесът на двете големи компании за техника "Технополис" и "Техномаркет". Втората изпрати изминалата година и със смяна на собствеността по схемата дълг срещу акции.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 20535 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
К100 Най-големите работодатели за 2012: Леко разместване на пластовете

Някои държавни мастодонти продължават да оптимизират персонала си, а частният сектор - да се адаптира към икономическата среда

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10