Мнения Daily: След президентските избори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мнения Daily: След президентските избори

Мнения Daily: След президентските избори

И още: Разходите за пенсии растат с 80% за 8 години; "Яневагейт" - "Бойко и Делян винаги са партия"

12737 прочитания

© Капитал


От анализ на Даниел Смилов за портала "Култура"

Време е да се направят някакви прогнози за ефекта на президентските избори върху българската политика в средносрочен план. При всички сценарии изходът от тези избори ще е значим и той ще доведе до определена раздяла. Общата формула е: Bye-bye, Бай!

1) Цачева печели на първи и втори тур: Според две от трите сериозни социологически прогнози това е по-вероятният вариант и той би дал възможност на почти всички гореизброени байовци и байки да останат по местата си. Все пак нюансите са важни

1.1. Трайков печели над 200 000 гласа: Само тогава има теоретичен шанс остатъчният РБ да остане в правителството: в противен случай ДБГ са заявили, че ще се изтеглят. Оставането е по-скоро илюзорно обаче. Самият Борисов направи ясни намеци, че "седемте министри" (sic!) на реформаторите са им много. Всъщност при почти всички подварианти РБ най-вероятно или ще напусне, или ще бъде поканен да напусне управлението скоро след изборите. В този смисъл Бай Ганьо Европееца го очаква по-скоро опозиционен период. При силен резултат Трайков обаче може да стане водеща фигура в по-дисциплинирана дясна формация с ясен и непротиворечив облик. Ако такава се случи изобщо.

1.2. Много силно представяне на Радев: Това ще отвори поле за разговори за "голяма коалиция" между ГЕРБ и БСП. Или поне ще даде възможност на ГЕРБ да плаши сегашните си партньори с такава. Едва ли БСП биха се съгласили да влязат в управлението преди предсрочни избори обаче.

1.3. Каракачанов със силно трето място: Този резултат ще изкуши ГЕРБ да направи още по-рязък "патриотичен завой" и да пробва кабинет на малцинството с ПФ, осигурявайки си подкрепата на "Атака", ексбарековците и т.н. независими.

1.4. Гласовете на Орешарски отиват за Цачева на втори тур: Ако Цачева спечели с гласовете на ДПС, "патриотичният завой" ще стане по-скоро невъзможен, а вариантите, които се отварят при такова развитие на нещата, са максимално благоприятни за Бай КОЙ (и огледалния му образ) в краткосрочен план, но са потенциално убийствени за ГЕРБ в средносрочен. Връзката, която всички подозират, би станала най-после явна.

2) Цачева печели на втори тур, но губи на първи (втора е след първи тур): Разпръсване на "десен" вот на първи тур и мобилизацията му на втори могат да станат причина за такъв карамбол. Интересното тук е, че Борисов ще е принуден да подаде оставка още след първия тур и страната ще влезе в хипотезата на предсрочни парламентарни избори. Възможно е, разбира се, и преизбирането му от настоящия парламент в сходен или променен управленски формат, за да бъдат избегнати такива предсрочни избори.

3) Цачева губи на втори тур от Радев: Бай Ганьо Руснака побеждава Бай Ганьо Американеца и започва да изисква промяна на цялостната политика на страната. Първo, оставка на правителството и нови предсрочни избори. Вторo – натиск за отваряне на разнообразни руски проекти: от "Белене" до лобиране пред ЕС за отпадане на санкциите спрямо Русия. Следва купуване на руски МиГ-ове други. Страната се "орбанизира", говоренето срещу ЕС, НАТО и бежанците става новата "нормалност".

4) Цачева губи на втори тур от Каракачанов: България се орбанизира с друг Бай Орбан в главната роля. ГЕРБ се "патриотизира", за да се понесе по националистическата вълна. Някои виждат в това спасение, други – плъзгане към протофашизъм или просто загуба на ценно време за страната. Вторите са прави.

5) Цачева губи на втори тур от Трайков: България е успяла да надскочи себе си в момент, когато голяма част от цивилизования свят се проваля грозно на сравнително ниска летва.

Въпреки нуждата от тях националните катарзиси са изключително рядък феномен. По-рядък са дори от личностните катарзиси. Далеч по-разпространени са предсрочните парламентарни избори, които като че ли прозират зад всеки един от разгледаните варианти.

Из "Яневагейт"

"Бойко и Делян винаги са партия"

Мондешки: Те т'ва искат. Ти нали разбираш, че Бойко вижда как му се изплъзва делото КТБ. Щот' Делян явно няма да може да го оправи сетне.

Янева: Глупости. Те винаги са играли партия. Няма никакъв смисъл. Той няма друг начин... Няма друг начин. Първо, те винаги са играли партия, второ, той - Делян, добре разбира, че властта е в момента в него и той няма как да го... да не беше в него, да го притисне и да го излъже, ама сега няма как. Още повече, нали се сещаш, че синдиците трябва да минат и през министъра на финансите. Без Бойко да даде одобрение, и министърът на финансите няма да даде.

От поредния "епизод" записи на разговорите между бившите съдийки Янева и Ченалова, разпространени от сайта "Биволъ".

Бюджетна политика

Разходите за пенсии растат с 80% за 8 години

От текст на Николай Славков в бюлетина на ИПИ

Акцент

За 8 години сумата за пенсии расте от 4.7 на 8.5 млрд. лв., а делът на пенсиите от БВП - от 7.4% на 9.8%.

Данните за изпълнението на консолидирания бюджет през периода 2007 - 2015 г. сочат, че нито икономическата криза, нито бавното възстановяване след нея са попречили на управляващите да харчат все повече и повече. Най-голямо увеличение при държавните разходи се наблюдава при разходите за пенсии - с почти 80% - от 4.7 млрд. лв. на 8.5 млрд. лв., въпреки че те бяха замразени през периода 2010 - 2012 г. Съответно делът на пенсиите от БВП се увеличава от 7.37% на 9.80%. Номиналният размер на тези разходи расте за целия период, като през 2009 г. при свиваща се икономика ръстът при разходите за пенсии е повече от 15%. До 2011 г. пък той е изпреварващ спрямо ръста на всички държавни разходи като цяло.

На база на данните за бюджетните разходи могат да се обособят следните 4 периода:

1) До края на 2009 г.: непрекъснати увеличения на пенсиите и допълнителни социални плащания. Силният ръст на инвестициите и бурното икономическо развитие, както и последвалите го по-високи бюджетни приходи водят до нарастване на доходите, вкл. и пенсиите. През първата половина на 2009 г.- последните месеци на тройната коалиция и забавяща се икономическа активност, има 2 повишения на пенсиите, а таванът им се увеличава от 490 на 700 лв. Номинално разходите за пенсии се увеличават с 15% спрямо предходната година, докато ръстът при консолидираните разходи е малко над 1% на фона на реален спад на БВП.

2) От 2010 г. до 2012 г.: период на бюджетни спестявания и замразени доходи. През 2010 г. се увеличават само вдовишките надбавки с 5% и се въвежда диференцирана добавка за старост. Въпреки това разходите за пенсии скачат от 65 млн. лв. на малко над 7 млрд. лв. Причината е вдигането на пенсиите от 1 април и от 1 юли 2009 г., което автоматично води до ръст на пенсиите на годишна база и през първата половина на 2010 г. Важно събитие от 2010 г. е и началото на пенсионната реформа на първия кабинет "Борисов", което доведе до почти 30% ръст на новоотпуснатите пенсии за 2010 г.

През 2011 г. пак увеличени вдовишките добавки, което струва между 54 и 59 млн. лв. Разходите за пенсии за цялата година са със 110.3 млн. лв. по-високи, а през 2012 г. - с малко над 125 млн. лв. Причината е увеличението на минималната пенсия от 136.08 до 145 лв. В същото време обаче новоотпуснатите пенсии през годината са с 20 000 по-малко, което се дължи на започналата през 2010 г. пенсионна реформа.

3) Периодът 2013 - 2014 г.: сериозна политическа нестабилност и растящи разходи. И през двете години има увеличение както на минималната пенсия, така и на тавана за пенсиите. През 2013 г. разходите за пенсии набъбват с 528 млн. лв., а през 2014 г. - с нови 374 млн. лв. 2014 е годината, в която се обръща тенденцията новите пенсионери да намаляват. "Замразената реформа" от правителството на Пламен Орешарски в този период дава стимул на работещите в пенсионна възраст да се пенсионират, изпреварвайки бъдещи промени в системата.

4) През 2015 г.: ускоряване на икономическия растеж, движен основно от външни за страната фактори. Това, изглежда, притъпява натиска за реформи, което води и до продължаващо увеличаване на разходите за пенсии. Освен че новите пенсионери продължават да се увеличават заради спряната реформа, увеличение има също и при тавана на пенсиите, и при минималните такива. Разходите за пенсии достигат рекордните почти 8.5 млрд. лв.

През юли 2015 г. пенсионната реформа бе възобновена, но с компромис – вместо увеличение на възрастта и стажа за придобиване на право на пенсия с четири месеца, какъвто беше замисълът през 2010 г., новото увеличение на възрастта за пенсиониране е с между 1 и 4 месеца на година в зависимост от категорията труд, пола и конкретната бъдеща година. Нововъведената минимална възраст за пенсия в силовите ведомства пък е с гратисен период от 3 години. Така през първото полугодие новите пенсионери там са 3 пъти повече в сравнение с предходната година.

От анализ на Даниел Смилов за портала "Култура"

Време е да се направят някакви прогнози за ефекта на президентските избори върху българската политика в средносрочен план. При всички сценарии изходът от тези избори ще е значим и той ще доведе до определена раздяла. Общата формула е: Bye-bye, Бай!


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK