С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 юли 2013, 13:14, 12400 прочитания

Храни и напитки: Порастването на големите

Компаниите увеличават приходите си, като износът компенсира спада в местното потребление

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Нарастване" може би е думата на 2012 г. за хранително-вкусовия бранш. Расте вносът на суровини. Увеличава се натискът на администрацията. Междуфирмената задлъжнялост отчита повишение. Напрежението между доставчици и търговски вериги се покачва. Цените растат. Нелоялната конкуренция - също. И експортът на традиционни продукти обаче е във възход. Растат и приходите на дружествата в традиционната класация топ 20 за сектора през 2012. Въпреки намаляващото потребление. Тъкмо това изключение в посока надолу  обаче определя всички разочарования на производители и търговци и тласка фирмите към по-ефективно производство.

Слънчева година


За втора поредна година на лидерското място в класацията топ 20 за сектора е "Папас-олио". Дружеството е основано през 1994 г. и има заводи, рафинерии и складови бази в Ямбол, Елхово, Балчик. "През 2012 завършихме обновяването на мощностите за маслодобива. Инвестицията е за над седем милиона евро. Тя ни позволи да удвоим производството – сега "Папас-олио" може да преработва 1000 тона слънчоглед на денонощие. Това ни прави най-големите производители на растителни масла в България", обобщи Цветелина Пенева, финансов директор на компанията. Фирмата продава в страната и зад граница (75% от продукцията) както под собствен бранд, така и с марки на търговските вериги.

"Пазарът е тежък и труден. Единствено експортът ни спасява, без него няма да оцелеем, камо ли да мислим за инвестиции", казва Пенева. За втора поредна година през 2012 производителите на олио се радват на рекордно добра реколта от слънчоглед – 1.4 млн. тона. Битката е голяма - за слънчогледово семе се борят и мултинационални компании (като суровина), и българските преработватели.

Сладка група



Захарните и шоколадовите изделия са доста търсени, ако се съди по подредбата на фирмите в топ 20. Вторият в класацията - "Нестле България", запазва позицията си от миналата година и отчита по-високи продажби. Компанията произвежда своите продукти в две фабрики – в завода за шоколадови и захарни продукти в София, който има повече от 75 години опит, и в завода за сладолед във Варна (придобит през 2006 г.). През 2011 г. и 2012 г. "Нестле България" е инвестирала около 15 млн. евро в нови производствени линии и свързани с това дейности. Фабриката в София е един от трите най-големи центъра за производство на KIT KAТ за цяла Европа. Около 80% от производството на захарни и шоколадови изделия е предназначено за износ в повече от 30 страни (предимно в Европа и Канада) и около 50% от сладоледа (предимно за Балканския регион).

"Крафт фуудс" също запазва четвърто място в класацията. Този път компанията е с ново корпоративно име - "Монделийз България". Промяната е част от процеса на международно преструктуриране на Kraft Foods. В България дружеството разполага с две производствени предприятия – в Своге и в Костинброд. "За десет години, от 2002 до 2012 г., регистрираме 200% увеличение на приходите, или 12% средногодишно", съобщи Ивайло Найденов, изпълнителен директор. И определя 2012 г. като успешна: "Пуснахме нови продукти, увеличихме пазарните си дялове за сметка на конкурентите." "В България сме номер 1 при шоколадите и номер 2 при кафето", уточни Доротея Алексиева, старши бранд мениджър.

Пета в класацията и тази година е фирма "Амилум - България" - Разград. През 2012 г. влезе в действие новият цех за производство на захари, който е на стойност 51 млн. лв. Около 73% от продукцията е предназначена за задгранични пазари, уточни Анелия ден Бур, финансов мениджър. В резултат на инвестицията компанията ще може да произвежда по 100 тона кристална декстроза дневно с възможност за бъдещо увеличение до 300 тона на ден.

И през 2012 другият производител на сладки изделия - "Чипита България", запазва осма позиция в класацията за сектора. Компанията затвърждава лидерските си позиции на българския пазар на кроасани. Нещо повече – пазарният дял на дружеството в този сегмент достига 95% през 2012 срещу 92% за 2011 г. Най-голяма заслуга за увеличените продажби през 2012 г. имат кроасаните макс, които запазват своята водеща позиция от 2011 г. на най-продаван продукт на дружеството, както и най-новите - "7 Days Double". Приходите от продажби на бейк ролс – друг основен продукт на "Чипита", бележат ръст от около 7%. Компанията очаква и по-силна 2013 г., защото ще запази цени, ще въведе нови продукти и ще излезе на нови пазари.

"Захарни заводи" - Горна Оряховица, се изкачва с една позиция нагоре (18) в топ 20 в сравнение с 2011 г. Най-големият производител на захар в страната участва с неконсолидиран отчет, затова в класацията тази година присъства за пръв път още една дъщерна фирма от групата - "Захар" (13-о място). През 2012 г. "Захар" успя да привлече нови клиенти, подчертава Валентина Ралева, изпълнителен директор на "Захарни заводи". Дружеството отбеляза своята 100-годишнина и отчита нараснали приходи и в производството на захарни изделия. Най-голям дял в продажбите имат твърдите карамелажни бонбони – през 2012 г. те отбелязват 10% ръст. Локумът също вдига с 10% продажбите през 2012, а класическите локум с рози и локум с розоберачката са пазарни лидери в България.

За пръв път в топ 20 влиза и "Престиж-96" - Велико Търново (15-о място). Дебютът е точно в годината, в която мажоритарният дял премина от местните основатели към два чужди фонда. Фирмата произвежда тунквани вафли, бисквити и сухи пасти и отчете 19% ръст в продажбите. Неотдавна тя завърши построяването на нова производствена база за 30 млн. лева. "Престиж 96" е сред най-големите работодатели за великотърновския регион.

Жадни за ръст


"Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" и тази година е на трето място в топ 20. През 2012 г. компанията продължи да инвестира в нови продукти и опаковки и в маркетингови инициативи. Продуктовото портфолио в категориите натурални сокове и нектари, студен чай, газирани напитки беше допълено с нови предложения. При минералните натурални води "Банкя" предложи бутилка от 2.5 л. През 2012 г. Обединеният център за предоставяне на услуги в сферата на финансите и човешките ресурси отпразнува първата си годишнина. Той обслужва над 20 страни от групата, а в него работят над 200 млади българи.

Две от най-големите пивоварни по традиция заемат място в класацията. "Загорка" отново е на 10-о място, а "Каменица" - на 11-о.

За 2012 г. "Загорка" отчете пазарен дял по приходи от 35.7%, което я прави отново лидер, съобщават от компанията. Основен принос за високите нива на продажби има "Ариана", която от 2009 г. е най-продаваната бира в страната и отбелязва ръст от 6%. По данни на дружеството "Ариана тъмно" е най-продаваната в сегмента на тъмните бири, а "Ариана радлер" е лидер в сегмента на бирените миксове. Водещата марка на компанията - "Загорка", отбелязва нарастване в обемите си на продажби от 23%. През 2012 "Хайнекен" също има двуцифрен ръст на продажбите. През последните няколко години от 2009 "Загорка" АД инвестира в модернизацията на производството в Стара Загора. През 2010 – 2012 бе реализиран проект за оптимизиране транспорта на малц. Завършени бяха и строителните процеси по изграждането на нов "зелен" склад за готова продукция.

"Каменица" е част от международния пивоварен гигант Molson Coors Brewing Company. През 2012 г. фирмата продължи да инвестира - общата стойност на вложенията е близо 20 млн. лева. Предложи и нови продукти, основно нискоалкохолни. Силните резултати на дружеството се дължат на стабилния ръст на марката Kamenitza, както и на най-бързо растящата марка бира в страната – Astika, която по данни на компанията се нарежда в топ 3 на най-продаваните бири в България.

Производителят на вино и алкохолни напитки "Винпром Пещера" се изкачва с една позиция нагоре – 12-а. Компанията отбелязва един от най-високите ръстове на приходите в топ 20 за сектора – 29.77%. Дружеството продължава да увеличава лозовите си масиви, като инвестира в придобиването на собствени лозя. По данни на фирмата до края на 2012 г. в производствените й мощности са преработени над 36 хил. тона грозде, а за последните шест години експортът бележи над 100% ръст.

Месни особености


Месопреработвателите отчитат свито потребление. В същото време делът на предприятията от сектора, които успяват да пробият на европейския и международния пазар, е малък.

