С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 27 апр 2018, 12:58, 6192 прочитания

Още една тухла в стената на морето

И още няколко теми от новия брой на "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Това, че българското крайбрежие е бетонирано от курорти, всъщност не е съвсем вярно. Или поне е вярно само за част от морето около големите градове. На юг и на север брегът все още е до голяма степен свободен от строежи. Сега новият ръст на пазара на недвижимите имоти върна интереса за инвестиции с гледка към морето и държавата иска да разреши нова вълна застрояване. (Вижте темата на броя тук, тук, тук и тук.)

По тази тема мненията обикновено са крайни. От едната страна са хората, които не искат нито една тухла повече никъде, защото бетонните стени и без това са от Свети Влас до Дюни и от Бяла до нос Калиакра. От другата страна са собствениците на земи и инвеститори, които искат максимална печалба и съответно да се застрояват повече и на нови места. В такава ситуация обикновено арбитър трябва да е държавата, която да намери баланс между тези интереси. За да се случи това обаче, трябва да има много ясна идея как трябва да изглежда българското крайбрежие. Ако искаме масов туризъм - да се поощряват големите курорти. Ако искаме да запазим повече автентичния вид на морето - ограничаване на застроената площ и височината на сградите там.


Инфографика

Корицата на новия брой на "Капитал"

Увеличаване

Крайните мнения по темата са ясни - ако застрояването там ще се случва, както при предишната вълна, опитите да се спре ще бъдат шумни. От друга страна, инвеститорите са в пълното си право да търсят максимална печалба. Това, от което и двете страни имат нужда, е компетентна държава с ясна визия какво иска да направи. Когато решенията се взимат като следствие от смислена и добре обяснена политика, съмненията към тях ще са много по-малки, съответно и напреженията. Да, вероятно и двете страни ще са по малко недоволни, но нали това е клишето за добра сделка.

Проблемът със строежите не е само около морето. На много места в София инвестиционните планове също предизвикват напрежение. Последната вълна беше срещу високите сгради на различни места из града и Столичната община се опита да ги ограничи с поправки в закона за София (вижте тук). Това принципно е добре, но проблемът е, че дори и да има някакво решение, то ще бъде, първо, закъсняло и, второ, ще е само за столицата. Доста по-големият проблем при строежите е Законът за устройство на територията, който е пълен с пороци, и по този случай ужасно труден за корекции. А когато има корекции, обикновено са в частен интерес.

Докато правилата са неясни и държавата няма политика, повечето строежи ще предизвикват напрежение. Което е жалко, защото новите сгради, ако са измислени и построени по правилния начин, са част от прогреса - от това, че светът върви напред. Често те са и много повече от четири стени и покрив. Пример за това е амбицията на бившите собственици на "Телерик" да превърнат някогашния офис на компанията, от която те излязоха преди време, в нещо като частен техпарк - инкубатор за технологични проекти.



В броя ще видите още:

Ръстът на световната икономика ще се забави
Идва ли краят на ниските лихви
Пътепис за Френската Ривиера отвъд клишетата
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Милиардите обичат тишината 8 Милиардите обичат тишината

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

11 яну 2019, 6057 прочитания

Винетки ли? Само почакайте... 3 Винетки ли? Само почакайте...

Хаосът в АПИ

11 яну 2019, 15173 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Не щем реформа, дайте ни пари

Отпор на европейски съдебен одит

Колко е сложно да управляваш милиарди

Фондът на фондовете обеща много неща за 2018 г., но само част от тях се случиха, а около процедурите витаят съмнения

Скопие се отказа от плоския данък

Въвеждането на нова данъчна ставка с нисък обсег е предимно политически ход без особено финансово изражение

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Всичко за Роки

Taschen публикува книга с историята на най-емблематичния герой на Силвестър Сталоун

20 въпроса: Елена Розберг

Заедно с Ива Дойчинова и Евелина Павлова тя започна новия медиен проект Triple Eye

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете