Задръстване на изхода от България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Задръстване на изхода от България

Shutterstock

Задръстване на изхода от България

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

7361 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Изходът от българския медиен пазар през последните години е доста натоварен - западните компании една по една се освобождават от активите си тук. Тази седмица беше обявена поредната сделка - ирландската компания Communicorp продава българската си радиогрупа на местния й мениджмънт. Преди това беше "Нова телевизия" (макар и сделката там да е далече от приключване), а в следващите месеци e възможна и продажбата на bTV.

В излизането на западните компании по принцип няма някаква особена драма. Медийният пазар се променя и е нормално интересът към него също да е различен. Въпросът е кой заменя чуждите инвеститори и какви стандарти налага.

При обявяването на продажбата на "Нова телевизия" на чешкия бизнесмен Петр Келнер притесненията бяха, че макар не местен, но все пак източноевропейски олигарх ще получи контрола над най-голямата българска медийна компания. Засега няма никакви сигнали това да се случва (спирачката идва от подвласната на управляващите КЗК), а и биографията на Келнер не го поставя съвсем в тази категория. В този брой продължава поредицата на "Капитал" за източноевропейските олигарси и в текста за Чехия може да се види какво се случва в една от най-западните източни държави. Накратко, положението в Прага не е като в Москва и дори не като в България, но и там има опасност икономиката да се олигархизира. Симптомите са основно два - отново изход на западните компании и заместването им с играчи, които имат интереси и в политиката.

Медиите са един от основните инструменти на олигарсите - те продават влиянието им на политиците и получават непазарна подкрепа. Това е и причината сделките за българските медии да получават повече внимание. Освен "Нова" в последните месеци купувач се търси и за bTV. Нейният собственик - американската компания CME, е част от медийната империя на Time Warner, която пък се опитва да се продаде на телекома AT&T. Доскоро сделката беше спряна от американските регулатори и това отлагаше и продажбата на българската телевизия (стр. 48). Преди седмица обаче сливането беше позволено и това вероятно ще задвижи отново опитите CME да продаде източноевропейските си телевизии. Засега официално обявените планове са да се търси купувач на всички в пакет, което е над мащабите на местните играчи, но в крайна сметка всичко е въпрос на цена и ако някой предложи по-висока оценка от пазарната, има шансове.

Разбира се, сценариите не са само лоши. Няма правило, че западните компании са само добри, а българските инвеститори - само лоши. Едно от доказателствата може да видите в този брой на Капитал - интервюто с Красен Кюркчиев, един от основателите и изпълнителен директор на "Фикосота синтез". В него той разказва как се управлява българската компания, която в момента изнася продуктите си практически на всички континенти и не спира да мисли за нови продукти и как да се развива.

В броя ще видите още:

Кой е взимал пари от КТБ

Изходът от българския медиен пазар през последните години е доста натоварен - западните компании една по една се освобождават от активите си тук. Тази седмица беше обявена поредната сделка - ирландската компания Communicorp продава българската си радиогрупа на местния й мениджмънт. Преди това беше "Нова телевизия" (макар и сделката там да е далече от приключване), а в следващите месеци e възможна и продажбата на bTV.

В излизането на западните компании по принцип няма някаква особена драма. Медийният пазар се променя и е нормално интересът към него също да е различен. Въпросът е кой заменя чуждите инвеститори и какви стандарти налага.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Който слушка, папка

Който слушка, папка

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.