Продажбите зад граница обаче не са проблем за "Белла България" - хранителният холдинг запазва шестата си позиция в класацията за 2012. Холдингът участва в класацията с консолидираните си данни, които включват и производството на тестени изделия. През 2012 г. технолозите на "Белла България" разработиха предложения по специална гръцка рецепта, специално за пазара в южната ни съседка, които вече се предлагат и на пазарите в САЩ. В Гърция компанията изгради собствена мрежа, с която цели да стане доставчик за хорека и ритейл каналите, съобщиха от холдинга.

Производителят на месо и колбаси "Бони холдинг" отново е номер 9 в топ 20. Холдингът притежава свинекомплекси в Шумен, Крумово градище, Зимен, Брестак, Тетрахиб. Компанията е и най-големият производител на свинско месо в страната. В структурата на "Бони холдинг" влизат и месокомбинатите в Ловеч, Карлово и Русе. " През 2012 отчетохме преориентиране на потребителите от колбаси към свежо месо и полуфабрикати. Затова започнахме проектирането на собствена индустриална кланица, която ще е разположена близо до месокомбината в Ловеч", съобщи Мариян Михайлов, маркетинг мениджър на "Бони маркетинг". Инвестицията е за около 10 млн. лева и ще осигури работа за около 100 души. В плановете на групата влиза и удвояване на броя на отглежданите животни в близките 3-4 години.

Птицевъдите изпратиха 2012 с държавна субсидия (която се дава за пръв път в този сектор) за по-хуманно отношение към птиците. Но и с тежки битки с администрацията и високите цени на фуражите. Наредба на Министерството на земеделието и храните въведе нови изисквания и стандарти за пределно съдържание на вода в продуктите от птиче месо. Според Асоциацията на месопреработвателите обаче тези изисквания противоречат на разпоредбите на европейското законодателство, плюс това не се отнасят за вносните продукти, затова браншовата организация обжалва пред съда наредбата. Тричленен състав на Върховния административен съд я потвърди, но обжалването продължава. Административната намеса нанесе поражения върху цялата категория и доведе до спад на потреблението в България и активизиране на вносителите, твърдят мениджъри от бранша.

"Амета холдинг" обаче запазва седмата си позиция в топ 20 и увеличава продажбите си. "Основна причина за това са външните пазари и по-специално балканските държави", уточни Любомир Лозанов, изпълнителен директор на "Амета холдинг" (обединява "Пилко" - Разград, "Лудогорско пиле", фуражен завод и животновъден комплекс). Дружеството изнася 35% от продукцията си и е международен доставчик на KFC. Британското поделение на веригата, например, отличи българската компания като "най-добрия нов доставчик за 2012". През 2012 холдингът инвестира 1.5 млн. евро, от които един милион — в изграждането на нова пречиствателна станция.

"Градус 1" - Стара Загора, тази година не участва с консолидирани данни, затова дружеството слиза от 15-о на 17-о място в класацията. "Градус" е сред най-големите производители на птиче месо в страната. Продуктите – над 150 вида, се произвеждат в затворен цикъл.

Брашно и мляко

Още една компания в топ 20 е с ново корпоративно име. "София Мел" - една от най-големите мелници на Балканския полуостров, вече се нарича "ГудМилс България" (16-а позиция). То съответства изцяло на името на едноличния собственик - GoodMills Group, Виена. Мелницата в София има годишен капацитет от 240 хил. тона преработено зърно. Компанията има собствена развита инфраструктура. Изградени са над хиляда метра асфалтирани пътища и 1.4 хил. метра собствени жп коловози. "ГудМилс България" е единствената мелница в страната, която притежава два локомотива.

"Данон Сердика" (14) и ОМК (20) са представителите на млечния бранш в топ 20, като и двете дружества покачват приходите си през годината.

Портфолиото на "Данон Сердика" съдържа над 50 продукта, а в българския клон на групата работят 400 души. От стъпването си на пазара през 1993 г. досега фирмата е инвестирала повече от 100 млн. лв. По данни на "Данон Сердика" дружеството е лидер на пазара на свежи млечни продукти в България.

В сектора производство на растителни масла освен лидера – "Папас-олио", тази година за пръв път в класацията попада "Звезда" - Долна Митрополия (19), която през 2009 г. стана собственост на македонската "Брилянт".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014, 1 прочитания

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 20319 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
Текстил и облекла: Поръчките се завръщат

Българските фирми в сектора изпратиха сложна година, в която успяха да намерят нови пазари

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10