Да мълчиш от страх
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да мълчиш от страх

Reuters

Да мълчиш от страх

Позицията на БПЦ за Украйна

2071 прочитания

Reuters

© Reuters


Решението на Вселенската патриаршия да признае украинската църква за самостоятелна от руската е изненадващо смело и с доста сериозни последствия в няколко посоки. То е на първо място доста силен сигнал към хората в Украйна, че борбата им за независимост от Москва има не само политически, но и духовни аргументи. С този ход Истанбулската патриаршия нанесе и сериозен удар по режима на Путин.

Русия през последните години се опитва да използва православието като алтернатива на западния либерализъм и с това да създаде идеологическа основа на имперските си амбиции да се върне в границите на някогашната си сфера на влияние. Новата руска визия предвиждаше обединяването на православните народи върху добрите стари семейни ценности - жените са, за да раждат деца, хомосексуалността е чудовищен грях, а човешките права - новата глобална ерес.

Решението на Вселенската патриаршия за Украйна сега отнема от Русия не само амбициите й да се превърне в Третия Рим, но и огромна територия, върху която тя има влияние. Нещо повече - отнема й дома, в който тя се е родила. Първата руска държава е възникнала именно около Киевска Рус.

За православието и християнството като цяло това е събитие от исторически мащаб. Ако Русия изпълни заканите си за разкол, това ще е най-голямото религиозно разделение от векове насам.

Ударната вълна от решението за признаване на независима украинска църква няма как да подмине България. Тази седмица темата вече влезе в политическо обращение, след като Волен Сидеров (отдавна директен говорител на Москва за България) започна да критикува правителството и коалиционния си партньор Валери Симеонов, че не застават на руска страна.

По-интересна е обаче позицията на Българската православна църква. Тя реши засега да не заема никаква страна. Светият синод избра комисия, която да се занимае с въпроса. Това, уви, е недостойно.

Българската православна църква е била в положението на украинците. Руската църква в центъра на столицата е построена именно за да нямат общение руските емигранти с "българските схизматици и еретици". Ние търпим схизма до 1945 г. с тежка политическа цена за царството.

Да не взимаш страна в дребни спорове понякога може и да е мъдро решение. Има моменти в историята обаче, както е този с украинската църква, когато отказът да се определиш изглежда само като страх.

Решението на Вселенската патриаршия да признае украинската църква за самостоятелна от руската е изненадващо смело и с доста сериозни последствия в няколко посоки. То е на първо място доста силен сигнал към хората в Украйна, че борбата им за независимост от Москва има не само политически, но и духовни аргументи. С този ход Истанбулската патриаршия нанесе и сериозен удар по режима на Путин.

Русия през последните години се опитва да използва православието като алтернатива на западния либерализъм и с това да създаде идеологическа основа на имперските си амбиции да се върне в границите на някогашната си сфера на влияние. Новата руска визия предвиждаше обединяването на православните народи върху добрите стари семейни ценности - жените са, за да раждат деца, хомосексуалността е чудовищен грях, а човешките права - новата глобална ерес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Решението на Вселенската патриаршия от 11 октомври 2018 г да признае разколническа украинскат църква за автокефална е тъкмо обратното на решението на същия истанбулски патриарх Вартоломей от 1995 г, когато признава наложената над УПЦ-КП схизма, а самопровъзгласилия се за нейн патриарх разпопен поп Денисенко - за анатемосан.

    В казуса по-скоро трябва да се търси отговор на въпроса какво накара Вартоломей да се извърти на 180 градуса?

    Използването на откровено неверни позовавания говори за прекомерните усилия един неканоничен акт на Вартоломей да се представи като приемлив. За пред невежите...

    1. БПЦ наистина се е борила с разкол, но е била в положението на каноничната УПЦ-МП - през 90-те години, когато правителството на СДС инспирара разкола с "алтернативния патриарх" Пимен и след смъртта му "патриарх" Инокентий;
    2. Историята на БПЦ е низ от унижения, на които е поставяна от Константинополския патриархат:
    - след завладяването на Първото българско царство през 1018 г под натиска на Константинополския патриарх Фотий император Василий ІІ Българоубиец отнема патриаршеското достойнство на Българската църква като ликвидира Търновската патриаршия и понижава сана й в архиепископия - Охридска архиепископия;
    - през 1766 г. Константинополският патриарх издейства от султана декрет за закриването на сръбската Печка патриаршия, а на следващата година - 1767 г - и на българската Охридска архиепископия, като диоцезите им минават на директно подчинение (ставропигия) на Константинопол;
    - през 1871 г в Истанбул е свикан църковно-народен събор, на който е възродена БПЦ като Екзархия;
    - на 16 септември 1872 г. Константинополския патриарх свиква Вселенски събор и налага схизма на БПЦ. Единствено Йерусалимският патриарх Йоан е против, заради което е низвергнат;
    - на 22 февруари 1945 г. под натиска на СССР Константинополският патриарх вдига схизмата.

    Никой никога не е спечелил нищо от църковен разкол. С разкола в Украйна не се цели умиротворяване, а напротив - намерен е нов повод за разделение на обществото и задълбочаване на съществуващите конфликти.

  • 2
    xte29566872 avatar :-?
    xte29566872

    И от какво трепети от страх БПЦ не разбрах...

  • 3
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#2] от "xte29566872":

    Това е бомбастично твърдение на автора на антрефилето, който не се е задълбочил с някакви доказателства. И защо ли? Като преповтори тия лакърдии още 997 пъти (по Гьобелс) и те току-виж взели да се възприемат като истина...

    Всъщност Св.Синод на БПЦ има от какво да е притеснен.

    Вартоломей с анулирането след 332 г. на декрета на патриарх Дионисий Муселимис от 1686 г, за предаването на Киевската митрополия под юрисдикцията на Московския патриархат, видимо е тръгнал по пътя на Тръмп да се оттегля от всеки договор, за който се сети.

    Опасно е, ако в тъмното дедо Вартоломей напипа в библиотеката свитъка с фермана на султан Мустафа ІІІ от 1767 г,, с който се закрива българската Охриска архиепископия!
    Тогава спукана ни е работата! Къса фермана, връщаме се в Средновековието под гнета на Фенер и започваме да се оглеждаме на Паисий и възрожденците...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Защо диктаторите обичат спорта

Защо диктаторите обичат спорта

Зелени боклуци

Зелени боклуци

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK